SME

Ako byť úspešnou šéfkou?

Kto povedal, že top manažment je len pre mužov? Ponúkame vám malý manuál na to, ako zvládnuť riadenie firmy. Aj keď ste žena.

(Zdroj: Fotolia)

Ako zvoliť správny spôsob vedenia kolektívu je hotová veda a neexistuje ani jednoznačná odpoveď. Štýl vedenia by mal každý manažér či manažérka prispôsobiť pracovnému prostrediu, v ktorom pôsobí.

Prečítajte si tiež článok Žena vo vedení? Firma si polepší, tvrdí výskum

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Vo všeobecnosti platí, že podpora tímovej spolupráce, primerané angažovanie pracovníkov v procese rozhodovania, vhodné delegovanie úloh a adekvátnej zodpovednosti, budovanie dôvery a vzájomného rešpektu a zabezpečenie potrebných zdrojov predstavujú predpoklady produktívneho pracovného prostredia,“ vysvetľuje Silvia Orosová, psychologička z konzultantskej spoločnosti Assessment Systems Slovakia.

SkryťVypnúť reklamu

Aby bol každý spokojný

Ďalšou dôležitou úlohou adepta na úspešné vedenie kolektívu je uspokojiť potreby svojich podriadených, čo môže byť niekedy tvrdým orieškom. Potreby podriadených sú totiž z veľkej časti individuálne a vychádzajú z vnútornej hodnotovej orientácie každého pracovníka.

Už pri prijímaní pracovníka by mal nadriadený zvážiť vhodnosť kandidáta na pracovnú pozíciu nielen z pohľadu odborných či osobnostných predpokladov, ale aj v kontexte špecifík pracovného prostredia a firemnej kultúry.

„Ak sa kultúra v spoločnosti do veľkej miery nezhoduje s hodnotami jednotlivca, je pravdepodobné, že z dlhodobého hľadiska pracovník nebude motivovaný a môže zo spoločnosti odísť,“ pripomína Silvia Orosová. „Pre manažérov je tiež dôležité uvedomiť si, aké pracovné prostredie vytvárajú oni sami, čo je do veľkej miery výsledkom ich vlastnej hodnotovej a motivačnej orientácie.“

SkryťVypnúť reklamu

Správna komunikácia

Súčasťou vedenia kolektívu je aj úspešne zvládnuť pracovnú poradu a efektívne zadeliť úlohy jednotlivým pracovníkom. Zníženie produktivity, frustrácia pracovníkov, pokles záujmu a angažovanosti tímu často súvisí s nezvládnutím komunikácie manažéra a pracovníkov firmy.

„Manažér by mal poskytnúť ostatným priestor na vyjadrenie a zároveň ochotne počúvať návrhy svojich podriadených,“ tvrdí psychologička. „Ak je prehnane dominantný a opakovane neochotný skutočne počúvať, výsledkom je zvyčajne pasivita a následná strata záujmu pracovníkov podieľať sa aktívne na priebehu porád.“

Dobrý manažér by nemal len počúvať nové nápady, ale brať na vedomie aj kritiku a hlavne ju správne prijať. Spätná väzba od kolegov môže byť pre profesionálny rast manažéra prospešná. „Dôležité je, od koho kritika prichádza a či kritiku jej prijímateľ vyhodnocuje ako opodstatnenú. V zásade je dobré nezavrhnúť informáciu automaticky, no zvážiť, od koho a prečo prichádza,“ radí Silvia Orosová.

SkryťVypnúť reklamu

„Prichádzajúcu spätnú väzbu je vhodné vnímať na vecnej úrovni a vyhodnotiť jej obsah konštruktívnym spôsobom. Vzájomné rešpektovanie sa je o tom, ako a kedy kritiku podáme, ale i o tom, ako ju prijmeme.“

Desatoro dobrého manažéra

  1. INTEGRITA – manažér by mal podporovať dôveru medzi zamestnancami. Celistvosť kolektívu je pre fungovanie firmy veľmi dôležitá.
  2. EFEKTÍVNOSŤ – manažér umožňuje svojím zamestnancom vykonávať svoju prácu v čo najlepších podmienkach.
  3. MOTIVÁCIA – manažér by mal dokázať svojich zamestnancov dostatočne motivovať a nejde pritom len o finančnú podporu. Dôležité je aj ocenenie, pochvala a vidina profesionálneho rastu.
  4. SPRÁVNE ROZDELENIE PRÁVOMOCÍ – manažér by mal vedieť komu zveriť jednotlivé úlohy, nastaviť jasné pokyny a očakávať určité výsledky.
  5. ADAPTÁCIA – manažér by sa mal rýchlo prispôsobiť meniacemu sa podnikateľskému prostrediu a pochopiť dôsledky zmien, promptne nastaviť nové ciele a stratégie.
  6. PODNIKAVOSŤ – dobrý manažér podniká reálne kroky, ak vidí problém, hneď ho rieši.
  7. POZNANIE ORGANIZÁCIE – manažér by mal dopodrobna ovládať vnútornú organizačnú sieť podniku a presne vedieť, na koho sa v prípade potreby obrátiť.
  8. POROZUMENIE BIZNIS KULTÚRE – manažér by mal pochopiť ciele a stratégie biznisu.
  9. VZOR PRE FIRMU – manažér by mal ísť príkladom pre všetkých zamestnancov, nielen výkonnosťou ale aj vhodným správaním.
  10. UPREDNOSTŇOVANIE ĽUDÍ – dobrý manažér by si mal uvedomiť, že úspešná práca nie je o číslach a systémoch, ale hlavne o ľuďoch.

Zdroj: Lisa Koning – Managementtrainee.co.uk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 997
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 603
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 822
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 637
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 286
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 919
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 393
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 129
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 210
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 9 652
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 444
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 285
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 875
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 758
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 024
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 559
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu