Čo je generácia Y?
Tento výraz sa vo všeobecnosti pripisuje ľuďom, ktorí približne na prelome 21. storočia dosiahli vek dospelosti.
V angličtine sa nazýva aj „Millennials“ alebo „internetová generácia“. V slovenských pomeroch ide podľa demografov a sociológov o ľudí narodených v období medzi rokmi 1980 až 1994, niektorí vo svetovom meradle považujú za generáciu Y ľudí narodených až do roku 2004.
Mladí dvadsiatnici a tridsiatnici dospievali v období rýchleho technologického rozvoja a ich život je úzko spojený s elektronikou a online existenciou. Firmy sa na nich zameriavajú ako na najaktívnejších zákazníkov.
Ochotnejší pomôcť
Ľudia narodení v týchto rokoch sú menej zviazaní tradíciami a predsudkami a akceptujú sociálnu či národnú rôznorodosť lepšie ako generácie pred nimi.
Sú ochotnejší pomáhať, čo vyplýva aj zo štúdie Millennial Impact Report, ktorá zistila, že mladí ľudia sa častejšie zúčastňujú na dobrovoľníckych programoch a stážach bez nároku na plat, ak ide o účel, za ktorý chcú bojovať, chcú sa stretnúť s určitými ľuďmi alebo odovzdať niekomu zadarmo svoje schopnosti a vedomosti.
Ich podpora sa koncentruje na problém, nie na inštitúcie. Niektorí pedagógovia, sociológovia či obyčajní ľudia mladú generáciu vykresľujú ako sebeckú, nadmieru sebavedomú a nezodpovednú.
Problém však je len vo vzájomnom nepochopení sa generácií medzi sebou. V súčasnosti na rozdieloch pridáva aj fakt, že si dospelí zakladajú rodiny v neskoršom veku, a tak vzniká ešte väčšia mentálna priepasť medzi rodičmi a deťmi, ktoré sa stretávajú s nepochopením svojho životného štýlu.
To, že staršia generácia X (narodení 1966 – 1979) alebo povojnová generácia nazývaná „Baby boomers“ nerozumie mladšej, neznamená, že generácia Y robí niečo zle. Robí to len inak.
Čo hovoria štatistiky o generácii Y:
- 50 percent ľudí z generácie Y sa považuje za politicky neutrálnych a nezaraďuje sa k žiadnej politickej strane,
- 29 percent sa považuje za nábožensky neutrálnych,
- ich priemerný počet priateľov na Facebooku je 250, čo je najvyšší priemer spomedzi všetkých generácií,
- 55 percent z nich zavesilo „selfie“ fotografiu na svojich sociálnych sieťach, pričom z generácie X to bolo len 20 percent,
- 8 percent z nich priznáva, že si už niekedy posielali správy s erotickým obsahom, pričom tri percentá tvrdia, že takéto správy prijali,
- počas dňa odošlú v priemere 50 emailových a SMS správ.
Zdroj: Pew Search
Stav obyvateľstva na Slovensku
- Naša populácia starne. Priemerný vek Slovákov bol v roku 1994 34 rokov, v roku 2014 to už bolo 40 rokov.
- Na Slovensku žije v súčasnosti približne 70 000 Slovákov vo veku 20 rokov a 88 000 Slovákov vo veku 30 rokov.
Zdroj: Štatistický úrad SR
Čo sa od generácie Y môžeme naučiť?
Jeff Steinmann, autor knihy Ako prestať pracovať: Jednoduchý plán na odchod z práce pre slobodnejší život (How to Quit Working: A Simple Plan to Leave Your Job for a Life of Freedom), obhajuje generáciu Y.
Stereotypizácia mladých ľudí vedie k domnienkam, že sú nespoľahliví, samoľúbi, nevychovaní a majú prehodené životné hodnoty.
Môže to však byť úplne inak. Spisovateľ vybral niekoľko nových perspektív, ktoré získate, keď si začnete brať príklad zo súčasnej mladej generácie.
