Veľké hodnotenie svetových diét: Diéta hollywoodskych hviezd

Diétu s alternatívnym prívlastkom plážová spoplarizoval kardiológ najmä v Južnej Kalifornii.

(Zdroj: Picjumbo.com)

Anglický názov diéty znie South Beach Diet. Jej autorom je doktor Arthur Agatston, kardiológ pôsobiaci v Miami na Floride. V polovici 90-tych rokov vytvoril pre svojich pacientov so srdcovými ochoreniami plán stravovania.

Keďže väčšina z nich trpela chronickou obezitou a nebola úspešná v nasadení diéty s nízkym obsahom tukov, rozhodol sa Agatston pre nich vytvoriť individuálnu formu stravovania, ktorá redukovala zlé cukry, no povoľovala dobré s nízkym glykemickým indexom.

V prvom rade bola diéta vytvorená na zlepšenie srdcovej činnosti, no ukázalo sa, že strata na hmotnosti je výraznejšia ako bola prvotná predstava.

Úspech diéty sa šíril na Floride a prilákal záujem médií. Princíp stravovania na báze malého množstva sacharidov a tukov a veľkého množstva vlákniny zhrnul do svojej prvej knihy v roku 2003 The South Beach Diet: The Delicious, Doctor-Designed, Foolproof Plan for Fast and Healthy Weight Loss (v doslovnom preklade Diéta južných pláží: Chutná, vytvorená lekárom, dokonalý plán pre rýchlu a zdravú redukciu váhy).

Na južnom pobreží sa koncentruje veľké množstvo známych osobností, ale aj obyčajných ľudí posadnutých krásou a túžbou po perfektnej postave. Diéta miamského lekára sľubuje rýchle schudnutie bez hladu a trápenia, ale aj zlepšenie srdcovo-cievneho systému a práve preto sa stala populárnou najmä v mieste svojho vzniku.

Ako funguje:

Diéta sa zameriava na zdravú rovnováhu „dobrých“ tukov a „dobrých“ cukrov. Pozostáva z troch fáz, z ktorých prvá je najstriktnejšia a najobmedzujúcejšia. Každá fáza je typická výberom potravín, ktoré sú povolené na konzumáciu.

Prvá fáza trvá 14 dní a považuje sa za najstriktnejšiu kvôli presnému vymedzeniu potravín, ktoré jesť môžete a ktoré sú zakázané. Zo dňa na deň sa možno budete musieť vzdať konzumácie cestovín, chleba, ovocia či ochutených jogurtov.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Veľké hodnotenie svetových diét: Paleo diéta

Napriek tomu nejde o žiadnu hladovku. Stravovací plán predpisuje päť jedál denne. Pre dosiahnutie zníženia hmotnosti by ste mali zmenšiť dávky jedál na tretinu a jesť pomaly, kým nepocítite sýtosť.

Prvá fáza sa dá nazvať aj motivačnou. Výsledky pocítite takmer a na konci tejto fázy vás čaká strata na váhe 3 až 6 kíl. Vedomie, že plán funguje, vás posunie do ďalšej fázy. Ak so stratou váhy nie ste spokojní, môžete v prvej fáze pretrvať. Neodporúča sa to však z hľadiska dlhodobého udržania optimálnej hmotnosti a riskujete pritom aj jo-jo efekt.

Povolené potraviny v prvej fáze: varená šunka, chudé mäso, morčacie a kuracie prsia, hydina všeobecne, ryby, morské plody, strukoviny, orechy, vybrané druhy zeleniny (rajčiny, tekvica, cibuľa, huby, hlávkový šalát, kaleráb, špenát), olivový a repkový olej, vajcia

Zakázané potraviny v prvej fáze: chlieb, pečivo a pekárenské výrobky, cereálie, cestoviny, zemiaky, ryža, sladkosti, alkohol, cukor, ovocie, mrkva, kukurica, cukrová repa, zelená fazuľa

Druhá fáza pretrváva až kým neschudnete na želanú hmotnosť. Je bohatšia a pestrejšia na stravu. Ako odmena za dosiahnutie prvého želaného výsledku je možnosť pridať v druhej fáze typ potraviny, ktorá vám doposiaľ chýbala. Môžete sa opätovne vrátiť k chlebu, cestovinám, zemiakom, ryži, cereáliám alebo ovociu.

Potraviny, ktoré počas posledných dvoch týždňov vo vašom jedálnom lístku abstinovali doň môžete postupne pridávať, no ich prísun by mal byť výrazne znížený oproti vašim bývalým zvykom.

V tejto fáze bude chudnutie prebiehať pomalšie. V priemere ide o pol kilogramu za týždeň. Držte sa potravín s nízkym glykemickým indexom, uprednostňujte celozrnné pečivo a ovocie konzumujte len príležitostne.

