SME
Utorok, 18. február, 2020 | Meniny má Jaromír

Sedavá práca vám výrazne skracuje život

Bude to znieť pravdepodobne strašidelne, ale sedenie počas dňa dlhšie ako 11 hodín zvyšuje riziko úmrtia o 40 %.

(Zdroj: Fotolia.com)

Mnohí z nás si život doslova presedia. Môže za to životný štýl, ktorí súvisí aj s prácou. Čoraz viac ľudí má sedavú prácu závislú na počítači.

Keď sa vrátite domov, jediné po čom vyčerpaní túžite, je sadnúť si pred televíziu, nič nerobiť a nerozmýšľať. Vraví sa, že sedenie je v dnešnej spoločnosti novým fajčením.

Nášmu telu skutočne neprospieva a môže zabíjať. Inak povedané, môže dátum úmrtia výrazne priblížiť.

Ak sedíte viac ako osem hodín denne, riziko úmrtia v nižšom veku sa zvyšuje o 15 %. V prípade vysedávania viac ako 11 hodín ide o 40 % väčšie riziko.

Naše telo je nastavené na pohyb

Pre ľudské telo je pohyb prirodzenou súčasťou a akonáhle je príliš dlho pasívne, odrazí sa to na jeho zdravotnom stave.

Ľudia sedia v práci, doma aj v spoločnosti, na káve s priateľmi či v reštaurácii.

Vyhovárajú sa na nedostatok času, ktorý nám bráni vo väčšej a častejšej fyzickej aktivite. Môžete však zabiť dve muchy jednou ranou.

Vneste do svojho bežného dňa viac pohybu

  • Namiesto výťahu využívajte schody, neplaťte si za steper vo fitnescentre
  • V práci sa od stola postavte aspoň raz za hodinu a 5 minút sa prechádzajte či ponaťahujte svaly
  • Urobte si vo svojom harmonograme priestor na 30 minút cvičenia, stačí ľahký pohyb
  • Nechoďte s priateľmi na kávu, ale radšej sa spolu prejdite
  • Namiesto donášky jedla si varte doma alebo sa prejdite do reštaurácie
  • Nenakupujte cez internet príliš často, uprednostnite chodenie po obchodoch
  • Po príchode domov z práce sa vždy poriadne ponaťahujte
  • Telefonujte postojačky

Prečo je to také dôležité?

Je logické, že príliš veľa sedenia škodí a môže mať na vaše zdravie fatálne následky. Je jedným z dôvodov zvyšovania obezity a zhoršovania metabolizmu, čo zahŕňa problémy ako zvýšený krvný tlak, zvýšenie podielu cukru v krvi, pribúdanie telesného tuku, zvyšovanie cholesterolu a v súvislosti s tým vznik cukrovky či srdcovo-cievnych ochorení.

Lifehacker.com uvádza, čo sa deje s naším telom po určitom čase sedavého životného štýlu.

Hneď ako si sadnete, elektrická aktivita sa vo vašich svaloch spomalí a spaľovanie kalórií sa zníži na jednu kalóriu za minútu. Je to približne tretina toho, čo za minútu spálite pri chôdzi.

Po dvoch týždňoch sedenia viac ako 6 hodín denne vášmu telu postupne pribúdajú tukové bunky, narastá cholesterol a inzulínová rezistencia, čo je stav, kedy už normálne množstvo inzulínu nie je schopné dodať cukor do buniek.

To môže zapríčiniť nástup cukrovky aj obezity. Aj keď ste predtým pravidelne cvičili, po dvoch týždňoch pasivity a sedenia vaša kondícia výrazne klesne a začnete priberať.

Po roku neustáleho sedenia už rednú kosti a váha stále viac narastá. Ak budete viesť takýto životný štýl ďalších desať či dvadsať rokov, znížite si dĺžku života v priemere o sedem rokov.

Následkom môže byť v 64 % prípadov úmrtie spôsobené srdcovo-cievnymi ochoreniami a riziko rakoviny prostaty a prsníkov sa zvyšuje o 30 %.

Už ste vstali zo stoličiek?

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vy strácate gastráče? S kartou CALLIO BONSY je tomu koniec
  2. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  3. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  4. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  5. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  6. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  7. Darujte od srdca pre rozum
  8. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  9. Oplatí sa investovať do lepších svetiel?
  10. Získajte výnos až 15 % ročne
  1. Do BILLA športovej rodiny pribudla biatlonistka Paulína Fialková
  2. Heroes: Klienti sú naši hrdinovia
  3. Domácnosti teraz môžu získať dotáciu až 3 400 eur
  4. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
  5. Hollého 6 – reprezentatívne kancelárie v centre Žiliny
  6. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  7. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  8. Vaše auto vám už neukradne nikto
  9. Móda roku 2020: Ktoré kúsky ostávajú in?
  10. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 18 675
  2. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 12 578
  3. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 9 803
  4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 8 302
  5. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 7 417
  6. Darujte od srdca pre rozum 6 661
  7. SME proti extrémizmu na školách 6 278
  8. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 6 115
  9. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 6 028
  10. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 5 930