Sedem rád, ako zostať počas cvičenia hydratovaný

Aby cvičenie malo želaný efekt, treba ho vykonávať správane. Jednou z podmienok je dostatočná hydratácia. Aké chyby pri cvičení robíte?

(Zdroj: Fotolia.com)

Nedostatočný príjem vody pred tým, ako vyrazíte na ranný beh, počas potenia sa v posilňovni či zabúdanie na pitný režim po inej náročnej fyzickej aktivite je niečo, čím sa odsudzujete k dehydratácií a jej neblahým krátkodobým či dlhodobým prejavom.

Pitný režim je dôležitý počas celého dňa aj v prípade, ak nerobíte nič namáhavé, o to dôležitejší je v prípade cvičenia a aktivít, počas ktorých dochádza k poteniu a úbytku vody v tele.

Príjem dostatočného množstva tekutín počas cvičenia zároveň pomáha bojovať s únavou a zlepšovať výdrž. S týmito radami sa vyhnete dehydratácií a vaše cvičenie bude správne.

1. Pite

Základom je mať po ruke vždy čistú vodu, prípadne s pár kvapkami citrónu. Počas dňa môžete tekutiny dopĺňať aj bylinkovými čajmi.

Napriek tomu, že posilňovne či iné fitness zariadenia majú väčšinou k dispozícií bar s rôznymi športovými nápojmi či proteínovými koktejlmi, postačí, ak ostanete pri klasike, teda čistej vode.

Tekutiny počas cvičenia dopĺňajte po pár glgoch každých 10 až 20 minút.

2. Osviežte pitný režim niečím novým

Ako sme spomínali, je úplne v poriadku, pitný režim vyskladať s pomocou čistej nesladenej vody. Občas si však telo vypýta aj niečo iné.

Vhodnou alternatívou pri cvičení, ktorá vám dodá viac energie pre výkon je športový nápoj či kokosová voda.

Ak absolvujete náročnejší tréning alebo sa zúčastníte nejakých pretekov či maratónu, vaše telo potením stratí nielen vodu, ale aj minerály, elektrolyty ako draslík či sodík.

Tie môžete po tréningu doplniť špeciálnymi iontovými nápojmi alebo si ich telo zoberie zo stravy.

Zaujímavá je aj kokosová voda, ktorú si môžete kúpiť v špecializovaných obchodoch alebo si môžete vyrobiť svoj vlastný športový nápoj. Návodov je na internete obrovské množstvo.

Domáci elektrolytový drink

Suroviny:

  • 3 – 4 plátky čerstvého zázvoru (musí byť čerstvý, sušený nemá požadovaný účinok)
  • 1 pohár vody
  • šťava z ½ citróna
  • ¼ ČL morskej soli
  • 1 – 2 ČL medu

Nakrájajte zázvor na tenké plátky a vložte ich do hrnca s približne 250 ml vody. Nechajte ich variť po dobu 5 minút, potom ich odstavte z ohňa a nechajte vo vode odstáť počas ďalších 5 minút. Horúci zázvorový vývar vlejte do sklenej fľaše a pridajte med. Následne vlejte šťavu z citróna a nasypte morskú soľ. Fľašu dobre uzavrite a pretraste/premiešajte až kým sa soľ a med nerozpustia. Potom do fľaše pridajte vodu a ľad tak, aby ste si prichystali množstvo, ktoré naplní tri poháre.

3. Siahnite po ovocí

Mnohé druhy ovocia sú výborným zdrojom vody aj minerálov. Dostatok horčíka nájdete v banánoch a datliach.

Aj v prípade, že konzumujete ovocie, stále dodržiavajte aj príjem vody, ktorý nevykryje množstvo požadované telom počas cvičenia.

4. Kontrolujte toaletu

Farba moču vám dokáže prezradiť veľa. Ak ste dostatočne hydratovaní, moč má svetložltú farbu.

Ak je tmavší, môže to znamenať dehydratáciu, ku ktorej počas intenzívneho cvičenia ľahko dochádza.

5. Vyhnite sa smädu

Ak už pociťujete smäd, dostali ste sa do stavu dehydratácie. Nepite len v prípade, že ste smädní. Napite sa vždy, keď vám to napadne alebo v prípade, že začínate cítiť sucho v ústach.

Krátka prestávka na doplnenie tekutín pomáha vyhnúť sa nežiadanej strate vody a udržaniu rovnováhy počas cvičenia.

6. Sledujte svoje svalstvo

Telo je dostatočne rozumné na to, aby sa ozvalo, keď má problém a dalo nám jasný signál.

Svalstvo obsahuje viac ako 75 percent vody, takže ak jej strácate viac ako by ste mali, svaly začínajú byť unavené a slabé.

Neustála hydratácia pomáha v prevencii straty sily, výkonnosti, aeróbnej kapacity. Ak sa vaše svaly cítia príliš unavené na to, aby dokončili cvičenie, mali by ste sa napiť a nachvíľu si oddýchnuť, aby ste mohli ďalej cvičiť naplno.

7. Keď sa hlava začne točiť, zastavte

Každý z nás sa občas cíti dostatočne výkonný na to, aby poriadne zabral a cvičil ako o život. Je to v poriadku, kým to nepreženiete.

Alebo kým nezanedbáte dopĺňanie tekutín. Ak však zabudnete piť vodu, môže vás postihnúť nevoľnosť či točenie hlavy.

Pri nadmernom výkone pracuje intenzívnejšie aj srdce, pumpuje rýchlejšie a snaží sa do pracujúcich svalov dosť krvi. Na jej presun potrebuje dostatok vody.

Ak ju nemá, nezvláda krv prepravovať dostatočne rýchlo, krvný tlak klesá a vzniká nevoľnosť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  3. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  4. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  7. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  2. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  3. Vypestujte si chutné a voňavé bylinky
  4. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  5. Energetici rozsvecujú Svetielko nádeje
  6. Noerr appoints a new national counsel starting from 2019
  7. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  8. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  9. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  10. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 26 767
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 23 890
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 22 601
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 19 268
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 12 384
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 11 335
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 070
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 4 098
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 877
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 643

Hlavné správy zo Sme.sk

Kočner je obvinený v kauze tzv. televíznych zmeniek za takmer 70 miliónov eur.
Dobré ráno

Dobré ráno: Povedali, či Donald Trump konšpiroval s Rusmi

Čo povedala takzvaná Muellerova správa.

Podcast Dobré ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Pente odporúčame, aby skúsila Sorosa

Nákup konšpiračných médií sa zo strednodobého hľadiska môže vyplatiť.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Práca v IT jej nedávala všetko, začala stavať park pre seniorov

Podľa Adriany Škriniarovej nemá každý šťastie na starostlivosť.

Adriana Škriniarová
Vyhliadková veža v regióne Tokaj