Konfliktné situácie zažívame doma, v práci alebo len tak na ulici. S nami a našimi emóciami vedia poriadne zamávať.
Podľa koučky Dagmar Kéryovej sú však prirodzenou súčasťou života, „konflikty vyplývajú z rôznych postojov a záujmov, pretože sme rôzni a máme rôzne predstavy, no podľa mňa je slovo konflikt chápané skôr negatívne. Pritom konflikty majú v živote ľudí veľmi dôležitú úlohu. Vytvárajú sa nimi nové riešenia, zvyšuje sa kreativita, veci sa lepšie prediskutujú, môžu vzniknúť skutočné tímové riešenia. Samozrejme, za predpokladu, keď sú riešené pozitívne, teda ak sa nevystupňujú a neskončia sa sporom“.
Väčšina z nás má stále zakorenený postoj, že slušní ľudia sa nehádajú, „pre mnohých je konflikt zlý, majú pocit, že slušný človek sa neháda, je to otázka kultúry.
Dovolíme si len veľmi opatrne nesúhlasiť, nevyjadríme svoj názor, nekomentujeme veci, ale potom v nás stúpa napätie a jedného dňa vybuchneme.
Konflikty majú pozitívny vplyv na náš život, ale je dôležité, aby sme do nich vstupovali s postojom spolupráce, nie súperenia a hľadali spoločné záujmy oboch strán,“ vysvetľuje Dagmar Kéryová.
Výbuch emócií
Poznáte to, idete do obchodu a zrazu sa na vás niekto vyrúti, ani si to neuvedomíte a už sa hádate s cudzím človekom, ktorému ste ponorený do myšlienok o práci nedali prednosť alebo vzali pred nosom posledný chlieb.
A výbuch emócii je na svete. „Negatívny konflikt je vlastne stupňovanie a následne výbuch našich nespracovaných emócií, ktoré vyplávajú na povrch. Niekomu sa stane krivda, dusí to v sebe a potom vybuchne z banálneho dôvodu,“ opisuje odborníčka a radí, ako takýto konflikt zvládnuť.
K téme sa vyjadruje:
Dagmar Kéryová, Life and Corporate Co-Active Coach, Chatcoaching.sk
„Ak ide o vec, ktorá sa nás netýka, tak je najlepšou stratégiou takémuto konfliktu sa vyhnúť a tváriť sa, že tam nie sme. Ak je však človek, s ktorým sa dostaneme do konfliktu pre nás dôležitý, tak sa môžeme prispôsobiť. Pokiaľ je však záležitosť pre nás dôležitá a potrebujeme problematickú tému otvoriť, povedať protivníkovi svoj názor a presadiť svoj záujem, tak vtedy je dôležité vystihnúť chvíľu, keď druhá strana nemá vypäté emócie a nie sme v epicentre nejakej udalosti. Je lepšie neriešiť situáciu v tom momente, odstúpiť od problému alebo sa aspoň predýchať.“
Najmä v partnerských hádkach dokáže konflikt prerásť až do vzájomného osočovania a výrazne negatívnych emócií, ktoré je ťažké spracovať.
„Konflikt je o negatívnych emóciách a nie je vhodné používať slová, ktoré ho ešte umocňujú, lepšie je veci pomenúvať neutrálne, snažiť sa vyjadriť svoje skutočné záujmy, držať sebakontrolu, trpezlivosť a hľadať skutočný záujem druhej strany. Lebo keď už prepadneme emóciám, je veľmi ťažké situáciu riešiť a ustáť. Takýto konflikt nič nevyrieši a potom je nutné zavolať k riešenie tretiu stranu, autoritu, mediátora či otvoriť súdny proces,“ dodáva Dagmar Kéryová.
Skryté problémy
Za výbuchmi našich emócií sa často skrývajú dôvody, ktoré samy netušíme. Napríklad žena začne mužovi vyčítať neporiadok a pritom jej len chýba jeho pozornosť a prejav úcty, ocenenia.
Muž nechápe jej výbuch a hádka sa skončí vzájomným osočovaním a odcudzením. „Za každým postojom je nejaký záujem. Je dôležité si uvedomiť alebo zisťovať, čo to v skutočnosti je. Napríklad, ak chce žena dom, možno len túži po pokojnom rodinnom prostredí. Treba sa ponoriť hlbšie pod vyslovenú potrebu a zistiť, čo by za ňou mohlo byť,“ vysvetľuje odborníčka.
Podľa Dagmar Kéryovej sú pre nás najťažšie konflikty s blízkymi ľuďmi: „Môže to byť partner, deti, blízki spolupracovníci, priatelia. Pri týchto ľuďoch je naša citlivosť najväčšia, sme pri nich najviac otvorení a teda aj viac zraniteľní.“ To vysvetľuje aj ohnivé scény pri rozvodoch alebo rodinných sporoch.
Aby nás konflikt nezlomil
Riešenie konfliktov má podľa odborníčky dve roviny, „vonkajšiu, ktorú vidno, to je to čo, urobím, a druhú – vnútornú, čo to pre mňa znamená.
