Predmenštruačný syndróm bez liekov

Prináša nám zmeny nálad, napätie, úzkosť, zníženie koncentrácie, poruchy sebavedomia, chuť na sladké, bolesti hlavy, únavu, zadržiavanie tekutín, vyrážky, bolesť chrbta či nadúvanie. Našťastie, existujú možnosti, ako ho zmierniť.

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Už dlhé roky si vedci i mnohí lekári lámu hlavu nad tým, čo je príčinou predmenštruačného syndrómu. Niektorí vznik príznakov pripisujú hormonálnym výkyvom či chemickým zmenám v mozgu, napríklad nízkej hladine serotonínu, iní nedostatku dôležitých živín v organizme a nesprávnej životospráve, ku ktorej patrí konzumácia nezdravých jedál a alkoholu. „Existujú viaceré známe teórie, ktoré sa snažia objasniť príčiny vzniku PMS, ale fakt je, že je spojený so zmenami hladín hormónov, ako sú estrogén a progesterón, počas menštruačného cyklu. Na priebeh a závažnosť vplýva aj genetická predispozícia ženy, životný štýl, stravovacie návyky a emočná stabilita,“ vysvetľuje gynekológ Jozef Španka.

Jeden, alebo viaceré príznaky predmenštruačného syndrómu sa objavujú niekoľko dní pred menštruáciou a zvyčajne postupne miznú so začatím krvácania. Hoci u väčšiny žien sú symptómy mierne, príjemné rozhodne nie sú. „V období PMS je môj manžel vďačný za to, že môže chodiť na týždňovky. Som podráždená, bez dôvodu kričím a neuveriteľne ma bolí chrbát,“ sťažuje sa tridsaťdvaročná Jana. Trochu odlišné skúsenosti má jej vrstovníčka Andrea: „Pár dní pred menštruáciou sa mi na tvári objavia vyrážky a mám neuveriteľnú chuť na všetko nezdravé. A navyše, moje sebavedomie je na bode mrazu. Cítim sa ako obrovský balón.“ Dvadsaťosemročná Alica pre zmenu problém s predmenštruačným syndrómom nemá. Ak je pred menštruáciou nervóznejšia viac ako inokedy, ide si zacvičiť a to ju nabije pozitívnou energiou. A čo vy? Viete, ako jednoduchým spôsobom príznaky PMS zmierniť?

Vyhnite sa nezdravým jedlám

Jednou z možností je vyhnúť sa konzumácii nezdravých tučných, slaných a sladkých potravín a nápojov. Vypátrať súvislosť medzi výskytom príznakov PMS a konzumáciou potravín s vysokým obsahom cukru sa pokúsili aj vedci z Department of Public Health z amerického Oregonu. Pomocou dotazníka, ktorým oslovili 853 vysokoškoláčok, sa snažili zistiť, či konzumácia nezdravých potravín zhoršuje príznaky PMS. Výsledky naznačili, že potraviny s vysokým obsahom cukru, ale aj napríklad alkohol, majú súvislosť s výskytom predmenštruačného syndrómu.

Čo robiť? „Základom je, ako azda u všetkých ochorení, zmena životného štýlu, ktorá zahŕňa zdravé stravovanie bohaté na vlákninu, ovocie, zeleninu, minerálne látky, vitamíny a stopové prvky. Obmedzenie príjmu nevhodných tukov, alkoholu, kofeínu a cigariet,“ spresňuje Španka. Vhodné je jedálny lístok obohatiť aj o strukoviny, ryby, orechy a semená. V prípade neznesiteľnej chuti na sladké pomôže kúsok kvalitnej čokolády s vysokým obsahom kakaa.

Športujte!

Šport prináša mnoho benefitov. Posilňuje obranyschopnosť, zlepšuje celkové zdravie a prospieva psychike. Podľa viacerých vedeckých štúdií môže pravidelná kardio aktivita zmierniť symptómy predmenštruačného

Slovo odborníka
text K téme sa vyjadruje gynekológ Jozef Špankazdravie--2-.jpg

syndrómu. Vhodné sú napríklad športové aktivity ako džoging, bicyklovanie či plávanie. Tvrdia to aj odborníci štúdie z iránskej Isfahan University of Medical Sciences, Faculty of Medicine, uverejnenej v Journal of Isfahan Medical School. Podľa nich je fyzická aktivita najdôležitejším faktorom pri riešení PMS. Zdôrazňujú, že navyše znižuje stres a napomáha rovnováhe chemických látok v mozgu. Aj preto sa rozhodli vo svojom výskume porovnať účinky aeróbneho cvičenia a pilatesu na PMS u žien vo veku 18 - 25 rokov. Štúdia trvala osem týždňov a záver znel následovne: pilates a aeróbna aktivita, ktorú vykonávala jedna zo skupín pravidelne, môže znížiť príznaky PMS.

