SME
Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky

Veľké hodnotenie svetových diét: Dukanova diéta

Dukanova diéta je založená na obmedzení sacharidov a zvýšení kvalitných bielkovín, čím sa podobá na Atkinsonovu diétu.

(Zdroj: Fotolia.com)

Jej autorom je francúzsky odborník na výživu, doktor Pierre Dukan. Diétu predstavil vo svojej knihe Neviem schudnúť, ktorá sa v krátkom čase stala medzinárodným bestsellerom. Jej prednosťou je rozdelenie do štyroch fáz, v rámci ktorých nejde len o chudnutie, ale aj o dlhodobé udržanie váhy a odvrátenie jo-jo efektu.

Ako funguje:

V prvej, takzvanej útočnej fáze sa úplne vylúčia všetky sacharidy, jednoduché aj zložité. Dokonca sa nesmie jesť ani ovocie a zelenina. Jedálny lístok je postavený len na nízkotučných bielkovinách. Môžete jesť napríklad biely nesladený jogurt, tofu, ryby a chudé mäso.

SkryťVypnúť reklamu

Tučné syry a tučné mäsové výrobky sú zakázané. Aby ste z takéhoto stravovania nedostali zápchu, je treba dodať telu vlákninu. Dukan ju odporúča vo forme ovsených otrúb, ale použiť sa dá aj psyllium, ktoré dostať kúpiť v lekárni.

Dĺžka útočnej fázy sa odvíja od toho, koľko potrebujete schudnúť. Ak je to menej ako 5 kilogramov, stačí ju držať 2 dni, ak je to medzi 5 až 10 kilogramov, treba vydržať 3 dni. Ak potrebujete zhodiť 20 kilogramov, budete potrebovať 5 dní, ak viac ako 20, tak aspoň týždeň.

V každom prípade sa táto fáza nedá držať dlhšie ako 10 dní, inak by to bola príliš veľká záťaž na obličky. Počas celej Dukanovej diéty treba veľa piť, aby telo nezadržiavalo toxíny.

Druhá fáza s názvom výletná je postavená na tom, že k bielkovinám pridáte zeleninu. Striedate v nej čisto bielkovinové dni s bielkovinovo-zeleninovými v pravidelných intervaloch až dovtedy, kým neschudnete na požadovanú hmotnosť, ktorá ide, mimochodom, veľmi rýchlo dolu, aj keď trochu pomalšie ako počas prvej útočnej fázy. Niečo také ako zastavenie chudnutia nehrozí, ručička na váhe sa zaručene posúva smerom k nižším hodnotám.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa vám už podarí schudnúť, potrebujete hmotnosť stabilizovať. A to je kameňom úrazu takmer všetkých diét. Dukanova diéta sa snaží tento problém riešiť ďalšími dvomi fázami – konsolidačnej a stabilizačnej.

V konsolidačnej fáze pridávate k bielkovinám a zelenine jednu porciu ovocia, dva krajce celozrnného chleba a 40 gramov syra denne. Okrem toho si môžete dvakrát týždenne dopriať prílohu s obsahom škrobov, napríklad ryžu alebo zemiaky.

Telo si tak pomaly znovu zvyká na prísun sacharidov. Dĺžka konsolidačnej fázy závisí od počtu zhodených kilogramov. Na každý zhodený kilogram treba rátať s 10 dňami konsolidácie. To znamená, že ak ste schudli 5 kilogramov, mali by ste v tejto fáze vydržať 50 dní.

Posledná stabilizačná fáza je založená na tom, že môžete jesť čo chcete, samozrejme bez toho, aby ste to preháňali so sladkosťami a tučnými jedlami a raz do týždňa si urobíte čisto bielkovinový deň. Ten by mal byť zárukou, že nepriberiete naspäť to, čo ste schudli.

SkryťVypnúť reklamu

Výhody:

Počas Dukanovej diéty nepociťujete hlad a kilogramy tuku sa rozpúšťajú jedna radosť. Vďaka prísunu bielkovín nehrozí, že by vám odchádzala svalová hmota.

Prečítajte si tiež: Veľké hodnotenie svetových diét: Paleo diéta Čítajte 

Nevýhody:

Záťaž na obličky spojená so zvýšeným príjmom bielkovín nie je určená pre každého. Mali by ste byť v dobrom zdravotnom stave, ak sa na niečo také odhodláte.

Čo si myslíte o vyváženosti Dukanovej diéty?

Fitnesstrénerka Silvia Ďurišová:

Dukanova diéta je nevyvážená. Delí sa na 3 časti. V prvej útočnej fáze sa vylučujú všetky sacharidy, aj ovocie a zelenina. Telu tak chýbajú základné vitamíny a minerály a veľmi prevyšujú bielkoviny.

Telo sa tak dostáva do takzvaného stavu ketózy. V druhej stabilizačnej fáze k bielkovinám pridávame už aj zeleninu a jeden kus ovocia, no je to stále málo. Pre telo môže byť úplné vynechanie sacharidovej zložky stravy nebezpečné a môžete sa cítiť unavení, malátni a bez energie.

SkryťVypnúť reklamu

Navyše telu chýba dostatok vlákniny. Pridávanie pšeničných otrúb, ako sa odporúča v diéte, nestačí. Porcie z hľadiska energetického príjmu nie sú nijako obmedzené, čokoľvek môžete zjesť a v akomkoľvek množstve. Tým si nestrážite primeranosť porcií a zjete aj viac ako by ste mali.

Dietologička Silvia Želtvayová:

Opäť diéta, ktorá je rozložená do viacerých fáz. Mne osobne prekáža na nej to, že každý deň je niečo predpísané a komplexnosť potravín sa stráca. Napríklad v prvej fáze je zakázané ovocie a zelenina. A vôbec všetky jednoduché aj zložité sacharidy. Pri tejto diéte je jasné, že skôr či neskôr dorazí únava.

Gastroenterologička Alexandra Molnárová:

Je to diéta, ktorá je založená na proteínoch a radikálnom obmedzení tukov a najmä sacharidov. Nepatrí však medzi vyvážené diéty.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C478C na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M478C na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  9. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  3. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  4. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  5. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  6. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 223
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 6 750
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 768
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 311
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 271
  6. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú 4 103
  7. Od Česka až po Jadran 3 815
  8. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 120
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 093
  10. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu 2 098
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda parlamentu Boris Kollár a poslanecký klub Sme rodina.

Peter Pčolinský žiadal splnenie požiadaviek do konca júlovej schôdze.


a 1 ďalší 12 h
Eliška Mintálová dnes ide semifinále K1 žien na OH v Tokiu 2020 LIVE.

Sledujte online prenos zo semifinále K1 žien.


Sportnet 6 h