Väčšina vášho imunitného systému sa nachádza v tráviacom trakte

Posilnenie imunity stravou je dlhodobý proces, ktorý však zaručene funguje. Takto ho zvládnete aj vy.

(Zdroj: Fotolia.com)

Jedlo a imunita

Trávenie zohráva v budovaní imunity najdôležitejšiu úlohu. Ak ho chceme podporiť, mali by sme jesť pravidelne, v malých porciách vyváženú stravu plnú zeleniny.

Pre väčšinu ľudí je to však ťažšie, ako sa na prvý pohľad zdá. Rýchly spôsob života a zaneprázdnenosť nás často tlačia do konzumácie jedál, ktoré sú práve po ruke, a nie vždy sú to tie správne. Podľa imunológa Miloša Jeseňáka sa pritom dopúšťame viacerých chýb.

„Strava s nedostatkom vlákniny, vitamínov v ich prirodzenej forme, nedostatok tekutín, nadmerný príjem živočíšnych tukov v podobe mastných a vyprážaných jedál, nadmerný príjem jednoduchých cukrov, to všetko ohrozuje našu imunitu. Netreba sa spoliehať na to, že ak človek raz za čas absolvuje detoxikačnú kúru a potom opäť skĺzne do pôvodných stravovacích návykov, že to bude dostačujúce pre vzkriesenie či udržanie imunity,“ vysvetľuje lekár.

K téme sa vyjadruje:
Miloš Jeseňák, imunológ a alergológ, Univerzitná nemocnica Martin, Unm.sk
milos_r5034.jpg

Jedným z najväčších prehreškov sú jednoduché cukry. O ich vplyve na zdravie sa vedú rozsiahle výskumy.

Na Kolumbijskej univerzite napríklad vedci prišli na to, že pri konzumácií sto gramov cukru, čo zodpovedá litru sladkej limonády, sú biele krvinky o štyridsať percent menej efektívne v zabíjaní baktérií.

Tento efekt dokáže oslabiť imunitný systém na viac ako päť hodín od konzumácie cukru.

Imunita v črevách

„V tráviacom trakte sa nachádza väčšina hmoty imunitného systému. Uvádza sa, že je to 75 až 85 percent. Dôležité je správne zloženie a fungovanie črevnej mikroflóry, ktorá zabezpečuje mnohé nenahraditeľné funkcie pre náš organizmus a úzko spolupracuje s imunitným systémom. Prakticky možno povedať, že mikroflóra v čreve je samostatne aktívnym imunitným orgánom,“ vysvetľuje imunológ Miloš Jeseňák.

Základom správneho trávenia je pravidelná a vyvážená strava, energeticky zodpovedajúca požiadavkám organizmu. Vždy treba prihliadať na pohlavie, vek či výdaj energie.

Čo by mala vaša strava obsahovať:

  • Vlákninu – jej vysoký obsah v strave je dôležitý.
  • Správne zloženie tukov.
  • Dostatok vitamínov – medzi najdôležitejšie patria vitamín D a vitamín C, dôležitý je vitamín E, ktorý pracuje ako antioxidant.
  • Minerály – do stravy zakomponujte zinok a selén, ktorý patrí tiež medzi efektívne antioxidanty.
  • Ovocia a zelenina.
  • Správny pitný režim.
  • Vhodné sú aj „funkčné potraviny“, ktoré majú okrem výživových vlastností aj iné benefity pre človeka, napríklad potraviny s obsahom prebiotík či živých probiotických kultúr, ktoré pozitívne ovplyvňujú črevnú mikroflóru.
  • Samozrejmosťou je minimalizácia rôznych farbív, konzervantov či chemických aditív, hoci nie je potrebné zachádzať do extrémov v podobe detoxikačných kúr alebo výlučnej konzumácie biopotravín.

Prevencia v zime

V zime naše zdravie ohrozuje príval chrípkovej epidémie. Vtedy je podľa Miloša Jeseňáka dôležitý dostatok tekutín a príjem vitamínov v ich prirodzenej forme.

Ich obsah v potravinách je v tomto období prirodzene nižší a samotná strava na posilnenie imunity nestačí na účinnú prevenciu.

„Preto je vhodné podporiť obranyschopnosť rôznymi imunomodulačnými prípravkami, najmä prírodnými, ako sú beta-glukány či niektoré fytofarmaká. Pomáha aj pravidelný pohyb najmä na čerstvom vzduchu, dostatok odpočinku a spánku alebo otužovanie. V severských krajinách sa osvedčilo aj pravidelné saunovanie,“ vysvetľuje lekár.

Vedeli ste, že...

Citrón v čaji nepomôže...

Citrón a ďalšie citrusové ovocie sú výborným a chutným pomocníkom v prevencii nádchy a prechladnutia. Pomáhajú ako podpora pri liečbe vďaka vysokému obsahu vitamínu C. Keď nás postihne chrípka alebo sa jej chceme v rizikovom období vyhnúť, automaticky si dáme horúci čaji s medom a citrónom. Citrónová šťava však môže pôsobením tepla strácať liečivý účinok. „Treba si uvedomiť, že mnohé látky strácajú účinnosť pri bode varu, a preto aj ich obsah v čaji nemusí byť dostatočný, prípadne dôjde k ich znehodnoteniu, napríklad strate vitamínu C. Pitie čajov má však hydratačný účinok, zohrejú nás, prípadne môžu obsahovať látky podporujúce vykašliavanie a očistu dýchacích ciest. Reálny obsah látok na priamu podporu imunity je však v rôznych čajoch obvykle nízky,“ upozorňuje Miloš Jeseňák. Zlatým pravidlom je konzumovať potraviny, ktoré posilňujú imunitu v čo najprirodzenejšej pôvodnej forme a tepelne ich upravovať minimálne, ak to ich charakter dovoľuje.

Potraviny, ktoré liečia

Citrón – vitamín C, ktorý citrusové plody obsahujú pomáha bielym krvinkám v boji s baktériami, telo však tento vitamín nedokáže udržať a „skladovať“ ho, treba ho dopĺňať každý deň.

Červená paprika – táto sladká chutná zelenina obsahuje viac vitamínu C ako citróny a je tiež bohatá na beta-katorén.

Brokolica – je nabitá vitamínovo-minerálovým arzenálom, z ktorého najvýznamnejšími pre imunitu sú vitamíny A, E a C. Ide o jeden z najzdravších typov zeleniny. Kľúčom je čo najmenšia tepelná úprava, aby sa uchovali všetky vzácne látky.

Cesnak – Národný inštitút potravinovej vedy a technológie preukázal, že cesnak znižuje cholesterol a pôsobí ako prevencia tvrdnutia artérií. Obsahuje vitamíny A, B1, B2, D a C a má silné antimykotické a antivírusové účinky, ale aj mnoho ďalších pozitívnych vlastností.

Zázvor – čerstvý zázvor má hrejivé účinky, pomáha pri žalúdočných ťažkostiach a zmierňuje menštruačné bolesti.

Špenát – špenát sa v tomto zozname nenachádza len preto, že je bohatý na vitamín C, ale aj preto, že obsahuje značné množstvo antioxidantov a beta-karoténu, a to sú látky, ktoré zlepšujú schopnosť imunitného systému bojovať proti baktériám a vírusom.

Jogurt – keď si kupujete jogurt, vyberajte si zrejúci alebo so živými kultúrami. Takéto výrobky zlepšujú funkciu imunitného systému a podporujú zdravé trávenie.

Mandle – sú zdrojom vitamínu E, ktorý je rovnako potrebný pre telo ako vitamín C. Stačí pol šálky denne, tou pokryjete odporúčanú dennú dávku.

Kurkuma – táto zázračná korenina pôsobí protizápalovo a zmierňuje horúčku.

Zelený čaj – je plný antioxidantov v podobe flavonoidov, pôsobí antibakteriálne, uvoľňuje napätie a zlepšuje celkovú duševnú a fyzickú pohodu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 203
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 824
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 070
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 609
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 116
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 001
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 650
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 550
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 340
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 773

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Organizujú prvý islandský festival u nás: Naše vízie sú veľké

Regina Ulejová a Laura Lovišková približujú, ako sa organizuje festival.

Zuzana Smatanová: Pred koncertami v sebe občas musím zobudiť extroverta

Speváčka po rokoch príprav vydala nový album.

Začnem od zajtra: Čo robiť, keď chýba motivácia k pohybu

Dobrý pocit zo športu dosiahnete ľahšie, ako si myslíte.

Keď varí muž: Streetfood na mastnom papieri je hit. Právom?

Cez týždeň jedzte, čo chcete, ale v sobotu si uvarte zložité jedlo.