Čo robiť? Venujte sa pravidelne vhodnej pohybovej aktivite. Okrem zníženia symptómov predmenštruačného syndrómu môžete čerpať rad ďalších pozitív. „Dostatočná a pravidelná fyzická aktivita dopomôže zredukovať pocity únavy vyplavovaním endorfínov,“ dopĺňa gynekológ.

Zvýšte príjem vápnika

Čo robiť? Snažte sa nielen v období pred menštruáciou konzumovať potraviny bohaté na vápnik. Za prirodzené zdroje vápnika sú považované mlieko a mliečne výrobky, ale aj mak, pohánka, slnečnicové semienka, tekvica, brokolica, špenát, pažítka a mandle.

fotolia_43582536_subscription_xl_r9284.jpg

Upokojte sa horčíkom

Horčík plní v ľudskom tele mnoho dôležitých funkcií, ktoré sú dôležité pre fyzické i psychické zdravie človeka. Napríklad pomáha lepšie zvládať stres, má zásluhu na eliminácii bolestí hlavy, je dôležitý pre regeneráciu svalov a ľudské srdce. Podľa odborníkov z University of Pavia je účinný aj v boji proti zmenám nálad v rámci PMS: sledovaným ženám v rámci svojej štúdie podávali 360 mg horčíka trikrát denne 15 dní do začiatku menštruácie a výsledky boli pozitívne.

Čo robiť? Podobne ako pri dopĺňaní vápnika do organizmu, je vhodné prijímať horčík z prírodných zdrojov. Inak môže dôjsť k predávkovaniu a nežiaducim vedľajším účinkom. Horčík sa nachádza v strukovinách, orechoch, zelenej listovej zelenine, celozrnných obilninách, banánoch, figách či mandliach.

Prírodné prostriedky od babičiek

Naše babičky pri mnohých zdravotných problémoch siahali po bylinkách. Na elimináciu príznakov predmenštruačného syndrómu používali čaje z levandule alebo medovky lekárskej. Oba pôsobia upokojujúco a relaxačne. Na tento účel možno použiť aj esenciálny levanduľový olej. Pozitívne na zmeny nálad pôsobí aj ľubovník bodkovaný. Ďalším prírodným pomocníkom je rastlina s názvom vitex jahňací Pripisujú sa jej účinky ako zmiernenie bolesti, zníženie hormonálnych výkyvov, ale pomáha aj pri silnej menštruácii. Dostupná je vo forme čajov či tinktúr.

Kedy treba vyhľadať lekára?

Väčšina z nás rieši ťažkosti súvisiace s PMS zmenou životosprávy alebo prírodnými prostriedkami. Nie vždy je to však dostačujúce. Sú prípady, keď problémy s PMS patria do rúk odborníka, ktorý pacientku vyšetrí a stanoví vhodnú liečbu. Kedy teda navštíviť gynekológa? „Ak sa zistí, že symptómy, a to minimálne jeden fyzický a jeden psychický, sa vyskytujú spoločne a opakovane do 12 dní pred krvácaním vo viac než 3 menštruačných cykloch po sebe, je možné stanoviť diagnózu PMS,“ vysvetľuje Jozef Španka. A dodáva, že existuje aj ťažšia forma takzvanej predmenštruačnej dysforickej poruchy (PMDD), kde žena trpí piatimi závažnými príznakmi, pričom je aspoň jeden psychického charakteru.

Predmenštruačný syndróm je teda diagnóza. Ak jeho fyzické alebo psychické symptómy výraznejšie znižujú kvalitu života ženy, je potrebné vyhľadať odbornú pomoc.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 901
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 935
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 648
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 965
  5. Kam do tepla v januári? 2 489
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 386
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 351
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 231
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 310
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 100

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Neprehliadnite tiež

Chcete mať poriadok v skrini? Tu je spôsob ako na to

Ukladanie oblečenia na seba nefunguje.

Stĺpček Osmelené

Bývam v hlavnom meste, ale láska to nie je

Bratislava je aj nie je moje mesto.

Úspech by nemal prísť príliš skoro. Kto je nenápadná hviezda Sarah Paulson?

Otvorene hovorí o pozadí svojej kariéry aj o randení so staršími ženami.

Celebrity nosia nepraktické okuliare, ktoré takmer nikomu nepristanú

Trend miniatúrnych okuliarov je plný paradoxov.

Z nemocnice prepustili dieťa, ktoré pri narodení vážilo len 400 gramov

Od predčasného narodenia dievčatka ubehlo pol roka.