Sedem rád, ako zostať počas cvičenia hydratovaný

Aby cvičenie malo želaný efekt, treba ho vykonávať správane. Jednou z podmienok je dostatočná hydratácia. Aké chyby pri cvičení robíte?

(Zdroj: Fotolia.com)

Nedostatočný príjem vody pred tým, ako vyrazíte na ranný beh, počas potenia sa v posilňovni či zabúdanie na pitný režim po inej náročnej fyzickej aktivite je niečo, čím sa odsudzujete k dehydratácií a jej neblahým krátkodobým či dlhodobým prejavom.

Pitný režim je dôležitý počas celého dňa aj v prípade, ak nerobíte nič namáhavé, o to dôležitejší je v prípade cvičenia a aktivít, počas ktorých dochádza k poteniu a úbytku vody v tele.

Príjem dostatočného množstva tekutín počas cvičenia zároveň pomáha bojovať s únavou a zlepšovať výdrž. S týmito radami sa vyhnete dehydratácií a vaše cvičenie bude správne.

1. Pite

Základom je mať po ruke vždy čistú vodu, prípadne s pár kvapkami citrónu. Počas dňa môžete tekutiny dopĺňať aj bylinkovými čajmi.

Napriek tomu, že posilňovne či iné fitness zariadenia majú väčšinou k dispozícií bar s rôznymi športovými nápojmi či proteínovými koktejlmi, postačí, ak ostanete pri klasike, teda čistej vode.

Tekutiny počas cvičenia dopĺňajte po pár glgoch každých 10 až 20 minút.

2. Osviežte pitný režim niečím novým

Ako sme spomínali, je úplne v poriadku, pitný režim vyskladať s pomocou čistej nesladenej vody. Občas si však telo vypýta aj niečo iné.

Vhodnou alternatívou pri cvičení, ktorá vám dodá viac energie pre výkon je športový nápoj či kokosová voda.

Ak absolvujete náročnejší tréning alebo sa zúčastníte nejakých pretekov či maratónu, vaše telo potením stratí nielen vodu, ale aj minerály, elektrolyty ako draslík či sodík.

Tie môžete po tréningu doplniť špeciálnymi iontovými nápojmi alebo si ich telo zoberie zo stravy.

Zaujímavá je aj kokosová voda, ktorú si môžete kúpiť v špecializovaných obchodoch alebo si môžete vyrobiť svoj vlastný športový nápoj. Návodov je na internete obrovské množstvo.

Domáci elektrolytový drink

Suroviny:

  • 3 – 4 plátky čerstvého zázvoru (musí byť čerstvý, sušený nemá požadovaný účinok)
  • 1 pohár vody
  • šťava z ½ citróna
  • ¼ ČL morskej soli
  • 1 – 2 ČL medu

Nakrájajte zázvor na tenké plátky a vložte ich do hrnca s približne 250 ml vody. Nechajte ich variť po dobu 5 minút, potom ich odstavte z ohňa a nechajte vo vode odstáť počas ďalších 5 minút. Horúci zázvorový vývar vlejte do sklenej fľaše a pridajte med. Následne vlejte šťavu z citróna a nasypte morskú soľ. Fľašu dobre uzavrite a pretraste/premiešajte až kým sa soľ a med nerozpustia. Potom do fľaše pridajte vodu a ľad tak, aby ste si prichystali množstvo, ktoré naplní tri poháre.

3. Siahnite po ovocí

Mnohé druhy ovocia sú výborným zdrojom vody aj minerálov. Dostatok horčíka nájdete v banánoch a datliach.

Aj v prípade, že konzumujete ovocie, stále dodržiavajte aj príjem vody, ktorý nevykryje množstvo požadované telom počas cvičenia.

4. Kontrolujte toaletu

Farba moču vám dokáže prezradiť veľa. Ak ste dostatočne hydratovaní, moč má svetložltú farbu.

Ak je tmavší, môže to znamenať dehydratáciu, ku ktorej počas intenzívneho cvičenia ľahko dochádza.

5. Vyhnite sa smädu

Ak už pociťujete smäd, dostali ste sa do stavu dehydratácie. Nepite len v prípade, že ste smädní. Napite sa vždy, keď vám to napadne alebo v prípade, že začínate cítiť sucho v ústach.

Krátka prestávka na doplnenie tekutín pomáha vyhnúť sa nežiadanej strate vody a udržaniu rovnováhy počas cvičenia.

6. Sledujte svoje svalstvo

Telo je dostatočne rozumné na to, aby sa ozvalo, keď má problém a dalo nám jasný signál.

Svalstvo obsahuje viac ako 75 percent vody, takže ak jej strácate viac ako by ste mali, svaly začínajú byť unavené a slabé.

Neustála hydratácia pomáha v prevencii straty sily, výkonnosti, aeróbnej kapacity. Ak sa vaše svaly cítia príliš unavené na to, aby dokončili cvičenie, mali by ste sa napiť a nachvíľu si oddýchnuť, aby ste mohli ďalej cvičiť naplno.

7. Keď sa hlava začne točiť, zastavte

Každý z nás sa občas cíti dostatočne výkonný na to, aby poriadne zabral a cvičil ako o život. Je to v poriadku, kým to nepreženiete.

Alebo kým nezanedbáte dopĺňanie tekutín. Ak však zabudnete piť vodu, môže vás postihnúť nevoľnosť či točenie hlavy.

Pri nadmernom výkone pracuje intenzívnejšie aj srdce, pumpuje rýchlejšie a snaží sa do pracujúcich svalov dosť krvi. Na jej presun potrebuje dostatok vody.

Ak ju nemá, nezvláda krv prepravovať dostatočne rýchlo, krvný tlak klesá a vzniká nevoľnosť.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Legendárna Transsibírska magistrála
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Používate make-up? Potom spozornite
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  7. Vianočný bázar chalaňov
  8. Vianočné mecheche 2017
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  10. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 334
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 196
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 003
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 138
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 216
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 201
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 122
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 093
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 962
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poórovi a jeho ľuďom sa za posledný rok v trnavskej nemocnici darilo

Firmy s väzbami na trnavského podnikateľa dodávajú nemocnici palivo, servisujú počítače a riadia tendre.

KOMENTÁRE

Fico to zabalil, s horúcou kávou si nebude páliť prsty

Aká neopätovaná je náklonnosť kaviarne k Smeru – tam ju predsa nik nemiluje!

Denník SME s knihou Róberta Bezáka

Denník SME pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.

KULTÚRA

Najškaredšia modelka na svete sa dočkala vlastného filmu

Madame slúžka je netypická francúzska komédia.

Neprehliadnite tiež

Vzťahová poradňa: Žena, s ktorou som podvádzal svoju priateľku, nás stále obťažuje

Ako sa správať, keď vás terorizuje bývalá milenka a čo si počať, keď manželka nevie vychádzať s peniazmi.

Najkrajšie šaty z červeného koberca v roku 2017

Akými róbami zaujali tento rok známe ženy?

Mariana Kováčová: Najťažšie pre dieťa je, keď sa násilia na ňom dopúšťajú rodičia

Zakladateľka Centra Slniečko nám porozprávala o najakútnejších problémoch detského sveta.

Tri lyžiarske rakúske destinácie: Tu zažijete viac ako lyžovačku

V rakúskych lyžiarskych strediskách na vás okrem skvelých zjazdoviek čaká aj viacero noviniek.

Mariah Carey: Prečo je speváčka považovaná za kráľovnú Vianoc?

Jej žezlo nikto nedokáže prevziať, hoci mnohí by chceli.