Tínedžerom hrozí priberanie z dlhého ponocovania

Aj váš „skoro-dospelák“ má vo zvyku vliezť do postele v neskorých nočných hodinách? Ohrozuje svoje zdravie a váhu.

(Zdroj: Photl.com)

Podľa štúdie vedeckých pracovníkov na Univerzite v Berkley majú tínedžeri, ale aj dospelí, tendenciu priberať, ak chodia spať neskoro v noci. Čas, kedy sa uložíte na spánok podľa nich výrazne vplýva na vaše BMI.

Tento záver vyvodili z pozorovania vzorky 3300 dospelých ľudí a mládeže. Výsledky preukázali, že každá hodina, ktorú si mladí ľudia odoberú zo spánku, zvýši ich BMI o 2.1 bodu, čo sa na ich váhe radikálne odrazí v priebehu piatich rokov.

Zaujímavé je, že tento nárast neovplyvní čas, ktorý spánkom strávite, dokonca ani cvičenie či dĺžka pozorovania jednotlivých dobrovoľníkov.

To znamená, že neskorý odchod do postele, nijako nekompenzujete tým, že si spíte dlhšie. Zvyšovanie BMI bude stále rovnako ovplyvnené práve neskorým zaspávaním.

Adolescenti počas štúdie prezradili čas, kedy chodia spávať aj počet hodín, ktorý trávia spánkom. Vedci následne vypočítali na základe výšky a váhy ich BMI.

Výskum ukázal, že väčšina tínedžerov ignoruje ideálny deväťhodinový spánok a máva problémy so sústredením sa a únavou v škole.

Mladí ľudia, ktorí chodia spať v správnej nočnej hodine, teda najneskôr okolo 11-tej večer, svojmu telu doprajú kvalitnejší spánok a nevystavujú ho nadmernému zvyšovaniu BMI, čo má vplyv aj na ich neskoršie telesné zdravie v dospelosti.

Niekoľko faktov o spánku tínedžerov

Národná organizácia spánku vymenúva niekoľko zaujímavostí o spánkovom režime mladých ľudí:

  • Spánok je rovnako dôležitý pre naše telo ako dýchanie, konzumácia jedla či príjem tekutín. Tínedžerom môže napomôcť v lepšom stravovaní a manažovaní stresu.
  • Biologický proces v ľudskom tele sa v období puberty mení a pre dieťa je vtedy ťažšie zaspať skôr ako po 11-tej hodine.
  • Tínedžer potrebuje v priemere 8 až 10 hodín spánku, aby jeho telo a myseľ fungovali správne. Podľa americkej organizácie, ktorá sa venuje výskumu spánku, len 15 % mladých ľudí spí minimálne 8 a pol hodiny. Zvyšok spí menej.
  • Biologické hodiny majú zmätok z rozvrhu mladých ľudí. Počas pracovných, respektíve školských dní bývajú „hore“ dlho do noci a počas víkendov spia extrémne dlho. To zhoršuje kvalitu ich spánku vo všeobecnosti.

Riešenia

Riadiť sa podľa nich môžu tínedžeri aj dospelí.

  • Spravte si zo spánku prioritu. Zaveďte si spánkový denníček, do ktorého si počas niekoľkotýždňového obdobia budete zapisovať čas, kedy ste šli do postele a dĺžku spánku. Na základe týchto informácií uvidíte, čo musíte zmeniť, aby ste skvalitnili svoj spánok.
  • Dokonale si prispôsobte svoju izbu na spánok. Zútulnite ju podľa svojich predstáv, udržiavajte v nej správnu teplotu, tlmené svetlo a ticho.
  • Kvalitný spánok nenahradia vitamíny, tabletky ani energetické nápoje. Konzumovanie kofeínu pred spánkom narúša jeho kvalitu. Vyhnite sa aj čaju, čokoláde a sýteným nápojom. Negatívne na spánok vplýva aj nikotín a alkohol.
  • Vyhnite sa šoférovaniu v prípade únavy. Ak je človek unavený, jeho myseľ je pri šoférovaní v rovnakom stave, ako keby sedel za volantom s 0,8 promile alkoholu v krvi. Ak ste unavení, poproste niekoho iného, aby vás odviezol domov a zbytočne neriskujte.
  • Zaveďte si presné časy odchodu do postele a vstávania. Ak sa vám nedarí dodržiavať ich, približujte sa k nim postupne, každodenným posunom aspoň o 5 minút.
  • Pár hodín pred spaním necvičte, vyhnite sa jedeniu a pitiu veľkého množstva tekutín. Nenechávajte si domáce úlohy alebo pracovné maily na noc. Snažte sa vynechať pozeranie televízie, prácu na počítači a radšej si sadnite k dobrej knihe či iným pokojnejším aktivitám, ktoré postupne pomôžu mozgu dostať sa do spánkovej hladiny.
  • Vyskúšajte dychové cvičenia, ktoré vás uvoľnia a vy rýchlo zaspíte.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Klima efekt bez klimatizácie
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  3. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  4. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  5. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  7. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  8. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  9. V Adlerovej na Furči sa začína stavať!
  10. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  1. Zdravý životný štýl - dá sa v dnešnej dobe udržať?
  2. Klima efekt bez klimatizácie
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  4. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  5. METRO vyzbieralo takmer päť ton potravín pre ľudí v núdzi
  6. Zonácia stanovuje jasný režim obhospodarovania každého pozemku
  7. Ako vybrať správne sedaciu súpravu?
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  10. 5. ročník akcie Za čistejšie Staré Mesto práve začína!
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 292
  2. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 18 650
  3. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 11 815
  4. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 11 057
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 9 813
  6. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 9 137
  7. Tento test pomohol viac ako 100 ľuďom znížiť vysoký krvný tlak 5 661
  8. 3 spôsoby, ako využiť GDPR vo váš prospech. 4 359
  9. Bývate v práci unavení? Možno spávate v zlom prostredí 3 537
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 264

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Slovensko pripomína jeden veľký kontajner na odpad

Niektorí si tu žijú ako prasce v žite. A niektorí len ako prasce.

KOMENTÁRE

Vlak obsadený smerákmi idúci do stanice Ničota zrýchlil

Môže sa stať, že veľká občianska energia prítomná na námestiach vyprchá.

KOMENTÁRE

Na východ nás neunesú, ale môžeme tam zostať

Naša kamenistá hruda je azda dobrým priestorom na vychádzky, ale geopoliticky je takmer bezcenná.

Neprehliadnite tiež

Sex po pôrode môže byť plný ťažkostí, dá sa im však pomôcť

Sedem rád ako obnoviť stagnujúci sexuálny život po narodení dieťaťa.

Desať tipov, ako si čo najlepšie užiť každý víkend

Aby boli dva voľné dni v znamení pohody, mali by ste sa na ne pripraviť.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V novom čísle nájdete rozhovor s režisérkou Valeriou Schulczovou, ktorá sa nebojí ťažkých a problematických tém.

AKTUALIZOVANÉ 19.4. O 10:25

Chýbajú postupy aj štandardy. Baby friendly nemocnice majú znova ožiť

Nemocnice priateľské k deťom v minulosti nedodržiavali pravidlá. Ministerstvo zdravotníctva teraz chystá zmeny.

STĹPČEK OSMELENÉ

Anorexia je ako alkoholizmus, nikdy nie ste celkom za vodou

Vidieť, kam som bola schopná doviesť svoje telo, je strašidelné.