Keď sa dostanete k vytúženej hmotnosti, môžete prejsť do tretej fázy, takzvanej udržiavacej. Podľa doktora Agatstona sa vtedy stáva diéta vašim životným štýlom.

Receptom k udržaniu dosiahnutej hmotnosti je dodržiavanie pravidiel z predošlých fáz, minimálne obmedzovanie v stravovaní, no zároveň dodržiavanie základných pravidiel zdravého jedenia a životného štýlu. V tejto fáze platí, že je povolené všetko, len s mierou.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Veľké hodnotenie svetových diét: Dukanova diéta

Výhody:

  • Po prvej fáze je strava optimálne vybalansovaná
  • Počas držania diéty nemusíte počítať kalórie alebo si vážiť porcie jedál
  • Podporuje pravidelné stravovanie
  • Nie je obmedzená len na potraviny s nízkym obsahom tuku alebo odtučnené suroviny
  • Je vytvorená lekárom a podporuje srdcovo-cievny systém
  • Strata hmotnosti nastáva postupne, čím sa zmenšuje pravdepodobnosť jo-jo efektu

Nevýhody:

  • Je náročná pre osoby, ktoré sú navyknuté sa stravu bohatú na karbohydráty
  • Príprava jedál a nákup potravín môžu byť finančne nákladnejšie a časovo náročnejšie
  • Tretia fáza dáva viac slobody, čo môže mať za následok opätovné nabratie kíl, vyžaduje silnú vôľu
  • Je nutné užívať počas diéty vitamínové doplnky​

Čo si myslíte o vyváženosti diéty hollywoodskych hviezd? Poskytuje telu dostatok živín?

Fitnesstrénerka Silvia Ďurišová:

V tejto diéte je vyváženosť živín nekompletná a nevyvážená. Vzhľadom na to, že prvých 14 dní sa minimálne konzumujú sacharidy, tuky aj bielkoviny, môže dôjsť k bolestiam hlavy, nevoľnosti, presileniu až kolapsom.

V prvej fáze sa diéta vyhýba aj potravinám ako ovocie, mrkva, kukurica a výživovo nepodstatným potravinám ako alkohol, chleba, cestoviny.

Dietologička Silvia Želtvayová:

Takýchto diét bolo a ešte aj bude mnoho. Je fajn vedieť, že ju dodržiava aj Jennifer Lopezová, Nicole Kidmanová alebo Beyoncé, ale treba si uvedomiť, že tieto celebrity majú v popise práce, aby vyzerali dobre, starali sa o seba, mali tých najdrahších trénerov a drahé značkové potraviny.

Treba sa na to pozerať objektívne a nemôžeme porovnávať Beyoncé so slovenskou ženou, ktorá robí niekedy aj 12 hodín denne a je rada, že keď večer príde domov, môže si aspoň umyť vlasy. A to nehovorím o financiách.

Gastroenterologička Alexandra Molnárová:

Vyváženosť dostatku živín sa dá predpokladať, avšak, čo telu chýba na začiatku diéty, je práve prudké obmedzenie sacharidov.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  2. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  3. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  4. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  5. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  6. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  7. Slováci rozhodli o najlepšom!
  8. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  9. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  10. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 9 600
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 031
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 941
  4. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 4 065
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 836
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 765
  7. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 288
  8. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 240
  9. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 208
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 552

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ako narastú platy vo Volkswagene a čo s obednou pauzou

Finálna dohoda je pri tretej tarifnej triede vyššia.

BLOG TRANSPARENCY INTERNATIONAL

Firmy, ktoré súťažili s Evkou. Podozrenie vopred dohodnutej zákazky sa zvyšuje

Kto súťažil s Agentúrou Evka.

EKONOMIKA

Vláda chce lákať našincov z Británie, ponúka prácu aj dotáciu

Domov by chcela vláda prilákať desaťtisíce.

Neprehliadnite tiež

Na čo sa v strave zamerať, ak sa chcete stať vegánom

Aj strava založená len na rastlinnom pôvode môže byť pre ľudský organizmus nutrične plnohodnotná. Stačí dodržiavať niekoľko pravidiel.

Keď klobúky hrajú prím: Takéto bizarné kúsky sa nosia vo vysokej spoločnosti

Päťdňové kráľovské konské dostihy patria medzi vrcholné podujatia spoločenskej sezóny v Anglicku.

Mäso, zelenina aj syry. Vybrali sme desať receptov na letnú grilovačku

Pripravte si poriadnu záhradnú párty, ktorá neskončí len pri pri klobáskach. Máme pre vás tipy na grilovanie.

Zámky, záhrady, pevnosti. Na Morave si vychutnáte barok všetkými zmyslami

Viaceré moravské barokové skvosty sú súčasťou svetového dedičstva UNESCO.