Tínedžerom hrozí priberanie z dlhého ponocovania

Aj váš „skoro-dospelák“ má vo zvyku vliezť do postele v neskorých nočných hodinách? Ohrozuje svoje zdravie a váhu.

(Zdroj: Photl.com)

Podľa štúdie vedeckých pracovníkov na Univerzite v Berkley majú tínedžeri, ale aj dospelí, tendenciu priberať, ak chodia spať neskoro v noci. Čas, kedy sa uložíte na spánok podľa nich výrazne vplýva na vaše BMI.

Tento záver vyvodili z pozorovania vzorky 3300 dospelých ľudí a mládeže. Výsledky preukázali, že každá hodina, ktorú si mladí ľudia odoberú zo spánku, zvýši ich BMI o 2.1 bodu, čo sa na ich váhe radikálne odrazí v priebehu piatich rokov.

Zaujímavé je, že tento nárast neovplyvní čas, ktorý spánkom strávite, dokonca ani cvičenie či dĺžka pozorovania jednotlivých dobrovoľníkov.

To znamená, že neskorý odchod do postele, nijako nekompenzujete tým, že si spíte dlhšie. Zvyšovanie BMI bude stále rovnako ovplyvnené práve neskorým zaspávaním.

Adolescenti počas štúdie prezradili čas, kedy chodia spávať aj počet hodín, ktorý trávia spánkom. Vedci následne vypočítali na základe výšky a váhy ich BMI.

Výskum ukázal, že väčšina tínedžerov ignoruje ideálny deväťhodinový spánok a máva problémy so sústredením sa a únavou v škole.

Mladí ľudia, ktorí chodia spať v správnej nočnej hodine, teda najneskôr okolo 11-tej večer, svojmu telu doprajú kvalitnejší spánok a nevystavujú ho nadmernému zvyšovaniu BMI, čo má vplyv aj na ich neskoršie telesné zdravie v dospelosti.

Niekoľko faktov o spánku tínedžerov

Národná organizácia spánku vymenúva niekoľko zaujímavostí o spánkovom režime mladých ľudí:

  • Spánok je rovnako dôležitý pre naše telo ako dýchanie, konzumácia jedla či príjem tekutín. Tínedžerom môže napomôcť v lepšom stravovaní a manažovaní stresu.
  • Biologický proces v ľudskom tele sa v období puberty mení a pre dieťa je vtedy ťažšie zaspať skôr ako po 11-tej hodine.
  • Tínedžer potrebuje v priemere 8 až 10 hodín spánku, aby jeho telo a myseľ fungovali správne. Podľa americkej organizácie, ktorá sa venuje výskumu spánku, len 15 % mladých ľudí spí minimálne 8 a pol hodiny. Zvyšok spí menej.
  • Biologické hodiny majú zmätok z rozvrhu mladých ľudí. Počas pracovných, respektíve školských dní bývajú „hore“ dlho do noci a počas víkendov spia extrémne dlho. To zhoršuje kvalitu ich spánku vo všeobecnosti.

Riešenia

Riadiť sa podľa nich môžu tínedžeri aj dospelí.

  • Spravte si zo spánku prioritu. Zaveďte si spánkový denníček, do ktorého si počas niekoľkotýždňového obdobia budete zapisovať čas, kedy ste šli do postele a dĺžku spánku. Na základe týchto informácií uvidíte, čo musíte zmeniť, aby ste skvalitnili svoj spánok.
  • Dokonale si prispôsobte svoju izbu na spánok. Zútulnite ju podľa svojich predstáv, udržiavajte v nej správnu teplotu, tlmené svetlo a ticho.
  • Kvalitný spánok nenahradia vitamíny, tabletky ani energetické nápoje. Konzumovanie kofeínu pred spánkom narúša jeho kvalitu. Vyhnite sa aj čaju, čokoláde a sýteným nápojom. Negatívne na spánok vplýva aj nikotín a alkohol.
  • Vyhnite sa šoférovaniu v prípade únavy. Ak je človek unavený, jeho myseľ je pri šoférovaní v rovnakom stave, ako keby sedel za volantom s 0,8 promile alkoholu v krvi. Ak ste unavení, poproste niekoho iného, aby vás odviezol domov a zbytočne neriskujte.
  • Zaveďte si presné časy odchodu do postele a vstávania. Ak sa vám nedarí dodržiavať ich, približujte sa k nim postupne, každodenným posunom aspoň o 5 minút.
  • Pár hodín pred spaním necvičte, vyhnite sa jedeniu a pitiu veľkého množstva tekutín. Nenechávajte si domáce úlohy alebo pracovné maily na noc. Snažte sa vynechať pozeranie televízie, prácu na počítači a radšej si sadnite k dobrej knihe či iným pokojnejším aktivitám, ktoré postupne pomôžu mozgu dostať sa do spánkovej hladiny.
  • Vyskúšajte dychové cvičenia, ktoré vás uvoľnia a vy rýchlo zaspíte.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 836
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 226
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 534
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 182
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 421
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 406
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 292
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 914
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 724
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 033

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Návod na prežitie v kancelárii: tipy, ako zvládnuť sedavé zamestnanie

Sedieť celý deň v práci môže mať fatálne následky na zdravie.

Nepočujúcemu môže tlmočník zachrániť rodinu, dokonca aj život

Milena Fabšičová (29) je tlmočníčkou posunkového jazyka, ktorý považuje za svoj materinský. Väčšina jej rodiny je nepočujúca.

Jej syn je dcéra: Američanka prijala zmenu 4-ročného syna na dievča

Je kresťanka a republikánka. Najviac sa obávala, čo si o nej pomyslia ostatní.

Nové trendy pre svadobné šaty? Čipka a odhalené ramená

Inšpiráciu pre budúce nevesty priniesol Týždeň svadobnej módy v New Yorku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop