SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Vyskúšali ste už dole bez? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

veru nie som bezec

ale ked som to parkrat skusal tak toto som si vsimol. Ten sposob behu v teniskach a natahovanie kroku/skoku - dopad na patu..
.
Potom som vyskusal beh na dovolenke pri mori, popri vode na piesku. Tam ma to proste prirodzene nepustilo aby som dopadal na paty, lez som musel veru skratit kroky/skoky a zacat rychlesje nohami "strihat" :-) Na tom piesku ma to celkom aj bavilo, inac doma aj ked mam vinice pred domom, vobec ma beh nebavi..
 

 

Spravne a bezpecne behanie je ale presne o tom co si tu spomenul (mozno nevedomky) vysoky cadence rozumej frekvencia krokov. Ked budes bezat aspon 90+ cadence (kazdou nohou) za minutu a v predklone nemas sancu dopadat na paty a moznost zranenia je prakticky nula. A je uplne jedno co mas obute mozes si dat aj cizmy. (bacha neznamena to ze mas bezat rychlo ale casto striedat nohy)
Co sa tyka barefoot running - tu je strasne dolezite spomenut ze momentalne neexistuje ziadna seriozna vedecka studia, ktora by ho podporovala (ale ani odmietala) zato evidentne je zaujem o marketing (nic v zlom). Ja sam som vela behaval na boso ale rozhodne to nikomu neodporucam skusat len tak, minimalne aspon pod dohladom nejakeho instruktora ako tu v clanku.
 

 

je to tak, s barefoot treba pomaly a opatrne - najlepsie zacat na travniku, prip. tartane a hlavne kratke trate, lebo to fajnovo natahuje lytka :), ale kazdopadne narodili sme sa bosi, takze nieco na tom bude.
Ja osobne obcas behavam bosy, ala chodim bosy vsade a vdzy ked sa da (spravil som si aj huaraches, aby sa mi pri behu, prip chodeni nenarvali ostre sklinciny do noh, pretoze by to ohrozilo moj standardny bezecky trening.)
Z mojho pohladu je bosochodza/beh velmi prospesny pre cele telo (kedze mame aj akupresurne body v chodidlach)
 

 

narodili sme sa aj nahi :)
 

 

Chcel by som vedieť aká štúdia je potrebná, keď si vezmeš, že tisíce (ak nie desaťtisíce) rokov ľudia žiadnu obuv nemali (minimálne nie v klimaticky priaznivých podmienkach Afriky a stredného východu) a je samozrejmé, že tam nejako behať museli.
 

 

asi nebehali po aslafte ale po zemi a trave a to je trochu rozdiel. Okrem toho studia by mohla potvrdit ci mali ludia v minulosti zdravsie nohy alebo nie, lebo len to ze nemali volakedy topany eset o nicom nevypoveda.
 

 

Vysušený buš v Afrike je takmer rovnako tvrdý ako asfalt. Tým to asi nebude ...
 
Hodnoť

Celé je to pomýlené

Behať prirodzene na boso sa má v prirodzenom prostredí. To asfalt, ako radí inštruktor v článku nie je.
Ako pśal strašne múdry típek nadomnou, behať zdravo sa da aj v teniskách. Je to o technike behu (padať pod ťažisko), nie o botách.
 
Hodnoť

 

Skúšal už niekto bežať dole z kopca bez toho, aby dopadal na päty?
Hore do kopca to je normálne. Dosť blbo bežído kopca, ak dopadaš na päty. Po rovíne som síce zvyknutý bežať tak, že dopadám na päty, ale vedel by som si predstaviť aj taký spôsob behu, že by som dopadal na prednú časť chodidla (musím vyskúšať).
Ale dole kopcom si neviem predstaviť, že by som dopadal na prednú časť chodidla - to by som sa asi zabil. Skúšal to už niekto?
 

Beh dolu kopcom po špičkách

Ak si to nevieš predstaviť, na chvíľu pozoruj deti predškolského veku (tak do 6 rokov). Tí ešte neprešli školeniami odborníkov a z neznámych príčin behajú iba po špičkách, dokonca aj dolu kopcom. Stačí ich pozorovať pri naháňačke (dosť bežná činnosť u detí v akomkoľvek teréne). Ešte aj pri skákaní z výšky dolu dopadajú na špičky a pokrčené nohy (žeby boli na stáži u Spidermana?). Ovšem ak im to dovolí obuv, ktorú im ich vzdelaní rodičia kúpili (s neohybnou podrážkou sa to nedá, ale čo už, občas je móda dôležitejšia ako zdravie).

Ale aby som odpovedal na tvoju otázku - áno, skúšal som, aj ten najstrmší svah sa dá úplne elegantne scupitať na špičkách. Ak ti stačí strmosť zjazdovky, tak po jednej zvyknem smerom dolu behávať, vlastne iba tak cupitať. Možno to vyzerá pre niekoho smiešne a nedosahujem pretekársku rýchlosť, ale odkedy behávam cez špičky, prestali ma bolieť kolená.
 
Hodnoť

Este by mohli

vysvetlit, co znamenaju HiFi tenisky. High Fidelity sa pouziva pri zaznamenani zvuku. Ako ale vyzeraju tenisky vysoko verne?
 
Hodnoť

 

kludne behajte na tvrdych povrchoch v neodpruzenej obuvi, resp. bez obuvi,,za 20 rokov pochopite,aki ste boli kedysi blbi :-)
 
Hodnoť

 

Skusal som to raz pred dvomi rokmi naboso po plazi: chrbat ma bolel dva dni a jedno koleno asi dva tyzdne. :-)
 
Hodnoť

 

behavam v minimalistickych topankach (konkretne Merrel) uz nejaky ten mesiac, takisto v nich cvicim crosfit.
a je to naozaj velky rozdiel, takyto sposob behu ci cvicenia vyzaduje iny postoj celeho tela, vyrovnavaju sa klbove nerovnovahy, zlepsuje sa svalove napatie okolo nich, cele telo sa dostava do prirodzenejsej polohy.
najzaujimavejsi na tom celom je pocit akehosi nabudenia, nastartovania, straca sa ochabnutost.
velmi podstatnou sucastou je aj mentalna stranka, proste nemate na vyber a musite ovela viac sledovat, ako sa hybete, ako slapete, venovat viac pozornost svojmu telu a jeho polohe v priestore.
musite byt proste mentalne pritomny, ak nie ste, bude vas to boliet.
takze ak chcete svoj beh pretrpiet so sluchadlami v usiach a mysliet pritom na nieco ine, nerobte to. ublizite si.
 

 

este doplnim:
moj bezecky okruh je z 1/4 asfalt a 3/4 nerovny teren (vyslapany chodnik)
najma na asfalte treba vyrazne skratit krok, nohami zaberat skor pod telom (neklast chodidlo prilis pred telo), ale podstatna je pruznost, proste cele telo musi pruzit.
debaty o dopadani na spicku to cele prilis zuzuju, pri minimalistickom behu na patu dopadat aj tak nebudete, takze to nema cenu riesit.
rovnako dolezita je praca vnutornych brusnych svalov, ktore drzia panvu v spravnom postaveni a umoznuju aj spravne nastavenie bedroveho klbu a chrbtice.
 
Hodnoť

Počet zranení

achilovky stúpol za 20 rokov o 10% , počet bežcov o 1000 %, to hovorí za všetko. Tento článok museli sponzorovať súkromné ortopedické kliniky zarábajúce na operáciách kolenných a bedrových kĺbov. behajte po asfalte na boso a artroskopiu kolena pri 30 km týždenne máte istú do 5 rokov.
 

