SME
Nedeľa, 16. február, 2020 | Meniny má Ida, Liana

Dajte si do tela s týmto intenzívnym tréningom

Je efektívny, flexibilný, posilní vaše srdce, spáli tuky, zaberie málo času a môžete ho robiť kdekoľvek.

(Zdroj: Fotolia.com)

HIIT tréning alebo, ak chcete, vysoko intenzívny intervalový tréning sa teší veľkej obľube. Prináša totiž množstvo benefitov a najmä je náročný na cvičiaceho a nie na čas.

Za pätnásť, dvadsať minút cvičenia vo vysokej intenzite môžete dosiahnuť viac ako po hodine potulovania sa vo fitku.

Podľa trénera Pavla Červenku je však vysoká intenzita relatívny pojem, „u každého cvičiaceho to znamená niečo iné. Najjednoduchšia predstava, ako odlíšiť vysokú intenzitu od ľahkého tréningového tempa, je, že pri nej nie je schopný človek plynulo viesť rozhovor, ako napríklad pri bežeckom výkluse.

K téme sa vyjadruje:
hlavný tréner v CrossFit Proton Pavol Červenka
pavol-cervenka.jpg

V podstate je dôležité vo vopred danom intervale zo seba vydať skoro maximum, teda 75 – 85 %. Pokročilý športovec je schopný ísť možno aj nad 90 % svojho maxima, no pri väčšom počte intervalov je pravdepodobné, že výkon neudrží alebo bude na úkor techniky,“ vysvetľuje odborníka a dodáva, že cieľom je využiť kratší tréningový čas naplno a naštartovať tak metabolizmus.

Pre koho je HIIT určený a pre koho nie?

Oslovil vás tento spôsob cvičenia ale premýšľate, či je vhodný aj pre vás? Podľa Pavla Červenku môže byť zaujímavým spestrením tréningu, „ak je niekto zvyknutý na stereotyp z fitnescentra, kde prechádza počas hodiny od jedného stroja k druhému a vždy urobí zopár sérií bez nejakého významného zadýchania, intenzívny intervalový tréning prinesie výborné spestrenie tréningového programu.

Pri prvých pokusoch môže byť niekedy aj šok pre telo, avšak s pozitívnymi vplyvmi. Určite je dôležité, aby si každý zvolil cviky, ktorých techniku má zvládnutú.

Pretože práve pri zvýšenej intenzite by sa prejavilo veľa technických nedostatkov, čo môže viesť pri neuváženom zvolení cvikov k zraneniu".

HIIT naopak nie je vhodný pre úplného začiatočníka, ktorý sa len zoznamuje s pohybovými vzormi a získava základné poznatky o tréningu.

„Ak by sa príliš skoro vrhol na vysokú intenzitu, pravdepodobne by veľmi rýchlo stratil správnu techniku, ale aj celkovo výdrž dokončiť daný interval.

Keďže získanie základnej vytrvalosti je dlhodobý proces, treba, aby človek postupne zvyšoval zaťaženie počas tréningu,“ vysvetľuje tréner a dodáva, „až v momente, keď bude po niekoľkých intenzívnejších tréningoch cítiť výdrž, môže otestovať intervaly s vysokou intenzitou“.

5 benefitov HIIT

  1. V prvom rade je to nezávislosť od miesta. Je možné zaradiť HIIT tréning počas dovolenky na hotelovej izbe, ale aj v kvalitne vybavenom fitnescentre.
  2. Je časovo menej náročný. V krátkych intervaloch s celkovou dĺžkou nepresahujúcou 15 – 20 minút je človek schopný precvičiť všetky časti tela.
  3. Ďalšou výhodou je zrýchlenie metabolizmu nielen počas samotného tréningu, ale ešte niekoľko hodín po ňom. Čo ide ruka v ruke s lepším spaľovaním kalórií.
  4. Je výzvou. Pre väčšinu ľudí bude taktiež výzvou, zo začiatku nie je totiž vôbec ľahké dokončiť niektoré typy tréningov.
  5. Je flexibilný. Môžete si sami zvoliť, ktoré cviky a z akej oblasti chcete cvičiť.

Čo by ste mali o HIIT vedieť

HIIT je náročný a vyžaduje si plné nasadenie, „dôležité je poriadne rozcvičiť a zahriať svalstvo, kĺby a šľachy,“ zdôrazňuje Pavol Červenka a vysvetľuje, „veľakrát sa nachádzajú v intervaloch výbušné cviky, ktoré by mohli spôsobiť napríklad natiahnutie svalu, ak by nebolo telo správne zahriate. Pomôže skákanie cez švihadlo, ľahký výklus, prípadne stacionárny bicykel. Po dokončení samotných intervalov je dobré telo vystrečovať a uvolniť svaly“.

Zapáčil sa vám HIIT, ako často si môžete takto spestriť cvičenie? Podľa trénera záleží frekvencia HIIT tréningov od úrovne cvičenca a nastaveného tréningu, „ak je vhodne zvolený intervalový tréning, je možné ho vykonávať aj dva až tri dni za sebou. Je však dôležité zaradiť aj deň voľna v rámci regenerácie.

Vďaka tomu nepríde k extrémnej únave, ktorá by mohla viesť v nedostatočnej intenzite v ďalšom tréningu“.

Nezabúdajte preto, že aj váš organizmus má určité limity, ktoré treba rešpektovať.

Príklad na HIIT

Tréning doma 5 kôl, 4x1minútové intervaly:

1. minúta - 45s drepy s vlastnou váhou - 15s oddych

2. minúta - 45s kliky - 15s oddych

3. minúta - 45s preskoky zo strany na stranu(sťažením môže byť prekážka cez ktorú treba preskočiť) - 15s oddych

4. minúta - 45s plank na brucho - 15s oddych

Tréning vonku, napríklad v parku:

12 minút vo vysokej intenzite - 200 m beh - 15 výskokov na lavičku/múr - 20 výpadov – 30 s pauza a celé zopakovať.

Cieľ je čo najväčší počet kôl.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  2. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  3. Darujte od srdca pre rozum
  4. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  5. Oplatí sa investovať do lepších svetiel?
  6. Získajte výnos až 15 % ročne
  7. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili
  8. Kvízová hra o Gorile :) volebnú noc osvieži, po voľbách nesklame
  9. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime?
  10. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať?
  1. Gambrinus skončil s výrobou piva v plastových fľašiach
  2. Ako môže prežiť umenie v Žiline?
  3. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  4. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  5. Ani úrazy zubov neohrozia prípravy na ples, svadbu či rokovanie
  6. Poklepanie základného kameňa viacúčelovej športovej haly na EUBA
  7. EXIMBANKA SR prináša ďalšie možnosti pre Vaše rozvojové projekty
  8. 20% na celý nákup! Už túto sobotu vo všetkých predajniach KRAJ
  9. Liek na Parkinsonovu chorobu sa možno bude skúšať na Slovensku
  10. Darujte od srdca pre rozum
  1. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 18 927
  2. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 18 318
  3. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 9 178
  4. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 8 393
  5. SME proti extrémizmu na školách 7 158
  6. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 6 709
  7. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 6 644
  8. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 6 133
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 5 871
  10. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 5 829

Hlavné správy zo Sme.sk

Boli mladí, veselí a chceli stráviť dni v uralskej divočine. Skončilo sa to katastrofálne.
Petra Vlhová so svojím tímom.

Kiska: Poviem polícii, kto je za anonymným videom

Pellegrini video komentovať nechcel, konať má polícia.

Andrej Kiska.
Autorská strana Michala Havrana

Voľba z trucu a nenávisti (píše Michal Havran)

Voľby i dnes rozbíjajú rodiny.

Predvolebný bilbord ĽSNS.

Neprehliadnite tiež

Jaro Bekr a Monika Hilmerová

Päť spôsobov podľa vedy, ako vychovať šťastné dieťa

Úlohu zohráva zamestnanie matky, pravidelná aktivita, ale aj technológie.

Ilustračné foto.

Zimný rumenec: Ako si odtieňmi červenej ozvláštniť šatník?

Šesť spôsobov, ako nosiť červenú farbu.