SME

Aká kariéra čaká vaše deti? Mnohé sa chcú stať youtubermi aj patológmi

Žiaci stredných škôl sú vo veku, keď je čas rozhodnúť sa, čo chcú v živote robiť. Slovenské deti to ťahá k IT, technológiám aj remeslu.

(Zdroj: Youtube.com)

Rastie nová generácia

Žiakov druhého stupňa základných škôl čoraz viac lákajú povolania súvisiace s modernou spoločnosťou.

Dnes je slovo „youtuber“ považované za pomenovanie povolania, keďže niektorí vynaliezaví jedinci si dokážu videami na internete slušne zarobiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na svete existujú tisícky ambicióznych "vloggerov", ktorý majú blog napríklad na Youtube a snažia sa predstaviť svoje schopnosti či vedomosti, prípadne si takto aj zarobiť.

Vďaka vývoju nových technológií vznikajú nové povolania, o ktorých sme kedysi ani netušili. Veľa tínedžerov však netuší, čo v živote chcú, čo by si chceli vyskúšať a akému povolaniu by sa po škole chceli venovať.

SkryťVypnúť reklamu

Dnešní tínedžeri sa považujú za generáciu Z. Je to generácia nasledujúca po takzvaných „millenials“ alebo inak známych ako generácia Y.

Sú mladí, sebavedomí, cieľavedomí, nezávislí, hľadajú voľnosť v pracovnom prostredí a finančnú istotu.

Ak máte doma aj vy tínedžera, doprajte mu priestor na vlastný rozvoj a hľadanie toho, čo ho môže potenciálne zaujať.

Mnohí rodičia majú obavu z toho, že sa ich dieťa stane technikom alebo predavačom. No neexistuje zlé povolanie, ak si k nemu človek vypestuje vzťah, vášeň a zároveň získa všetky potrebné vedomosti potrebné k jeho vykonávaniu.

Plány do budúcna sú rôznorodé

Spoločnosť dm drogerie markt počas decembra 2015 vypracovala dotazník pre žiakov druhého stupňa základných škôl.

Jeho cieľom bolo zistiť, či majú slovenskí adolescenti vo veku 13, 14 a 15 rokov predstavy o svojom budúcom povolaní.

SkryťVypnúť reklamu

Na základe tohto prieskumu sa prekvapivo zistilo, že dnešní slovenskí tínedžeri sa zaujímajú o profesie z oblasti IT, dizajnu či architektúry.

Nájdu sa však aj takí, ktorí už dnes vedia, že remeslo má zlaté dno. V mnohých prípadoch boli odpovede zrkadlom dnešnej doby a reflektovali na súčasné záujmy mládeže.

Okrem oblasti IT sa v odpovediach objavili profesie ako youtuber, animátorka filmov či raperka. Slovenské deti by v budúcnosti rady rozšírili aj policajný zbor, právnickú i lekársku komoru.

Systém duálneho vzdelávania znižuje nezamestnanosť

Takmer polovica opýtaných žiakov by po skončení strednej školy rada prešla plynule do zamestnania.

Týka sa to najmä respondentov, ktorí uviedli profesie typu stolár, kozmetička, kaderníčka, kuchár, čašník či obchodný pracovník.

SkryťVypnúť reklamu

Školy s odborným zameraním začína čoraz častejšie spolupracovať s podnikmi pôsobiacimi na Slovensku. Ideálnym riešením pre mládež je v tomto smere systém duálneho vzdelávania.