 

Kec. A poriadny. Stačí nebehať tak ako sa behá v teniskách, t.j. na pätu (čo je hrozná konina, keď si vezmeš, že päta nie je nijako odpružená, iba obuvou), ale na špičku, kde máš k dispozícii celoodpružený aparát (klenba, achilovka, kolená ... Keď beháš v teniskách a dopadáš na pätu (aj čiastočne), tak pri dopade sa ti achilovka vlastne odpruženia chodidla vôbec nezúčastňuje. Potom už pri odraze áno - a toto je, podľa mňa, zodpovedné za problémy achiloviek u súčasných bežcov.
 

beh nie je

typický šport ktorý poškodzuje achilovu šlacha. Šprint na tvrdom povrchu, náhle zmeny smery pri behu - basketbal, tenis, sálový futbal, florball sú naoopak typické športy pri ktorých dôjde ku zápalu a skôr k ruptúre achilovej šlachy. Vytrvalostný beh je typiocký šport pre chronické poškodozvanie nosných kĺbov- stavcov chrbtice, kolennných ,bedrových a členkových kĺbov, pri behu po tvrdom povrchu bez odpruženej päty , kde odpruženie pohlcuje vibrácie , ktoré sa iinak prenášajú na klby. behať po špičkách po asfalte 15 km tri krát do týždňa - bosý - to je nezmysel ako voda v koši...sofisstikovaná tehcnologická obuv na behanie bráni zraneniam a poškodeniam kĺbv a šliach pri dlhodobo sa opakujúcej stereotypnej záťaži. Nič viac.
 

 

Neviem, či má vôbec zmysel reagovať na takéto blbiny... Mohol by si mi prosím pekne vysvetliť, ako to len robia tie decká v Etiópii alebo Keni, keď odmalička behajú bosé po vysušenej zemi (ktorá sa tvrdosťou pravdepodobne môže rovnať asfaltu) a po piatich rokoch nemajú operované kolená, ale dokonca po dvadsiatich rokoch vyhrávajú maratóny... To je teda záhada, čo? A argument, že maratóny vyhrávajú v teniskách od nike, pumy a adidasu si nechaj - kým sa vypracovali na to, aby mali "sponzorov" tohoto typu behali tak, ako všetky decká v afrike a iných chudobných krajinách - bosé.
A tá tvoja sofistikovaná obuv zraneniam nezabraňuje, ale ich spôsobuje - keby si nemal takú úžasnú hi-tech výstelku na päte, tak by si po pár dopadoch na pätu pochopil, o čom vravím. Keďže tam však tú výstelku máš, dopadáš priamo na pätu so semiflektovaným až vystretým kolenom, náraz ti prechádza cez členok do kolena a bedra a takto vznikajú tebou popisované úrazy. Pri behu naboso (resp. pri uplatnení techniky behu naboso v hocijakých šmejdových teniskách) takto dolné končatiny nezaťažuješ. Gúgli, skúšaj na sebe a potom sa vyjadri. Ako som už inde písal, prešiel som si tým, čo tvrdím.
 

mozno potvrdzujes napisane

"Vytrvalostný beh je typiocký šport pre chronické poškodozvanie nosných kĺbov- stavcov chrbtice, kolennných ,bedrových a členkových kĺbov, pri behu po tvrdom povrchu bez odpruženej päty.." - toto urcite plati pri modernom behu cez patu. ale vies, ci to plati aj pri tradicnom behu po spickach? myslis, ze krovaci v afrike, indiani v amerike, aboriginci v australii atd. maju znicene klby? andski indiani nepoznali iny povrch ako kamen (hodne krivy a hrbolaty) a ten mi moc maksi ako asfalt nepride. a nepoznam ziadne starodavne spravy o tom, ze by tito prirodzeni bezci mali v 30tke znicene klby od palca pod pazuchy. behavali/behavaju pritom desiatky kilometrov denne. tisicrocia. skus sa vyjadrit k tomu, co sa rozobera v clanku - beh cez spicku. Pochybujem, ze pruziaca schopnost nohy pri prirodzenom behu po akomkolvek povrchu vyvijana statisice rokov evoluciou je horsia ako pruziaca schopnost penovej podrazky od Nike ;)
btw - na sportovych podujatiach sa africki bezci vzdavaju svojho tradicneho stylu, pretoze beh cez patu v modernej topanke je rychlejsi ako tradicny beh cez spicku. a v atletike je dolezitejsie, aby si bol na 5 km o 5 sekund rychlejsi ako druhy v poradi. To, aby ti klby vydrzali az do 40tky, nikoho netrapi.
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Žena