SME
Sobota, 19. október, 2019 | Meniny má Kristián

Desať potravín, po ktorých správne priberiete

Zdravo pribrať je náročnejšie ako schudnúť.

(Zdroj: pexels.com)

Väčšina ľudí rieši problém, ako schudnúť a svoju stravu obmedzuje tak, aby bola čo najmenej kaloricky výdatná.

Článok pokračuje pod video reklamou

Chudnutie však nie je jediná ťažkosť, ktorú ľudia v súvislosti so svojou postavou riešia. Mnohých trápi aj otázka, ako pribrať.

Prílišná štíhlosť je problémom tých, ktorých postava patrí k takzvanému ektomorfnému typu. Ide zvyčajne o vysokých mužov a ženy s minimom telesného tuku a problematickým budovaním svalovej hmoty.

Zlá správa je, že rozumné priberanie je často oveľa náročnejšie, ako rozumné chudnutie.

Bez cvičenia sa nedá ani pribrať

Prečítajte si tiež: Deväť tipov na slovenské superpotraviny, ak sa chcete stravovať lokálne Čítajte 

Podobne ako pri redukcii váhy, ani priberanie sa nezaobíde bez pravidelného cvičenia.

Ľudia s rýchlym metabolizmom totiž takmer nikdy nepriberú zásoby tuku a jedinou možnosťou ako nabrať hmotu, je budovanie svalov.

To je možné vďaka cvičeniu s vlastnou váhou alebo so závažiami a činkami. Tento typ cvičenia je náročnejší ako kardio tréning, prostredníctvom ktorého chudneme, a je preto namieste požiadať o pomoc odborníka.

Rovnako dôležitá je však strava.

Pri rozumnom priberaní však nejde o konzumáciu kaloricky výdatných jedál s minimálnou nutričnou hodnotou, ako sú sladkosti či nezdravé jedlá, ale o zvýšenie kalorického príjmu potravinami, ktoré podporujú rast svalov.

Ide predovšetkým o kvalitné bielkoviny, dobré tuky, potraviny obsahujúce aminokyselinu leucín a v neposlednom rade kvalitné sacharidy. Pozrite si ich v našej galérii.

1. Ryža je lacný a dostupný zdroj sacharidov bohatý na energiu, ktorý vám pomôže získať prírastok na váhe. Z dlhodobého hľadiska je vhodnejšia pravidelná konzumácia hnedej ryže,pretože obsahuje viac vlákniny, bielkovín, fosforu, sodíka, draslíka, horčíka, selénu, mangánu, medi a vitamínov skupiny B.

2. Orechy a orechové maslá sú vysokokalorické a všestranné potraviny, ktoré sa dajú veľmi jednoducho zahrnúť do bežného jedálnička. Už dve hrste orechov môžu denný nutričný príjem zvýšiť o stovky kalórií. Ide navyše o veľmi zdravú alternatívu pochúťok.

3. Červené mäso je zdroj bielkovín, ktorý pomáha nadobudnúť svalovú hmotu. Obsahuje totiž aminokyselinu leucín, ktorá stimuluje syntézu svalového proteínu. Okrem toho je červené mäso najlepší zdroj prírodného kreatínu, ktorý je tiež dôležitý pri tvorbu svalov. Platí, že čím tučnejšie mäso zjete, tým viac kalórii získate.

4. Vajcia sú jednou z najlepších potravín na budovanie svalov. Ľuďom, ktorí nechcú svoju váhu redukovať, ale naopak zvyšovať, prospeje konzumácia troch vajec denne. Dôležité je jesť celé vajcia, pretože všetky živiny potrebné k svalotvorbe sa nachádzajú v žĺtkoch.

5. Cestoviny sú výborným pomocníkom pri intenzívnom cvičení. Pre telo sú významným zdrojom energie pretože obsahujú veľa sacharidov. Vyberajte si najmä kvalitné celozrnné cestoviny.

6. Mlieko poskytuje dobrú rovnováhu medzi bielkovinami, sacharidmi a tukmi. Je zdrojom vápnika a už desaťročia sa používa ako prostriedok na zvyšovanie hmotnosti a tvorbu svalov. Dôležitú úlohu zohráva najmä kazeín, ktorý je dôležitý pri raste svalov.

7. Sušené ovocie je koncentrovaná kalorické bomba. Ide o jednoduchý spôsob, ako do stravy dostať veľké množstvo vlákniny a antioxidantov. Podobne ako orechy aj sušené ovocie dokáže rýchlo a efektívne zvýšiť kalorickú hodnotu raňajok aj desiaty.

8. Avokádo je plné zdravých tukov, ktoré tvoria až 77% jeho obsahu. Nejde o hocijaký tuk, ale o kyselinu olejovú, ktorá je hlavnou zložkou olivového oleja. Je cenným zdrojom vitamínu K, selénu a mnohých iných živín.

9. Losos a mastné ryby sú vynikajúci zdroj bielkovín (rovnako ako červené mäso) a navyše aj dôležitých zdravých tukov. Obsahujú mastné kyseliny známe ako omega-3 a vysoko kvalitný proteín, ktorý pomáha budovať svaly a tým zvyšovať hmotnosť.

10. Pravidelná príprava domácich proteinových smoothies je výborný spôsob, ako telu dodať potrebné bielkoviny. Na rozdiel od kupovaných máte pri domácej príprave úplnú kontrou nad tým, koľko živín získavate.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 13 987
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 168
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 996
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 606
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 234
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 839
  7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 7 808
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 317
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 798
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 765

Téma: Zdravá strava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Potraviny, Priberanie

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako o Gorile klamala Anna Bubeníková

Nominantka SDKÚ pôsobila vo Fonde národného majetku devätnásť rokov.

Anna Bubeníková.
Komentár Petra Schutza

Prezidentka je optimistkou bez dôvodu

Niežeby sa dôvera ku krokom polície i prokuratúry dala rovno vylúčiť.

Peter Schutz

Gorila vyhnala do ulíc zástupy ľudí, pochodovali Za spravodlivé Slovensko

Organizátori vyzvali na odchod Trnku, Jankovskú, Fica aj Kováčika.

Pochod iniciatívy Za slušné Slovensko podporili tisíce ľudí
Dnes píše Jaroslav Rumpli

Asi najsmutnejšie je mlčanie Ivana Mikloša

Kolopič sa neprizná, ani keby ho lámali na kolese.

Mikuláš Dzurinda a Ivan Mikloš.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť je teraz: Svetoví dizajnéri navrhujú inteligentné šaty

Futurizmus v móde dostáva úplne nový rozmer.

Zendaya v šatách od Tommyho Hilfigera

Čo vás čaká v najbližšom magazíne smeŽeny?

Prečítajte si rozhovor s tenistkou Dominikou Cibulkovou.

Bezlepkové mega čokoládové brownies s cuketou
Alexandria Ocasio-Cortez