SME
Štvrtok, 20. február, 2020 | Meniny má Lívia

Spojte benefity niekoľkých športov do jedného a schudnite

Metóda cvičenia s názvom gyrokinesis umožňuje príjemné pohyby bez nadmernej záťaže a prináša efektívne výsledky.

(Zdroj: Fotolia.com)

O čo ide?

Gyrokinesis si už získal tisíce cvičencov vo viac ako päťdesiatich krajinách sveta a medzi nimi i mnohé celebrity.

Spája totiž benefity viacerých druhov pohybových aktivít do jednej metódy, ktorá sa cvičí veľmi príjemne a bez nadmerného zaťaženia. Jej efekt pocítite výrazne na svojom tele i psychickej pohode.

Cvičenie gyrokinesis je založené na holistickom prístupe k pohybu a vytvorené tak, aby ho mohol vykonávať doslova ktokoľvek, mladí, seniori, zdraví ľudia i ľudia, ktorí sú po úraze či s nejakým zdravotným problémom.

Nezáleží na výkonnosti, pohyblivosti ani iných predpokladoch, gyrokinesis je individuálne prispôsobivý.

„Cvičenie je prispôsobené na mieru, či už potrebujete rozhýbať stuhnutý chrbát, alebo boľavé koleno, posilniť hlboké svaly, natiahnuť. Je určené pre všetkých, pre ľudí, ktorí pracujú pri počítači, vrcholových športovcov alebo ľudí po úraze či s chronickými bolesťami,“ vysvetľuje certifikovaná trénerka Katarína Štrbáková.

Toto cvičenie spája v sebe prvky jogy, tanca, taichi, gymnastiky, plávania a fyzioterapie. Dávnejšie sa mu hovorilo aj joga pre tanečníkov. Metódu totiž vyvinul profesionálny tanečník Juliu Horvath pôvodom z Maďarska, ktorý tancoval v Rumunsku, Taliansku i v Spojených štátoch amerických.

Pri svojej práci sa často zranenl, čo mu neskôr spôsobovalo chronickú bolesť. Chcel sa rýchlo zotaviť, zvýšiť svoju obratnosť, vitalitu a prísun energie, a zároveň sa zbaviť neutíchajúcej bolesti.

Ako to funguje

Pri vývoji tohto cvičenia vychádzal jeho tvorca z pohybu chobotnice, mačky a opice. Dôvodom je ich schopnosť pohybovať sa v ľubovoľnom smere v akomkoľvek okamihu so zodpovedajúcou silou a kontrolou.

K téme sa vyjadruje:
Katarína Štrbáková, certifikovaná trénerka gyrokinesis a fyzioterapeutka
katarina-strbakova_r7959.jpg

Medzi základné myšlienky Julia Horvatha patrí presvedčenie, že hnacou silou pohybu je zámer. Podľa Julia možno ľudské telo napriek jeho obmedzeniam modelovať a uvoľniť.

Väčšina športov, ako je napríklad behanie, bicyklovanie, veslovanie sa vykonáva jedným smerom, lineárne, gyrokinesis je však iný.

„Pracuje v 3D a umožňuje pohyb dopredu, dozadu doboku a do špirály, všetky tieto pohyby pôsobia na hlboké svaly tela, vyživujú kĺby a posilňujú kardiovaskulárny systém. Toto spojenie nie je v žiadnom inom druhu a systéme cvičenia,“ zdôrazňuje Katarína Štrbáková.

Plynule a harmonicky

Metóda cvičenia je založená na plynulých pohyboch, ktoré sa vykonávajú do strán alebo krúživých či špirálovitých pohyboch.

Dôležitá je synchronizácia, pravidelný rytmus a správne dýchanie. Pohyby sa vykonávajú s podporou a odporom v prirodzenom rozsahu bez nadmerného zaťaženia, otrasov alebo tlaku.

Starostlivo vytvárané pohybové sekvencie vnášajú do tela rovnováhu, účinnosť, silu a pružnosť. Dôležité je dosiahnutie rovnováhy medzi rozsahom pohybu, predĺžením a ťahaním dovnútra k jadru orgánov.

Výsledkom je stabilita protichodných síl. Príliš namáhané kĺby sa prirodzene uvoľnia a organizmus sa stabilizuje pomocou kontrastu pohybov.

Zároveň je dôležitá koordinácia dychu a pohybu. Ľahšie závažia pomáhajú prirodzené budovanie dlhších a štíhlejších svalov.

