Veľké hodnotenie svetových diét: Diéta hollywoodskych hviezd

Diétu s alternatívnym prívlastkom plážová spoplarizoval kardiológ najmä v Južnej Kalifornii.

(Zdroj: Picjumbo.com)

Anglický názov diéty znie South Beach Diet. Jej autorom je doktor Arthur Agatston, kardiológ pôsobiaci v Miami na Floride. V polovici 90-tych rokov vytvoril pre svojich pacientov so srdcovými ochoreniami plán stravovania.

Keďže väčšina z nich trpela chronickou obezitou a nebola úspešná v nasadení diéty s nízkym obsahom tukov, rozhodol sa Agatston pre nich vytvoriť individuálnu formu stravovania, ktorá redukovala zlé cukry, no povoľovala dobré s nízkym glykemickým indexom.

V prvom rade bola diéta vytvorená na zlepšenie srdcovej činnosti, no ukázalo sa, že strata na hmotnosti je výraznejšia ako bola prvotná predstava.

Úspech diéty sa šíril na Floride a prilákal záujem médií. Princíp stravovania na báze malého množstva sacharidov a tukov a veľkého množstva vlákniny zhrnul do svojej prvej knihy v roku 2003 The South Beach Diet: The Delicious, Doctor-Designed, Foolproof Plan for Fast and Healthy Weight Loss (v doslovnom preklade Diéta južných pláží: Chutná, vytvorená lekárom, dokonalý plán pre rýchlu a zdravú redukciu váhy).

Na južnom pobreží sa koncentruje veľké množstvo známych osobností, ale aj obyčajných ľudí posadnutých krásou a túžbou po perfektnej postave. Diéta miamského lekára sľubuje rýchle schudnutie bez hladu a trápenia, ale aj zlepšenie srdcovo-cievneho systému a práve preto sa stala populárnou najmä v mieste svojho vzniku.

Ako funguje:

Diéta sa zameriava na zdravú rovnováhu „dobrých“ tukov a „dobrých“ cukrov. Pozostáva z troch fáz, z ktorých prvá je najstriktnejšia a najobmedzujúcejšia. Každá fáza je typická výberom potravín, ktoré sú povolené na konzumáciu.

Prvá fáza trvá 14 dní a považuje sa za najstriktnejšiu kvôli presnému vymedzeniu potravín, ktoré jesť môžete a ktoré sú zakázané. Zo dňa na deň sa možno budete musieť vzdať konzumácie cestovín, chleba, ovocia či ochutených jogurtov.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Veľké hodnotenie svetových diét: Paleo diéta

Napriek tomu nejde o žiadnu hladovku. Stravovací plán predpisuje päť jedál denne. Pre dosiahnutie zníženia hmotnosti by ste mali zmenšiť dávky jedál na tretinu a jesť pomaly, kým nepocítite sýtosť.

Prvá fáza sa dá nazvať aj motivačnou. Výsledky pocítite takmer a na konci tejto fázy vás čaká strata na váhe 3 až 6 kíl. Vedomie, že plán funguje, vás posunie do ďalšej fázy. Ak so stratou váhy nie ste spokojní, môžete v prvej fáze pretrvať. Neodporúča sa to však z hľadiska dlhodobého udržania optimálnej hmotnosti a riskujete pritom aj jo-jo efekt.

Povolené potraviny v prvej fáze: varená šunka, chudé mäso, morčacie a kuracie prsia, hydina všeobecne, ryby, morské plody, strukoviny, orechy, vybrané druhy zeleniny (rajčiny, tekvica, cibuľa, huby, hlávkový šalát, kaleráb, špenát), olivový a repkový olej, vajcia

Zakázané potraviny v prvej fáze: chlieb, pečivo a pekárenské výrobky, cereálie, cestoviny, zemiaky, ryža, sladkosti, alkohol, cukor, ovocie, mrkva, kukurica, cukrová repa, zelená fazuľa

Druhá fáza pretrváva až kým neschudnete na želanú hmotnosť. Je bohatšia a pestrejšia na stravu. Ako odmena za dosiahnutie prvého želaného výsledku je možnosť pridať v druhej fáze typ potraviny, ktorá vám doposiaľ chýbala. Môžete sa opätovne vrátiť k chlebu, cestovinám, zemiakom, ryži, cereáliám alebo ovociu.

Potraviny, ktoré počas posledných dvoch týždňov vo vašom jedálnom lístku abstinovali doň môžete postupne pridávať, no ich prísun by mal byť výrazne znížený oproti vašim bývalým zvykom.

V tejto fáze bude chudnutie prebiehať pomalšie. V priemere ide o pol kilogramu za týždeň. Držte sa potravín s nízkym glykemickým indexom, uprednostňujte celozrnné pečivo a ovocie konzumujte len príležitostne.

Keď sa dostanete k vytúženej hmotnosti, môžete prejsť do tretej fázy, takzvanej udržiavacej. Podľa doktora Agatstona sa vtedy stáva diéta vašim životným štýlom.