Vo vonkajšej rovine je dôležité si uvedomiť, že na to, aby sme konflikt vyriešili, potrebujeme dve strany. Ak tá druhá nie je nastavená na riešenie, lebo mnohí ľudia vyvolávajú konflikty len preto, aby uvoľnili nespracované emócie, tak tam vlastne nie je cesta.
Ako sa hovorí, jedna ruka netlieska. Ak ja chcem niečo riešiť a hľadať cestu a druhá strana si chce iba udrieť, tak riešenie nie je možné, pretože čím viac podávam ruku, tým viac do nej druhá strana udiera. Vtedy sa môžeme obrátiť do svojho vnútra“.
Po konfliktnej situácií v nás doznievajú emócie, ktoré je ťažké spracovať. Najmä ak ide o závažný spor s blízkym človekom.
Úroveň stresu je vtedy vysoká, takáto napätá situácia môže mať na nás výrazne negatívny vplyv, oberá nás o energiu, zmení náladu i schopnosť sústredenia sa, dokonca môže ovplyvniť náš zdravotný stav.
Dagmar Kéryová radí v prvom rade spracovať vlastné negatívne emócie a pokúsiť sa situáciu zvládnuť, „na to, aby bol konflikt pozitívny a mal pozitívne pôsobenie, potrebujeme zmeniť svoj postoj ku konfliktom a hľadať spôsob ako s tou druhou stranou diskutovať s rešpektom a pochopením pre rozdielnosť.
Treba poznať stratégiu konfliktu a zvládať ho v rovine komunikačných zručností, vedieť otvárať témy nekonfliktným spôsobom, teda neutrálnym, aby sme nevypudili neželané emócie“.
Ak sa negatívna emócia týka druhej strany a ja cítim, že som urobila správnu vec, tak potom by sa nás nemala týkať. Problém však nastáva, ak je téma konfliktu osobná a rozkýve naše pocity.
„Je práca so sebou, ochota poznať, čo sa so mnou deje. Asi nie sme v poriadku, ak nás dokáže rozrušiť banálna situácia. Niekedy máme veľa povinností a stresu, takže oveľa horšie znášame akékoľvek konfliktné situácie. Ak sme v pohode, sme oveľa viac rezistentní. Ľudia, ktorí pracujú so sebapoznaním, cielene budujú svoju mentálnu a fyzickú odolnosť, lepšie znášajú konfliktné situácie,“ vysvetľuje odborníčka.
Je teda na z nás, ako sa popasujeme s každodennými náročnými situáciami, či im budeme podliehať alebo sa budeme venovať osobnej psychohygiene a riadiť si svoj život s rozumom.
10 rád ako zvládnuť konflikt
Konflikty sú v našom živote dôležité a významné, pretože prinášajú nové riešenia a kreativitu, no treba ich viesť pozitívne.
Pri konflikte je dôležitý záujem oboch strán o riešenie. Ak vidíte, že druhá strana nemá záujem hľadať riešenie, ale potrebuje sa len zbaviť negatívnych emócií, konflikt ukončite.
Nevstupujte do konfliktu, ak sa vo vás stupňujú nespracované emócie alebo ste v epicentre situácie, ktorú chcete riešiť.
Využite na riešenie problematickej situácie čas, keď je druhá strana racionálne a pozitívne naladená.
Otvárajte diskusiu neutrálnym spôsobom, bez zbytočných emócií.
Snažte sa získať nadhľad a vypočuť si a rešpektovať druhú stranu.
Neduste v sebe nesúhlas, ale dávajte najavo svoj názor. Vyhnete sa tak stupňovaniu napätia v sebe a neovládateľnému výbuchu.
Počítajte s tým, že najťažšie sú konflikty s blízkymi ľuďmi.
Ak sa vás situácia netýka, nevstupujte do konfliktu a držte sa mimo, napríklad ak výbušný typ človeka len hľadá svoju obeť, aby uvoľnil svoje nespracované emócie.
Pracujte na sebe, budujte si fyzickú a mentálnu odolnosť, doprajte si pravidelný relax a psychohygienu, a budete konflikty zvládať ľahšie.
Ohnivejšie typy ako víťazi?
Sú ľudia, ktorí majú doslova konfliktné nastavenie, len vojdú do električky a už sa s niekým pohádajú. Tieto ohnivé typy často prekričia druhú stranu napriek tomu, že pravda je na jej strane. Tá sa potom radšej stiahne, než by mala podstupovať takéto stresujúce scény. „Mnoho ľudí takto zastrašuje a používa scény ako manipuláciu, to znamená, že nakričia na druhého človeka a on ustúpi, len aby sa vyhol konfliktu. Do takéhoto agresívneho správania často patria aj vulgarizmy. Druhá strana je až zdesená a zabudne na svoj oprávnený nárok. Ak spor nie je dôležitý, je lepšie sa stiahnuť a nenechať na seba kričať, ak však potrebujeme presadiť svoj názor, je vhodné použiť asertívne správanie,“ odporúča odborníčka a dodáva, „môže to však byť aj otázka temperamentu, to, čo je pre niekoho normálna komunikácia, je pre druhého extrém. Dôležité je aj, či má druhá strana záujem problém riešiť alebo nie“.