Sedem rád, ako zostať počas cvičenia hydratovaný

Aby cvičenie malo želaný efekt, treba ho vykonávať správane. Jednou z podmienok je dostatočná hydratácia. Aké chyby pri cvičení robíte?

(Zdroj: Fotolia.com)

Nedostatočný príjem vody pred tým, ako vyrazíte na ranný beh, počas potenia sa v posilňovni či zabúdanie na pitný režim po inej náročnej fyzickej aktivite je niečo, čím sa odsudzujete k dehydratácií a jej neblahým krátkodobým či dlhodobým prejavom.

Pitný režim je dôležitý počas celého dňa aj v prípade, ak nerobíte nič namáhavé, o to dôležitejší je v prípade cvičenia a aktivít, počas ktorých dochádza k poteniu a úbytku vody v tele.

Príjem dostatočného množstva tekutín počas cvičenia zároveň pomáha bojovať s únavou a zlepšovať výdrž. S týmito radami sa vyhnete dehydratácií a vaše cvičenie bude správne.

1. Pite

Základom je mať po ruke vždy čistú vodu, prípadne s pár kvapkami citrónu. Počas dňa môžete tekutiny dopĺňať aj bylinkovými čajmi.

Napriek tomu, že posilňovne či iné fitness zariadenia majú väčšinou k dispozícií bar s rôznymi športovými nápojmi či proteínovými koktejlmi, postačí, ak ostanete pri klasike, teda čistej vode.

Tekutiny počas cvičenia dopĺňajte po pár glgoch každých 10 až 20 minút.

2. Osviežte pitný režim niečím novým

Ako sme spomínali, je úplne v poriadku, pitný režim vyskladať s pomocou čistej nesladenej vody. Občas si však telo vypýta aj niečo iné.

Vhodnou alternatívou pri cvičení, ktorá vám dodá viac energie pre výkon je športový nápoj či kokosová voda.

Ak absolvujete náročnejší tréning alebo sa zúčastníte nejakých pretekov či maratónu, vaše telo potením stratí nielen vodu, ale aj minerály, elektrolyty ako draslík či sodík.

Tie môžete po tréningu doplniť špeciálnymi iontovými nápojmi alebo si ich telo zoberie zo stravy.

Zaujímavá je aj kokosová voda, ktorú si môžete kúpiť v špecializovaných obchodoch alebo si môžete vyrobiť svoj vlastný športový nápoj. Návodov je na internete obrovské množstvo.

Domáci elektrolytový drink

Suroviny:

  • 3 – 4 plátky čerstvého zázvoru (musí byť čerstvý, sušený nemá požadovaný účinok)
  • 1 pohár vody
  • šťava z ½ citróna
  • ¼ ČL morskej soli
  • 1 – 2 ČL medu

Nakrájajte zázvor na tenké plátky a vložte ich do hrnca s približne 250 ml vody. Nechajte ich variť po dobu 5 minút, potom ich odstavte z ohňa a nechajte vo vode odstáť počas ďalších 5 minút. Horúci zázvorový vývar vlejte do sklenej fľaše a pridajte med. Následne vlejte šťavu z citróna a nasypte morskú soľ. Fľašu dobre uzavrite a pretraste/premiešajte až kým sa soľ a med nerozpustia. Potom do fľaše pridajte vodu a ľad tak, aby ste si prichystali množstvo, ktoré naplní tri poháre.

3. Siahnite po ovocí

Mnohé druhy ovocia sú výborným zdrojom vody aj minerálov. Dostatok horčíka nájdete v banánoch a datliach.

Aj v prípade, že konzumujete ovocie, stále dodržiavajte aj príjem vody, ktorý nevykryje množstvo požadované telom počas cvičenia.

4. Kontrolujte toaletu

Farba moču vám dokáže prezradiť veľa. Ak ste dostatočne hydratovaní, moč má svetložltú farbu.

Ak je tmavší, môže to znamenať dehydratáciu, ku ktorej počas intenzívneho cvičenia ľahko dochádza.

5. Vyhnite sa smädu

Ak už pociťujete smäd, dostali ste sa do stavu dehydratácie. Nepite len v prípade, že ste smädní. Napite sa vždy, keď vám to napadne alebo v prípade, že začínate cítiť sucho v ústach.

Krátka prestávka na doplnenie tekutín pomáha vyhnúť sa nežiadanej strate vody a udržaniu rovnováhy počas cvičenia.

6. Sledujte svoje svalstvo

Telo je dostatočne rozumné na to, aby sa ozvalo, keď má problém a dalo nám jasný signál.

Svalstvo obsahuje viac ako 75 percent vody, takže ak jej strácate viac ako by ste mali, svaly začínajú byť unavené a slabé.

Neustála hydratácia pomáha v prevencii straty sily, výkonnosti, aeróbnej kapacity. Ak sa vaše svaly cítia príliš unavené na to, aby dokončili cvičenie, mali by ste sa napiť a nachvíľu si oddýchnuť, aby ste mohli ďalej cvičiť naplno.

7. Keď sa hlava začne točiť, zastavte

Každý z nás sa občas cíti dostatočne výkonný na to, aby poriadne zabral a cvičil ako o život. Je to v poriadku, kým to nepreženiete.

Alebo kým nezanedbáte dopĺňanie tekutín. Ak však zabudnete piť vodu, môže vás postihnúť nevoľnosť či točenie hlavy.

Pri nadmernom výkone pracuje intenzívnejšie aj srdce, pumpuje rýchlejšie a snaží sa do pracujúcich svalov dosť krvi. Na jej presun potrebuje dostatok vody.

Ak ju nemá, nezvláda krv prepravovať dostatočne rýchlo, krvný tlak klesá a vzniká nevoľnosť.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  2. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
  3. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  4. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  5. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  6. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  7. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  8. Noc architektúry 2018
  9. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  10. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 28 014
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 20 052
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 12 223
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 666
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 414
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 6 116
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 836
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 3 390
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 199
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 108

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Vlhová: Moja nervozita sa dala krájať. Drobné chyby ma stáli medailu

Viem, že mám v zjazde zlozvyky zo slalomu. Robím veci, ktoré nemôžem, hovorí slovenská zjazdárka Petra Vlhová.

DOMOV

Hovorili sme s Babindolčanmi: Bohatí susedia ich prekvapili

Ľuďom v Babindole sa nepáči, ak sa o nich hovorí ako o bohatej dedine.

ŠPORT

Vlhová dosiahla životný úspech, v kombinácii skončila piata

Zlato si vyjazdila Švajčiarka Michelle Gisinová.

Neprehliadnite tiež

STĹPČEK OSMELENÉ

Dnes sa pomodlím za Istanbulský dohovor

Zdá sa, že predchádzaniu násiliu na ženách pomôže len zázrak.

Štyri trendy pre štýlovú obývačku v roku 2018

Farby v obľúbenej miestnosti v domácnosti ovládnu variácie zemitých tónov.

Nepríjemný zápach z úst má rôzne príčiny, no dá sa vyriešiť

Halitóza je najčastejsie sprievodným znakom ochorení v ústnej dutine.

Po rokoch bolestí si nechala odstrániť maternicu. Nie je to riešenie pre každú ženu

Herečka Lena Dunhamová trpí nevyliečiteľnou chorobou, má len 31 rokov.

Ženy protestujú nahé, aby spoločnosť vypočula ich hlasy. Je to nutné?

Odporcovia argumentujú, či ženy nič lepšie ako svoje telá nemajú.