Dajte si do tela s týmto intenzívnym tréningom

Je efektívny, flexibilný, posilní vaše srdce, spáli tuky, zaberie málo času a môžete ho robiť kdekoľvek.

(Zdroj: Fotolia.com)

HIIT tréning alebo, ak chcete, vysoko intenzívny intervalový tréning sa teší veľkej obľube. Prináša totiž množstvo benefitov a najmä je náročný na cvičiaceho a nie na čas.

Za pätnásť, dvadsať minút cvičenia vo vysokej intenzite môžete dosiahnuť viac ako po hodine potulovania sa vo fitku.

Podľa trénera Pavla Červenku je však vysoká intenzita relatívny pojem, „u každého cvičiaceho to znamená niečo iné. Najjednoduchšia predstava, ako odlíšiť vysokú intenzitu od ľahkého tréningového tempa, je, že pri nej nie je schopný človek plynulo viesť rozhovor, ako napríklad pri bežeckom výkluse.

K téme sa vyjadruje:
hlavný tréner v CrossFit Proton Pavol Červenka
pavol-cervenka.jpg

V podstate je dôležité vo vopred danom intervale zo seba vydať skoro maximum, teda 75 – 85 %. Pokročilý športovec je schopný ísť možno aj nad 90 % svojho maxima, no pri väčšom počte intervalov je pravdepodobné, že výkon neudrží alebo bude na úkor techniky,“ vysvetľuje odborníka a dodáva, že cieľom je využiť kratší tréningový čas naplno a naštartovať tak metabolizmus.

Pre koho je HIIT určený a pre koho nie?

Oslovil vás tento spôsob cvičenia ale premýšľate, či je vhodný aj pre vás? Podľa Pavla Červenku môže byť zaujímavým spestrením tréningu, „ak je niekto zvyknutý na stereotyp z fitnescentra, kde prechádza počas hodiny od jedného stroja k druhému a vždy urobí zopár sérií bez nejakého významného zadýchania, intenzívny intervalový tréning prinesie výborné spestrenie tréningového programu.

Pri prvých pokusoch môže byť niekedy aj šok pre telo, avšak s pozitívnymi vplyvmi. Určite je dôležité, aby si každý zvolil cviky, ktorých techniku má zvládnutú.

Pretože práve pri zvýšenej intenzite by sa prejavilo veľa technických nedostatkov, čo môže viesť pri neuváženom zvolení cvikov k zraneniu".

HIIT naopak nie je vhodný pre úplného začiatočníka, ktorý sa len zoznamuje s pohybovými vzormi a získava základné poznatky o tréningu.

„Ak by sa príliš skoro vrhol na vysokú intenzitu, pravdepodobne by veľmi rýchlo stratil správnu techniku, ale aj celkovo výdrž dokončiť daný interval.

Keďže získanie základnej vytrvalosti je dlhodobý proces, treba, aby človek postupne zvyšoval zaťaženie počas tréningu,“ vysvetľuje tréner a dodáva, „až v momente, keď bude po niekoľkých intenzívnejších tréningoch cítiť výdrž, môže otestovať intervaly s vysokou intenzitou“.

5 benefitov HIIT

  1. V prvom rade je to nezávislosť od miesta. Je možné zaradiť HIIT tréning počas dovolenky na hotelovej izbe, ale aj v kvalitne vybavenom fitnescentre.
  2. Je časovo menej náročný. V krátkych intervaloch s celkovou dĺžkou nepresahujúcou 15 – 20 minút je človek schopný precvičiť všetky časti tela.
  3. Ďalšou výhodou je zrýchlenie metabolizmu nielen počas samotného tréningu, ale ešte niekoľko hodín po ňom. Čo ide ruka v ruke s lepším spaľovaním kalórií.
  4. Je výzvou. Pre väčšinu ľudí bude taktiež výzvou, zo začiatku nie je totiž vôbec ľahké dokončiť niektoré typy tréningov.
  5. Je flexibilný. Môžete si sami zvoliť, ktoré cviky a z akej oblasti chcete cvičiť.

Čo by ste mali o HIIT vedieť

HIIT je náročný a vyžaduje si plné nasadenie, „dôležité je poriadne rozcvičiť a zahriať svalstvo, kĺby a šľachy,“ zdôrazňuje Pavol Červenka a vysvetľuje, „veľakrát sa nachádzajú v intervaloch výbušné cviky, ktoré by mohli spôsobiť napríklad natiahnutie svalu, ak by nebolo telo správne zahriate. Pomôže skákanie cez švihadlo, ľahký výklus, prípadne stacionárny bicykel. Po dokončení samotných intervalov je dobré telo vystrečovať a uvolniť svaly“.

Zapáčil sa vám HIIT, ako často si môžete takto spestriť cvičenie? Podľa trénera záleží frekvencia HIIT tréningov od úrovne cvičenca a nastaveného tréningu, „ak je vhodne zvolený intervalový tréning, je možné ho vykonávať aj dva až tri dni za sebou. Je však dôležité zaradiť aj deň voľna v rámci regenerácie.

Vďaka tomu nepríde k extrémnej únave, ktorá by mohla viesť v nedostatočnej intenzite v ďalšom tréningu“.

Nezabúdajte preto, že aj váš organizmus má určité limity, ktoré treba rešpektovať.

Príklad na HIIT

Tréning doma 5 kôl, 4x1minútové intervaly:

1. minúta - 45s drepy s vlastnou váhou - 15s oddych

2. minúta - 45s kliky - 15s oddych

3. minúta - 45s preskoky zo strany na stranu(sťažením môže byť prekážka cez ktorú treba preskočiť) - 15s oddych

4. minúta - 45s plank na brucho - 15s oddych

Tréning vonku, napríklad v parku:

12 minút vo vysokej intenzite - 200 m beh - 15 výskokov na lavičku/múr - 20 výpadov – 30 s pauza a celé zopakovať.

Cieľ je čo najväčší počet kôl.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 943
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 213
  3. Od septembra opäť po starom 4 181
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 115
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 838
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 715
  7. Ako sme jazdili v socializme 1 457
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 277
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 113
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 089

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

KULTÚRA

Rytmus bude nadávať, orchester hrať

Ľahší primitivizmus a ukáznenosť vraj idú dokopy.

Blog Roberta Redhammera

Vráťme školstvu racionalitu

V utorok bolo 240. výročie vydania nariadenia o reorganizácii školstva na našom území.

Neprehliadnite tiež

Ako si vybrať správny matrac? Toto si všímajte pri jeho kúpe

Čo si myslí ortopéd a odborník na matrace?

Modelka a herečka Kate Upton trénovala s mariňákmi

Známa blondínka sa rozhodla podporiť detroitských vojakov.

V afganskom Kábule sa konala najodvážnejšia módna prehliadka v dejinách

Organizátor Adžmal Hakíkí bol rozhodnutý akciu uskutočniť, aj keby na nej mal pri samovražednom útoku prísť o ruky aj nohy.

Legendárny zdvih z Hriešneho tanca: Hlavná herečka sa podelila o detaily z natáčania

Všetci dobre poznáme scénu, keď Baby namiesto sedenia v kúte vyskočí do náruče Patricka Swayzeho.