Predmenštruačný syndróm bez liekov

Prináša nám zmeny nálad, napätie, úzkosť, zníženie koncentrácie, poruchy sebavedomia, chuť na sladké, bolesti hlavy, únavu, zadržiavanie tekutín, vyrážky, bolesť chrbta či nadúvanie. Našťastie, existujú možnosti, ako ho zmierniť.

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Už dlhé roky si vedci i mnohí lekári lámu hlavu nad tým, čo je príčinou predmenštruačného syndrómu. Niektorí vznik príznakov pripisujú hormonálnym výkyvom či chemickým zmenám v mozgu, napríklad nízkej hladine serotonínu, iní nedostatku dôležitých živín v organizme a nesprávnej životospráve, ku ktorej patrí konzumácia nezdravých jedál a alkoholu. „Existujú viaceré známe teórie, ktoré sa snažia objasniť príčiny vzniku PMS, ale fakt je, že je spojený so zmenami hladín hormónov, ako sú estrogén a progesterón, počas menštruačného cyklu. Na priebeh a závažnosť vplýva aj genetická predispozícia ženy, životný štýl, stravovacie návyky a emočná stabilita,“ vysvetľuje gynekológ Jozef Španka.

Jeden, alebo viaceré príznaky predmenštruačného syndrómu sa objavujú niekoľko dní pred menštruáciou a zvyčajne postupne miznú so začatím krvácania. Hoci u väčšiny žien sú symptómy mierne, príjemné rozhodne nie sú. „V období PMS je môj manžel vďačný za to, že môže chodiť na týždňovky. Som podráždená, bez dôvodu kričím a neuveriteľne ma bolí chrbát,“ sťažuje sa tridsaťdvaročná Jana. Trochu odlišné skúsenosti má jej vrstovníčka Andrea: „Pár dní pred menštruáciou sa mi na tvári objavia vyrážky a mám neuveriteľnú chuť na všetko nezdravé. A navyše, moje sebavedomie je na bode mrazu. Cítim sa ako obrovský balón.“ Dvadsaťosemročná Alica pre zmenu problém s predmenštruačným syndrómom nemá. Ak je pred menštruáciou nervóznejšia viac ako inokedy, ide si zacvičiť a to ju nabije pozitívnou energiou. A čo vy? Viete, ako jednoduchým spôsobom príznaky PMS zmierniť?

Vyhnite sa nezdravým jedlám

Jednou z možností je vyhnúť sa konzumácii nezdravých tučných, slaných a sladkých potravín a nápojov. Vypátrať súvislosť medzi výskytom príznakov PMS a konzumáciou potravín s vysokým obsahom cukru sa pokúsili aj vedci z Department of Public Health z amerického Oregonu. Pomocou dotazníka, ktorým oslovili 853 vysokoškoláčok, sa snažili zistiť, či konzumácia nezdravých potravín zhoršuje príznaky PMS. Výsledky naznačili, že potraviny s vysokým obsahom cukru, ale aj napríklad alkohol, majú súvislosť s výskytom predmenštruačného syndrómu.

Čo robiť? „Základom je, ako azda u všetkých ochorení, zmena životného štýlu, ktorá zahŕňa zdravé stravovanie bohaté na vlákninu, ovocie, zeleninu, minerálne látky, vitamíny a stopové prvky. Obmedzenie príjmu nevhodných tukov, alkoholu, kofeínu a cigariet,“ spresňuje Španka. Vhodné je jedálny lístok obohatiť aj o strukoviny, ryby, orechy a semená. V prípade neznesiteľnej chuti na sladké pomôže kúsok kvalitnej čokolády s vysokým obsahom kakaa.

Športujte!

Šport prináša mnoho benefitov. Posilňuje obranyschopnosť, zlepšuje celkové zdravie a prospieva psychike. Podľa viacerých vedeckých štúdií môže pravidelná kardio aktivita zmierniť symptómy predmenštruačného

Slovo odborníka
text K téme sa vyjadruje gynekológ Jozef Špankazdravie--2-.jpg

syndrómu. Vhodné sú napríklad športové aktivity ako džoging, bicyklovanie či plávanie. Tvrdia to aj odborníci štúdie z iránskej Isfahan University of Medical Sciences, Faculty of Medicine, uverejnenej v Journal of Isfahan Medical School. Podľa nich je fyzická aktivita najdôležitejším faktorom pri riešení PMS. Zdôrazňujú, že navyše znižuje stres a napomáha rovnováhe chemických látok v mozgu. Aj preto sa rozhodli vo svojom výskume porovnať účinky aeróbneho cvičenia a pilatesu na PMS u žien vo veku 18 - 25 rokov. Štúdia trvala osem týždňov a záver znel následovne: pilates a aeróbna aktivita, ktorú vykonávala jedna zo skupín pravidelne, môže znížiť príznaky PMS.

