SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Vianočné prejedanie hrozí takmer každému, takto zmiernite jeho následky

Keď je toľko dobrého jedla na stole, je ťažké odolať. Ponúkame vám niekoľko rád, ako zachrániť žalúdok a zapnúť si opäť šťastne gombík na nohaviciach.

(Zdroj: Photl.com)

Oslavy a sviatky sú príležitosťou dopriať si viac ako obvykle. Najviac to platí počas vianočných sviatkov.

Svojej peňaženke doprajeme väčšiu voľnosť a štedro nakupujeme darčeky pre blízkych, robíme si veľké zásoby potravín, aby boli Vianoce bohaté a aby sme toho mali dosť napečeného a navareného a dáme si aj ten pohárik červeného či tvrdého.

V momente, keď sa tieto veci dejú, sa cítime príjemne a šťastne. Keď si naberáme z vianočného stola plného štedrovečerných jedál, oči sa nám ligocú.

No potom príde útlm. Aj výčitky svedomia sprevádzané nafukovaním či bolesťami žalúdka. Prejedli ste sa? Tentoraz vám nebudeme hovoriť, čo ste spravili zle a čo ste mali robiť inak.

Prajeme šťastné a veselé a aby boli ešte veselšie, ponúkame niekoľko užitočných rád, ako sa z najhoršieho čo najrýchlejšie dostať a užiť si aj zvyšok sviatkov bez odfukovania.

Hneď po jedle siahnite po bylinkách

Názor odborníka:
K téme sa vyjadruje výživová poradkyňa a naturopatka Eva Blaho, Medante.com
eva-blaho_r9752.jpg

„Ako prvá pomoc pri prejedení sa pomôže zelený čaj, bylinné čaje ako zemežlč, horec žltý, artičoka alebo tinktúry z nich. Vhodné sú aj zmesi čajov na trávenie či švédske kvapky. Ak má niekto rád korenisté, tak si môže pridať trochu čili do jedla alebo nápoja. Účinné sú aj kvalitné tráviace enzýmy,“ vymenúva záchranné riešenia nutričná poradkyňa Eva Blaho.

Keď sme najedení, máme tendenciu ľahnúť si a namáhavé trávenie predýchať, no odborníčka radí presný opak.

Podľa nej je lepšie, ak sa začnete trochu hýbať, no to neznamená ísť do posilňovne či behať. Pomôže však aj prechádzka.

„Ak si pri prejedení ľahnete, hrozí väčšie riziko refluxu. Trávenie sa spomalí, hlavne ak človek zaspí, čiže v žalúdku a črevách neprebieha rozkladanie jedla a vstrebávanie živín,“ upozorňuje nutričná poradkyňa.

Ak chcete svojmu tráveniu pomôcť, siahnite po čomkoľvek, čo má horkú chuť. Eva Blaho odporúča napríklad čakanku, rukolu alebo horčičné semienka.

Môže to však byť aj horký bylinný nápoj. Ako vraví, tie sa už v minulosti využívali na podporu trávenia a v dnešnej dobe ich poznáme ako digestív, ktorý sa podáva po jedle.

Ako zachrániť telo od kalórií v ďalších dňoch:

Počas ďalších dní po nadmerne štedrej večeri a celkovo dlhodobo je dôležité obmedziť jednoduché sacharidy. „Zamerať sa treba hlavne na tie komplexné cukry, ktoré nájdete v zelenine, rôznych obilninách namiesto bielej múky, na kvalitné bielkoviny a tuky, jesť menšie porcie a hlavne sa viac hýbať a cvičiť. Je to komplexnejší postup, cieľom však je vyrovnať hladinu cukru v krvi a zvýšiť citlivosť buniek na inzulín a leptín,“ poúča odborníčka. Ľahšia strava nemusí znamenať jesť iba zeleninový šalát, ale môže to byť aj morčacie či hovädzie mäso, grilovaná zelenina, jazmínová ryža, jedlo poliate olivovým olejom. Dôležitá je aj veľkosť porcie. Mäso by nemalo byť väčšie ako vaša dlaň, zeleniny by malo byť za dve hrste a ryže za jednu hrsť.

Čo sa deje v našom tele po prejedení?

„Náš žalúdok ma kapacitu približne 1 liter, čo je asi jedna bežná porcia obedu. Žalúdok sa síce dokáže roztiahnuť a preto vieme zjesť viac, ale okrem jedla sa do žalúdka dostáva aj vzduch a tekutiny, ak pijete nápoje počas jedla, a to ešte viac nafúkne žalúdok a aj črevá.

Tekutiny zrieďujú žalúdočnú kyselinu a tak spomaľujú trávenie,“ vysvetľuje proces, ku ktorému dochádza v našom tele Eva Blaho a dodáva: „Náš organizmus potrebuje určitý počet kalórií na výrobu energie a chod tela.

Ak však zjeme viac ako potrebujeme a túto energiu nevyužijeme nejakou činnosťou, tak sa tieto kalórie premenia na tukové bunky.

Tie sa ukladajú hlavne v oblasti brucha, aby boli v prípade núdze ľahko dostupné. V dnešnej dobe však prípad núdze zažívame zriedka a preto sa len rozrastajú.“

Prečo to robíme?

Snáď všetci sme už zažili pocit plného brucha a opakovali sme si, že takto sa už prejedať nemôžeme. Napriek tomu to väčšina práve na Vianoce zopakuje a proces odfukovania sa opakuje večer v obývačke pri rozprávkach.

Môžu za to omamné vône, príjemné spomienky, zvyk či talent mám, manželiek či starých mám, ktoré dokážu výdatné vianočné jedlá pripraviť tak, aby ste ich nemohli odmietnuť.

No chuť na jedlo nám zvyšujú aj hormóny. Eva Blaho objasňuje, o ktoré z nich ide: „Vo väčšine prípadov za to môže zvýšená hladina hormónov inzulín a leptín.

Pri ich vyšších hodnotách sa bunky voči nim stávajú rezistentné a signalizácia slabne. Leptín riadi pocit hladu a sýtosti a keď ho máme málo, tak sme hladní. Ak sú však bunky odolné voči jeho signálom, tak sme hladní aj keď ho máme veľa,“ dokončuje.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  5. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  6. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  9. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  10. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 505
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 13 565
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 558
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 11 376
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 288
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 622
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 256
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 809
  9. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 422
  10. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 5 232

Téma: Vianoce


Hlavné správy zo Sme.sk

Opozícia sa stretla za okrúhlym stolom.
Cynická obluda

Ako Blaha vyhral Threemu

Stratég ticho sedí v kúte a odškrtáva si mená skompromitovaných kolegov, ktorí ho už nepredbehnú na kandidátke.

Stĺpček Petra Schutza

Kiskovo nie PS a Spolu je zmarenou príležitosťou

Cieľ odstaviť Smer utrpel ďalší škrabanec.

Peter Schutz

Vzťah šéfa súdu Lindtnera s Kočnerom posúdi Súdna rada

Debata o sudcovskej etike je podvyživená, upozorňuje Pavol Žilinčík.

Dávid Lindtner.