Tínedžerom hrozí priberanie z dlhého ponocovania

Aj váš „skoro-dospelák“ má vo zvyku vliezť do postele v neskorých nočných hodinách? Ohrozuje svoje zdravie a váhu.

(Zdroj: Photl.com)

Podľa štúdie vedeckých pracovníkov na Univerzite v Berkley majú tínedžeri, ale aj dospelí, tendenciu priberať, ak chodia spať neskoro v noci. Čas, kedy sa uložíte na spánok podľa nich výrazne vplýva na vaše BMI.

Tento záver vyvodili z pozorovania vzorky 3300 dospelých ľudí a mládeže. Výsledky preukázali, že každá hodina, ktorú si mladí ľudia odoberú zo spánku, zvýši ich BMI o 2.1 bodu, čo sa na ich váhe radikálne odrazí v priebehu piatich rokov.

Zaujímavé je, že tento nárast neovplyvní čas, ktorý spánkom strávite, dokonca ani cvičenie či dĺžka pozorovania jednotlivých dobrovoľníkov.

To znamená, že neskorý odchod do postele, nijako nekompenzujete tým, že si spíte dlhšie. Zvyšovanie BMI bude stále rovnako ovplyvnené práve neskorým zaspávaním.

Adolescenti počas štúdie prezradili čas, kedy chodia spávať aj počet hodín, ktorý trávia spánkom. Vedci následne vypočítali na základe výšky a váhy ich BMI.

Výskum ukázal, že väčšina tínedžerov ignoruje ideálny deväťhodinový spánok a máva problémy so sústredením sa a únavou v škole.

Mladí ľudia, ktorí chodia spať v správnej nočnej hodine, teda najneskôr okolo 11-tej večer, svojmu telu doprajú kvalitnejší spánok a nevystavujú ho nadmernému zvyšovaniu BMI, čo má vplyv aj na ich neskoršie telesné zdravie v dospelosti.

Niekoľko faktov o spánku tínedžerov

Národná organizácia spánku vymenúva niekoľko zaujímavostí o spánkovom režime mladých ľudí:

  • Spánok je rovnako dôležitý pre naše telo ako dýchanie, konzumácia jedla či príjem tekutín. Tínedžerom môže napomôcť v lepšom stravovaní a manažovaní stresu.
  • Biologický proces v ľudskom tele sa v období puberty mení a pre dieťa je vtedy ťažšie zaspať skôr ako po 11-tej hodine.
  • Tínedžer potrebuje v priemere 8 až 10 hodín spánku, aby jeho telo a myseľ fungovali správne. Podľa americkej organizácie, ktorá sa venuje výskumu spánku, len 15 % mladých ľudí spí minimálne 8 a pol hodiny. Zvyšok spí menej.
  • Biologické hodiny majú zmätok z rozvrhu mladých ľudí. Počas pracovných, respektíve školských dní bývajú „hore“ dlho do noci a počas víkendov spia extrémne dlho. To zhoršuje kvalitu ich spánku vo všeobecnosti.

Riešenia

Riadiť sa podľa nich môžu tínedžeri aj dospelí.

  • Spravte si zo spánku prioritu. Zaveďte si spánkový denníček, do ktorého si počas niekoľkotýždňového obdobia budete zapisovať čas, kedy ste šli do postele a dĺžku spánku. Na základe týchto informácií uvidíte, čo musíte zmeniť, aby ste skvalitnili svoj spánok.
  • Dokonale si prispôsobte svoju izbu na spánok. Zútulnite ju podľa svojich predstáv, udržiavajte v nej správnu teplotu, tlmené svetlo a ticho.
  • Kvalitný spánok nenahradia vitamíny, tabletky ani energetické nápoje. Konzumovanie kofeínu pred spánkom narúša jeho kvalitu. Vyhnite sa aj čaju, čokoláde a sýteným nápojom. Negatívne na spánok vplýva aj nikotín a alkohol.
  • Vyhnite sa šoférovaniu v prípade únavy. Ak je človek unavený, jeho myseľ je pri šoférovaní v rovnakom stave, ako keby sedel za volantom s 0,8 promile alkoholu v krvi. Ak ste unavení, poproste niekoho iného, aby vás odviezol domov a zbytočne neriskujte.
  • Zaveďte si presné časy odchodu do postele a vstávania. Ak sa vám nedarí dodržiavať ich, približujte sa k nim postupne, každodenným posunom aspoň o 5 minút.
  • Pár hodín pred spaním necvičte, vyhnite sa jedeniu a pitiu veľkého množstva tekutín. Nenechávajte si domáce úlohy alebo pracovné maily na noc. Snažte sa vynechať pozeranie televízie, prácu na počítači a radšej si sadnite k dobrej knihe či iným pokojnejším aktivitám, ktoré postupne pomôžu mozgu dostať sa do spánkovej hladiny.
  • Vyskúšajte dychové cvičenia, ktoré vás uvoľnia a vy rýchlo zaspíte.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  2. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  3. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  4. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  5. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  7. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  8. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  9. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  10. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 11 465
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 755
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 225
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 756
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 514
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 210
  7. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 210
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 129
  9. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 2 716
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 574

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vyšla nová vlastnícka štruktúra Váhostavu, zverejnila ju aj Penta či Brhel

V protischránkovom registri majú Brhel, Fiľo, Haščák či Široký zapísané prvé firmy.

DOMOV

Učiteľ: Progresívnych učiteľov ministerstvo kleplo po prstoch

Rodičia a učitelia zbierajú podpisy.

DOMOV

Nacionalistický kňaz pomáha šíriť propagandu ĽSNS

Ján Košiar píše pre časopis, ktorý finančne podporuje rezort vnútra.

Neprehliadnite tiež

Vzťahová poradňa: Som tehotná, ale môj partner má pochybnosti

Klinická psychologička poradí pri pocitoch samoty v tehotenstve aj ako sa zachovať pri mizogýnovi v rodine.

Margaret Hamiltonová: žena, ktorá pomohla mužom pristáť na Mesiaci

Vyznala sa v programovaní a vymyslela termín softvérové inžinierstvo. Aj vďaka nej USA vo vesmírnych pretekoch dobehli Sovietsky zväz.

Láka vás vegánstvo? Na týchto sedem vecí by ste mali myslieť

Aj strava založená len na rastlinnom pôvode môže byť pre ľudský organizmus nutrične plnohodnotná. Stačí dodržiavať niekoľko pravidiel.

Strava v tehotenstve: Päť kľúčových živín pre matku a dieťa

Veľká päťka živín pre tehotné: kyselina listová, vápnik, vitamín D, bielkoviny a železo. Aký má byť príjem a ktoré potraviny ich obsahujú?