Čo robiť? Venujte sa pravidelne vhodnej pohybovej aktivite. Okrem zníženia symptómov predmenštruačného syndrómu môžete čerpať rad ďalších pozitív. „Dostatočná a pravidelná fyzická aktivita dopomôže zredukovať pocity únavy vyplavovaním endorfínov,“ dopĺňa gynekológ.

Zvýšte príjem vápnika

Čo robiť? Snažte sa nielen v období pred menštruáciou konzumovať potraviny bohaté na vápnik. Za prirodzené zdroje vápnika sú považované mlieko a mliečne výrobky, ale aj mak, pohánka, slnečnicové semienka, tekvica, brokolica, špenát, pažítka a mandle.

fotolia_43582536_subscription_xl_r9284.jpg

Upokojte sa horčíkom

Horčík plní v ľudskom tele mnoho dôležitých funkcií, ktoré sú dôležité pre fyzické i psychické zdravie človeka. Napríklad pomáha lepšie zvládať stres, má zásluhu na eliminácii bolestí hlavy, je dôležitý pre regeneráciu svalov a ľudské srdce. Podľa odborníkov z University of Pavia je účinný aj v boji proti zmenám nálad v rámci PMS: sledovaným ženám v rámci svojej štúdie podávali 360 mg horčíka trikrát denne 15 dní do začiatku menštruácie a výsledky boli pozitívne.

Čo robiť? Podobne ako pri dopĺňaní vápnika do organizmu, je vhodné prijímať horčík z prírodných zdrojov. Inak môže dôjsť k predávkovaniu a nežiaducim vedľajším účinkom. Horčík sa nachádza v strukovinách, orechoch, zelenej listovej zelenine, celozrnných obilninách, banánoch, figách či mandliach.

Prírodné prostriedky od babičiek

Naše babičky pri mnohých zdravotných problémoch siahali po bylinkách. Na elimináciu príznakov predmenštruačného syndrómu používali čaje z levandule alebo medovky lekárskej. Oba pôsobia upokojujúco a relaxačne. Na tento účel možno použiť aj esenciálny levanduľový olej. Pozitívne na zmeny nálad pôsobí aj ľubovník bodkovaný. Ďalším prírodným pomocníkom je rastlina s názvom vitex jahňací Pripisujú sa jej účinky ako zmiernenie bolesti, zníženie hormonálnych výkyvov, ale pomáha aj pri silnej menštruácii. Dostupná je vo forme čajov či tinktúr.

Kedy treba vyhľadať lekára?

Väčšina z nás rieši ťažkosti súvisiace s PMS zmenou životosprávy alebo prírodnými prostriedkami. Nie vždy je to však dostačujúce. Sú prípady, keď problémy s PMS patria do rúk odborníka, ktorý pacientku vyšetrí a stanoví vhodnú liečbu. Kedy teda navštíviť gynekológa? „Ak sa zistí, že symptómy, a to minimálne jeden fyzický a jeden psychický, sa vyskytujú spoločne a opakovane do 12 dní pred krvácaním vo viac než 3 menštruačných cykloch po sebe, je možné stanoviť diagnózu PMS,“ vysvetľuje Jozef Španka. A dodáva, že existuje aj ťažšia forma takzvanej predmenštruačnej dysforickej poruchy (PMDD), kde žena trpí piatimi závažnými príznakmi, pričom je aspoň jeden psychického charakteru.

Predmenštruačný syndróm je teda diagnóza. Ak jeho fyzické alebo psychické symptómy výraznejšie znižujú kvalitu života ženy, je potrebné vyhľadať odbornú pomoc.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 988
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 154
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 128
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 996
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 076
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 922
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 438
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 184
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 444
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 195

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

Spýtali sme sa stomatológa: Ďasná na ústupe a ako sa o ne starať

Odhalené zubné krčky nie sú len estetický defekt. Zachrániť chrup môže v takomto prípade bezbolestný zákrok známy ako gingivoplastika.

Oľga Feldeková: Humor je pre mňa záhada, možno mu raz prídem na koreň

Spolu s manželom sa chystá napísať pamäti a ako sama dodáva: budú o ňom.

Sedem miest, ktoré vo Florencii musíte vidieť

Ak sa tento rok chystáte do toskánskej metropoly, tieto zaujímavosti v nej by ste si nemali nechať ujsť.

Čo robiť, keď vás trápi celulitída

Nevzhľadné hrbolčeky na koži trápia ženy najmä počas plavkovej sezóny.