Receptom k udržaniu dosiahnutej hmotnosti je dodržiavanie pravidiel z predošlých fáz, minimálne obmedzovanie v stravovaní, no zároveň dodržiavanie základných pravidiel zdravého jedenia a životného štýlu. V tejto fáze platí, že je povolené všetko, len s mierou.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Veľké hodnotenie svetových diét: Dukanova diéta

Výhody:

  • Po prvej fáze je strava optimálne vybalansovaná
  • Počas držania diéty nemusíte počítať kalórie alebo si vážiť porcie jedál
  • Podporuje pravidelné stravovanie
  • Nie je obmedzená len na potraviny s nízkym obsahom tuku alebo odtučnené suroviny
  • Je vytvorená lekárom a podporuje srdcovo-cievny systém
  • Strata hmotnosti nastáva postupne, čím sa zmenšuje pravdepodobnosť jo-jo efektu

Nevýhody:

  • Je náročná pre osoby, ktoré sú navyknuté sa stravu bohatú na karbohydráty
  • Príprava jedál a nákup potravín môžu byť finančne nákladnejšie a časovo náročnejšie
  • Tretia fáza dáva viac slobody, čo môže mať za následok opätovné nabratie kíl, vyžaduje silnú vôľu
  • Je nutné užívať počas diéty vitamínové doplnky​

Čo si myslíte o vyváženosti diéty hollywoodskych hviezd? Poskytuje telu dostatok živín?

Fitnesstrénerka Silvia Ďurišová:

V tejto diéte je vyváženosť živín nekompletná a nevyvážená. Vzhľadom na to, že prvých 14 dní sa minimálne konzumujú sacharidy, tuky aj bielkoviny, môže dôjsť k bolestiam hlavy, nevoľnosti, presileniu až kolapsom.

V prvej fáze sa diéta vyhýba aj potravinám ako ovocie, mrkva, kukurica a výživovo nepodstatným potravinám ako alkohol, chleba, cestoviny.

Dietologička Silvia Želtvayová:

Takýchto diét bolo a ešte aj bude mnoho. Je fajn vedieť, že ju dodržiava aj Jennifer Lopezová, Nicole Kidmanová alebo Beyoncé, ale treba si uvedomiť, že tieto celebrity majú v popise práce, aby vyzerali dobre, starali sa o seba, mali tých najdrahších trénerov a drahé značkové potraviny.

Treba sa na to pozerať objektívne a nemôžeme porovnávať Beyoncé so slovenskou ženou, ktorá robí niekedy aj 12 hodín denne a je rada, že keď večer príde domov, môže si aspoň umyť vlasy. A to nehovorím o financiách.

Gastroenterologička Alexandra Molnárová:

Vyváženosť dostatku živín sa dá predpokladať, avšak, čo telu chýba na začiatku diéty, je práve prudké obmedzenie sacharidov.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vzorový byt v projekte Nobelova
  2. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  3. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  4. Zábavný aj sebavedomý
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  7. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  8. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  10. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu
  1. Vzorový byt v projekte Nobelova
  2. Vlastníci bytov sa zatiaľ požiarnym zábranám vyhýbajú
  3. Nový Country Manager Operations IMMOFINANZ na Slovensku
  4. Registrácia partnerov verejného sektora v praxi
  5. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  6. Nový Ružinov na Bajkalskej má za sebou prvý rok
  7. Slováci budú lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  8. Eurokomisárka Věra Jourová navštívila EU v Bratislave
  9. Gyncare, správna adresa, kde pomáhajú v zrodení nového života
  10. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 19 970
  2. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 7 159
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 6 511
  4. Ako vyzerajú dnešní otroci? 4 961
  5. Gamifikácia: Nový hit v učení finančnej gramotnosti na ZŠ 4 548
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 015
  7. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare 3 761
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 138
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 3 001
  10. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 2 749

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rok nádeje pre maniakov a vrahov. Niektorí sa môžu dostať na slobodu

Zločinci odsúdení na smrť majú šancu dostať sa na slobodu. Čo sa deje za múrmi ruského Alcatrazu?

DOMOV

Právnici z HZDS sa uchytili. Ako skončili Cuper, Tóthová a ďalší?

Niektorí sa navzájom pozývajú ako hostia na akcie pre študentov, iní zostali kolegami naďalej.

KOMENTÁRE

Kontinuita: Mečiar skončil, jeho duchovia ostávajú

Éra HZDS sa skončila, jej nositelia sú však stále tu.

KULTÚRA

Dobyli aj Rusko. Dnes si môžu dať pohov

Dave Gahan má 50 a je čistý. To poznamenalo nový Depeche Mode.

Neprehliadnite tiež

Desať jarných trendov pre ženy podľa návrhárov

Čo predpovedajú svetoví dizajnéri nášmu šatníku na jar a leto?

Ako si udržať sex po päťdesiatke? Radia odborníci

Pri sexuálnych problémoch v strednom veku si ľudia málokedy poradia svojpomocne.

Katarína Turnerová: Harfa si vyžaduje oddanosť

Prvá harfistka Slovenskej filharmónie hrala s Plácidom Domingom, Josém Carrerasom, Rayom Charlesom aj Lizou Minneliovou

Tradície ožívajú aj v modernej dobe. Ako to chodí na kurze ľudových tancov?

Ak nerozoznáte čardáš, polku a odzemok, rozdiely vám v Bratislave vysvetlí lektor ľudových tancov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop