SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Údržba bicykla: všetko, čo potrebujete vedieť (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

No paaani!!!

Tak takuto znosku nezmyslov som uz davno necital. Katastrofa! Ked problematike nerozumiem, radsej sa do podobnych clankov vobec nepustam...tolko odkaz pre autora.
 

vazne?

ktore su tam tie nezmysly?
 

Ok, tak zacnem obrazkom.

V popise je namiesto stredovej osi “naboje”. Pricom samotne naboje kolies nie su vobec vyznacene. Rovnako ako nie su vyznacene sedlo, predstavec, riadidla, hlavove zlozenie, sedlova objimka, presmykac, pedale. V obrazku su vyznacene lanka, pricom tam su aj hadicky ku hydraulickym brzdam. No a ked uz brzdy, tak by bolo vhodne rozlisovat brzdovy kotuc a strmen. Co su packy? Brzdove? Radiace? Uzamykanie vidly? To by bolo treba tiez rozlisit. Zadne odpruzenie…lepsie by bolo napisat tlmic. Pod odpruzenim si predstavujem cely system vratane vahaniel odpruzenej stavby a capov.

“Technici skontrolujú zvary na ráme, aby sa odhalili defekty, ktoré zviditeľnili až vibrácie a záťaž.” …ak by to fungovalo takto, tak panbohsnami. Ale mozno sa mylim.

Odstavec o sedlovke, co veta, to perla. Bez opomenutia alternativ materialov, proste mazte. Uz vidim toho chudaka, ktory si maze (dnes zu beznu) karbonovu sedlovku a divi sa, ze mu zachadza do ramu. Menit vysku posedu pocas jazdy z dovodu uvolnenia si. Totalna blbost. Na urcenie spravneho posedu existuje mnoho pribliznych ci presnych pravidiel. Tie najzakladnejsie spominaju iba vysku sedla vo vztahu k “vystretosti” nohy v dolnej uvrati pedala, tie sofistikovanejsie beru do uvahy parameter ako vyska “klinu”, dlzka noh, dlzka ruk, dlzka trupu a pod. Pricom existuju softvery, ktore priamo na zaklade tychto udajov “vypluvaju” parametre geometrie celeho bicykla – od dlzky jednotlivych rur ramu, cez ich vzajomne uhly, dlzku predstavca….
Ak mate duralovu sedlovku v rame z rovnakeho materialu, tak (pri prvej montazi namazat, ale) nemusite nic pravidelne premazavat. Dural je zliatina hlinika, ktora nekoroduje a nepocul som o pripade, kedy by takyto ram a sedlovka vzajomne zakorodovali…alebo co vlastne myslel autor pod zahryznutim.

Kontrolujte stav ráfikového spoja, ktorý môže v kritických situáciách prasknúť. …tu by bolo minimalne vhodne popisat, o ake kriticke situacie sa jedna. Nakolko su spoje zvarane, tak by mali byt pevnejsie ako hociktore ine miesto na rafiku. Na sledovanie opotrebovania rafiku sluzi bud drazka na brzdnej ploche, alebo napriklad gel v dutine rafiku, ktory od urciteho stupna zbrzdenia/zbrusenia rafika zacne presiakat…rafik zacne krvacat. Aby praskal rafik beznym opotrebovanim v spoji, to som este nepocul. A ked uz dostane taku ranu, ze by mal porusit spoj, tak to uz bude najskor pripad, kedy sa to neda prehliadnut…

Nerozumiem vete: “drahšie duralové ráfiky sú ma spojoch zvárané vo výrobe”. Co to znamena? A ako su teda zvarane lacnejsie duralove rafiky???

Zaujimalo by ma, ako bezny “nabicyklijazdic” skontroluje rovnomernosť dotiahnutia vypletu. Tenzometer na vyplet nemavaju bezne ani v cykloservisoch a odhadnut to len tak pocitovo, to si asi trufne malokto. Ak je vyplet vyrazne nerovnomerne dotiahnuty, tak najskor sa coskor rozcentruje, alebo uz je davno rozcentrovany.

Plaste:
“Brzdite s rozumom, aby ste zamedzili predčasnému opotrebovaniu”. Asi chcel autor povedat, ze sa ma brzdit tak, aby clovek nesmykoval…v 99.9 % pripadov zadnym kolesom. Tu by som teda skor povedal: naucte sa pouzivat prednu brzdu. A hlavne nelietat pri tom cez riadidla 
“…prehustenie zvyšuje náchylnosť na prasknutie pri nájazde na kamienky.” … nie je pravda. Spravne nahustene (teda nepodhustene) pneumatiky je ta najlepsia prevencia proti defektom. Mozno v terene su iste specifika, v ramci ktorych je to inak, ale ti co jazdia na cestakoch mi daju urcite bez vynimky za pravdu.
 

...

Retaz:
„Vyhýbajte sa všestrannej WD-40”. Ja som sa jej nevyhybal vyse troch rokov, pocas ktorych som najazdil skoro 20000 km. Ano, nie je to olej urceny na mazanie. Je velmi “lahky” a rychlo prchavy. Ale zas na druhej strane vdaka tomu na seba nechyta prach a necistoty. Pokial ho clovek aplikuje dostatocne casto, tak je na mazanie retaze skvely. Dnes uz pouzivam teflonovy sprej, ktory je omnoho lepsi. Ale nedovolil by som si niekomu tvrdit, ze sa ma WD 40 vyhybat. Mimochodom, tomuto sa venuju snad na kazdom cyklistickom fore, takze kto chce, nema problem vyhladat si co najviac informacii, zdrojov je viac nez dost.
“Výmenu reťaze zvládnete aj sami.” Velmi zjednodusene. Pre mnoho ludi su prevody cosi ako: 2-4, 2-7, 3-5 a pod. To, ze v skutocnosti ide o pomer poctov zubov na zaradenom pastorku a prevodniku ich netrapi rovnako, ako ich netrapi pocet clankov retaze a ich suvis s hranicnymi prevodmi, ktore maju na bicykli. Nehovoriac o tom, ze ak by si aj dokazali vypocitat (resp. vycitat z tabuliek … aby sme sa zase netvarili, ze je to nejaka narocna zalezitost) pocet clankov retaze, musia pri vymene pouzit nytovacku retaze…co je opat pre mnoho ludi vysoko odborna cinnost.
 

...

A to som len jemne za polovicou clanku. Vazne sa mi to nechce cele rozpisovat. Clanok je skratka taky zlepenec utrzkovitych, pseudoodbornych, casto mylnych informacii. Presne taky clanok, ktory neznalemu nepomoze a znaleho znacne pobavi a mozno aj trochu nastve.

Tak teda pekny zbytok vikendu vam vsetkym prajem. Dobre pocasie a vela prijemnych najazdenych kilometrov bez urazov a defektov. Dokonca aj tym, ktori maju naboje kolies s klznymi loziskami (toto si este idem posondovat po nete, lebo sa mi to zda byt jedna z najvacsich kravin v clanku, ale mozem sa mylit...).
 

a teraz čo?

O týždeň konečne začínam po dlhom čase. Bike bol v servise, ale asi sa oň treba priebežne starať. Tie rady som si uložila do PC, ak sú nanič, kde nájdem ozaj dobré? Poraď, prosím! Som blondína a nechcem stále otravovať iných...
 

Internet je silny nastroj.

Skus sa spytat googla. Ale chapem, ze nie vzdy sa cloveku chce, resp. nevie presne ako vyhladavat. Tak narychlo...skus napriklad http://www.ivelo.cz/domaci-mec... . Alebo -a to mam osvedcene najviac- treba brazdit fora. Sice si clovek precita aj mnoho nezmyslov, ale tym, ze tam spravidla prispievaju ludia, ktori maju aj vlastne bohate skusenosti, vacsinou ziadny blud nezostane bez povsimnutia. A hlavne, odtial sa clovek vie cez nespocetne linky dostat k mnohym zdrojom a overit si informacie z viacerych zdrojov nezavisle. Takze len citat a v spornych pripadoch patrat. Pozri tiez www.cyklodiskuze.cz. Tam je toho spusta. A co nie je, na to sa mozes spytat.
 

 

Skus casopisy Velo, Cykloturistika, tam byvaju rady na zaciatok sezony a serialy o udrzbe... alebo niektoru odbornu knihu.
A skamaratit sa s technikom v predajni alebo servise. :-)
 

 

Tie rady z clanku nie su az take nezmyselne, ako to poniektori nadostreli, aj ked tie rady nie su spravne klasifikovane .. vzhladom na cenovu, alebo kvalitativnu uroven bicykla.