Navyše, o odborne vzdelaných mladých ľudí je už teraz v radoch zamestnávateľov veľký záujem. „Systém duálneho vzdelávania, tak ako je aktuálne nastavený, má veľký potenciál prispieť k riešeniu vysokej nezamestnanosti na Slovensku. Príkladom môže byť nízka nezamestnanosť mladých ľudí v Rakúsku a Nemecku, kde takýto systém už dlhodobo funguje. Žiaci stredných odborných škôl, ktorí absolvujú praktickú časť výučby priamo u zamestnávateľov, si po ukončení štúdia na strednej odbornej škole omnoho ľahšie nachádzajú uplatnenie na trhu práce,“ povedal Peter Fečík z Republikovej únie zamestnávateľov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z výsledkov dotazníka spoločnosti dm drogerie markt zároveň vyplýva i to, že budúci stredoškoláci majú záujem nadobúdať vedomosti aktívne.

„V praxi sa stretávame s ľuďmi, komunikujeme a učíme sa novým poznatkom. Má to veľa pozitív,“ píše sa v jednej z odpovedí žiakov.

Aj v tomto smere im systém duálneho vzdelávania vychádza v ústrety. „Našich žiakov učíme napríklad vnímať zákazníka z rôznych uhlov pohľadu.

Dobrý obchodný pracovník naslúcha potrebám zákazníka a reflektuje na ne. Dôležité sú aj poznatky z oblasti marketingu, tvorby vízií, stratégií, cieľov a ich aplikácia v praxi.

Treba vedieť plánovať kvalitatívne a kvantitatívne, poznať organizáciu práce na pracovisku a tiež to, ako sa vedie tím ľudí, ako sa s ním komunikuje, ako ho hodnotiť,“ vyratúva žiadané schopnosti a zručnosti obchodníka v drogérii koordinátorka duálneho vzdelávania dm drogerie markt Jana Hornáková.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Istota aj budúcnosť

Okrem toho, že sa študenti zapojení do duálneho vzdelávania naučia naozaj to, čo sa bude v praxi od nich vyžadovať, vo väčšine prípadov majú zároveň istotu budúceho zamestnania hneď po skončení školy a mnohí zamestnávatelia im ponúkajú aj ďalšie benefity.

Prax v podniku môže byť študentom platená, a to formou podnikového štipendia. Navyše, na konci roka úspešní študenti získavajú aj motivačné štipendium.

Až 86,3% opýtaných žiakov konzultuje výber strednej školy s rodičmi. Tí by však mali prihliadať aj na záujmy dieťaťa a zároveň poukázať na možnosti jeho uplatnenia sa po skončení štúdia.

„Podľa mňa by sa mal rodič, ktorý chce pre svoje dieťa to najlepšie, zorientovať nielen vo vysokých školách, ale aj v ponuke duálneho vzdelávania, aby získal povedomie o tom, kde má jeho dieťa sociálnu istotu, garanciu pracovného miesta, priestor pre osobnostný rast, rozvoj finančnej gramotnosti, osvojenie si pracovnej morálky a vybudovaný pocit zodpovednosti. Pretože toto všetko sú atribúty, ktoré dnešný trh práce žiada. Neexistuje lepšia a horšia práca, iba na ňu lepšie a horšie pripravený uchádzač,“ uzatvára Jana Hornáková.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako to funguje?

Spoločnosť sa zaväzuje podpísaním Zmluvy o budúcej zmluve so žiakom už pri podpise učebnej zmluvy, v ktorej je zakotvený: „záväzok Zamestnávateľa, že Žiaka po zložení maturitnej skúšky, ktorou sa zavŕši Štúdium prijme do pracovného pomeru a záväzok Žiaka, že sa stane Zamestnávateľovým zamestnancom.“

Odmietnuť ho môže v prípade nesplnenia podmienky zložiť maturitnú skúšku. Počas školy na základe konkrétnej dohody školy s podnikom žiak prepája určité predmety z rozvrhu s praxou v podniku a prepája tak teoretické aj praktické vedomosti, ktoré sú preňho šité na mieru a pripravia ho na nástup do pracovného pomeru s daných podnikom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 983
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 598
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 811
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 624
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 286
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 943
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 432
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 124
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 204
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 10 169
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 494
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 284
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 873
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 735
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 024
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 555
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu