SME
Štvrtok, 20. február, 2020 | Meniny má Lívia

Vianočné prejedanie hrozí takmer každému, takto zmiernite jeho následky

Keď je toľko dobrého jedla na stole, je ťažké odolať. Ponúkame vám niekoľko rád, ako zachrániť žalúdok a zapnúť si opäť šťastne gombík na nohaviciach.

(Zdroj: Photl.com)

Oslavy a sviatky sú príležitosťou dopriať si viac ako obvykle. Najviac to platí počas vianočných sviatkov.

Svojej peňaženke doprajeme väčšiu voľnosť a štedro nakupujeme darčeky pre blízkych, robíme si veľké zásoby potravín, aby boli Vianoce bohaté a aby sme toho mali dosť napečeného a navareného a dáme si aj ten pohárik červeného či tvrdého.

V momente, keď sa tieto veci dejú, sa cítime príjemne a šťastne. Keď si naberáme z vianočného stola plného štedrovečerných jedál, oči sa nám ligocú.

No potom príde útlm. Aj výčitky svedomia sprevádzané nafukovaním či bolesťami žalúdka. Prejedli ste sa? Tentoraz vám nebudeme hovoriť, čo ste spravili zle a čo ste mali robiť inak.

Prajeme šťastné a veselé a aby boli ešte veselšie, ponúkame niekoľko užitočných rád, ako sa z najhoršieho čo najrýchlejšie dostať a užiť si aj zvyšok sviatkov bez odfukovania.

Hneď po jedle siahnite po bylinkách

Názor odborníka:
K téme sa vyjadruje výživová poradkyňa a naturopatka Eva Blaho, Medante.com
eva-blaho_r9752.jpg

„Ako prvá pomoc pri prejedení sa pomôže zelený čaj, bylinné čaje ako zemežlč, horec žltý, artičoka alebo tinktúry z nich. Vhodné sú aj zmesi čajov na trávenie či švédske kvapky. Ak má niekto rád korenisté, tak si môže pridať trochu čili do jedla alebo nápoja. Účinné sú aj kvalitné tráviace enzýmy,“ vymenúva záchranné riešenia nutričná poradkyňa Eva Blaho.

Keď sme najedení, máme tendenciu ľahnúť si a namáhavé trávenie predýchať, no odborníčka radí presný opak.

Podľa nej je lepšie, ak sa začnete trochu hýbať, no to neznamená ísť do posilňovne či behať. Pomôže však aj prechádzka.

„Ak si pri prejedení ľahnete, hrozí väčšie riziko refluxu. Trávenie sa spomalí, hlavne ak človek zaspí, čiže v žalúdku a črevách neprebieha rozkladanie jedla a vstrebávanie živín,“ upozorňuje nutričná poradkyňa.

Ak chcete svojmu tráveniu pomôcť, siahnite po čomkoľvek, čo má horkú chuť. Eva Blaho odporúča napríklad čakanku, rukolu alebo horčičné semienka.

Môže to však byť aj horký bylinný nápoj. Ako vraví, tie sa už v minulosti využívali na podporu trávenia a v dnešnej dobe ich poznáme ako digestív, ktorý sa podáva po jedle.

Ako zachrániť telo od kalórií v ďalších dňoch:

Počas ďalších dní po nadmerne štedrej večeri a celkovo dlhodobo je dôležité obmedziť jednoduché sacharidy. „Zamerať sa treba hlavne na tie komplexné cukry, ktoré nájdete v zelenine, rôznych obilninách namiesto bielej múky, na kvalitné bielkoviny a tuky, jesť menšie porcie a hlavne sa viac hýbať a cvičiť. Je to komplexnejší postup, cieľom však je vyrovnať hladinu cukru v krvi a zvýšiť citlivosť buniek na inzulín a leptín,“ poúča odborníčka. Ľahšia strava nemusí znamenať jesť iba zeleninový šalát, ale môže to byť aj morčacie či hovädzie mäso, grilovaná zelenina, jazmínová ryža, jedlo poliate olivovým olejom. Dôležitá je aj veľkosť porcie. Mäso by nemalo byť väčšie ako vaša dlaň, zeleniny by malo byť za dve hrste a ryže za jednu hrsť.

Čo sa deje v našom tele po prejedení?

„Náš žalúdok ma kapacitu približne 1 liter, čo je asi jedna bežná porcia obedu. Žalúdok sa síce dokáže roztiahnuť a preto vieme zjesť viac, ale okrem jedla sa do žalúdka dostáva aj vzduch a tekutiny, ak pijete nápoje počas jedla, a to ešte viac nafúkne žalúdok a aj črevá.

Tekutiny zrieďujú žalúdočnú kyselinu a tak spomaľujú trávenie,“ vysvetľuje proces, ku ktorému dochádza v našom tele Eva Blaho a dodáva: „Náš organizmus potrebuje určitý počet kalórií na výrobu energie a chod tela.

Ak však zjeme viac ako potrebujeme a túto energiu nevyužijeme nejakou činnosťou, tak sa tieto kalórie premenia na tukové bunky.

Tie sa ukladajú hlavne v oblasti brucha, aby boli v prípade núdze ľahko dostupné. V dnešnej dobe však prípad núdze zažívame zriedka a preto sa len rozrastajú.“

Prečo to robíme?

Snáď všetci sme už zažili pocit plného brucha a opakovali sme si, že takto sa už prejedať nemôžeme. Napriek tomu to väčšina práve na Vianoce zopakuje a proces odfukovania sa opakuje večer v obývačke pri rozprávkach.

Môžu za to omamné vône, príjemné spomienky, zvyk či talent mám, manželiek či starých mám, ktoré dokážu výdatné vianočné jedlá pripraviť tak, aby ste ich nemohli odmietnuť.

No chuť na jedlo nám zvyšujú aj hormóny. Eva Blaho objasňuje, o ktoré z nich ide: „Vo väčšine prípadov za to môže zvýšená hladina hormónov inzulín a leptín.

Pri ich vyšších hodnotách sa bunky voči nim stávajú rezistentné a signalizácia slabne. Leptín riadi pocit hladu a sýtosti a keď ho máme málo, tak sme hladní. Ak sú však bunky odolné voči jeho signálom, tak sme hladní aj keď ho máme veľa,“ dokončuje.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
  2. ... viac ako vzdelanie
  3. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  4. Ktorá farba je tá tvoja?
  5. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  6. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  7. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  8. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  9. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  2. Ktorá farba je tá tvoja?
  3. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  4. ... viac ako vzdelanie
  5. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  6. Prečo je Nitra rajom študentov?
  7. Moderné, inovatívne a praktické štúdium práva? U nás sa to dá!
  8. Fakulta posiela študentov do verejných inštitúcií a vzdeláva ich
  9. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  10. Do BILLA športovej rodiny pribudla biatlonistka Paulína Fialková
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 16 249
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 11 120
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 10 408
  4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 7 203
  5. Darujte od srdca pre rozum 6 851
  6. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 6 261
  7. SME proti extrémizmu na školách 5 626
  8. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 5 558
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 5 408
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 5 347

Téma: Vianoce

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Pre kontaky s Kočnerom môžu Mamojku z Ústavného súdu vylúčiť

Funkčné obdobie ústavných sudcov je dvanásť rokov.

Mojmír Mamojka.
Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Petra Schutza

Mimoriadna schôdza nie je legitímna

Fico povedal, že schôdza je legitímna. Čo je, najjemnejšie povedané, zavádzanie.

Peter Schutz
Adriana Pašková počas Newyorského Týždňa módy