SME
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Predmenštruačný syndróm bez liekov

Prináša nám zmeny nálad, napätie, úzkosť, zníženie koncentrácie, poruchy sebavedomia, chuť na sladké, bolesti hlavy, únavu, zadržiavanie tekutín, vyrážky, bolesť chrbta či nadúvanie. Našťastie, existujú možnosti, ako ho zmierniť.

Ilustračná fotografiaIlustračná fotografia (Zdroj: Fotolia.com)

Už dlhé roky si vedci i mnohí lekári lámu hlavu nad tým, čo je príčinou predmenštruačného syndrómu. Niektorí vznik príznakov pripisujú hormonálnym výkyvom či chemickým zmenám v mozgu, napríklad nízkej hladine serotonínu, iní nedostatku dôležitých živín v organizme a nesprávnej životospráve, ku ktorej patrí konzumácia nezdravých jedál a alkoholu. „Existujú viaceré známe teórie, ktoré sa snažia objasniť príčiny vzniku PMS, ale fakt je, že je spojený so zmenami hladín hormónov, ako sú estrogén a progesterón, počas menštruačného cyklu. Na priebeh a závažnosť vplýva aj genetická predispozícia ženy, životný štýl, stravovacie návyky a emočná stabilita,“ vysvetľuje gynekológ Jozef Španka.

Jeden, alebo viaceré príznaky predmenštruačného syndrómu sa objavujú niekoľko dní pred menštruáciou a zvyčajne postupne miznú so začatím krvácania. Hoci u väčšiny žien sú symptómy mierne, príjemné rozhodne nie sú. „V období PMS je môj manžel vďačný za to, že môže chodiť na týždňovky. Som podráždená, bez dôvodu kričím a neuveriteľne ma bolí chrbát,“ sťažuje sa tridsaťdvaročná Jana. Trochu odlišné skúsenosti má jej vrstovníčka Andrea: „Pár dní pred menštruáciou sa mi na tvári objavia vyrážky a mám neuveriteľnú chuť na všetko nezdravé. A navyše, moje sebavedomie je na bode mrazu. Cítim sa ako obrovský balón.“ Dvadsaťosemročná Alica pre zmenu problém s predmenštruačným syndrómom nemá. Ak je pred menštruáciou nervóznejšia viac ako inokedy, ide si zacvičiť a to ju nabije pozitívnou energiou. A čo vy? Viete, ako jednoduchým spôsobom príznaky PMS zmierniť?

Vyhnite sa nezdravým jedlám

Jednou z možností je vyhnúť sa konzumácii nezdravých tučných, slaných a sladkých potravín a nápojov. Vypátrať súvislosť medzi výskytom príznakov PMS a konzumáciou potravín s vysokým obsahom cukru sa pokúsili aj vedci z Department of Public Health z amerického Oregonu. Pomocou dotazníka, ktorým oslovili 853 vysokoškoláčok, sa snažili zistiť, či konzumácia nezdravých potravín zhoršuje príznaky PMS. Výsledky naznačili, že potraviny s vysokým obsahom cukru, ale aj napríklad alkohol, majú súvislosť s výskytom predmenštruačného syndrómu.

Čo robiť? „Základom je, ako azda u všetkých ochorení, zmena životného štýlu, ktorá zahŕňa zdravé stravovanie bohaté na vlákninu, ovocie, zeleninu, minerálne látky, vitamíny a stopové prvky. Obmedzenie príjmu nevhodných tukov, alkoholu, kofeínu a cigariet,“ spresňuje Španka. Vhodné je jedálny lístok obohatiť aj o strukoviny, ryby, orechy a semená. V prípade neznesiteľnej chuti na sladké pomôže kúsok kvalitnej čokolády s vysokým obsahom kakaa.

Športujte!

Šport prináša mnoho benefitov. Posilňuje obranyschopnosť, zlepšuje celkové zdravie a prospieva psychike. Podľa viacerých vedeckých štúdií môže pravidelná kardio aktivita zmierniť symptómy predmenštruačného

Slovo odborníka
text K téme sa vyjadruje gynekológ Jozef Špankazdravie--2-.jpg

syndrómu. Vhodné sú napríklad športové aktivity ako džoging, bicyklovanie či plávanie. Tvrdia to aj odborníci štúdie z iránskej Isfahan University of Medical Sciences, Faculty of Medicine, uverejnenej v Journal of Isfahan Medical School. Podľa nich je fyzická aktivita najdôležitejším faktorom pri riešení PMS. Zdôrazňujú, že navyše znižuje stres a napomáha rovnováhe chemických látok v mozgu. Aj preto sa rozhodli vo svojom výskume porovnať účinky aeróbneho cvičenia a pilatesu na PMS u žien vo veku 18 - 25 rokov. Štúdia trvala osem týždňov a záver znel následovne: pilates a aeróbna aktivita, ktorú vykonávala jedna zo skupín pravidelne, môže znížiť príznaky PMS.

