Desať potravín, po ktorých správne priberiete

Zdravo pribrať je náročnejšie ako schudnúť.

(Zdroj: pexels.com)

Väčšina ľudí rieši problém, ako schudnúť a svoju stravu obmedzuje tak, aby bola čo najmenej kaloricky výdatná.

Chudnutie však nie je jediná ťažkosť, ktorú ľudia v súvislosti so svojou postavou riešia. Mnohých trápi aj otázka, ako pribrať.

Prílišná štíhlosť je problémom tých, ktorých postava patrí k takzvanému ektomorfnému typu. Ide zvyčajne o vysokých mužov a ženy s minimom telesného tuku a problematickým budovaním svalovej hmoty.

Zlá správa je, že rozumné priberanie je často oveľa náročnejšie, ako rozumné chudnutie.

Bez cvičenia sa nedá ani pribrať

Prečítajte si tiež: Deväť tipov na slovenské superpotraviny, ak sa chcete stravovať lokálne

Podobne ako pri redukcii váhy, ani priberanie sa nezaobíde bez pravidelného cvičenia.

Ľudia s rýchlym metabolizmom totiž takmer nikdy nepriberú zásoby tuku a jedinou možnosťou ako nabrať hmotu, je budovanie svalov.

To je možné vďaka cvičeniu s vlastnou váhou alebo so závažiami a činkami. Tento typ cvičenia je náročnejší ako kardio tréning, prostredníctvom ktorého chudneme, a je preto namieste požiadať o pomoc odborníka.

Rovnako dôležitá je však strava.

Pri rozumnom priberaní však nejde o konzumáciu kaloricky výdatných jedál s minimálnou nutričnou hodnotou, ako sú sladkosti či nezdravé jedlá, ale o zvýšenie kalorického príjmu potravinami, ktoré podporujú rast svalov.

Ide predovšetkým o kvalitné bielkoviny, dobré tuky, potraviny obsahujúce aminokyselinu leucín a v neposlednom rade kvalitné sacharidy. Pozrite si ich v našej galérii.

1. Ryža je lacný a dostupný zdroj sacharidov bohatý na energiu, ktorý vám pomôže získať prírastok na váhe. Z dlhodobého hľadiska je vhodnejšia pravidelná konzumácia hnedej ryže,pretože obsahuje viac vlákniny, bielkovín, fosforu, sodíka, draslíka, horčíka, selénu, mangánu, medi a vitamínov skupiny B.

2. Orechy a orechové maslá sú vysokokalorické a všestranné potraviny, ktoré sa dajú veľmi jednoducho zahrnúť do bežného jedálnička. Už dve hrste orechov môžu denný nutričný príjem zvýšiť o stovky kalórií. Ide navyše o veľmi zdravú alternatívu pochúťok.

3. Červené mäso je zdroj bielkovín, ktorý pomáha nadobudnúť svalovú hmotu. Obsahuje totiž aminokyselinu leucín, ktorá stimuluje syntézu svalového proteínu. Okrem toho je červené mäso najlepší zdroj prírodného kreatínu, ktorý je tiež dôležitý pri tvorbu svalov. Platí, že čím tučnejšie mäso zjete, tým viac kalórii získate.

4. Vajcia sú jednou z najlepších potravín na budovanie svalov. Ľuďom, ktorí nechcú svoju váhu redukovať, ale naopak zvyšovať, prospeje konzumácia troch vajec denne. Dôležité je jesť celé vajcia, pretože všetky živiny potrebné k svalotvorbe sa nachádzajú v žĺtkoch.

5. Cestoviny sú výborným pomocníkom pri intenzívnom cvičení. Pre telo sú významným zdrojom energie pretože obsahujú veľa sacharidov. Vyberajte si najmä kvalitné celozrnné cestoviny.

6. Mlieko poskytuje dobrú rovnováhu medzi bielkovinami, sacharidmi a tukmi. Je zdrojom vápnika a už desaťročia sa používa ako prostriedok na zvyšovanie hmotnosti a tvorbu svalov. Dôležitú úlohu zohráva najmä kazeín, ktorý je dôležitý pri raste svalov.

7. Sušené ovocie je koncentrovaná kalorické bomba. Ide o jednoduchý spôsob, ako do stravy dostať veľké množstvo vlákniny a antioxidantov. Podobne ako orechy aj sušené ovocie dokáže rýchlo a efektívne zvýšiť kalorickú hodnotu raňajok aj desiaty.

8. Avokádo je plné zdravých tukov, ktoré tvoria až 77% jeho obsahu. Nejde o hocijaký tuk, ale o kyselinu olejovú, ktorá je hlavnou zložkou olivového oleja. Je cenným zdrojom vitamínu K, selénu a mnohých iných živín.

9. Losos a mastné ryby sú vynikajúci zdroj bielkovín (rovnako ako červené mäso) a navyše aj dôležitých zdravých tukov. Obsahujú mastné kyseliny známe ako omega-3 a vysoko kvalitný proteín, ktorý pomáha budovať svaly a tým zvyšovať hmotnosť.

10. Pravidelná príprava domácich proteinových smoothies je výborný spôsob, ako telu dodať potrebné bielkoviny. Na rozdiel od kupovaných máte pri domácej príprave úplnú kontrou nad tým, koľko živín získavate.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  4. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 18 995
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 13 166
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 11 242
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 327
  5. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 938
  6. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 685
  7. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 4 284
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 232
  9. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 192
  10. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 036

Téma: Priberanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Potraviny, Zdravá strava

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Predali Eiffelovku aj Karlštejn, zoznámte sa s najväčšími podvodníkmi doby

V minulosti ľudí podvádzali skutoční velikáni svojho remesla.

AUTO

Mazeová pre SME: Američania sú silný národ. Aj preto Vlhová trpí

Slováci a Slovinci majú podobnú kultúru.

Neprehliadnite tiež

Vzťahová poradňa: Odkedy sa poznáme, klamem partnerovi o svojej práci

Klinická psychologička radí pri dvoch problémoch.

Ilustračné foto.

Mejkap do práce: Ako ho zvládnuť rýchlo a jednoducho

Zjednodušte si život a každodennú rannú rutinu.

Oľga Beständigová: Som silná, aj keď som podľahla závislosti

Úspešná krasokorčuliarka rozpráva o tanci na ľade aj o bulímii.

Rádiové dievčatá svietili v tme a zomierali. Firma o nich klamala

Maľovali ciferníky, advokáti ich nechceli brániť.

Rádiové továrne zamestnávali na maľovanie svietiacich ciferníkov najmä mladé ženy. Mnohé z nich boli tínedžerky.