1.Pracujte s technológiami
Život s technológiami sa v posledných rokoch mení najviditeľnejšie. Generácia Y vyrastala spolu s ich vývojom, preto prirodzene zlepšovala svoje schopnosti práce s nimi.
Podľa prieskumu PwC až 91 percent mladých využíva sociálne siete. Pre starších ľudí sú mobilné telefóny, moderné počítače či aplikácie veľkou neznámou.
Uľahčia vám však život, ak ste ochotní spoznávať ich a učiť sa. So svojimi blízkymi pomocou sociálnych sietí či Skypu môžete ostať neustále v kontakte, aj keď sú na druhej strane sveta.
Starší ľudia majú možnosť ďalej sa vzdelávať prostredníctvom e-learningu či vďaka informáciám, ktoré nájdu na internete o starostlivosti o zdravie alebo o koníčkoch.
2.Dávajte
Mladí ľudia považujú peniaze za veľkú hodnotu v živote, pretože im zabezpečujú komfortný život. Časť peňazí sú však ochotní darovať na účely, ktoré ich zaujímajú.
Neváhajú využiť svoje spoločenské kontakty a sociálne siete, aby pomohli veci, ktorú považujú za dobrú.
3.Robte to, čo chcete
Odborníci tvrdia, že dnešní mladí ľudia sú schopní za život vystriedať aj desať zamestnaní na rozdiel od starších generácií, ktoré sa zubami-nechtami držia jedného počas celého života.
Na základe toho vzniká domnienka, že sú fluktuanti a nevážia si prácu. Generácia Y si však prácu váži, no za rovnako dôležité považuje mať čas na seba, blízkych a záľuby.
Neobetuje voľný čas na úkor práce a jej požiadavky na pracovné podmienky sú náročnejšie. Ak mladým ľuďom nevyhovujú, hľadajú si iné zamestnania.
Odmietajú robiť to, čo ich nebaví a robia to, čo ich vnútorne napĺňa. To sa napokon odráža aj na pracovných výsledkoch.
4.Neoddeľujte prácu od života
Tá je jeho súčasťou. Ak je vaša práca zároveň aj vašou vášňou, nemusíte hľadať rovnováhu medzi profesionálnym a bežným životom.
Buddy Hobart, človek z generácie „Baby Boomers“ a autor knihy Gen Y Now vraví, že „rovnováha medzi prácou a životom je mýtus, neexistujú oddelene, je len váš život“.
5.Učte sa rýchlo
Ak generáciu Y niečo zaujíma, dokáže sa to naučiť extrémnou rýchlosťou. Svet sa rovnako rýchlo mení, preto by ste sa mali naučiť adaptovať na vznikajúce podmienky a viac sa o ne zaujímať.
Zmenšíte tak priepasť medzi jednotlivými generáciami a lepšie si porozumiete.
6.Buďte otvorení budúcnosti
V živote vás stretne množstvo príležitostí, ako sa realizovať či zažiť niečo nové. Ak sa držíte predostretej predstavy o tom, ako má budúcnosť vyzerať, ochudobňujete sa o veci a situácie, ktoré vás môžu stretnúť a pozitívne ovplyvniť. Život je proces neustáleho objavovania.
7.Riskujte
Generácia Y počíta s rizikami, pretože vie, že je to súčasť dosiahnutia určitého úspechu. Riskovať znamená zároveň mať občas neúspech, no mladí ľudia chcú objavovať, skúšať a zažívať nové nekonečné možnosti.
Na chybách sa učia a snažia a im v budúcnosti vyhnúť, čím sa posúva o krok vpred. Generácia Y vie, že ich rodičia pracovali tvrdo a robili všetko preto, aby sa postarali o svoje deti.
Mladí ľudia nasledujú tento spôsob života a robia rovnako všetko, čo môžu, no majú viac možností – lepšie technológie, lepšie spojenie s ostatným svetom a vedomosť o živote predošlých generácií, z ktorej sa môžu poučiť.