Naservírujte si na tanier jedlo proti starnutiu

Bojíte sa vrások? Zmeňte jedálny lístok a navarte si účinný antiageing.

(Zdroj: Fotolia.com)

Protivráskové účinky niektorých potravín dokazujú viaceré výskumy. Americkí dermatológovia sledovali ženy vo veku od 40 do 74 rokov, aby porovnali, aký vplyv má stravovanie na stav ich pokožky.

Zistili, že pleť tých, ktoré konzumovali viac potravín bohatých na vitamín C, bola menej poznačená vráskami a pôsobila sviežejšie.

„V súčasnosti sa antioxidačné a protistarnúce účinky pripisujú stovkám rozličných látok a vedci stále objavujú nové. Najideálnejší efekt pritom dosiahneme racionálnou, pestrou stravou a tým, že nebudeme dlhodobo vylučovať zo svojho jedálneho lístka dôležité potraviny, ako sú obilné alebo mliečne výrobky či zelenina,“ odporúča výživová terapeutka Judita Páleníková.

Bez zázrakov, ale zdravšie

Už sme sa naučili, že marketingové sľuby kozmetických značiek sľubujú niečo celkom iné ako to, čo sa nám napokon potvrdí v praxi.

Zmena jedálneho lístka je však o inom, jej účinky sú vždy viditeľné. Netreba míňať peniaze na ďalšie zázračné sérum.

Ak chceme vyzerať mladšie, stačí mať kvalitnú stravu, postavenú pokiaľ možno na prírodných surovinách. Postup je jednoduchý.

„Svoj jedálny lístok obohatíme o viac porcií čerstvej zeleniny a ovocia, ktoré sú plné antioxidantov a ďalších biologicky aktívnych látok. Prípadne ho rozšírime o esenciálne mastné kyseliny z rôznych rastlinných olejov, rýb, orechov či semienok,“ radí odborníčka.

Stavte na vitamíny

Základom protivráskového jedálneho lístka sú potraviny bohaté na vitamín C. Nemusíme však pátrať, kde v lete zoženieme kvalitné pomaranče.

Denný príjem tohto úžasného antioxidantu nám zabezpečí aj pár kúskov papriky, ktorú si môžeme naservírovať napríklad ako prílohu k obedu.

K téme sa vyjadruje:
výživová terapeutka Judita Páleníková, Judit-it.sk
foto--mgr.-judita-palenikova_r4214.jpg

Ďalší prísun vitamínu C nám pokryjú paradajky, červená kapusta a brokolica. Céčkom sa boj proti starnutiu však zďaleka nekončí.

„Na mladistvý vzhľad priaznivo pôsobia aj ďalšie vitamíny s antioxidačnou aktivitou, ako sú vitamíny E, A a tiež vitamín D, ktorý sa nachádza najmä v rybom tuku a celozrnných výrobkoch. Dôležitý je aj selén. Ten v našej strave často chýba. Jeho najbohatším zdrojom sú opäť ryby a morské plody, celozrnné pečivo, ovsené vločky, otruby, orechy a semiačka, najmä paraorechy, v menšom množstve tiež huby a mäso,“ upozorňuje Judita Páleníková.

Pri protivráskovej kúre sa často odporúča olivový olej, ovocie a zelenina pestrých farieb alebo kvalitná horká čokoláda.

Olivový olej je výborným zdrojom nenasýtených mastných kyselín, ovocie a zelenina sú nevyhnutné na prísun antioxidantov a kvalitná horká čokoláda s vysokým obsahom kakaa je výborná alternatíva k presladeným keksom a čokoládovým tyčinkám.

Omladnite myšlienkami

Pri protivráskovom stravovaní zohráva dôležitú úlohu aj psychika. „Patrím k veľkým fanúšikom takzvaného placebo efektu.

Človek, ktorý sa začne zdravšie stravovať, prestane fajčiť alebo sa pustí do nejakého športu, má často zo seba taký dobrý pocit, že zo dňa na deň omladne aj o niekoľko rokov,“ dodáva Judita Páleníková.

Pozitívne myslenie je tým najlepším doplnkom k omladzujúcej dávke vitamínov, zdravých tukov a iných chutných anti-ageingových ingrediencií.

Keď sa odhodláme celkovo ozdraviť svoj životný štýl, časom prídu aj pozitívne ohlasy okolia, ktoré sú tiež veľkým povzbudením.

„Hoci skutočné výsledky sa po zmene životosprávy dostavujú až po určitom čase, známi na ulici stretávajú vaše nové, šťastnejšie a spokojnejšie ja oveľa skôr,“ upozorňuje Páleníková.

Takže omladzujúci efekt zdravého stravovania príde rýchlejšie, než sa stihne prejaviť na našej pokožke.

A to najdôležitejšie!

Na prejavy starnutia je dobré myslieť skôr, než sa nám na tvári objavia vrásky. „Stratu energie, zmeny na pokožke, stratu svalovej hmoty a priberanie treba riešiť preventívne,“ radí Judita Páleníková.

