SME
Utorok, 23. apríl , 2019

Naservírujte si na tanier jedlo proti starnutiu

Bojíte sa vrások? Zmeňte jedálny lístok a navarte si účinný antiageing.

(Zdroj: Fotolia.com)

Protivráskové účinky niektorých potravín dokazujú viaceré výskumy. Americkí dermatológovia sledovali ženy vo veku od 40 do 74 rokov, aby porovnali, aký vplyv má stravovanie na stav ich pokožky.

Zistili, že pleť tých, ktoré konzumovali viac potravín bohatých na vitamín C, bola menej poznačená vráskami a pôsobila sviežejšie.

„V súčasnosti sa antioxidačné a protistarnúce účinky pripisujú stovkám rozličných látok a vedci stále objavujú nové. Najideálnejší efekt pritom dosiahneme racionálnou, pestrou stravou a tým, že nebudeme dlhodobo vylučovať zo svojho jedálneho lístka dôležité potraviny, ako sú obilné alebo mliečne výrobky či zelenina,“ odporúča výživová terapeutka Judita Páleníková.

Bez zázrakov, ale zdravšie

Už sme sa naučili, že marketingové sľuby kozmetických značiek sľubujú niečo celkom iné ako to, čo sa nám napokon potvrdí v praxi.

Zmena jedálneho lístka je však o inom, jej účinky sú vždy viditeľné. Netreba míňať peniaze na ďalšie zázračné sérum.

Ak chceme vyzerať mladšie, stačí mať kvalitnú stravu, postavenú pokiaľ možno na prírodných surovinách. Postup je jednoduchý.

„Svoj jedálny lístok obohatíme o viac porcií čerstvej zeleniny a ovocia, ktoré sú plné antioxidantov a ďalších biologicky aktívnych látok. Prípadne ho rozšírime o esenciálne mastné kyseliny z rôznych rastlinných olejov, rýb, orechov či semienok,“ radí odborníčka.

Stavte na vitamíny

Základom protivráskového jedálneho lístka sú potraviny bohaté na vitamín C. Nemusíme však pátrať, kde v lete zoženieme kvalitné pomaranče.

Denný príjem tohto úžasného antioxidantu nám zabezpečí aj pár kúskov papriky, ktorú si môžeme naservírovať napríklad ako prílohu k obedu.

K téme sa vyjadruje:
výživová terapeutka Judita Páleníková, Judit-it.sk
foto--mgr.-judita-palenikova_r4214.jpg

Ďalší prísun vitamínu C nám pokryjú paradajky, červená kapusta a brokolica. Céčkom sa boj proti starnutiu však zďaleka nekončí.

„Na mladistvý vzhľad priaznivo pôsobia aj ďalšie vitamíny s antioxidačnou aktivitou, ako sú vitamíny E, A a tiež vitamín D, ktorý sa nachádza najmä v rybom tuku a celozrnných výrobkoch. Dôležitý je aj selén. Ten v našej strave často chýba. Jeho najbohatším zdrojom sú opäť ryby a morské plody, celozrnné pečivo, ovsené vločky, otruby, orechy a semiačka, najmä paraorechy, v menšom množstve tiež huby a mäso,“ upozorňuje Judita Páleníková.

Pri protivráskovej kúre sa často odporúča olivový olej, ovocie a zelenina pestrých farieb alebo kvalitná horká čokoláda.

Olivový olej je výborným zdrojom nenasýtených mastných kyselín, ovocie a zelenina sú nevyhnutné na prísun antioxidantov a kvalitná horká čokoláda s vysokým obsahom kakaa je výborná alternatíva k presladeným keksom a čokoládovým tyčinkám.

Omladnite myšlienkami

Pri protivráskovom stravovaní zohráva dôležitú úlohu aj psychika. „Patrím k veľkým fanúšikom takzvaného placebo efektu.

Človek, ktorý sa začne zdravšie stravovať, prestane fajčiť alebo sa pustí do nejakého športu, má často zo seba taký dobrý pocit, že zo dňa na deň omladne aj o niekoľko rokov,“ dodáva Judita Páleníková.

Pozitívne myslenie je tým najlepším doplnkom k omladzujúcej dávke vitamínov, zdravých tukov a iných chutných anti-ageingových ingrediencií.

Keď sa odhodláme celkovo ozdraviť svoj životný štýl, časom prídu aj pozitívne ohlasy okolia, ktoré sú tiež veľkým povzbudením.

„Hoci skutočné výsledky sa po zmene životosprávy dostavujú až po určitom čase, známi na ulici stretávajú vaše nové, šťastnejšie a spokojnejšie ja oveľa skôr,“ upozorňuje Páleníková.

Takže omladzujúci efekt zdravého stravovania príde rýchlejšie, než sa stihne prejaviť na našej pokožke.

A to najdôležitejšie!

Na prejavy starnutia je dobré myslieť skôr, než sa nám na tvári objavia vrásky. „Stratu energie, zmeny na pokožke, stratu svalovej hmoty a priberanie treba riešiť preventívne,“ radí Judita Páleníková.

Takže, čím skôr sa začnete zdravšie stravovať, tým lepšie pre vás. A tým väčšia je aj pravdepodobnosť, že budete vyzerať v staršom veku dobre. Aj keď na druhej strane – lepšie je začať neskoro ako nikdy.

Ako jesť a nestarnúť

Pri protivráskovom stravovaní nezabúdajte:

  • na pestrú stravu päťkrát denne,
  • na malé snacky medzi troma hlavnými jedlami, ktoré vám umožnia zakomponovať ovocie, oriešky, semienka alebo ďalšiu porciu zeleniny,
  • že zelenina by mala byť súčasťou každého hlavného jedla, ponuka je taká široká, že sa vám len ťažko zunuje,
  • pokvapkať zeleninu olivovým olejom, zlepšíte tak vstrebateľnosť niektorých vitamínov a zároveň telu dodáme ďalšie prospešné látky,na kvalitné zdroje bielkovín, ktorých význam sa úmerne s pribúdajúcim vekom zvyšuje,
  • pravidelnú hydratáciu, piť treba s rozvahou, v menších množstvách a častejšie,
  • načúvať reči svojho tela.

Omladzujúce dobroty

Vďaka týmto potravinám budete nielen mladšie vyzerať, ale navyše nimi podporíte aj svoju odolnosť proti rôznym chorobám.

Rajčiny – nájdete v nich dôležitý antioxydant lykopén, ktorý je výbornou zbraňou proti voľným radikálom, pôsobí preventívne proti onkologickým ochoreniam a prispieva k lepšiemu prekrveniu organizmu.

Mrkva – je bohatá na betakarotén, ktorý chráni pokožku pred slnkom.

Brokolica – ochráni vás pred voľnými radikálmi, okrem toho obsahuje enzýmy, ktoré majú výborné detoxikačné vlastnosti.

Avokádo – je absolútnou vitamínovu bombou, pokožke prospieva najmä vďaka vitamínu E.

Jablká – sú výbornou prevenciou proti alergiám, ochoreniam srdca, znižujú riziko rakoviny pľúc, prostaty a dokonca aj Parkinsonovej a Alzheimerovej choroby.

Mandle – vďaka bohatému obsahu vitamínu E vyživujú váš mozog a ochraňujú pokožku pred UV žiarením, okrem toho obsahujú kvalitné bielkoviny, ktoré prospievajú svalom aj koži.

Chia semiačka – znižujú hladinu krvného cukru a sú výbornou prevenciu kardiovaskulárnych ochorení.

Rukola – prospieva kostiam, očiam a má protirakovinové účinky.

Quinoa – je ľahko stráviteľnou obilninou, ktorá vám dodá potrebné množstvo vlákniny bez lepku.

Konopné semiačka – pomôžu vám vybudovať svalovú hmotu aj dobrú pamäť a podporiť imunitu.

Slnečnicové semiačka – znižujú škodlivý cholesterol a sú výbornou prevenciou proti rakovine.

Skrášľujúci šalát

V tomto chutnom šaláte nájdete všetko, čo potrebujete na krásu a zdravie. Je plný vitamínov, zdravých tukov a proteínov. Jeho príprava je veľmi jednoduchá. Stačí zmiešať rukolu, pokrájané avokádo, mango a vlašské orechy. Zálievku si urobíte z čerstvej citrónovej šťavy, olivového oleja a medu. Posolíte, okoreníte podľa chuti. A keby ste chceli trochu sýtejšie jedlo, môžete si k tomu pridať plátky kozieho syra.

01.jpg

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  6. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  9. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  1. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  2. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody.
  3. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  5. Women in business
  6. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  7. Bim Challenge 2019
  8. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  9. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  10. Grilovacia sezóna je zahájená!
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 22 501
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 10 586
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 521
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 7 425
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 714
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 313
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 229
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 984
  9. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 2 373
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 1 861

Hlavné správy zo Sme.sk

Café Európa: Ako sa zmení Ukrajina a čo čakať od Zelenského (video)

Diskusia o ukrajinských prezidentských voľbách.

Volodymyr Zelenskyj.

Bašternákov byt ide do konkurzu, čo čaká Roberta Fica

V Bonaparte u Fica bude deň otvorených dverí.

Ilustračné foto.
Autorská strana Samuela Marca

Bugárov paradox: Bez neho je to iba horšie (píše Samo Marec)

Most je zaslúžene pod piatimi percentami. Problém je v tom, že to nie je dobre.

Béla Bugár odovzdal podpisy na prezidentskú kandidatúru.
Výroba pri Košiciach sa končí.

Neprehliadnite tiež

Egon Bondy a Honza Krejcarová
Brie Larson na premiére filmu Avengers: Endgame
Princ Louis oslávil svoje prvé narodeniny.