SME

Viac ako jedno dieťa? V minulosti hanba

Veľké rodiny so siedmimi až dvanástimi deťmi? Nie úplne správna predstava pôvodnej slovenskej rodine. Takmer sto rokov sa na južnom Slovensku dodržiavala tradícia jedného dieťaťa.

Model jednodetnej rodiny sa začal uplatňovať v priebehu 19. storočia, kulminoval v dvadsiatych a tridsiatych rokoch 20. storočia a týkal sa juhu stredného Slovenska. Na snímke Ondrej Pólya, sirota, ktorého matka zahynula pri potrate, keď čakala drModel jednodetnej rodiny sa začal uplatňovať v priebehu 19. storočia, kulminoval v dvadsiatych a tridsiatych rokoch 20. storočia a týkal sa juhu stredného Slovenska. Na snímke Ondrej Pólya, sirota, ktorého matka zahynula pri potrate, keď čakala dr (Zdroj: ŠTÁTNY ARCHÍV LEVICE)

Veľké rodiny so siedmimi až dvanástimi deťmi? Takáto predstava o pôvodnej slovenskej rodine nie je úplne pravdivá. Takmer sto rokov sa na južnom Slovensku dodržiavala tradícia jedného dieťaťa.

Ida Pólya žije v Starom Hrádku. Sama, vo veľkom gazdovskom dome hneď vedľa kostola. Má takmer deväťdesiat a každý deň sa zhovára s fotografiami vystavenými vo vitríne. Ďalšie sú starostlivo uložené v škatuliach.

Je na nich jej otec, starý otec, matka a stará matka, jediní príbuzní, ktorých zažila. Je posledným potomkom bohatej reformovanej rodiny, ktorá tak ako to bolo začiatkom dvadsiateho storočia zvykom, dodržiavala tradíciu jedného dieťaťa.

SkryťVypnúť reklamu

Dom sa nachádza v niekdajšom centre obce a v minulosti slúžil aj ako obecný úrad. Jej otec Ondrej Pólya bol starostom, vzadu vo dvore je veľká maštaľ, tekovský región bol známy chovom koní.

„U nás v kuchyni sa stretávalo obecné zastupiteľstvo,“ hovorí Ida Pólya. Ako jedinému dieťaťu sa jej dostalo všetkého, vyrástla z nej hrdá, sebavedomá a samostatná žena. Bola scestovaná a vzdelaná. Ostala však bezdetná, rozviedla sa krátko po svadbe.

Jej otec bol tiež jedináčik, takže stará pani je jediným žijúcim potomkom ich rodu. Jej stará matka z otcovej strany zomrela pri potrate, keď čakala druhé dieťa.

„Na to, aby nevesta nemala viac ako jedno dieťa, dohliadali hlavne svokry,“ hovorí historička Jarmila Bátovská. „Keď svokra Idinej starej matky zistila, že nevesta čaká druhé dieťa, položila vraj ruku na brucho nevesty a rázne povedala: Nem!“

SkryťVypnúť reklamu

stara-mama-idy-polya11_r4463.jpgSvadobná fotografia približne z roku 1903. Na snímke matka Ondreja Pólyiho a stará matka Idy Pólyovej. Zomrela pri nelegálnom potrate, keď čakala svoje druhé dieťa. FOTO: ŠTÁTNY ARCHÍV LEVICE

ondrej-polya-so-starou-mamou11.jpgJedináčik Ondrej Pólya ostal po smrti matky v starostlivosti starej matky, ktorá nevestu prinútila ísť na potrat. FOTO: ŠTÁTNY ARCHÍV LEVICE

Cieľom bolo nedrobiť pozemky

Mať viac ako jedno dieťa bola spoločenská hanba, žena riskovala výsmech celej dediny, rodíš ako Cigaňa, zvyklo sa takejto nešťastnici nadávať. „V tomto type prostredia išlo o nepísanú, no o to pevnejšiu normu,“ vysvetľuje Ján Aláč z Gemersko-malohontského múzea v Rimavskej Sobote.

Model jednodetnej rodiny sa podľa jeho slov začal uplatňovať v priebehu 19. storočia, kulminoval v dvadsiatych a tridsiatych rokoch 20. storočia a týkal sa juhu stredného Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

„Boli to najmä evanjelické regióny Hont, Novohrad, čiastočne Tekov a Gemer-Malohont, inde na Slovensku sa tento fenomén nevyskytoval,“ hovorí Ján Aláč.

Jednodetný systém bol rozšírený aj v kalvínskom prostredí Maďarska, či odtiaľ prišiel na naše územie, sa nedá s istotou povedať. Za jeho vznikom stojí pravdepodobne zmena uhorskej legislatívy a zákon z roku 1848.

Zrušilo sa poddanstvo, preusporiadali sa vlastnícke vzťahy, došlo k sceľovaniu pôdy a možnosti získať ju do osobného vlastníctva. Výmera, ktorú bývalí poddaní dostali, bola však malá a veľký počet potomkov spôsoboval pomalé, ale isté schudobňovanie rodiny.

Zmenilo sa aj dedičské právo. Už nie prvorodený syn, ale všetky deti rovnakým dielom dedili majetok svojich rodičov. To ohrozovalo celistvosť a veľkosť gazdovstiev.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Cieľom jednodetného systému bolo nedrobiť majetok a zabezpečiť jednému, nanajvýš dvom deťom vysoký životný štandard,“ hovorí Jarmila Bátovská.

Rozšírený bol však len medzi protestantmi, preto za jednu z príčin možno považovať aj pragmatizmus a racionalizmus protestantov.

Katolícke rodiny mávali bežne päť až šesť detí, mnohé dokonca desať alebo dvanásť. Grunt s rozlohou pätnásť hektárov ich nedokázal uživiť, aspoň šesť z nich muselo odísť do Ameriky. Tomu sa reformované a evanjelické rodiny chceli vyhnúť.

Vnímali ako hanbu, keď dieťa muselo odísť do Ameriky alebo do Francúzska, záležalo im na tom, aby ostalo doma, bolo zabezpečené a nešlo na žobrácky groš.

„Preto sú v našom regióne katolícke dediny, z ktorých polovica obyvateľov odišla do Ameriky, a dediny, napríklad Žemberovce, kde nájdete minimum ‚amerikánov‘,“ dodáva Bátovská.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

ida-polya_r8560.jpg
Ida Pólya zamlada. FOTO: ŠTÁTNY ARCHÍV LEVICE

ida-polyova_2013a_r2807.jpg
Ida Pólya ukazuje rodinné fotografie. FOTO: ŠTÁTNY ARCHÍV LEVICE

Priveľa mladých žien na cintorínoch

Spoločnosť postupne uznala jednodetstvo ako prijateľnú rodinnú formu, evanjelické rodiny ju dokonca považovali za formu morálnu. Viacdetné rodiny vnímali ako menejcenné. V niektorých starých ľuďoch je dodnes hlboko zakorenený pocit pohŕdania pri pohľade na ženu s troma a viac deťmi.

Viac detí bolo hanbou aj napriek tomu, že rodičia si uvedomovali riziká s tým spojené. Úroveň zdravotnej starostlivosti bola nízka, detská úmrtnosť vysoká a veľké nebezpečenstvo predstavovali aj neodborne vykonávané potraty.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3UVR na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 032
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 629
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 879
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 679
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 290
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 827
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 247
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 146
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 215
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 336
  3. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 8 309
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 290
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 886
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 791
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 028
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 574
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu