Predmenštruačný syndróm bez liekov

Prináša nám zmeny nálad, napätie, úzkosť, zníženie koncentrácie, poruchy sebavedomia, chuť na sladké, bolesti hlavy, únavu, zadržiavanie tekutín, vyrážky, bolesť chrbta či nadúvanie. Našťastie, existujú možnosti, ako ho zmierniť.

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Už dlhé roky si vedci i mnohí lekári lámu hlavu nad tým, čo je príčinou predmenštruačného syndrómu. Niektorí vznik príznakov pripisujú hormonálnym výkyvom či chemickým zmenám v mozgu, napríklad nízkej hladine serotonínu, iní nedostatku dôležitých živín v organizme a nesprávnej životospráve, ku ktorej patrí konzumácia nezdravých jedál a alkoholu. „Existujú viaceré známe teórie, ktoré sa snažia objasniť príčiny vzniku PMS, ale fakt je, že je spojený so zmenami hladín hormónov, ako sú estrogén a progesterón, počas menštruačného cyklu. Na priebeh a závažnosť vplýva aj genetická predispozícia ženy, životný štýl, stravovacie návyky a emočná stabilita,“ vysvetľuje gynekológ Jozef Španka.

Jeden, alebo viaceré príznaky predmenštruačného syndrómu sa objavujú niekoľko dní pred menštruáciou a zvyčajne postupne miznú so začatím krvácania. Hoci u väčšiny žien sú symptómy mierne, príjemné rozhodne nie sú. „V období PMS je môj manžel vďačný za to, že môže chodiť na týždňovky. Som podráždená, bez dôvodu kričím a neuveriteľne ma bolí chrbát,“ sťažuje sa tridsaťdvaročná Jana. Trochu odlišné skúsenosti má jej vrstovníčka Andrea: „Pár dní pred menštruáciou sa mi na tvári objavia vyrážky a mám neuveriteľnú chuť na všetko nezdravé. A navyše, moje sebavedomie je na bode mrazu. Cítim sa ako obrovský balón.“ Dvadsaťosemročná Alica pre zmenu problém s predmenštruačným syndrómom nemá. Ak je pred menštruáciou nervóznejšia viac ako inokedy, ide si zacvičiť a to ju nabije pozitívnou energiou. A čo vy? Viete, ako jednoduchým spôsobom príznaky PMS zmierniť?

Vyhnite sa nezdravým jedlám

Jednou z možností je vyhnúť sa konzumácii nezdravých tučných, slaných a sladkých potravín a nápojov. Vypátrať súvislosť medzi výskytom príznakov PMS a konzumáciou potravín s vysokým obsahom cukru sa pokúsili aj vedci z Department of Public Health z amerického Oregonu. Pomocou dotazníka, ktorým oslovili 853 vysokoškoláčok, sa snažili zistiť, či konzumácia nezdravých potravín zhoršuje príznaky PMS. Výsledky naznačili, že potraviny s vysokým obsahom cukru, ale aj napríklad alkohol, majú súvislosť s výskytom predmenštruačného syndrómu.

Čo robiť? „Základom je, ako azda u všetkých ochorení, zmena životného štýlu, ktorá zahŕňa zdravé stravovanie bohaté na vlákninu, ovocie, zeleninu, minerálne látky, vitamíny a stopové prvky. Obmedzenie príjmu nevhodných tukov, alkoholu, kofeínu a cigariet,“ spresňuje Španka. Vhodné je jedálny lístok obohatiť aj o strukoviny, ryby, orechy a semená. V prípade neznesiteľnej chuti na sladké pomôže kúsok kvalitnej čokolády s vysokým obsahom kakaa.

Športujte!

Šport prináša mnoho benefitov. Posilňuje obranyschopnosť, zlepšuje celkové zdravie a prospieva psychike. Podľa viacerých vedeckých štúdií môže pravidelná kardio aktivita zmierniť symptómy predmenštruačného

Slovo odborníka
text K téme sa vyjadruje gynekológ Jozef Špankazdravie--2-.jpg

syndrómu. Vhodné sú napríklad športové aktivity ako džoging, bicyklovanie či plávanie. Tvrdia to aj odborníci štúdie z iránskej Isfahan University of Medical Sciences, Faculty of Medicine, uverejnenej v Journal of Isfahan Medical School. Podľa nich je fyzická aktivita najdôležitejším faktorom pri riešení PMS. Zdôrazňujú, že navyše znižuje stres a napomáha rovnováhe chemických látok v mozgu. Aj preto sa rozhodli vo svojom výskume porovnať účinky aeróbneho cvičenia a pilatesu na PMS u žien vo veku 18 - 25 rokov. Štúdia trvala osem týždňov a záver znel následovne: pilates a aeróbna aktivita, ktorú vykonávala jedna zo skupín pravidelne, môže znížiť príznaky PMS.

Čo robiť? Venujte sa pravidelne vhodnej pohybovej aktivite. Okrem zníženia symptómov predmenštruačného syndrómu môžete čerpať rad ďalších pozitív. „Dostatočná a pravidelná fyzická aktivita dopomôže zredukovať pocity únavy vyplavovaním endorfínov,“ dopĺňa gynekológ.

Zvýšte príjem vápnika

Čo robiť? Snažte sa nielen v období pred menštruáciou konzumovať potraviny bohaté na vápnik. Za prirodzené zdroje vápnika sú považované mlieko a mliečne výrobky, ale aj mak, pohánka, slnečnicové semienka, tekvica, brokolica, špenát, pažítka a mandle.

fotolia_43582536_subscription_xl_r9284.jpg

Upokojte sa horčíkom

Horčík plní v ľudskom tele mnoho dôležitých funkcií, ktoré sú dôležité pre fyzické i psychické zdravie človeka. Napríklad pomáha lepšie zvládať stres, má zásluhu na eliminácii bolestí hlavy, je dôležitý pre regeneráciu svalov a ľudské srdce. Podľa odborníkov z University of Pavia je účinný aj v boji proti zmenám nálad v rámci PMS: sledovaným ženám v rámci svojej štúdie podávali 360 mg horčíka trikrát denne 15 dní do začiatku menštruácie a výsledky boli pozitívne.

Čo robiť? Podobne ako pri dopĺňaní vápnika do organizmu, je vhodné prijímať horčík z prírodných zdrojov. Inak môže dôjsť k predávkovaniu a nežiaducim vedľajším účinkom. Horčík sa nachádza v strukovinách, orechoch, zelenej listovej zelenine, celozrnných obilninách, banánoch, figách či mandliach.

Prírodné prostriedky od babičiek

Naše babičky pri mnohých zdravotných problémoch siahali po bylinkách. Na elimináciu príznakov predmenštruačného syndrómu používali čaje z levandule alebo medovky lekárskej. Oba pôsobia upokojujúco a relaxačne. Na tento účel možno použiť aj esenciálny levanduľový olej. Pozitívne na zmeny nálad pôsobí aj ľubovník bodkovaný. Ďalším prírodným pomocníkom je rastlina s názvom vitex jahňací Pripisujú sa jej účinky ako zmiernenie bolesti, zníženie hormonálnych výkyvov, ale pomáha aj pri silnej menštruácii. Dostupná je vo forme čajov či tinktúr.

Kedy treba vyhľadať lekára?

Väčšina z nás rieši ťažkosti súvisiace s PMS zmenou životosprávy alebo prírodnými prostriedkami. Nie vždy je to však dostačujúce. Sú prípady, keď problémy s PMS patria do rúk odborníka, ktorý pacientku vyšetrí a stanoví vhodnú liečbu. Kedy teda navštíviť gynekológa? „Ak sa zistí, že symptómy, a to minimálne jeden fyzický a jeden psychický, sa vyskytujú spoločne a opakovane do 12 dní pred krvácaním vo viac než 3 menštruačných cykloch po sebe, je možné stanoviť diagnózu PMS,“ vysvetľuje Jozef Španka. A dodáva, že existuje aj ťažšia forma takzvanej predmenštruačnej dysforickej poruchy (PMDD), kde žena trpí piatimi závažnými príznakmi, pričom je aspoň jeden psychického charakteru.

Predmenštruačný syndróm je teda diagnóza. Ak jeho fyzické alebo psychické symptómy výraznejšie znižujú kvalitu života ženy, je potrebné vyhľadať odbornú pomoc.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 160
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 2 225
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 085
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 839
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 802
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 355
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 277
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 203
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 144
  10. Leto nekončí! 790

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Plavčan a SNS sú za svoju kauzu zodpovední. Ale Smer nie je bez viny

Smer sa nemôže tváriť, že nemá nič spoločné so systémom, akým sa delia eurofondy.

KOMENTÁRE

Boja sa, čo sa stane, ak z vojny zmizne človek. Elon Musk to chce zastaviť

Cieľ je ušľachtilý, ale nesplniteľný.

Neprehliadnite tiež

V afganskom Kábule sa konala najodvážnejšia módna prehliadka v dejinách

Organizátor Adžmal Hakíkí bol rozhodnutý akciu uskutočniť, aj keby na nej mal pri samovražednom útoku prísť o ruky aj nohy.

Legendárny zdvih z Hriešneho tanca: Hlavná herečka sa podelila o detaily z natáčania

Všetci dobre poznáme scénu, keď Baby namiesto sedenia v kúte vyskočí do náruče Patricka Swayzeho.

Keď priznajú rakovinu, rodina ich zavrhne. Juhoázijské ženy trpia potichu

Mnohé ochorenie považujú za boží trest a neliečia sa.

Herečka Lujza Garajová Schrameková: Už som dosť veľká na to, aby som niekam uletela

Známa supermama prezradila, prečo si nechce zvykať na slávu.