SME
Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra

Ako škodíte svojmu chrbtu a ako to napraviť

Ak chcete urobiť niečo pre chrbticu, stačí upraviť životný štýl a držanie tela.

(Zdroj: Fotolia.com)

Ako si škodíme

Bolesti chrbta dnes postihujú ľudí v akomkoľvek veku. Pociťujú ich aj tínedžeri, a to najmä v oblasti bedrovej a krčnej časti chrbtice.

Väčšina z nás si neuvedomuje maličkosti, ktorými sa postupne dopracuje k bolestiam. Za nepríjemnými bolesťami sú najmä nedostatočný pohyb, nadváha, stres, nesprávny pohyb s asymetrickým zaťažením chrbtice, preťaženie chrbtice pri práci v nesprávnej polohe, dlhé sedenie pri počítači, zmeny podmienené vekom, genetické faktory a najmä nesprávna aktivita svalov, nevhodné cvičenie.

Najväčšiu záťaž vraj zažíva chrbát pri dvíhaní ťažkého predmetu v sede s ohnutým chrbtom. V tejto polohe môžeme zaťažiť chrbticu za hranicu únosnosti.

Neurológ Ivan Buran vysvetľuje ako správne dvíhať bremená: „Namiesto toho by sme si mali čupnúť a pomôcť si nohami. Záťažou pre chrbát je aj dlhé státie, napríklad pri vysávaní alebo žehlení. Vtedy jednoznačne odporúčam postaviť sa jednou nohou vpred a druhou vzad, aby sa hmotnosť prenášala. Veľa ľudí pracujúcich v kancelárii si privodí bolesti nesprávnou polohou počítačového monitora, ktorý nemajú pred sebou a vo výške očí, ale na rohu stola alebo pri notebookoch príliš nízko, čím výrazne zaťažujú krčnú chrbticu.“

Hrozby pre váš chrbát

Emocionálny stres

Stres a napätie spôsobujú tuhnutie svalov, ktoré vedie k opakovaným bolestiam chrbta a známemu pichaniu, ktoré pozná väčšina z nás.

Obezita

Predstavuje zvýšenú záťaž na chrbticu a vyvíja väčší tlak na platničky, čím spôsobuje bolesť chrbta. Slabé brušné svaly navyše spôsobujú, že záťaž pri dvíhaní predmetov sa prenáša na chrbát.

Fajčenie

Podporuje vznik arteriosklerózy, ktorá spôsobuje bolesť spodnej časti chrbta a degeneratívne poruchy platničiek. Telo fajčiara je tiež menej schopné získavať dostatok živín na výživu chrbta.

Pohyb a pravidelné cvičenie

Sedavý spôsob života je jednou z príčin opakovaných bolestí chrbta. Vhodnými aeróbnymi aktivitami pre takto postihnutých ľudí sú stacionárny bicykel, plávanie a rýchla chôdza.

Neurológ Ivan Buran však upozorňuje: „Plávanie je vhodne zvoleným športom, pozor však na zlú techniku. Ak plávate prsia s hlavou nad vodou, dochádza k dlhodobému nadmernému prehnutiu v driekovej chrbtici. Ľudia s bolesťami chrbta by sa mali navyše vyhnúť „doskokovým" športom, najmä basketbalu, volejbalu a športom spojeným s výraznou rotáciou v driekovej chrbtici, ako sú tenis, bedminton a squash.“

Každodenná prevencia

  • Pri sedení alebo obúvaní či obliekaní sa nehrbte a snažte sa držať chrbát vystretý.
  • Seďte s vystretým chrbtom, aby ste si čo najmenej namáhali krčnú chrbticu. Nevhodné je napríklad čítanie knihy na bruchu.
  • Pri práci za počítačom dbajte na to, aby ste mali monitor vo výške očí a pred sebou. Veľkú chybu robia tí, ktorí majú monitor na boku a celý deň sedia s vytočenou hlavou.
  • Ak žehlíte, nastavte si dosku dostatočne vysoko, aby ste nemuseli ohýbať chrbát. Svojmu chrbtu pomôžete aj tak, že si pod jednu nohu dáte podložku. To isté platí aj pri varení alebo umývaní riadu. Základnou radou pri všetkých takýchto činnostiach je vystretý chrbát a prenášanie hmotnosti z chrbta na nohy. Nestojte rovno, ale jednu nohu majte vpredu a druhú vzadu. Takto môžete prenášať hmotnosť a šetriť si chrbát pred zbytočným zaťažením.
  • Pri dvíhaní ťažkých predmetov zapájajte nohy. Treba si čupnúť a hmotnosť dvíhať nohami, nie ohnutým chrbtom. Jednoznačne by ste sa mali vyhýbať otáčaniu v trupe pri zohnutom chrbte a vystretých nohách - napríklad pri prekladaní predmetu z jednej strany na druhú otočením v trupe. Táto poloha totiž nadmerne zaťažuje chrbticu.
  • Pri nosení záťaže v rukách sa snažte rozložiť si záťaž na obe strany rovnomerne. Nezabúdajte najmä na vystretý chrbát. Tento prípad sa vzťahuje aj na dámy s kabelkami alebo s ťažkými nákupnými taškami. Platí to aj pre deti, ktoré nosia školské tašky a ruksaky prevesené len cez jedno plece.
  • Pri vstávaní z postele pokrčte nohy do úľavovej polohy, teda približne do deväťdesiatstupňového uhla, pretočte sa na bok, spustite nohy z postele a za pomoci rúk sa posaďte do vystretej polohy. Nikdy nevstávajte „skokom na nohy“. Najlepšie urobíte, ak sa naučíte spávať na chrbte.