Myseľ sa sústreďuje na kvalitu vykonávania pohybov a tým relaxuje, uvoľní sa a osvieži. Hlavné sú sila, obratnosť a koordinácia.

„Pri každom cvičení je dôležitá presnosť a správnosť vykonávaného pohybu, preto sa odporúča cvičiť s certifikovaným trénerom, ktorý vie posúdiť, skontrolovať, či daný pohyb robíte správne,“ vysvetľuje Katarína Štrbáková.

01.jpg

Gyrokinesis a gyrotonic

Gyrotonic a gyrokinesis sú dve príbuzné metódy cvičenia, ktoré sa líšia tým, že gyrokinesis sa cvičí v sede, v stoji alebo na zemi a gyrotonic sa cvičí na špeciálnom zariadení.

Trénerka vysvetľuje: „Gyrokinesis je skupinové cvičenie zamerané na dýchanie, strečing, otváranie energetických centier. Cvičí sa na stoličkách v sede, na zemi alebo v stoji, gyrotonic je zameraný na individuálne potreby klienta a cvičí sa na Gyrotonic pulley Tower, na stroji, kde sa dá nastaviť výška, odpor i váha.“

Hlavné benefity

  • zvýšenie funkčnosti organizmu
  • zlepšenie držanie tela
  • zlepšenie rozsahu pohybov
  • zvýšenie obratnosti
  • lepšia funkčnosť kĺbov
  • podpora chrbtice
  • uvoľnenie svalového napätia
  • zlepšenie krvného obehu
  • precvičenie hlbokého svalstva
  • zlepšujú pružnosti

Vďaka zlepšeniu prúdenia energie v tele gyrokinesis navyše zvyšuje vitalitu, telesnú a duševnú rovnováhu i fungovanie kognitívnych funkcií.

Zároveň pomáha odplavovať z tela toxíny. Navodzuje celkový pocit pohody a pokoja. Nezanedbateľná je tiež kardiovaskulárna stimulácia, stimulácia a posilnenie nervového systému a podpora vytrvalosti.

Podľa Kataríny Štrbákovej dosahujú zaujímavé výsledky pacienti s vysunutými platničkami i skoliózami, „zatiaľ najväčším úspechom je chlapec, ktorý po autonehode ostal na vozíku s diagnózou trvalých následkov, ale po niekoľkých mesiacoch intenzívneho cvičenia chodí, zdvíha ruky a plynulo rozpráva“. Pre výraznejší efekt sa odporúča absolvovať jedno až dve cvičenia týždenne.

Kto cvičí gyrokinesis a gyrotonic?

Prekrásna Ornella Muti si pomocou tohto cvičenia udržiava vitalitu.

ornella-muti.jpg

Čaro gyrotonicu objavila aj populárna Lady Gaga.

lady-gaga.jpg

Gyrokinesis si obľúbila najmä pre ohybnosť pri tanečných vystúpeniach aj speváčka Madonna.

sita_madonna_r156.jpeg

Herečka Gwyneth Paltrow zaradila gyrokinesis medzi svoje pravidelné pohybové aktivity.

sita_gwyneth-paltrow_r5929.jpeg

Foto: Fotolia, Facebook.com, SITA

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. ... viac ako vzdelanie
  2. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  3. Ktorá farba je tá tvoja?
  4. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  5. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
  6. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  7. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  8. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  9. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  2. Ktorá farba je tá tvoja?
  3. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  4. ... viac ako vzdelanie
  5. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  6. Prečo je Nitra rajom študentov?
  7. Moderné, inovatívne a praktické štúdium práva? U nás sa to dá!
  8. Fakulta posiela študentov do verejných inštitúcií a vzdeláva ich
  9. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  10. Do BILLA športovej rodiny pribudla biatlonistka Paulína Fialková
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 16 249
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 11 120
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 10 408
  4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 7 203
  5. Darujte od srdca pre rozum 6 851
  6. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 6 261
  7. SME proti extrémizmu na školách 5 626
  8. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 5 558
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 5 408
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 5 347

Hlavné správy zo Sme.sk

Pre kontaky s Kočnerom môžu Mamojku z Ústavného súdu vylúčiť

Funkčné obdobie ústavných sudcov je dvanásť rokov.

Mojmír Mamojka.
Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Petra Schutza

Mimoriadna schôdza nie je legitímna

Fico povedal, že schôdza je legitímna. Čo je, najjemnejšie povedané, zavádzanie.

Peter Schutz
Adriana Pašková počas Newyorského Týždňa módy