SME
Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Desať potravín, po ktorých správne priberiete

Zdravo pribrať je náročnejšie ako schudnúť.

(Zdroj: pexels.com)

Väčšina ľudí rieši problém, ako schudnúť a svoju stravu obmedzuje tak, aby bola čo najmenej kaloricky výdatná.

Chudnutie však nie je jediná ťažkosť, ktorú ľudia v súvislosti so svojou postavou riešia. Mnohých trápi aj otázka, ako pribrať.

Prílišná štíhlosť je problémom tých, ktorých postava patrí k takzvanému ektomorfnému typu. Ide zvyčajne o vysokých mužov a ženy s minimom telesného tuku a problematickým budovaním svalovej hmoty.

Zlá správa je, že rozumné priberanie je často oveľa náročnejšie, ako rozumné chudnutie.

Skryť Vypnúť reklamu

Bez cvičenia sa nedá ani pribrať

Prečítajte si tiež: Deväť tipov na slovenské superpotraviny, ak sa chcete stravovať lokálne Čítajte 

Podobne ako pri redukcii váhy, ani priberanie sa nezaobíde bez pravidelného cvičenia.

Ľudia s rýchlym metabolizmom totiž takmer nikdy nepriberú zásoby tuku a jedinou možnosťou ako nabrať hmotu, je budovanie svalov.

To je možné vďaka cvičeniu s vlastnou váhou alebo so závažiami a činkami. Tento typ cvičenia je náročnejší ako kardio tréning, prostredníctvom ktorého chudneme, a je preto namieste požiadať o pomoc odborníka.

Rovnako dôležitá je však strava.

Pri rozumnom priberaní však nejde o konzumáciu kaloricky výdatných jedál s minimálnou nutričnou hodnotou, ako sú sladkosti či nezdravé jedlá, ale o zvýšenie kalorického príjmu potravinami, ktoré podporujú rast svalov.

Ide predovšetkým o kvalitné bielkoviny, dobré tuky, potraviny obsahujúce aminokyselinu leucín a v neposlednom rade kvalitné sacharidy. Pozrite si ich v našej galérii.

Skryť Vypnúť reklamu

1. Ryža je lacný a dostupný zdroj sacharidov bohatý na energiu, ktorý vám pomôže získať prírastok na váhe. Z dlhodobého hľadiska je vhodnejšia pravidelná konzumácia hnedej ryže,pretože obsahuje viac vlákniny, bielkovín, fosforu, sodíka, draslíka, horčíka, selénu, mangánu, medi a vitamínov skupiny B.

2. Orechy a orechové maslá sú vysokokalorické a všestranné potraviny, ktoré sa dajú veľmi jednoducho zahrnúť do bežného jedálnička. Už dve hrste orechov môžu denný nutričný príjem zvýšiť o stovky kalórií. Ide navyše o veľmi zdravú alternatívu pochúťok.

3. Červené mäso je zdroj bielkovín, ktorý pomáha nadobudnúť svalovú hmotu. Obsahuje totiž aminokyselinu leucín, ktorá stimuluje syntézu svalového proteínu. Okrem toho je červené mäso najlepší zdroj prírodného kreatínu, ktorý je tiež dôležitý pri tvorbu svalov. Platí, že čím tučnejšie mäso zjete, tým viac kalórii získate.

Skryť Vypnúť reklamu

4. Vajcia sú jednou z najlepších potravín na budovanie svalov. Ľuďom, ktorí nechcú svoju váhu redukovať, ale naopak zvyšovať, prospeje konzumácia troch vajec denne. Dôležité je jesť celé vajcia, pretože všetky živiny potrebné k svalotvorbe sa nachádzajú v žĺtkoch.

5. Cestoviny sú výborným pomocníkom pri intenzívnom cvičení. Pre telo sú významným zdrojom energie pretože obsahujú veľa sacharidov. Vyberajte si najmä kvalitné celozrnné cestoviny.

6. Mlieko poskytuje dobrú rovnováhu medzi bielkovinami, sacharidmi a tukmi. Je zdrojom vápnika a už desaťročia sa používa ako prostriedok na zvyšovanie hmotnosti a tvorbu svalov. Dôležitú úlohu zohráva najmä kazeín, ktorý je dôležitý pri raste svalov.

7. Sušené ovocie je koncentrovaná kalorické bomba. Ide o jednoduchý spôsob, ako do stravy dostať veľké množstvo vlákniny a antioxidantov. Podobne ako orechy aj sušené ovocie dokáže rýchlo a efektívne zvýšiť kalorickú hodnotu raňajok aj desiaty.

Skryť Vypnúť reklamu

8. Avokádo je plné zdravých tukov, ktoré tvoria až 77% jeho obsahu. Nejde o hocijaký tuk, ale o kyselinu olejovú, ktorá je hlavnou zložkou olivového oleja. Je cenným zdrojom vitamínu K, selénu a mnohých iných živín.

9. Losos a mastné ryby sú vynikajúci zdroj bielkovín (rovnako ako červené mäso) a navyše aj dôležitých zdravých tukov. Obsahujú mastné kyseliny známe ako omega-3 a vysoko kvalitný proteín, ktorý pomáha budovať svaly a tým zvyšovať hmotnosť.

10. Pravidelná príprava domácich proteinových smoothies je výborný spôsob, ako telu dodať potrebné bielkoviny. Na rozdiel od kupovaných máte pri domácej príprave úplnú kontrou nad tým, koľko živín získavate.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  2. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  3. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  4. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  8. Desať najkrajších pláží na Korfu
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Desať najkrajších pláží na Korfu
  2. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  3. Vážení poslanci, to naozaj?
  4. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  7. Vážení poslanci, to naozaj?
  8. Koniec čakania na kuriéra
  9. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  10. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 326
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 039
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 850
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 647
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 394
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 688
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 475
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 447
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 070
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 2 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kontrola na rakúsko-slovenskej hranici.

Hranice zostávajú dokorán aj po odhalení delta mutácie na Slovensku.


12 h
Veľké škody sú hlásené z obce Lužice.

Masívne poškodených je sedem obcí.


a 2 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Soňa Jánošová

Znásilnenia sa dejú na dozvukoch aj v dlhoročných vzťahoch.


15 h
Klinická psychologička Patrícia Vesel Ganoczyová.

Deti potrebujú počuť, ako sa dá so strachom pracovať.


16 h
Anna Grusková

Anna Grusková o príprave a vzniku inscenácie Demokratka Erža.


23. jún
Alžbeta Göllnerová – Gwerková v pracovni

Život Gwerkovej manželky fascinuje.


23. jún