Čo si naložiť na tanier z jesennej prírody, aby ste si udržali zdravie

Naložte si na tanier potraviny, ktoré nájdete v jesennej prírode.

(Zdroj: Fotolia.com)

Hubový základ

Na prvý pohľad to tak možno nevyzerá, ale niektoré huby dokážu prirodzene posilniť vašu imunitu. K týmto prírodným liečivám patrí napríklad hliva ustricová a huba Reishi, aj keď nie sú vyslovene jesennými plodinami.

„Sú skvelým zdrojom betaglukánov, ktoré majú imunomodulačné vlastnosti, pomáhajú regulovať hladinu cholesterolu a cukru v krvi, pomáhajú pri kožných ochoreniach a často sa využívajú aj pri onkologických ochoreniach,“ hovorí naturopatka Eva Blaho.

Hlivu si môžete pripraviť aj klasicky v kuchyni. Tepelnou úpravou sa účinné látky v nej neznehodnocujú a uchovávajú si svoju silu. Hubu Reishi nájdete ako výťažok v rôznych doplnkoch stravy.

Názor odborníka:
K téme sa vyjadruje výživová poradkyňa a naturopatka Eva Blaho, Medante.com
eva-blaho_r9752.jpg

Pichľavé a zdravé

Šípky obsahujú vitamín C a aj preto prirodzene posilňujú imunitu. Zároveň majú antioxidačné účinky.

„Pozitívne pôsobia na močové cesty, pri cukrovke, podporujú činnosť pečene a chránia pred zápalmi,“ vysvetľuje Eva Blaho.

Práve október a november sú ideálnym obdobím na ich zber. So zberom sa však neponáhľajte. Najlepšie sú, keď sú dozreté, tmavo červené a nepoškodené mrazom.

Najlepšie urobíte, ak ich necháte vysušiť. Aj trnky sú rovnako užitočným plodom pre naše zdravie.

Naturopatka hovorí, že sú rovnako ako šípky bohaté na vitamín C, obsahujú pektín a prebiotickú vlákninu, ktorá zabraňuje rozmnožovaniu zlých baktérií v črevách.

Trpké modré guľôčky sa zbierajú po prvých mrazoch, tie odkryjú ich sladkú ovocnú chuť. Najlepšie urobíte, ak si z nich spravíte kompót alebo ich vysušíte.

Stará dobrá klasika

Ak si na jar alebo v lete kúpite jablká či hrušky, je veľmi pravdepodobné, že to je úroda ešte z predchádzajúceho roka.

Tieto jablká a hrušky boli veľmi dobre uskladnené, prípadne ošetrené voskom, aby vydržali tak dlho. Ich čerstvosť a s ňou aj obsah vitamínov a kvalita živín sa znížili.

Jablko priamo odtrhnuté zo stromu chutí inak ako jablko kúpené v obchode v marci. Ešte staré mamy tvrdili, že by sme mali jesť aspoň jedno jablko denne pre udržanie zdravia. Jablká a hrušky je však najlepšie konzumovať surové.

„Pri tepelnej úprave síce stratia značné množstvo vitamínu C, ale minerály v nich ostanú, takže ani tepelná úprava nie je úplne nevhodná,“ vysvetľuje naturopatka.

Hrušky majú močopudné a sťahujúce účinky, ktoré sa hodia hlavne pri hnačkách. Sú bohaté na draslík a pomáhajú znižovať krvný tlak. Sú bohaté na betakarotén, vitamín C, E, draslík a meď.

Orechová sezóna

Jeseň praje aj orechom. Vlašské orechy a gaštany je problém kúpiť si vo zvyšku roka. Ak sa vám aj podarí nájsť tieto plody v slušnej kvalite, cena je väčšinou závratná.

Gaštany majú nízky obsah kalórií a sú skvelým zdrojom vitamínov ako B, K, C, E, z minerálov obsahujú draslík, horčík a vápnik.

Vlašské orechy obsahujú vitamíny skupiny B, E, fosfor, draslík a horčík a sú výborným zdrojom zinku, ktorý je dôležitý pre imunitný systém a zdravú pokožku.

Vlašské orechy konzumujte určite čerstvé a gaštany tepelne upravené. Využiť môžete aj gaštanovú múku. Možno ju pridávať do pečenia na obohatenie bežnej múky, ktorá nemá až taký vysoký obsah živín.

Ako a aké množstvo týchto potravín je zdraviu prospešné?

Radí naturopatka a výživová poradkyňa Eva Blaho

„Na každodennom jedálnom lístku by nemalo chýbať jablko alebo hruška a malé množstvo vlašských orechov. Párkrát za týždeň odporúčam určite gaštany, hlivu alebo reishi. Trnky konzumujte iba príležitostne, pre ich sťahujúce účinky. Dlhodobé užívanie môže byť škodlivé.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 000
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 13 145
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 11 169
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 312
  5. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 938
  6. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 680
  7. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 4 318
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 225
  9. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 192
  10. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 040

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Predali Eiffelovku aj Kralštejn, zoznámte sa s najväčšími podvodníkmi doby

V minulosti ľudí podvádzali skutoční velikáni svojho remesla.

PLUS

Rádiové dievčatá svietili v tme a zomierali. Firma o nich klamala

Maľovali ciferníky, advokáti ich nechceli brániť.

Neprehliadnite tiež

Vzťahová poradňa: Odkedy sa poznáme, klamem partnerovi o svojej práci

Klinická psychologička radí pri dvoch problémoch.

Ilustračné foto.

Mejkap do práce: Ako ho zvládnuť rýchlo a jednoducho

Zjednodušte si život a každodennú rannú rutinu.

Oľga Beständigová: Som silná, aj keď som podľahla závislosti

Úspešná krasokorčuliarka rozpráva o tanci na ľade aj o bulímii.

Rádiové dievčatá svietili v tme a zomierali. Firma o nich klamala

Maľovali ciferníky, advokáti ich nechceli brániť.

Rádiové továrne zamestnávali na maľovanie svietiacich ciferníkov najmä mladé ženy. Mnohé z nich boli tínedžerky.