SME
Štvrtok, 20. február, 2020 | Meniny má Lívia

Ako si skutočne užiť saunovanie a zregenerovať sa

Pobyt v saune je príjemným spôsobom regenerácie počas chladných jesenných dní. Aby vám však sauna dala to, čo potrebujete, musíte mať systém.

(Zdroj: Photl.com)

Wellness súčasťou života

Keď sa povie wellness, človek si väčšinou pod týmto pojmom predstaví sauny, kúpele, vírivky či masáže. V doslovnom preklade znamená wellness pocit blahobytu a pohody.

„Wellness je o všetkom, čo nás dokáže dostať do pohody, do stavu, keď sme spokojní nielen po fyzickej stránke, ale aj vnútorne vyrovnaní, plní energie a chuti do života. Takže by som pod slovo wellness zahrnula aj naše koníčky, ktoré sú určitou formou terapie, či rôzne druhy fyzickej aktivity, meditáciu, ale aj smiech v kruhu rodiny a priateľov. Súčasťou je tiež naša životospráva a stravovacie návyky,“ vysvetľuje Anna Jarinová, riaditeľka luxusných spa.

Každý z nás si potom namieša svoj vlastný regeneračný elixír - dávku aktivít, ktoré mu vyhovujú, aby sa čo najefektívnejšie a najpríjemnejšie znova postavil na nohy a nabil energiou.

Vyskúšajte aromaterapiu

Odporúča Anna Jarinová

Ja som sa stala závislá na aromaterapii. Každý deň je iný a má pre nás pripravené rôzne výzvy, na ktoré musíme reagovať. Môj ranný rituál je 10 – 15 minútový aróma kúpeľ s esenciálnymi olejmi, ktoré pravé v ten deň potrebujem. Väčšina ľudí u nás ešte nemá skúsenosť so silou esenciálnych olejov. Práve v týchto dňoch, kedy okolo nás zúri chrípka, má napríklad nesmierne blahodárny účinok eukalyptový esenciálny olej predovšetkým na zápal horných dýchacích ciest a nádchu.

Tip:

Pri používaní aromatických esenciálnych olejov si dajte pozor na koncentráciu, ktorú telu doprajete. Olejčeky je potrebné pred použitím nariediť. Ako na to a čo všetko dokážu jednotlivé esencie si prečítajte tu ˃˃˃.

Saunovanie so systémom

Keďže v saunách je oproti bežnému okoliu oveľa vyššia teplota, musíme mať systém. Znovu je to individuálne, lebo každý z nás znáša teplo inak, ale nie vždy je horúcejšie a dlhšie lepšie.

Anna Jarinová radí, aké zásady pri saunovaní dodržiavať, aby ste z neho mali príjemný zážitok:

  • Začnite pohárom vody
  • V suchej saune sa držte teploty nepresahujúcej 100°C
  • V saune strávte maximálne 20 minút. Tí, ktorí už majú nejaké saunovanie za sebou, môžu predĺžiť svoj pobyt v saune na 30 minút.
  • Po tomto pobyte v saune si doprajte oddych minimálne 10 minút, výdatne doplňte tekutiny a schlaďte sa studenou sprchou, či ľadovou fontánou.

Sauna pre deti aj dospelých

Saunovanie nám formou potenia pomáha eliminovať toxíny a teplo napomáha telu regenerovať sa. Prirodzenou cestou a aktívne bojuje proti vírusom.

K téme sa vyjadruje:
Anna Jarinová, riaditeľka siete luxusných spa ZION SPA, Zionspa.sk
aj_r5328.jpg

Zrýchľuje krvný obeh, činnosť srdca, uvoľňujú sa svaly a zmierňujú bolesti šliach. Saunovanie má veľmi blahodarné účinky aj na našu pleť.

Tým, že sa zrýchľuje cirkulácia krvi, naše pleťové bunky sú lepšie prekrvované a vyživované, zlepšuje sa produkcia kolagénu, potrebného na udržanie elasticity pokožky a v neposlednom rade sa z pleti potením odplavuje veľa škodlivých látok.

Zvlášť ľudia trpiaci na akné, zaznamenávajú po pravidelnom saunovaní viditeľné zlepšenie. Sauna je vhodná aj pre deti, posilňuje ich imunitný systém a rovnako pomáha zlepšovať dýchacie problémy, ktorými veľa detí trpí.

„Je, samozrejme, nutné skrátiť pobyt v saune na 10 minút a do sauny by nemali ísť deti, ktoré ešte nevedia popísať svoje pocity - v prípade slabosti, či nevoľnosti,“ upozorňuje Anna Jarinová.

Sauny majú veľmi dlhú históriu a v každej kultúre mali svoje opodstatnenie ako forma prevencie, relaxácie, dokonca veľmi silný spoločenský význam.

Či už to boli rímske kúpele, turecký hammam, mexický temazcal, japonské horúce kúpele, či rusky kúpeľ.

Vyberte si pre seba to pravé

Najobľúbenejšie druhy sáun nie sú populárne bez dôvodu. Každá pôsobí pozitívne na vaše zdravie a každá svojim spôsobom.

Fínska sauna

Alebo inak suchá sauna. Jej základom je horúci vzduch až do teploty 110°C, ktorý postupne zvyšuje teplotu tela a cirkuláciu krvi. Saunovanie by preto malo byť neoddeliteľnou súčasťou pravidelnej detoxikácie tela. Navyše pri potení telo spotrebuje až 600 kalórií za hodinu. Pre tých, ktorí sa potešili, pamätajte, že sa neodporúča viac ako 20-minútový pobyt v saune.

Mokrá sauna

Hlavnou charakteristikou mokrej sauny, teda parného kúpeľa, je vysoká vlhkosť vzduchu až 100% a teplota je oveľa nižšia ako v suchej saune. Jej najväčším benefitom je uvoľňovanie dýchacích ciest. Pomáha ľudom trpiacim astmou alebo ochorením priedušiek. Je vhodnou podpornou metódou pri chudnutí.

Infračervená sauna

Funguje na princípe pôsobenia infražiarenia, ktoré preniká priamo do tela. Jej použitie je výborné pred cvičením, ako rýchle zahriatie svalov, či po ňom, zase na následnú regeneráciu. Telo reaguje v infrasaune oveľa rýchlejšie, veľa osôb ju znáša lepšie ako klasickú saunu, keďže k poteniu dochádza za dlhší čas a pri nižších teplotách. Pri jej použití sa odplavuje oveľa viac toxínov, dokonca tvrdých kovov. Ľahšie sa v nej dýcha a tiež menej dráždi oči.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
  2. ... viac ako vzdelanie
  3. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  4. Ktorá farba je tá tvoja?
  5. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  6. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  7. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  8. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  9. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  2. Ktorá farba je tá tvoja?
  3. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  4. ... viac ako vzdelanie
  5. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  6. Prečo je Nitra rajom študentov?
  7. Moderné, inovatívne a praktické štúdium práva? U nás sa to dá!
  8. Fakulta posiela študentov do verejných inštitúcií a vzdeláva ich
  9. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  10. Do BILLA športovej rodiny pribudla biatlonistka Paulína Fialková
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 16 249
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 11 120
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 10 408
  4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 7 203
  5. Darujte od srdca pre rozum 6 851
  6. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 6 261
  7. SME proti extrémizmu na školách 5 626
  8. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 5 558
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 5 408
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 5 347

Hlavné správy zo Sme.sk

Pre kontaky s Kočnerom môžu Mamojku z Ústavného súdu vylúčiť

Funkčné obdobie ústavných sudcov je dvanásť rokov.

Mojmír Mamojka.
Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Petra Schutza

Mimoriadna schôdza nie je legitímna

Fico povedal, že schôdza je legitímna. Čo je, najjemnejšie povedané, zavádzanie.

Peter Schutz
Adriana Pašková počas Newyorského Týždňa módy