SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Šperkárka Petra Toth: Je pre mňa nepredstaviteľné, že sa ženy boja podnikať

Jej tvorba sa objavila aj v britských magazínoch Vogue či Tatler.

Šperkárka a dizajnérka Petra TothŠperkárka a dizajnérka Petra Toth (Zdroj: Natália Jakubcová)

Ako šperkárka a dizajnérka ste na Slovensku priekopníčkou v používaní folklórnych motívov. Vaša značka existuje už viac než 15 rokov. Ešte sa vám za ten čas folklór ako inšpirácia nezunoval?

Nie a ani sa mi nikdy nezunuje, pretože je v ňom toľko možností a nevyčerpaných zdrojov inšpirácie, že si nemyslím, že to za celý život stihnem využiť. A hlavne čím viac so šperkami pracujem, tým menej sa mi zdá, že sú folklórne.

Chcem, aby boli moje výstupy moderné. Je vždy dobré, keď má umelec témy. Len čo si sadnete k prázdnemu listu a neviete, čoho sa chytiť, tak neviete, čo máte tvoriť. Ja som si vybrala folklór programovo a som veľmi rada, že ma v tomto smere limituje.

SkryťVypnúť reklamu

Neprekáža vám, že už je folklór všade?

Jednu dobu mi to možno prekážalo, ale potom som si uvedomila, že všetci kopeme za jeden tím. V konečnom dôsledku mi to pomáha v osvete medzi širokou verejnosťou a je dobre, že na Slovensku sa zvyšuje povedomie o našich koreňoch a tradíciách.

A nielen na Slovensku. Tento rok sa vám podarilo dostať svoje výtvory aj do zahraničia, konkrétne do prestížnych britských magazínov ako Vogue či Tatler. Aké to pre vás bolo?

Súvisiaci článok Hany Kašičková: Šperky od Cartiera môže mať hocikto, moji klienti chcú veci na mieru Čítajte 

Potešilo ma to. Keď som bola mladšia, predstavovala som si, že môže byť úžasné objaviť sa napríklad vo Vogue.

Lenže keď už na tom robíte tak dlho, príde vám ten vývin značky prirodzený, takže je fajn, keď sa to niekam dostane, ale neprežívala som to nejako extrémne.

Pre nás je to zase len zodpovednosť ešte viac na sebe pracovať.

SkryťVypnúť reklamu

Na základe takejto reklamy v zahraničí nám vyplýva veľa pracovných povinností.

Keď sa zvyšujú počty zahraničných objednávok, musíme zlepšovať servis a máme problémy posielať šperky do niektorých krajín.

Slovensko nie je transportný uzol, doprava je veľmi drahá. Keď si niekto kúpi šperk za 30 eur a doprava stojí 90, tak sa mu neoplatí si ho objednať. Toto je náš súčasný problém. Ale samozrejme tie magazíny priniesli aj nových zákazníkov.

Keď si vaše výtvory na seba dala prezidentka Zuzana Čaputová a vy ste na sociálnych sieťach vyjadrili potešenie, to vraj zase niektorých zákazníkov odradilo.

Nie tak celkom. Rozdeľujem to na fanúšikov a na zákazníkov. Fanúšikov je veľa a niektorí si na základe toho, že sa inšpirujem folklórom, myslia, že som veľmi národne zameraná.

SkryťVypnúť reklamu

V predvolebnom ovzduší hoaxov a konšpirácií si predstavovali, že Zuzana Čaputová ide ničiť naše národné hodnoty a tradície. Boli na mňa nahnevaní, že ja ako človek, ktorý sa snaží podporovať tradície, podporuje aj človeka, ktorý ich zničí.

Pár ľudí teda odišlo z našej fanúšikovskej stránky, ale zákazníkov sme určite nestratili a skôr si myslím, že to posilnilo značku u našich verných. Pretože tí sa nenechajú ovplyvniť konšpiráciami a sú veľmi podobne nastavení ako ja.

Slovo tradície už v našom priestore spájame s mnohými vecami, až začína byť sprofanované. Aké hlbšie posolstvo má vlastne toto slovo vo vašej tvorbe?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6BN7 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6BN7 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  3. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  4. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  5. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Hygge ako životný štýl
  9. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 626
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 780
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 739
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 266
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 853
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 772
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 317
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 267
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 145
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 010
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rozhovory z denníka SME

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odberné miesto na covid.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala viac ako štyritisíc obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

6 h
Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

23 h
Dočasný prezident Policajného zboru SR Peter Kovařík.

Vo výbere sú už len Kovařík a Hamran.

3 h

Neprehliadnite tiež

Zuzana Guzmická

Guzmická hovorí o tom, čo robiť, keď dieťa nechce spať.

24. jan

Lahodne jemné, voňavé, sladké a zároveň chladivo osviežujúce. Také je tiramisu...

18. aug
Amanda Gormanová

Jej knihy sú vypredané.

22. jan