Sedem krokov k zdravším kĺbom

Predchádzajte opotrebovaniu kĺbov, vďaka týmto jednoduchým radám. Vyhnete sa bolesti a problémom, ktoré sa netýkajú len starších ľudí.

(Zdroj: Fotolia.com)

Ak pociťujete bolesti kĺbov, zbystrite. Znamená to, že vaše telo volá o pomoc a zmenu. Príčin môže byť niekoľko – k problémom vedie najmä sedavý spôsob života a sedavé zamestnanie spojené so zlými stravovacími návykmi či nedostatkom vitamínov.

Práve preto sa v súčasnosti boľavé kĺby nespájajú len s vyšším vekom, ale aj s ľuďmi v mladšom veku. Na pozore by sa mali mať aj tí, ktorí prekonali vážnejšie ochorenie či chirurgické zákroky.

Aj tieto okolnosti totiž môžu ovplyvňovať prirodzené procesy prebiehajúce v tkanivách ako sú kosti, väzy alebo šľachy.

Prvotné problémy nemusíte vôbec pociťovať, v tom je nebezpečenstvo opotrebovaných kĺbov. Nečakajte na moment, keď budete musieť riešiť tento problém a radšej naštartujte účinnú prevenciu, ktorá pozostáva z niekoľkých jednoduchých krokov.

1. Všetko s mierou, aj šport

So športmi ako je beh, futbal a tenis, je spojená značná záťaž pre naše kĺby, ktoré sú počas nich opakovane vystavované nárazom.

Pokiaľ chrupavka nefunguje správne, čiže nevylučuje dostatok tekutiny tlmiacej nárazy, môžete si privodiť bolesti. Ak pociťujete, že niečo nie je v poriadku, zvoľte si radšej bicyklovanie, pri ktorom nebudú vaše kĺby toľko zaťažované.

2. Správne sa obujte

Oplatí sa investovať aj do poriadnej obuvi, ktorá je viac odolná proti zošliapnutiu a telu bude oporou. Obuv musí ale dobre sedieť, nie vždy je dobré veriť predavačom, ktorí tvrdia, že sa topánka vašej nohe prispôsobí.

Pokiaľ vás bude tlačiť na prstoch, budú pod týmto náporom tlaku trpieť. Okrem toho je vysoká šanca, že vás topánka bude tlačiť navždy.

Podpätky voľte uvážene. Je jasné, že niektoré situácie si ich vyžadujú, no pre ženy sú na každodenné nosenie najvhodnejšie topánky, ktoré nie sú vyššie než 3–4 cm. Páni by si mali vyberať maximálnu výšku podpätku 2,5 cm.

3. Seďte rovno

Seďte rovno, choďte rovno. Posilňujete tým svaly chrbta a krčnej chrbtice, pretože vaše kĺby nie sú tak namáhané.

Myslite na to, že zhrbeným chrbtom zaťažujete nielen spomenuté oblasti, ale aj vnútorné orgány. To všetko sa opäť môže odraziť aj na vašej psychike.

Nie menej dôležité je tiež to, že s narovnaným chrbtom vyzeráte sebaisto, pozitívne a jednoducho lepšie.

4. Jedzte zdravo

Aj vaša strava má vplyv na vaše kĺby. Preto je veľmi dôležité, aby bola vyvážená. Zamerajte sa na to, aby ste mali dostatočný prísun omega-3 mastných kyselín (obsahujú ich ryby alebo ľanový olej), ktoré telo využíva pri tvorbe protizápalových látok.

Nezabúdajte ani na ovocie, zeleninu, vitamín K, ktorý obsahuje špenát alebo brokolica. Pravidelne stravu dopĺňajte o orechy a semienka obsahujúce mononenasýtené tuky a veľké množstvo bielkovín.

5. Doprajte kĺbom kvalitnú výživu

Kĺby zaťažujeme každý deň bez výnimky, preto je nesmierne dôležité podporiť ich a pomôcť im udržiavať sa v dobrom stave. K tomu dopomôže aj kvalitná kĺbová výživa.

V súčasnosti nájdete na trhu veľké množstvo rôznych výživových doplnkov, ktoré sľubujú úľavu od kĺbových ťažkostí. Nie všetky sú ale dostatočne kvalitné a obsahujú všetko, čo si kĺbový aparát vyžaduje. Vyberte si preto také, ktoré ponúkajú komplexnú starostlivosť, dbajte na zloženie výrobku.

Hľadajte také, ktoré obsahujú kolagén typu II, glukozamín sulfát a chondroitín sulfát. Všetky tieto látky sa v tele vyskytujú prirodzene a podporujú stavbu a vývoj buniek v kĺbovom a chrupavkovom tkanive.

Niektoré doplnky tiež obsahujú tzv. ExPur komplex obsahujúci kolagén typu II a vitamín C, ktorý tvorbu kolagénu podporuje.

6. Buďte trpezliví

Trpezlivosť je nevyhnutná a to najmä v súvislosti so zdravím a o to viac v spojení s dlhodobou starostlivosťou o kĺby.

Chrupavka sa opotrebúva dlhodobo, rovnako aj problémy s kĺbmi nevznikajú zo dňa na deň, aj preto si ich regenerácia a zlepšenie stavu vyžaduje dlhšiu a kontinuálnu starostlivosť.

Výsledky sa nedostavia za týždeň, o to dlhodobejšie ale potom budú. Vaše telo to uvíta.

7. Myslite viac na seba

Potláčaním negatívnych emócií v sebe hromadíte tlak, ktorý sa v dlhodobom meradle veľmi často prejavuje fyzickou bolesťou, napríklad chrbta.

Často máme tendenciu tento faktor potláčať, ale skúste sa zamyslieť, koľko času na seba v skutočnosti máte; viete odpočívať a dokážete sa zbaviť stresu?

Aj táto časť vášho životného štýlu môže mať negatívny dopad na vaše zdravie a kĺby.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 8 993
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 694
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 261
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 003
  5. Kam do tepla v januári? 2 504
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 307
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 271
  8. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 258
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 318
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 109

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci naďalej pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc, hoci si musia preplácať cestu sami.

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci naďalej pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc, hoci si musia preplácať cestu sami.

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil.

Neprehliadnite tiež

Chcete mať poriadok v skrini? Tu je spôsob ako na to

Ukladanie oblečenia na seba nefunguje.

Stĺpček Osmelené

Bývam v hlavnom meste, ale láska to nie je

Bratislava je aj nie je moje mesto.

Úspech by nemal prísť príliš skoro. Kto je nenápadná hviezda Sarah Paulson?

Otvorene hovorí o pozadí svojej kariéry aj o randení so staršími ženami.

Celebrity nosia nepraktické okuliare, ktoré takmer nikomu nepristanú

Trend miniatúrnych okuliarov je plný paradoxov.

Z nemocnice prepustili dieťa, ktoré pri narodení vážilo len 400 gramov

Od predčasného narodenia dievčatka ubehlo pol roka.