Čo s bolestivými prejavmi?

Pri akútnej bolesti chrbta, ktorá vzniká poškodením platničky, vznikajú zápalové zmeny a je potrebné užívať protizápalové lieky a analgetiká, teda lieky proti bolesti.

K téme sa vyjadruje:
neurológ Ivan Buran, Bezbolestichrbta.sk
ivan-buran_chrbat_r5887.jpg

Vhodná, a pre budúcu regeneráciu utláčaných nervov chrbta žiaduca, je kombinácia s vitamínmi skupiny B, ktorá umožňuje zníženie dávok analgetík až o polovicu a navyše zosilňuje liečivý efekt. Pri akútnej bolesti je potrebný pokoj v relaxačnej polohe.

Najvhodnejšou polohou, ktorá chrbtu uľaví, je taká, že si ľahnete na chrbát a nohy si vyložíte napríklad na stoličku.

Vtedy je váš chrbát zaťažený približne len na 20 %. Pomôže aj suché povrchové teplo, napríklad fénovanie, nie však hĺbkové prehriatie. Podľa ďalšieho stavu možno začať s rehabilitáciou pod odborným vedením.

Skratky v liečbe neexistujú

Ak sa u vás bolesť chrbta objavuje pravidelne, stáva sa chronickou. Prvým prirodzeným krokom každého človeka je siahnuť po liekoch proti bolesti. Úľava sa síce dostaví, no len na chvíľu.

Ivan Buran zdôrazňuje, že lieky proti bolesti majú za úlohu odstrániť akútnu bolesť, no neriešia jej príčinu. „Ak sa chce pacient zbaviť chronickej bolesti chrbta je potrebná dlhodobá kúra založená na zmene životného štýlu. Žiadny stres, schudnutie, primeraný pohyb, posilnenie svalov chrbta a dlhodobá výživa nervov chrbta vitamínmi skupiny B – najmä B1, B6 a B12, ktoré dodávajú poškodeným nervom chrbta potrebnú výživu a znásobujú liečebný efekt.“

Cvičenie pre zdravý chrbát. V piatich častiach seriálu na primar.sme.sk nájdete päť sérií cvikov na posilnenie celého chrbta. Čítať o cvičení nestačí, treba sa skutočne hýbať.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  6. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  2. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  3. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  4. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  6. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  7. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  8. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 418
  2. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 12 886
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 588
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 10 306
  5. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 10 223
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 175
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 968
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 356
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 970
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 813

Hlavné správy zo Sme.sk

Súd vypočúval Bašternákovu správkyňu, riešili aj skrytý majetok

Sudkyňa, ktorá konkurz dozoruje, povedala viacero nových informácií.

Ladislav Bašternák
Dobré ráno

Dobré ráno: Voľby ukázali, že ani Orbán nie je večný

Voľby v Poľsku a Maďarsku ukázali rozdelené krajiny.

Podcast Dobré Ráno
McDonald´s otvoril v Petržalke.
Stĺpček Petra Schutza

Správkyňa a bašternákovská epizóda

Keď sa povie Bašternák, nejaké nové zverstvo sa vkráda do myslí okamžite.

Komentátor SME Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Osobitná spravodajkyňa OSN upozornila na pôrodnícke násilie, spomína aj Slovensko

Keď z pôrodov robíme tabu, umožňujeme, aby porušovanie práv pokračovalo.

Ilustračné foto.

Mary Elizabeth Winstead: Ženy nemusia byť ako muži, aby boli silné

Herečka bojuje proti kultu krásy v Hollywoode

Módna prehliadka Victoria's Secret.