Ako škodíte svojmu chrbtu a ako to napraviť

Ak chcete urobiť niečo pre chrbticu, stačí upraviť životný štýl a držanie tela.

(Zdroj: Fotolia.com)

Ako si škodíme

Bolesti chrbta dnes postihujú ľudí v akomkoľvek veku. Pociťujú ich aj tínedžeri, a to najmä v oblasti bedrovej a krčnej časti chrbtice.

Väčšina z nás si neuvedomuje maličkosti, ktorými sa postupne dopracuje k bolestiam. Za nepríjemnými bolesťami sú najmä nedostatočný pohyb, nadváha, stres, nesprávny pohyb s asymetrickým zaťažením chrbtice, preťaženie chrbtice pri práci v nesprávnej polohe, dlhé sedenie pri počítači, zmeny podmienené vekom, genetické faktory a najmä nesprávna aktivita svalov, nevhodné cvičenie.

Najväčšiu záťaž vraj zažíva chrbát pri dvíhaní ťažkého predmetu v sede s ohnutým chrbtom. V tejto polohe môžeme zaťažiť chrbticu za hranicu únosnosti.

Neurológ Ivan Buran vysvetľuje ako správne dvíhať bremená: „Namiesto toho by sme si mali čupnúť a pomôcť si nohami. Záťažou pre chrbát je aj dlhé státie, napríklad pri vysávaní alebo žehlení. Vtedy jednoznačne odporúčam postaviť sa jednou nohou vpred a druhou vzad, aby sa hmotnosť prenášala. Veľa ľudí pracujúcich v kancelárii si privodí bolesti nesprávnou polohou počítačového monitora, ktorý nemajú pred sebou a vo výške očí, ale na rohu stola alebo pri notebookoch príliš nízko, čím výrazne zaťažujú krčnú chrbticu.“

Hrozby pre váš chrbát

Emocionálny stres

Stres a napätie spôsobujú tuhnutie svalov, ktoré vedie k opakovaným bolestiam chrbta a známemu pichaniu, ktoré pozná väčšina z nás.

Obezita

Predstavuje zvýšenú záťaž na chrbticu a vyvíja väčší tlak na platničky, čím spôsobuje bolesť chrbta. Slabé brušné svaly navyše spôsobujú, že záťaž pri dvíhaní predmetov sa prenáša na chrbát.

Fajčenie

Podporuje vznik arteriosklerózy, ktorá spôsobuje bolesť spodnej časti chrbta a degeneratívne poruchy platničiek. Telo fajčiara je tiež menej schopné získavať dostatok živín na výživu chrbta.

Pohyb a pravidelné cvičenie

Sedavý spôsob života je jednou z príčin opakovaných bolestí chrbta. Vhodnými aeróbnymi aktivitami pre takto postihnutých ľudí sú stacionárny bicykel, plávanie a rýchla chôdza.

Neurológ Ivan Buran však upozorňuje: „Plávanie je vhodne zvoleným športom, pozor však na zlú techniku. Ak plávate prsia s hlavou nad vodou, dochádza k dlhodobému nadmernému prehnutiu v driekovej chrbtici. Ľudia s bolesťami chrbta by sa mali navyše vyhnúť „doskokovým" športom, najmä basketbalu, volejbalu a športom spojeným s výraznou rotáciou v driekovej chrbtici, ako sú tenis, bedminton a squash.“

Každodenná prevencia

  • Pri sedení alebo obúvaní či obliekaní sa nehrbte a snažte sa držať chrbát vystretý.
  • Seďte s vystretým chrbtom, aby ste si čo najmenej namáhali krčnú chrbticu. Nevhodné je napríklad čítanie knihy na bruchu.
  • Pri práci za počítačom dbajte na to, aby ste mali monitor vo výške očí a pred sebou. Veľkú chybu robia tí, ktorí majú monitor na boku a celý deň sedia s vytočenou hlavou.
  • Ak žehlíte, nastavte si dosku dostatočne vysoko, aby ste nemuseli ohýbať chrbát. Svojmu chrbtu pomôžete aj tak, že si pod jednu nohu dáte podložku. To isté platí aj pri varení alebo umývaní riadu. Základnou radou pri všetkých takýchto činnostiach je vystretý chrbát a prenášanie hmotnosti z chrbta na nohy. Nestojte rovno, ale jednu nohu majte vpredu a druhú vzadu. Takto môžete prenášať hmotnosť a šetriť si chrbát pred zbytočným zaťažením.
  • Pri dvíhaní ťažkých predmetov zapájajte nohy. Treba si čupnúť a hmotnosť dvíhať nohami, nie ohnutým chrbtom. Jednoznačne by ste sa mali vyhýbať otáčaniu v trupe pri zohnutom chrbte a vystretých nohách - napríklad pri prekladaní predmetu z jednej strany na druhú otočením v trupe. Táto poloha totiž nadmerne zaťažuje chrbticu.
  • Pri nosení záťaže v rukách sa snažte rozložiť si záťaž na obe strany rovnomerne. Nezabúdajte najmä na vystretý chrbát. Tento prípad sa vzťahuje aj na dámy s kabelkami alebo s ťažkými nákupnými taškami. Platí to aj pre deti, ktoré nosia školské tašky a ruksaky prevesené len cez jedno plece.
  • Pri vstávaní z postele pokrčte nohy do úľavovej polohy, teda približne do deväťdesiatstupňového uhla, pretočte sa na bok, spustite nohy z postele a za pomoci rúk sa posaďte do vystretej polohy. Nikdy nevstávajte „skokom na nohy“. Najlepšie urobíte, ak sa naučíte spávať na chrbte.

Čo s bolestivými prejavmi?

Pri akútnej bolesti chrbta, ktorá vzniká poškodením platničky, vznikajú zápalové zmeny a je potrebné užívať protizápalové lieky a analgetiká, teda lieky proti bolesti.

K téme sa vyjadruje:
neurológ Ivan Buran, Bezbolestichrbta.sk
ivan-buran_chrbat_r5887.jpg

Vhodná, a pre budúcu regeneráciu utláčaných nervov chrbta žiaduca, je kombinácia s vitamínmi skupiny B, ktorá umožňuje zníženie dávok analgetík až o polovicu a navyše zosilňuje liečivý efekt. Pri akútnej bolesti je potrebný pokoj v relaxačnej polohe.

Najvhodnejšou polohou, ktorá chrbtu uľaví, je taká, že si ľahnete na chrbát a nohy si vyložíte napríklad na stoličku.

Vtedy je váš chrbát zaťažený približne len na 20 %. Pomôže aj suché povrchové teplo, napríklad fénovanie, nie však hĺbkové prehriatie. Podľa ďalšieho stavu možno začať s rehabilitáciou pod odborným vedením.

Skratky v liečbe neexistujú

Ak sa u vás bolesť chrbta objavuje pravidelne, stáva sa chronickou. Prvým prirodzeným krokom každého človeka je siahnuť po liekoch proti bolesti. Úľava sa síce dostaví, no len na chvíľu.

Ivan Buran zdôrazňuje, že lieky proti bolesti majú za úlohu odstrániť akútnu bolesť, no neriešia jej príčinu. „Ak sa chce pacient zbaviť chronickej bolesti chrbta je potrebná dlhodobá kúra založená na zmene životného štýlu. Žiadny stres, schudnutie, primeraný pohyb, posilnenie svalov chrbta a dlhodobá výživa nervov chrbta vitamínmi skupiny B – najmä B1, B6 a B12, ktoré dodávajú poškodeným nervom chrbta potrebnú výživu a znásobujú liečebný efekt.“

Cvičenie pre zdravý chrbát. V piatich častiach seriálu na primar.sme.sk nájdete päť sérií cvikov na posilnenie celého chrbta. Čítať o cvičení nestačí, treba sa skutočne hýbať.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  2. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  3. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  4. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  5. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  1. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  3. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  4. Všetko, čo rodiny milujú
  5. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  6. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  7. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  8. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  9. Keď Slováci krotia morský vietor
  10. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 241
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 23 250
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 11 844
  4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 9 177
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 4 826
  6. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 4 669
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 4 388
  8. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 3 419
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 2 553
  10. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 2 338

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Nová ochrana osobných údajov umožní, aby na vás internet zabudol

Osobné údaje sú veľkou témou nielen pre firmy, ale aj pre ľudí.

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Európska komisia vrhla granát, ktorý mení situáciu

Zbytočná administratíva bude zrejme údelom mnohých firiem.

DOMOV

Opozícia neuspela, ministerka Matečná zostáva vo funkcii

Za vyslovenie nedôvery hlasovalo len 60 poslancov zo 134 prítomných.

Neprehliadnite tiež

V Nosene si môžete kúpiť oblečenie známych osobností, prispejete na dobrú vec

Bratislavský second hand organizuje Celodenné dobré nakupovanie.

Japonskí dôchodcovia sú módne hviezdy Instagramu

Seniori Bon a Pon bavia ľudí zladenými outfitmi.

Stĺpček Osmelené

Máme sa tu tak dobre, že náš najväčší problém sú interrupcie?

To, o čom sa treba rozprávať, je sexuálna výchova a prevencia.

Beh a pitný režim: Ako sa správne hydratovať?

Pri cieli schudnúť alebo zabehnúť nejaké preteky myslite na správne prijímanie tekutín.