Takže, čím skôr sa začnete zdravšie stravovať, tým lepšie pre vás. A tým väčšia je aj pravdepodobnosť, že budete vyzerať v staršom veku dobre. Aj keď na druhej strane – lepšie je začať neskoro ako nikdy.

Ako jesť a nestarnúť

Pri protivráskovom stravovaní nezabúdajte:

  • na pestrú stravu päťkrát denne,
  • na malé snacky medzi troma hlavnými jedlami, ktoré vám umožnia zakomponovať ovocie, oriešky, semienka alebo ďalšiu porciu zeleniny,
  • že zelenina by mala byť súčasťou každého hlavného jedla, ponuka je taká široká, že sa vám len ťažko zunuje,
  • pokvapkať zeleninu olivovým olejom, zlepšíte tak vstrebateľnosť niektorých vitamínov a zároveň telu dodáme ďalšie prospešné látky,na kvalitné zdroje bielkovín, ktorých význam sa úmerne s pribúdajúcim vekom zvyšuje,
  • pravidelnú hydratáciu, piť treba s rozvahou, v menších množstvách a častejšie,
  • načúvať reči svojho tela.

Omladzujúce dobroty

Vďaka týmto potravinám budete nielen mladšie vyzerať, ale navyše nimi podporíte aj svoju odolnosť proti rôznym chorobám.

Rajčiny – nájdete v nich dôležitý antioxydant lykopén, ktorý je výbornou zbraňou proti voľným radikálom, pôsobí preventívne proti onkologickým ochoreniam a prispieva k lepšiemu prekrveniu organizmu.

Mrkva – je bohatá na betakarotén, ktorý chráni pokožku pred slnkom.

Brokolica – ochráni vás pred voľnými radikálmi, okrem toho obsahuje enzýmy, ktoré majú výborné detoxikačné vlastnosti.

Avokádo – je absolútnou vitamínovu bombou, pokožke prospieva najmä vďaka vitamínu E.

Jablká – sú výbornou prevenciou proti alergiám, ochoreniam srdca, znižujú riziko rakoviny pľúc, prostaty a dokonca aj Parkinsonovej a Alzheimerovej choroby.

Mandle – vďaka bohatému obsahu vitamínu E vyživujú váš mozog a ochraňujú pokožku pred UV žiarením, okrem toho obsahujú kvalitné bielkoviny, ktoré prospievajú svalom aj koži.

Chia semiačka – znižujú hladinu krvného cukru a sú výbornou prevenciu kardiovaskulárnych ochorení.

Rukola – prospieva kostiam, očiam a má protirakovinové účinky.

Quinoa – je ľahko stráviteľnou obilninou, ktorá vám dodá potrebné množstvo vlákniny bez lepku.

Konopné semiačka – pomôžu vám vybudovať svalovú hmotu aj dobrú pamäť a podporiť imunitu.

Slnečnicové semiačka – znižujú škodlivý cholesterol a sú výbornou prevenciou proti rakovine.

Skrášľujúci šalát

V tomto chutnom šaláte nájdete všetko, čo potrebujete na krásu a zdravie. Je plný vitamínov, zdravých tukov a proteínov. Jeho príprava je veľmi jednoduchá. Stačí zmiešať rukolu, pokrájané avokádo, mango a vlašské orechy. Zálievku si urobíte z čerstvej citrónovej šťavy, olivového oleja a medu. Posolíte, okoreníte podľa chuti. A keby ste chceli trochu sýtejšie jedlo, môžete si k tomu pridať plátky kozieho syra.

01.jpg

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
  2. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  3. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  4. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  7. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  8. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  9. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  10. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 9 863
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 594
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 860
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 410
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 5 956
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 714
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 520
  8. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 104
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 320
  10. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 2 306

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Na prvého mája hádzal po súdruhoch vajcia. Trafil a šiel sedieť do Ilavy

Vladimír Červeň sa už odmalička do sveta budovateľských hesiel a komunistického blahobytu obohnaného ostnatým drôtom nehodil.

KOMENTÁRE

Z celého sveta: Ako sa karikaturisti smiali z Donalda Trumpa

Karikatúry Trumpa z celého sveta.

PLUS

Najmladší pivovar na Slovensku má rozlohu dvojizbového bytu

Najmenší, ale najdlhšie budovaný.

Neprehliadnite tiež

Viete, aké banány a jablká kupujete? Zorientujte sa v ich pôvode podľa značiek

Nálepky s číslami na ovocí majú svoj význam, nie každý sa v nich však vyzná.

Sexistický kix spustil hlasovanie. Kto získa slovenskú anticenu za reklamu?

Druhý ročník nadväzuje na úspešné prijatie minuloročného konceptu, ktorý odsudzuje rodové stereotypy.

Spoznajte Dunaj z paluby výletnej lode

Výlet na vlnách najväčšej rieky, ktorá preteká našim územím, ponúka množstvo zážitkov.

Návod na prežitie v kancelárii: tipy, ako zvládnuť sedavé zamestnanie

Sedieť celý deň v práci môže mať fatálne následky na zdravie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop