SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Spoznajte, čo vám hovorí chrbát a vyvrátite päť mýtov o jeho bolesti

Keď nepoznáte reč svojho tela a jeho volanie o pomoc, môžete mu poškodiť.

(Zdroj: Shutterstock)

Sedavý spôsob života je jednou z príčin opakovaných bolestí chrbta. Nezáleží na veku, bolesť môže postihnúť deti aj dospelých.

„Bolí ma chrbát.“ je veta, ktorú 80 % z nás, minimálne raz vo svojom živote vyslovila a musela riešiť, ako sa s bolesťou vysporiadať.

Práve ona sa totiž stala fenoménom a jedným z hlavných neduhov moderného života. Študent často chtiac-nechtiac skončí zhrbený nad knihou, v práci sa automaticky po pár minútach zhrbíme nad počítačom a s pribúdajúcim vekom sa stále častejšie uchyľujeme k tomu, že ak chceme nášmu chrbtu uľaviť, sadneme si pohodlne – a zhrbíme sa.

Skryť Vypnúť reklamu

Bohužiaľ, týmto spôsobom mu ani trochu nepomôžeme, naopak „zarobíme“ si na bolesť chrbta, poprípade ju ešte zhoršíme.

A pretože sa okolo každej známej veci taktiež často vytvárajú obľúbené mýty, dali sme dohromady päť z nich, aby sme ich uviedli na správnu mieru.

Nosenie ťažkých vecí spôsobuje bolesť chrbta

Často sa domnievame, že práve nosenie ťažkých vecí je hlavnou príčinou bolesti chrbta, ktorá nás z nenazdania prepadla.

V skutočnosti je ale táto príčina skôr neobvyklá a omnoho častejšie si bolesť chrbta privodíme jednoduchými každodennými aktivitami a nesprávnym držaním tela, z čoho bolesť pramení.

Aj ťažké veci je možné dvíhať tak, aby ste si nepoškodili chrbát a nespôsobili bolesti. Všetko je v správnom postoji.

No tu robíme chybu najčastejšie. Najväčšiu záťaž vraj zažíva chrbát pri dvíhaní ťažkého predmetu v sede s ohnutým chrbtom.

Skryť Vypnúť reklamu

V tejto polohe môžeme zaťažiť chrbticu za hranicu únosnosti. Ako na to ísť správne? Pri dvíhaní ťažkých predmetov zapájajte nohy.

Treba si čupnúť a hmotnosť dvíhať nohami, nie ohnutým chrbtom. Jednoznačne by ste sa mali vyhýbať otáčaniu v trupe pri zohnutom chrbte a vystretých nohách - napríklad pri prekladaní predmetu z jednej strany na druhú otočením v trupe. Táto poloha totiž nadmerne zaťažuje chrbticu.

Chrbát ma bolí v práci – zmením si stoličku

Až 70 % zamestnancov na Slovensku má sedavé zamestnanie, sedenie v kancelárii a práca pri počítači je dnes už bežnou súčasťou života väčšiny z nás.

Mnoho z nás sa tak stretáva aj s bolesťou chrbta, ktorá nie je dôsledkom zlej stoličky, ale predovšetkým zlého držania chrbta, ktoré predstavuje veľkú záťaž pre naše svaly a väzy.

Skryť Vypnúť reklamu

Stolička vás teda nespasí, naučte sa správne kontrolovať svoje telo, nehrbte sa, každých 20 minút vstaňte a doprajte si trošku pohybu.

Seďte s vystretým chrbtom, aby ste si čo najmenej namáhali krčnú chrbticu. Nevhodné je napríklad čítanie knihy na bruchu.

Pri práci za počítačom dbajte na to, aby ste mali monitor vo výške očí a pred sebou. Veľkú chybu robia tí, ktorí majú monitor na boku a celý deň sedia s vytočenou hlavou.

Bolí ma chrbát, doprajem mu pokoj

Ak vás bolí chrbát napríklad počas sedenia, možno máte tendenciu ľahnúť si, vystrieť sa, ležať a prečkať bolesť, kým neopadne.

No v prípade bolesti chrbta nepomôže ani týždenné ležanie a nič nerobenie vám a v podstate sa neodporúča.

Omnoho účinnejšie sú jednoduchšie pohybové aktivity, ako sú prechádzky či plávanie (znak). Pomôžu tiež cviky na preťahovanie a predovšetkým sústredenie sa na správne držanie tela.

Skryť Vypnúť reklamu

Bolesť chrbta vyriešim tabletkou

Analgetiká (lieky proti bolesti, ku ktorým sa uchyľuje 72 % pacientov) nám od bolesti chrbta môžu jednorazovo uľaviť, ale nevyliečia ju.

Bolesť zamaskujú, ale nedokážu riešiť ich príčinu. Preto je vždy potrebné zamerať sa práve na riešenie príčiny bolesti – najčastejšie ide o zlé držanie tela.

Bolesť chrbta prekonám sám, stačí mať pevnú vôľu

Ľudia sa často snažia bolesť chrbta prekonať a zvládnuť ju pevnou vôľou, nie vždy je to ale možné a prípadné trápenie je zbytočné.

Ak sa chceme naučiť správne držať telo, mali by sme byť uzrozumení s tým, že ide často o nesmierne náročnú úlohu, zvlášť kvôli ochabnutému chrbtovému a brušnému svalstvu a starému zvyku hrbenia sa, ktorý je v nás hlboko zakorenený.

V tomto prípade môže pomôcť napríklad vystužená tejpovacia páska, no základom je pravidelný pohyb, pitný režim, eliminácia stresu, posilnenie chrbtového svalstva či prísun vitamínov skupiny B – najmä B1, B6 a B12, ktoré dodávajú poškodeným nervom chrbta potrebnú výživu a znásobujú liečebný efekt.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Hygge ako životný štýl
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 979
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 652
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 894
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 610
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 230
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 959
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 460
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 313
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 178
  10. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 013
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad do miestnosti vo Fakultnej nemocnici v Trnave, v ktorej sa podáva vakcína na prevenciu ochorenia COVID-19.

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

12 h
Certifikát z celoplošného skríningového testovania na ochorenie COVID-19 prebiehajúceho od 18. - 26. januára 2021.

Od dnes platia prísnejšie pravidlá.

12 h

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.

9 h