„Padlé ženy“ si v nich mali odpracovať svoje hriechy. Desiatky rokov trpeli neprávom.
Niet nad čistú kresťanskú lásku
Človek sa až čuduje, ako mohla táto viera pri všetkých tých škandáloch prežiť.írska vláda sa teda nakoniec
ospravedlnila a pridala i finančné kompenzácie.. a čo urobila tamojšia katolícka cirkev ?O čom to píše p. Žureková?
Historik František Vnuk vyvracia dokázateľne falošnú legendu o trýznení a vykorisťovaní nevinných dievčat a žien v magdalénskych práčovniach uverejnenú v denníku SME. Niekoľko pripomienok k problému tzv. „magdalénskych práčovní“ Človek musí obdivovať vynaliezavosť a horlivosť protivníkov Katolíckej cirkvi. Neprestávajú chrliť rozvášnené mediálne útoky a výpady, v ktorých poukazujú na rozličné skutočné a vymyslené chyby a nedokonalosti z minulosti i prítomnosti Cirkvi. V mene demokracie a pod rúškom humanity, súcitu, pokroku a iných módnych trendov, niekedy priamo, inokedy zahalene kritizujú Cirkev a jej hierarchiu, určujú jej, čoho sa treba zbaviť, čo treba napraviť a ako konať, aby bola prijateľná do spoločenstva súčasného sveta. Ich obľúbenou taktikou je odhaľovanie afér a škandálov. Ešte neskončila jedna kampaň a už sa na obzore vynára ďalšia. Keď nemôžu nič nájsť, vždy si vedia niečo vymyslieť a keď nemôžu vymyslieť nič nového, pohotovo oprašujú a galvanizujú staré zabudnuté aféry. Názorným príkladom takéhoto obnoveného záujmu o uzatvorený prípad je príspevok Michaely Žurekovej: Magdalénske práčovne boli dejiskom krutosti. Mníšky v nich týrali mladé dievčatá v denníku SME, uverejnený 21. novembra 2017 a v nasledujúcich dňoch. Príspevok prebrala a uverejnila Tlačová kancelária KBS v svojom Monitoringu médií 27. novembra 2017 pod titulom Miesto, kde mníšky týrali mladé dievčatá. Lož býva obyčajne krátka a spravidla vystrojená tak, aby pôsobila presvedčivo. A čím je ona ohavnejšia a kratšia, tým dlhšia býva práca na jej vyvrátení. Toto je často dôvodom, prečo mnohé „fake news“ a twitterovské klebety a iné na sociálnych sieťach traktované senzačné novinky ostávajú bez odpovedí. Občas sa však objaví príťažlivo pôsobiaca správa, kde lož je pomiešaná s polopravdou a pravdou v takej nehoráznej podobe, že by bolo hriechom preniesť sa ponad ňu mlčaním. Takou zmiešaninou je aj žurnalistická pseudosága o „magdalénskych práčovniach“, ktorá – okrem iného – je už niekoľko rokov starou „novinkou“. Denníkom SME inkriminované magdalénske práčovne boli horúcou témou pred 5-10 rokmi. Bola to záležitosť lokálneho významu a pokiaľ sa viem rozpamätať, na Slovensku sa o nej hovorilo málo, ak sa spomínala vôbec.Tieto práčovne boli v svojej podstate charitatívne ústavy pre ženy vo Veľkej Británii. Prvý ústav tohto druhu vznikol v Anglicku v roku 1758 z iniciatívy anglikánskej cirkvi a jeho cieľom bola humanitná a charitatívna pomoc dievkam a ženám, ktorými verejnosť a často ich vlastná rodina opovrhovala a vytláčala na okraj spoločnosti. V roku 1767 britská filantropistka Arabella Kenny (1707–1792) založila prvý takýto útulok v Írsku, ktorý bol známy pod menom Dublin Magdalen Asylumfor Protestant Girls. Ústavy poskytovali prístrešie, zaopatrenie stravou a odevom a náboženskú výchovu ženám, o ktoré sa nikto nestaral. Od dievčat sa však vyžadovala primeraná práca a podriadenie pravidlám disciplíny. Pretože tieto ústavy prijímali len „protestantské dievčatá“, katolícka hierarchia v Írsku sa rozhodla zriadiť podobné ústavy pre opustené katolícke dievčence a ženy. Ich vedenie dala do rúk rehoľným sestrám (Sistersof Charity, the Sisters of Mercy, Good Shepherd Sisters a the Sisters of Our Lady of Charity). Pretože v Írsku sú katolíci oveľa početnejší a materiálne chudobnejší než protestanti-anglikáni, aj počet ústavov zriadených Katolíckou cirkvou bol podstatne väčší a udržali sa oveľa dlhšie než protestantské “magdalénske práčovne”. Posledná práčovňa bola zatvorená v roku 1996.