Ak navštevujete salóny krásy a starostlivosti o telo a zovňajšok pravidelne, pravdepodobne máte svoje skúsenosti. Tie môžu byť dobré aj zlé.
Možno vás masérka nenechala po celý čas masáže vydýchnuť a zasypala vás všetkými svojimi problémami, možno kozmetičke, ktorú vám odporučila kamarátka, páchli ruky od cigariet.
Krásna pleť
Akciové ponuky
Doprajte svojej pleti kolagénové, ultrazvukové, hydratačné, kyslíkové alebo liftingové ošetrenie za výhodné ceny.
Foto: zlavy.sme.sk
Možno ste mali po nedávnom ošetrení na tvári nepeknú reakciu alebo ste si od pedikérky priniesli infekciu.
Problémy však môžu nastať aj na druhej strane, ísť na masáž poriadne spotení, nakaziť kozmetičku virózou, s ktorou ste sa rozhodli chodiť medzi ľudí, alebo od nej očakávať zázraky asi nie je namieste. Čo je teda vhodné a čo nevhodné v salónoch krásy?
Ako by sa mal správať personál k zákazníkovi?
- Personál by mal byť ústretový a profesionálny. „Ak si zájdeme po službu, dúfame, že personál nás očakáva, vykonáva svoje povolanie a nie je tam za trest,“ hovorí Silvia Dragan z kozmetického salóna XOXO a približuje, ako by malo prebiehať prvé zoznámenie sa s klientom: „Dôležitý je záujem zo strany odborníka, mal by zistiť, aké sú očakávania klienta. Či si prišiel oddýchnuť, alebo chce diskutovať a podľa toho sa zariadiť. Určite na pracovisko nepatria ešte nezobudení odborníci, ktorí pred klientom dopíjajú rannú kávu a dojedajú raňajky. Fajčenie je striktne limitované vyhláškou, a to sa týka aj blízkeho okolia salónu. Učupená kozmetička s cigaretou je taká šokujúca, že často aj spokojný klient zmení salón. Nehovoriac o nevábnom dychu a páchnucich rukách. Ako klient sa máte pokojne ohradiť a žiadať o nápravu okamžite, lebo je to nepríjemné.“
- Dodržiavať hygienu a prevádzkový poriadok.
- Mal by sa dostatočne informovať o všetkom, čo súvisí s vykonaním služby, teda či má klient nejaké alergie, alebo iné problémy.
- Mal by dostatočne informovať klienta o možnostiach a úkonoch a skonzultovať s ním jeho predstavy o službe, ktorú chce podstúpiť.
- Mal by rešpektovať súkromie klienta a neprekračovať primeranú privátnu zónu.
Čo si všímať
Ako zistíte, že salón, do ktorého ste sa vybrali, je dobrý? Silvia Dragan vysvetľuje: „Z pohľadu klienta sú niektoré procesy viditeľné ako napríklad, či má kaderníčka čistý stôl, či si sadáte do kresla, kde sú ešte nejaké vlasy, alebo či má kozmetička a masér krásne čisté uteráky a plachtu na ležadle. Pokojne si siahnite a privoňajte. Toto sú totiž známky dobrého salónu. V pedikúre sa nesmú povaľovať kúsky kože z iných chodidiel. Uterák, na ktorý si vykladáte nohy, má byť čistý. V pedikérskej vani je už štandardom jednorazová PVC vložka (vyzerá ako veľké igelitové vrecko), aby sa predišlo kontaminácii vody. Nástroje majú byť už na pohľad čisté a porozkladané na podložke pripravené na použitie.“
Klient niektoré procesy, ako je napríklad nočná sterilizácia nevidí, ak však máte za sebou zlú skúsenosť, môžete sa na hygienickú bezpečnosť personálu spýtať.
Ako by sa mal správať klient
- Klient by mal prísť načas, teda dodržať dohodnutý termín.
- Informovať o všetkých dôležitých veciach spojených so službou, teda s alergiami a možnými reakciami či ďalšími prípadnými problémami.
- Mal by prísť hygienicky upravený, teda čistý.
- Mal by prísť zdravý, bez virózy či iných ochorení, ktorými by mohol nakaziť ostatných.
- Mal by dôverovať odborníkovi, ktorému sa zverí do rúk.
- Mal by sa primerane správať. Napríklad ak v kaderníckom salóne sedí vedľa seba viac zákazníčok, hlučné správanie môže ostatné vyrušovať.
- Ak je klient nespokojný so službou, mal by na to upozorniť primeraným spôsobom a bezodkladne.
Čo ak nie som spokojná so službou?
Nespokojnosť so službou môžete vyjadriť ústne priamo na mieste alebo písomne. Silvia Dragan považuje v kvalitnom salóne za samozrejmosť, že si akúkoľvek nespokojnosť vypočujú: „Ak sa udeje názorová výmena a konkrétna osoba je vám už nepríjemná, žiadajte inú. Píšte e-mail, použite poštu. Totiž ak nad tým mávnete rukou, ani majiteľ sa o tom pravdepodobne nedozvie a nič sa nezmení. V dobrom salóne sa vám za vaše opodstatnené podnety odmenia. Pretože toto je jediný spôsob, ako služby zlepšiť. Môcť ich vidieť očami klienta,“ dodáva. Ďalším riešením je oficiálna reklamácia služby.
K téme sa vyjadruje:
Silvia Dragan z XOXO Body and Mind centra, Xoxo.sk
Ako reklamovať službu v skrášľovacom salóne?
Podľa vyjadrenia Danuše Krkošovej, hovorkyne SOI, Občiansky zákonník upravuje aj zodpovednosť za chyby pri poskytovaní služieb.
Dôležitým faktom je samotný charakter chyby. Keďže ide o kadernícke alebo o kozmetické služby, tieto je potrebné reklamovať ihneď, ako sa chyba zistí.
Reklamačné konanie je občianskoprávny vzťah, do ktorého nikto tretí nemôže vstúpiť – ani kontrolný orgán. Kontrolný orgán, ako je SOI, môže kontrolovať náležitosti spojené s reklamáciou.
Ak dôjde k neželanej reakcii alebo k zdravotným problémom následkom služby, na základe lekárskeho potvrdenia si môže spotrebiteľ uplatňovať nároky u konkrétneho poskytovateľa služby, no v konečnom dôsledky len súdnou cestou.