Čo robiť? Venujte sa pravidelne vhodnej pohybovej aktivite. Okrem zníženia symptómov predmenštruačného syndrómu môžete čerpať rad ďalších pozitív. „Dostatočná a pravidelná fyzická aktivita dopomôže zredukovať pocity únavy vyplavovaním endorfínov,“ dopĺňa gynekológ.

Zvýšte príjem vápnika

Čo robiť? Snažte sa nielen v období pred menštruáciou konzumovať potraviny bohaté na vápnik. Za prirodzené zdroje vápnika sú považované mlieko a mliečne výrobky, ale aj mak, pohánka, slnečnicové semienka, tekvica, brokolica, špenát, pažítka a mandle.

fotolia_43582536_subscription_xl_r9284.jpg

Upokojte sa horčíkom

Horčík plní v ľudskom tele mnoho dôležitých funkcií, ktoré sú dôležité pre fyzické i psychické zdravie človeka. Napríklad pomáha lepšie zvládať stres, má zásluhu na eliminácii bolestí hlavy, je dôležitý pre regeneráciu svalov a ľudské srdce. Podľa odborníkov z University of Pavia je účinný aj v boji proti zmenám nálad v rámci PMS: sledovaným ženám v rámci svojej štúdie podávali 360 mg horčíka trikrát denne 15 dní do začiatku menštruácie a výsledky boli pozitívne.

Čo robiť? Podobne ako pri dopĺňaní vápnika do organizmu, je vhodné prijímať horčík z prírodných zdrojov. Inak môže dôjsť k predávkovaniu a nežiaducim vedľajším účinkom. Horčík sa nachádza v strukovinách, orechoch, zelenej listovej zelenine, celozrnných obilninách, banánoch, figách či mandliach.

Prírodné prostriedky od babičiek

Naše babičky pri mnohých zdravotných problémoch siahali po bylinkách. Na elimináciu príznakov predmenštruačného syndrómu používali čaje z levandule alebo medovky lekárskej. Oba pôsobia upokojujúco a relaxačne. Na tento účel možno použiť aj esenciálny levanduľový olej. Pozitívne na zmeny nálad pôsobí aj ľubovník bodkovaný. Ďalším prírodným pomocníkom je rastlina s názvom vitex jahňací Pripisujú sa jej účinky ako zmiernenie bolesti, zníženie hormonálnych výkyvov, ale pomáha aj pri silnej menštruácii. Dostupná je vo forme čajov či tinktúr.

Kedy treba vyhľadať lekára?

Väčšina z nás rieši ťažkosti súvisiace s PMS zmenou životosprávy alebo prírodnými prostriedkami. Nie vždy je to však dostačujúce. Sú prípady, keď problémy s PMS patria do rúk odborníka, ktorý pacientku vyšetrí a stanoví vhodnú liečbu. Kedy teda navštíviť gynekológa? „Ak sa zistí, že symptómy, a to minimálne jeden fyzický a jeden psychický, sa vyskytujú spoločne a opakovane do 12 dní pred krvácaním vo viac než 3 menštruačných cykloch po sebe, je možné stanoviť diagnózu PMS,“ vysvetľuje Jozef Španka. A dodáva, že existuje aj ťažšia forma takzvanej predmenštruačnej dysforickej poruchy (PMDD), kde žena trpí piatimi závažnými príznakmi, pričom je aspoň jeden psychického charakteru.

Predmenštruačný syndróm je teda diagnóza. Ak jeho fyzické alebo psychické symptómy výraznejšie znižujú kvalitu života ženy, je potrebné vyhľadať odbornú pomoc.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 216
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 269
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 4 677
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 282
  5. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 3 692
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 661
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 609
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 137
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 818
  10. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 1 763
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do medzinárodného prieskumu Dunaja sa zapojilo 13 európskych krajín.

Z liečiv prúdiacich do tokov začínajú vodné živočíchy meniť svoje správanie.


17. sep
Peter Sagan na Okolo Slovenska 2021.

Pozrite si výsledky 3. etapy Okolo Slovenska.


Sportnet 15m

V akcii Očistec zadržali vlani policajných exfunkcionárov.


a 1 ďalší 17. sep

Neprehliadnite tiež

Sofia vo svojom štúdiu, v ktorom vznikajú nové piesne.

Predtým bol punkerom Vrabcom, dnes je Sofiou. Až teraz som to ja, hovorí


17. sep
Vojtech Végh verí, že varenie bez odpadu, keď sa využívajú listy, šupky aj stonky, je chutnejšie. Na snímke marakujový krém s pitahayou.

Rozhovor s Vojtechom Véghom.


17. sep
Trojfarebný tvarohový koláč

Koláče, ktorými určite zabodujete.


17. sep

Necitlivý jazyk iných môže brániť včasnej liečbe.


a 1 ďalší 16. sep
Skryť Zatvoriť reklamu