Nijak zvlast sa tym ale nie je nutne nervovat, zakladne veci .. ci sa vsetko co sa tocit ma, toci lahko, ci nieco neskripe,nie je povolene co nema byt povolene. Dostatocne nafukane plaste bez prasklin (znamka starnuceho plasta). Potom skusobna jazdna na par metroch .. ci nieco nie je krive a brzdy brzdia.Ak zacnes jazdit viac, postupne znalosti pridu.
 

Daj si

www.mtbiker.sk vojdi do starších článkov alebo na "forum" a po preklikaní nájdeš čo potrebuješ.Dokonca teraz tam publikujú ludia čo sa tomu fakt rozumejú a popisujú potrebne aj s fotom čo a ako spraviť.
 

 

Nevem ci si si vsimol ale vecsinou odporucal navstivit servis. Takze presny opis s patricnymi obrazkami nebol potrebny. Mne to cele pripadda ako rady pre zeny, pravnikov, ekonomov a cukrarov. Pre cloveka ktory si pred sezonou rozoberie, vycisti, namaze, zlozi a nastavi bicykel k obrazu svojmu nic nove nepovedal. Stym duralom a duralom mal pravdu, ked to zoxiduje je to fakt sila. A WD-40 ? Priznam sa ze by ma ani nenapadlo ho pouzit na mazanie.
 

Vsimol.

Netvrdim, ze presny opis s obrazkami bol potrebny. (Dokonca si myslim, ze cely clanok v takejto potrebe je uplne nepotrebny.) Ked uz tam ale nejaky obrazok je aj s popisom, tak nech to je poriadne. Vobec nemusi byt datailne popisany, ale ked uz popisuje take "dolezitosti" ako lanka, tak aspon ten presmykac by tam uz mohol byt. Ten ma dokonca s lankami aj priamy suvis.
Mne to cele pripada ako vykazovanie nejakej cinnosti, ktorej "produkt" je nepouzitelny. Pretoze ako pises, kto tomu rozumie, tomu clanok nepovedal nic nove. Pre tych ostatnych je ale skutocne nepouzitelny. Lepsie by uz bolo, keby len autor popisal mozne rizika vyplyvajuce z nespravneho nastavenia/ pouzivania jednotlivych komponentov a pouzkazal na to, ze "tieto a tieto" veci je lepsie dat si nastavit v servise, ako vziat do ruky kladivo a skrutkovac a skusat, co sa stane.
Sedlovku ktoru mam, kazdy rok jemne pretriem vazelinou a uz siedmy rok je bez naznaku korozie. Ziadne pravidelne mazanie. Ak autor nemyslel raz rocne :)
WD 40 som skutocne roky pouzival na mazanie retaze a fungovalo to bez problemov. Poznam mnoho dalsich, ktori rocne najazdia tisice kilometrov a stale to pouzivaju. Dnes by som sa uz k nemu nevratil, lebo citim pri jazde, ze teflon je skutocne lepsi, ale s WD 40 nemam ziadny problem.
 

 

WD 40 sa bezne pouziva na tzv. suche mazanie, na to bol vyvinuty.
 

 

ja retaz necham menit pravidelne po 800-1000 km, koli vytahaniu, nie ze by sa nejak vyrazne opotrebovala.
 

No zbohom

Uznávam, že reťaz je alfa a omega dobrého chodu prevodov, ale ak jazdíš na Xt a najazdíš ročne len 5000,
tak iba na reťaze potrebuješ 4 -5 tis Sk.ročne. Je to blbosť.
Radšej po každej jazde reťaz vyper v práčke a správne namaž.
Ak používaš správne prevody a radšej uprednostniš kadenciu pre silou, tak ti normálna reťaz musí vydržeť aj 2 tis km.
 

 

nie :)) , kupujem v servisoch klasicku shimano retaz za nejakych 15€ :) jazdim len na krosovom authore, cykloturisticky. rocne okolo 2000-3000 km
 

 

Ja poznam aj iny extrem :D ... retaz skoro na vyhodenie po 50km :)
 

 

Ja napriklad uz od narodenia mazem retaz Koncorom a bike si len tak pradie :)
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

 

Koncor je olej vo forme spreju, ktory nastriekas v jemnej vrstve na cistu retaz pri jemnom kruteni a vydrzi cca jeden mesiac akoby zakonzervovana. Neviem ci sa este vyraba.
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Žena