SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Veľké hodnotenie svetových diét: Delená strava

Princíp delenej stravy zaviedol lekár William Howard Hay, ktorý oddelil bielkoviny od sacharidov a vytvoril tak nový stravovací boom.

(Zdroj: Picjumbo.com)

Vynašiel ju newyorský lekár William Howard Hay približne okolo roku 1904. Sám vtedy trpel zdravotnými problémami a vážil 102 kilogramov. Začal skúmať súvislosti medzi zdravím a spôsobom stravovania.

Jeho teória sa zakladala na fakte, že naše telo spracováva rôznym spôsobom bielkoviny a uhľohydráty, a preto je vhodné ich príjem rozdeliť. Kombinácia klasického obeda vo forme mäsa a zemiakovej prílohy podľa neho vedie k zažívacím ťažkostiam, nadváhe a môže byť príčinou vzniku rôznych ochorení.

Ako funguje:

Teória stravovania podľa delenej stravy je jednoduchá: nesmú sa naraz konzumovať jedlá bohaté na bielkoviny a sacharidy. Kombinovať ich môžeme iba s neutrálnymi potravinami ako je zelenina, šaláty, niektoré mliečne produkty, oleje a orechy. Stačí vymeniť klasický obložený chlieb so šunkou alebo bolonské špagety za šalát s kuracími prsiami alebo cestoviny s paradajkovou omáčkou. Podmienkou je, že by sme mali dodržať trojhodinovú prestávku medzi konzumáciou bielkovinovej a sacharidovej stravy a opačne. Veľký dôraz sa kladie na vysoké percento príjmu ovocia a zeleniny – až 80%.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi potraviny bohaté na bielkoviny patria ryby, mäso, vajíčka a syry s obsahom tuku do 50%, z ovocia hrušky, slivky, citrusové plody, z nápojov suché biele víno a sekt.

K uhľohydrátom sa rátajú zemiaky, cestoviny, chlieb, ryža, banány, čerstvé figy, sladké jablká, sušené ovocie, pivo. Tak ako pri iných diétach, aj pri tejto je vhodné konzumovať potraviny bohaté na sacharidy v doobedňajších hodinách a bielkoviny popoludní a večer.

Za neutrálne potraviny sa považuje surová šunka, slanina, údene ryby, maslo, margarín, rastlinné oleje, vaječné žitko, jogurt, smotana, tvaroh, mäkké syry ako ricotta, mascarpone, mozzarela a ovčí syr, orechy a semiačka, huby, všetka zelenina a bylinky, z nápojov voda, bylinkové čaje a vysokopercentný tvrdý alkohol.

SkryťVypnúť reklamu

Výhody:

Výhodu delenej stravy je, že sa nemusíme obmedzovať a rátať kalórie. Pokiaľ si osvojíme, do akej skupiny patria jednotlivé potraviny, môžeme konzumovať, čo chceme.

Nevýhody:

Pokiaľ dáte pri delenej strave prednosť sacharidovej skupine potravín pred bielkovinovou, zázraky nečakajte. Skôr sa vám môže stať, že priberiete, pretože váš jedálny lístok nebude vyvážený a množstvo prijatých kalórií bude zbytočne vysoké.

Čo si myslíte o vyváženosti delenej stravy?

Fitnesstrénerka Silvia Ďurišová:

Diéta je nevyvážená z hľadiska denného príjmu. Pri delenej strave, o ktorej je známe, že sa jedia bielkoviny a sacharidy osobitne, je náročné udržať si vyváženosť z hľadiska energetického príjmu, a tak sa do organizmu nedostávajú potrebné vitamíny a minerály.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa človek rozhodne jesť viac sacharidovej zložky, nevyváženosť nastáva v zníženom príjme bielkovinovej zložky.

Dietologička Silvia Želtvayová:

Pri delenej strave musíme podotknúť, že sa nejedná o diétu, skôr o úpravu jedálneho lístka. Ide vlastne o rozdelenie potravín podľa určitých kritérií tak, aby sa chudlo, aby sa prečistil organizmus od zbytočne škodlivých látok, aby sa lepšie regenerovalo unavené telo a aby sa zrýchlil metabolizmus.

Delenou stravou sa prvý krát zaoberal lekár William Hay. Bol pevne presvedčený, že hlavným dôvodom nadváhy je nesprávny výber potravín, ktoré konzumujeme.

Uvediem príklad: Pokiaľ často konzumujete jedlá s veľkým obsahom tuku a sacharidov, takéto potraviny vám budú dlho ležať v črevách, pretože sú ťažko stráviteľné.

SkryťVypnúť reklamu

O vyváženosti takto upraveného  jedálnička môžeme hovoriť iba vtedy, ak sú všetky tri skupiny potravín - bielkoviny, tuky aj sacharidy, správne a pravidelne kombinované.

Gastroenterologička Alexandra Molnárová:

Diéta je nenáročná, vyžaduje kombináciu správnych druhov potravín, dosiahneme ňou efektívnejšie spaľovanie tukov a zrýchlenie metabolizmu. Je potrebné jesť pri nej každé dve až tri hodiny. Treba si však dávať pozor na kombináciu jedál.

Aká je pravdepodobnosť, že delená strava bude mať úspech?

Fitnesstrénerka Silvia Ďurišová:

Úspech v delenej strave dosiahnete, keď sacharidové jedlá presuniete iba na predpoludnie a bielkovinové jedlá na popoludnie až večer. Napríklad vločky s mliekom a banánom si dáte ako raňajky alebo desiatu a na večeru si pripravíte kuracie mäso s dusenou zeleninou.

SkryťVypnúť reklamu

Dietologička Silvia Želtvayová:

O delenej strave sa môžeme vyjadrovať ako o jedálnom lístku, ktorý zabezpečí úspech pri chudnutí, ale je nevyhnutné dodržať postupy pridávania jednotlivých skupín potravín. Mnoho ľudí si myslí, že ak bude jesť na obedy aj večere iba bielkoviny a zeleninu, že je to správne. Práve naopak, vtedy dochádza k  deficitu komplexných sacharidov. Ak to niekto bude robiť dlhodobo, je možné, že metabolizmus v tele sa spomalí a ubúdanie kilogramov sa nedostaví.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4789 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4789 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 492
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 542
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 9 082
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 837
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 762
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 818
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 558
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 444
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 333
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 942
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Zdravá strava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Diéty
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu