Veľké hodnotenie svetových diét: Raw food

Jedenie surovej stravy nie je typickou diétou, no pomáha znižovať hmotnosť a je trendovým štýlom stravovania.

(Zdroj: Fotolia.com)

Vitariánstvo alebo konzumácia surovej stravy nie je tak celkom diéta, je to životný štýl, filozofia, ktorú si ľudia volia v túžbe žiť a stravovať sa zdravo. Ako o predchodcovi môžeme hovoriť o istom Maximillianovi Bircher-Bennerovi, lekárovi z konca 18. storočia.

Benner trpel žltačkou a zistil, že toto ochorenie môže vyliečiť jedením surových jabĺk. Jeho počin bol základom mnohých experimentov testujúcich vplyv surovej stravy na zdravie človeka. Mnohí si ju osvojili a jej pravidlá bližšie špecifikovali.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vitariánstvo je založené na konzumácií surovej stravy alebo upravenej len v teplote do 46 stupňov Celzia. Strava pozostáva z čerstvej zeleniny, ovocia, orechov, semienok a bylín. Konzumenti takejto stravy uprednostňujú v rámci svojich možností bio kvalitu, tepelne nespracované potraviny, ktoré nie sú geneticky upravené a nie sú zasiahnuté pesticídmi či herbicídmi. Zástancovia tejto stravy sa delia na dve skupiny.

Jedni striktne odmietajú živočíšne výrobky, druhí vo svojom jedálnom lístku kombinujú so zeleninou a ovocím aj mäso, ktoré nepodlieha intenzívnej tepelnej úprave. Ideológia surovej stravy sa spája aj s ekologickým myslením a snahou urobiť pre životné prostredie niečo prospešné rovnako ako pre svoje telo, ktoré sa podľa zástancov diéty zbavuje toxínov.

Ako funguje:

Na začiatku si nemusíte vybrať, či sa raw food stáva vašim životným štýlom alebo si len vyskúšate jeho pozitívny vplyv na redukciu váhy. Raw food diétu môžete absolvovať počas troch, siedmich dní alebo desiatich. A možno si ju zamilujete. Diéta pozostáva z potravín a surovín inak nazývaných aj „živé“ alebo „žijúce“.

Celá filozofia sa zakladá na domnienke, že diéta bohatá na enzýmy posilňuje celkové zdravie človeka. Enzýmy nám pomáhajú spracovávať potravu. Tie obsahuje surová strava. Ak jedlo tepelne spracujeme v teplote vyššej ako 46 stupňov Celzia, stráca obsah prirodzene sa vyskytujúcich enzýmov a výživových látok.

Naše telo je tak nútené tvoriť si tieto látky samo a zároveň jedlo poriadne stráviť. Raw food stravovanie zbavuje telo ďalších povinností a enzýmy mu prináša, preto má prácu uľahčenú a môže sa plne sústrediť na trávenie a elimináciu toxických látok. Tepelná úprava jedál je u vitariánov považovaná za znižovanie nutričnej hodnoty jedál a odoberanie „životnej sily“ surovín.

Strava ľudí konzumujúcich raw food pozostáva zo všetkých druhov surovej zeleniny a ovocia, orechov a semien, výhonkov, korienkov, koreňovej zeleniny, čerstvých alebo sušených byliniek a korenín. Súčasťou ich jedálneho lístka sú tiež suroviny, ktoré podliehajú určitému spracovaniu ako oleje lisované za studena, nespracovávané olivy, arašidové maslo, čerstvé mlieko a z neho pripravený syr, javorový sirup, nepasterizovaná sójová omáčka, sušené ovocie a zelenina, jablčný ocot alebo surové kakao.

Správna strava by mala byť zostavená z rovnováhy uhľohydrátov, tukov a proteínov, vitamínov a minerálov. Uhľohydráty nájdu vitariáni najmä v ovocí. Zdrojom proteínov sú oriešky, semená alebo zelenolistá zelenina. Zdravé tuky sú k dispozícii v kokosovom masle alebo orieškoch či avokáde, ktoré je bohatým zdrojom nenasýtených mastných kyselín. Vitamíny a minerály takmer s istotou nájdete v zelenine a ovocí. A ak sa do diéty pustíte, dajte si záležať, kde tieto potraviny kupujete.

Raw food je jedna veľká veda. Má presný systém v spôsobe a čase konzumácie jedál. Riadi sa princípom časového zúžitkovania potravy . Konzumácia pozostáva z troch cyklov: cyklus prijímania (jedenie a trávenie v čase od 12.00 do 20.00), cyklus asimilácie (absorbovanie a využitie od 20.00 do 4.00) a cyklus vylučovania od 4.00 do 12.00).

Výhody:

  • Vďaka rapídnej zmene stravy a konzumácií nižšieho množstva kalórií dochádza k poklesu váhy
  • Diéta vyhľadáva bio výrobky, čím sa zaistí vyššia kvalita konzumovanej potravy
  • Vitamíny obsiahnuté v zelenine a ovocí posilnia imunitu
  • Strava je ľahká a jednoduchšie stráviteľná, nezaťažuje žalúdok
  • Telo využíva menšie zásoby potravy efektívnejšie, využije všetky nutričné hodnoty každej suroviny

Nevýhody:

  • Vybavenie na prípravu jedál sa vymyká klasickej zostave, kuchynské prístroje sú náročnejšie (nutnosť zakúpiť sušičku jedla s teplotným nastavením, mixér, kuchynského robota, odšťavovač a pod.)
  • Telo je ochudobnené o niektoré druhy vitamínov a minerálov (napr. B12, D, vápnik, draslík)
  • Diéta je striktne obmedzujúca
  • Nesprávne spracované jedlá môžu zapríčiniť otravu a žalúdočné problémy

Čo si myslíte o vyváženosti Raw food?

Fitnesstrénerka Silvia Ďurišová:

Raw strava nie je diéta, ale zmena životného štýlu. Strava je veľmi vyvážená, sacharidy sa dopĺňajú z ovocia, ktoré dodávajú dostatok vitamínov a minerálov. Tuky sa dostávajú do organizmu z rôznych orechov, semienok, arašidového masla, kokosového oleja, avokáda.

Tie sú výborným zdrojom omega 3 mastných kyselín, ktoré náš organizmus potrebuje. Kladie sa dôraz na aktivovanie semien a orechov, to znamená, že na 5 - 8 hodín namáčame orechy a semená a tým deaktivujeme enzýmové inhibítory a naštartuje sa proces klíčenia, behom ktorého sa enzýmy prebudia a potravina sa stáva živou a pre organizmus ľahšie stráviteľnou. Proteíny dostávame z naklíčených strukovín, zŕn, munga, fazule, zelenej listovej zeleniny a ostatných druhov zeleniny.

Raw strava si zachováva vysokú hodnotu enzýmov, vitamínov, minerálov v omnoho väčších hodnotách. Na tepelnú úpravu sa používa maximálne 45 °C. Na rozdiel od varenia či pečenia, kde sa enzýmy pri vysokých teplotách ničia, tu ostávajú zachované.

Dietologička Silvia Želtvayová:

Táto diéta sa považuje za očistu organizmu - detoxikáciu. Nepreferovala by som ju dlhšie ako 1-2 dni a to už len kvôli tomu, že človek sa narodil so zubami, aby potravu aj hrýzol, nielen pil v podobe rozličných nápojov - shakeov alebo smoothie nápojov.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4797 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4797 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  7. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 869
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 11 805
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 10 151
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 894
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 714
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 665
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 107
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 098
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 717
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 478

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Pochopí len ten, kto to zažil. Aká je realita s Alzheimerovou chorobou

Nechodia na návštevy a nonstop je v strehu.

DOMOV

Chaos, vojna, blahobyt? Čo by sa dialo, ak by komunistom puč nevyšiel

Ako sa mohol skončiť Víťazný február.

PLUS

Ako sa čínsky drak dostal do Kotlebovho kraja

V Banskej Bystrici študujú stredoškoláci dvojjazyčne.

Neprehliadnite tiež

Domáce spa: Ako sa zbaviť stresu v kúpeľni?

Wellness v pohodlí domova je ideálnou formou ako načerpať nové sily a ešte aj skrášliť svoj zovňajšok.

Stubai: Do lyžiarskeho raja cestuje čoraz viac Slovákov

Chcete si byť snehom istí? Navštívte tirolské ľadovce v rakúskom Stubai.

Preplávala Lamanšský prieliv: Na tých, ktorí o mne pochybovali, sa teraz smejem

Diaľková plavkyňa Zuzana Jusková predbehla aj svojich mužských koelgov.

Reishi: Prečo je ázijská huba kráľovnou medzi prírodnými liečivami?

Prezývajú ju aj zázračná, huba bohov či huba s duchovnou silou.

Štýl Cindy Crawfordovej: Jej obľúbeným kúskom je sako

Tri tipy na oblečenie v štýle supermodelky.