Ako šperkárka a dizajnérka ste na Slovensku priekopníčkou v používaní folklórnych motívov. Vaša značka existuje už viac než 15 rokov. Ešte sa vám za ten čas folklór ako inšpirácia nezunoval?
Nie a ani sa mi nikdy nezunuje, pretože je v ňom toľko možností a nevyčerpaných zdrojov inšpirácie, že si nemyslím, že to za celý život stihnem využiť. A hlavne čím viac so šperkami pracujem, tým menej sa mi zdá, že sú folklórne.
Chcem, aby boli moje výstupy moderné. Je vždy dobré, keď má umelec témy. Len čo si sadnete k prázdnemu listu a neviete, čoho sa chytiť, tak neviete, čo máte tvoriť. Ja som si vybrala folklór programovo a som veľmi rada, že ma v tomto smere limituje.
Neprekáža vám, že už je folklór všade?
Jednu dobu mi to možno prekážalo, ale potom som si uvedomila, že všetci kopeme za jeden tím. V konečnom dôsledku mi to pomáha v osvete medzi širokou verejnosťou a je dobre, že na Slovensku sa zvyšuje povedomie o našich koreňoch a tradíciách.
A nielen na Slovensku. Tento rok sa vám podarilo dostať svoje výtvory aj do zahraničia, konkrétne do prestížnych britských magazínov ako Vogue či Tatler. Aké to pre vás bolo?

Potešilo ma to. Keď som bola mladšia, predstavovala som si, že môže byť úžasné objaviť sa napríklad vo Vogue.
Lenže keď už na tom robíte tak dlho, príde vám ten vývin značky prirodzený, takže je fajn, keď sa to niekam dostane, ale neprežívala som to nejako extrémne.
Pre nás je to zase len zodpovednosť ešte viac na sebe pracovať.
Na základe takejto reklamy v zahraničí nám vyplýva veľa pracovných povinností.
Keď sa zvyšujú počty zahraničných objednávok, musíme zlepšovať servis a máme problémy posielať šperky do niektorých krajín.
Slovensko nie je transportný uzol, doprava je veľmi drahá. Keď si niekto kúpi šperk za 30 eur a doprava stojí 90, tak sa mu neoplatí si ho objednať. Toto je náš súčasný problém. Ale samozrejme tie magazíny priniesli aj nových zákazníkov.
Keď si vaše výtvory na seba dala prezidentka Zuzana Čaputová a vy ste na sociálnych sieťach vyjadrili potešenie, to vraj zase niektorých zákazníkov odradilo.
Nie tak celkom. Rozdeľujem to na fanúšikov a na zákazníkov. Fanúšikov je veľa a niektorí si na základe toho, že sa inšpirujem folklórom, myslia, že som veľmi národne zameraná.
V predvolebnom ovzduší hoaxov a konšpirácií si predstavovali, že Zuzana Čaputová ide ničiť naše národné hodnoty a tradície. Boli na mňa nahnevaní, že ja ako človek, ktorý sa snaží podporovať tradície, podporuje aj človeka, ktorý ich zničí.
Pár ľudí teda odišlo z našej fanúšikovskej stránky, ale zákazníkov sme určite nestratili a skôr si myslím, že to posilnilo značku u našich verných. Pretože tí sa nenechajú ovplyvniť konšpiráciami a sú veľmi podobne nastavení ako ja.
Slovo tradície už v našom priestore spájame s mnohými vecami, až začína byť sprofanované. Aké hlbšie posolstvo má vlastne toto slovo vo vašej tvorbe?