SME
Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra

Grafika, elektrika, inštalácia diel: Čo všetko si vyžaduje príprava Bielej noci?

O Bielej noci s organizátorkami.

(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Festival Biela noc sa v meste Bratislava tento rok uskutočňuje už piaty raz. Organizátori pôvodne tento koncept predstavili prvýkrát v Košiciach, dnes už diela súčasného umenia rozsvecujú nočné ulice na východe a aj na západe Slovenska.

Tento rok však nejde o jedinú noc, ale hneď trojdňovú oslavu súčasného umenia v posledný septembrový víkend.

Vodná a historická trasa prinesú vyše tridsať diel vrátane svetových premiér a okrem priestorových a svetelných inštalácií ponúknu aj workshopy, filmy či pohybové performance.

Článok pokračuje pod video reklamou

Domáce umenie sa premieša s dielami umelcov z Nemecka, Rakúska, Talianska, Poľska, Kanady, Británie, Austrálie aj Brazílie. Sklad č. 7 obsadí gigantická chobotnica, Sad Janka Kráľa pohltí pixelová smršť, Plastique Fantastique prestrú 13-metrovú bublinu na Hlavnom námestí, brazílski umelci vás pozvú na animovanú prechádzku mestom, Lido sa presvieti mágiou a zažijete aj výhľad, ktorý si doteraz vychutnávali len astronauti.

Túto veľkolepú svetelnú šou má na starosti každý rok tím niekoľkých žien, ktorých cieľom je prepájať východ Slovenska so západom a prinášať pestrosť do kultúrneho života spoločnosti.

V každom meste (Bratislava, Košice) tvorivý tím pracuje s lokálnou architektúrou a miestnymi špecifikami, zapája aj domácu umeleckú scénu a snaží sa podporovať vznik nových diel slovenských autorov. Bielu noc vnímajú ako jeden festival v dvoch slovenských mestách.

Kto sú tieto ženy a ako vyzerá príprava takého veľkého festivalu?

Zuzana Pacáková, riaditeľka festivalu Biela noc

Súvisiaci článok Naučme sa už, že umenie nemá byť len pekné, hovorí šéfka Bielej noci Čítajte 

Ako riaditeľka sa stará predovšetkým o koncepciu a dramaturgiu festivalu, fundraising, riadenie tímu a procesov.

V praxi to znamená veľa telefonátov, mailov, networkingu, vyhľadávanie zaujímavých umelcov a umeleckých projektov, ale aj hľadanie nových biznis príležitostí, naberanie ľudí, posilňovanie spoluprác.

„Veľa času trávim hľadaním financií a stretávaním sa s našimi partnermi, kde spoločne hľadáme najlepšiu cestu ku komunikácii ich značky cez umenie. Mám rada tvorivú fázu, keď s umelcami a produkčným oddelením chodíme mestom a vymýšľame mu diela na mieru. Bez poctivého zastrešenia finančnej a organizačnej stránky by však festival nemohol existovať,“ vysvetľuje.

Na ďalšom ročníku sa pracuje od momentu, keď skončí ten predchádzajúci. Často aj skôr.

„Veci sa riešia priebežne a niektoré lokácie či umelcov bookujeme aj 2 roky dopredu,“ hovorí. Počas roka je však tím ľudí menší, tvorí ho len základná skupina a niekoľko externých konzultantov. Posledné dni pred festivalom sú pre celý tím hektické.

Súvisiaci článok Do Bratislavy príde malý Island. Slovenky organizujú hudobný festival Čítajte 

Život mimo festival podľa jeho riaditeľky neexistoval. Tím kompletne pohltili posledné úpravy a operatívne riešenia zmien.

Najviac si Zuzana Pacáková užíva výsledok a kreatívu, ktorej je dôsledkom. Niektoré diela dokonca ostávajú vo verejnom priestore nastálo. Špecifikom festivalu je aj ženský tím, ktorý tvorí výraznú prevahu, no pomáhajú aj muži.

„Produkciu v Košiciach zastrešuje Dano Franko, IT support Ondrej Maksi, technickým riaditeľom je Braňo Bernár. Množstvo mužov nám vypomáha aj priamo počas festivalu, rieši, vybavuje, inštaluje. Zloženie tímu sa s každým ročníkom do veľkej miery mení a v priebehu niekoľkých mesiacov pribúdajú desiatky ľudí. Je to skôr priebežný proces, ktorý rýchlo reaguje na potreby daného ročníka festivalu.

Vďaka Bielej noci sa z nás však stali kamarátky a trávime spolu čas aj mimo práce. Je pre mňa dôležité, aby sme si sadli aj ľudsky, lebo naša práca je veľmi intenzívna a často napätá, trávime spolu veľmi veľa času, robíme po víkendoch a večeroch. Nastávajú aj stresové situácie a je skvelé, že si vieme veci povedať na rovinu a nikto sa neuráža. Nie je na to čas,“ prezradila Zuzana Pacáková.

Diana Švihlová, povolenia, prípojky

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C66RG na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M66RG na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  2. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  4. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 639
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 059
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 905
  4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 774
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 812
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 511
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 488
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 335
  9. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 8 653
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 223

Téma: Rozhovory z magazínu smeŽeny


Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Slovensko už počúva Gorilu, Penta ju neumlčí

Haščák sa pokúšal riadiť štát bez toho, aby ho tým poveril čo i len jeden volič.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
V údajnom spise Gorila sa píše, že Fico požiadal o kolu.
CYNICKÁ OBLUDA

Marketingový génius Haščák

Ktohovie, koľkým ľuďom by sa chcelo počúvať 39 hodín tárania nejakého zbohatlíckeho sedláka, keby on sám nezainvestoval do reklamy.