Keď spánok neprichádza

Dobrý spánok by mal byť primerane dlhý a primerane hlboký. Vo všeobecnosti sa odporúča spať sedem až osem hodín denne. Inak je telo unavené a neschopné fungovať tak, ako má.

Ak sa v noci často budíte, nemôžete spať, prípadne sa ráno cítite až príliš unavení, príčinou môžu byť poruchy spánku. Delia sa na dve veľké skupiny, jedna je spojená s dýchaním, druhá sa prejavuje ako nespavosť.

„Vonkajšími prejavmi spánkových porúch dýchania je chrápanie a apnoe, spôsobené anatomickou stavbou dýchacích ciest. V dôsledku opakovaného zapadania jazyka dochádza k poklesu okysličenia krvi, čo sa prejavuje na srdcovo-cievnom systéme a rôznom stupni únavy,“ vysvetľuje lekárka Mariana Kubovčáková zo spánkového laboratória Buona Notte v Bratislave.

„Títo ľudia nie sú schopní dostatočne sa koncentrovať na svoje bežné činnosti. Problém narastá postupne, s prichádzajúcimi rokmi. Veľa ľudí s obštrukčným apnoe si myslí, že ide o prirodzenú poruchu súvisiacu s vekom. No nie je to tak.“

info
Zásady
spánkovej hygieny
Odborníci zo spánkového laboratória Buona Notte odporúčajú dodržiavať pre zdravý spánok niekoľko základných zásad:
  • choďte spať každý deň v rovnakom čase,
  • zvyknite si vstávať vždy v rovnakom čase, aj cez víkend,
  • denne cvičte, nie však pred spaním,
  • doprajte si denne prechádzku na čerstvom vzduchu,
  • zabezpečte si vhodné podmienky na spanie, vetranú chladnejšiu miestnosť, tmu, ticho, kvalitný matrac.

Ak je váš spánok z rôznych dôvodov narušený, snažte sa predchádzať nasledujúcim situáciám:

  • vyhýbajte sa spánku počas dňa,
  • nechoďte spať skôr, ako sa cítite ospalí,
  • v posteli nejedzte, nepracujte, nepozerajte televíziu,
  • pred spaním nepite nápoje s obsahom kofeínu - kávu, čaj,
  • najmenej štyri hodiny pred spánkom nepite alkohol,
  • nejedzte objemné a ťažké jedlá.
Zdroj: chrapanie.sk

Nočné bdenie

Veľmi závažné sú aj poruchy spojené s nespavosťou – insomniou. Často ide o psychický problém, ktorý sa prejaví nielen v únave, ale aj vo výrazných zmenách nálad. Je to stav, keď sa objavuje skrátený, prerušovaný alebo plytký spánok, prípadne máte pocit, že ste celú noc snívali a takmer ani nespali a po prebudení nie ste dostatočne oddýchnutí.

Navyše, pokiaľ sa v takomto stave nachádzate dlhšie, vaše telo ide na doraz, musíte sa premáhať zvládať denné povinnosti, zhoršuje sa vám nálada. Aj bežné životné situácie sa riešia oveľa ťažšie, keď ste vyčerpaní, a je len otázkou času, kedy môžete upadnúť do depresií. Ak nespavosť pretrváva viac ako tri týždne, môžeme hovoriť o chronickom štádiu tohto ochorenia.

Miesto liekov relax

Podľa nedávneho prieskumu približne polovica Slovákov má závažné krátkodobé alebo dlhodobé problémy so spánkom. Dôvody sú rôzne, mnohé súvisia s nedostatkom energie na riešenie problémov, neschopnosti určiť si priority v živote, snaha „mať sa dobre“ za každú cenu, zarobiť veľa peňazí, nezodpovednosť v rôznych oblastiach života.

Ľudia s nespavosťou sú introvertní – ich pozornosť je smerovaná dovnútra. Ak tento stav trvá dlhšie, fixuje sa. Príznaky nespavosti sa väčšinou snažíme potlačiť tabletkami. Lekárka Mariana Kubovčáková si však myslí, že pre duševné zdravie jedinca je najlepšie zvládnuť problém bez liekov: „Hypnotiká, antidepresíva, upokojujúce a iné psychiatrické lieky znižujú vedomie a ich vedľajším účinkom pri pravidelnom používaní je nespavosť. Ľudia sa tak stávajú od týchto liekov závislí, v pravom zmysle slova. Stav zhoršujú aj alkohol a drogy.“

Pri nespavosti je vhodné odstrániť príčinu, ktorá ju spôsobuje. Ak je ňou stres, zamerajte sa na relaxačné cvičenia a rôzne dýchacie techniky. Ak človek málo spí, jeho telo je unavené, vyčerpané, potrebuje zvýšený prísun vitamínov a minerálov, primeranú fyzickú aktivitu a dostatok sociálnych kontaktov. Pomáha pohyb na čerstvom vzduchu, denné prechádzky, pobyt v prírode.

Keď chceme mať kvalitný a pokojný spánok, mali by sme myslieť aj na vytvorenie priaznivých podmienok v prostredí, kde spíme. „V spálni nemajú byť žiadne elektronické zariadenia ako televízor, počítač alebo mobil. Táto miestnosť je určená na dve činnosti – spanie a milovanie,“ hovorí Kubovčáková.

Ako vzniká mikrospánok?

Mikrospánok je častou príčinou dopravných nehôd. Ide o takzvaný imperatívny spánok, čo znamená, že sa dostaví nečakane, v zlomku sekundy a nevieme sa mu vyhnúť. Vzniká pri spánkových poruchách dýchania, spôsobuje ho nadmerná únava a nedostatok niektorých fáz spánku.

„Pri monotónnej činnosti človek prestáva mať na niekoľko sekúnd kontrolu nad svojím vonkajším prostredím. Najznámejšou formou je práve mikrospánok za volantom. Tento stav ohrozuje nielen vodiča, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky,“ upozorňuje Mariana Kubovčáková.

Mikrospánok môže vzniknúť z nadmerného vyčerpania z rôznych príčin – aj z nespavosti. Postihnutí ľudia však cítia, že ide na nich únava, a môžu s tým niečo urobiť – zastaviť, pospať si na parkovisku, dať si kávu či čaj, prejsť sa a vyhnúť sa tak katastrofe.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 229
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 486
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 244
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 196
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 085
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 124
  7. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 064
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 998
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 472
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 359

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

KOMENTÁRE

Máme na viac, než zborovičkovaní bliakať Slovenskoooo

Slovensko má potenciál byť jednou z najlepších krajín sveta. Čo sme pre to urobili, aby sa ňou stalo?

DOMOV

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách neuspeli kandidáti reformného združenia.

DOMOV

Lunter: Strava pomohla matke z rakoviny, no šarlatánov neuznávam

Kandidát na župana šarlatánov neuznáva.

Neprehliadnite tiež

Chýba vám vo vzťahu sexuálna iskra? Terapeutka radí, ako ju oživiť

Úbytok vášne je prirodzený, všetko je však o prístupe partnerov.

Takmer dve tretiny žien sa aktívne zaujímajú o zdravie svojho partnera

Vyplýva to z internetového prieskumu, ktorý vlani zrealizovali predstavitelia občianskeho združenia Slovenský pacient.

Ako začať deň naplno a dosiahnuť ideálne ráno?

Vstávanie, raňajky, šport, nálada. Ako dosiahnuť, aby bolo vaše ráno zdravé?

Sedem fitness trendov, ktoré by ste mali tento rok vyskúšať

Sú efektívne, overené a opodstatnene obľúbené.