SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Sedavá práca vám výrazne skracuje život

Bude to znieť pravdepodobne strašidelne, ale sedenie počas dňa dlhšie ako 11 hodín zvyšuje riziko úmrtia o 40 %.

(Zdroj: Fotolia.com)

Mnohí z nás si život doslova presedia. Môže za to životný štýl, ktorí súvisí aj s prácou. Čoraz viac ľudí má sedavú prácu závislú na počítači.

Keď sa vrátite domov, jediné po čom vyčerpaní túžite, je sadnúť si pred televíziu, nič nerobiť a nerozmýšľať. Vraví sa, že sedenie je v dnešnej spoločnosti novým fajčením.

Nášmu telu skutočne neprospieva a môže zabíjať. Inak povedané, môže dátum úmrtia výrazne priblížiť.

Ak sedíte viac ako osem hodín denne, riziko úmrtia v nižšom veku sa zvyšuje o 15 %. V prípade vysedávania viac ako 11 hodín ide o 40 % väčšie riziko.

Naše telo je nastavené na pohyb

Pre ľudské telo je pohyb prirodzenou súčasťou a akonáhle je príliš dlho pasívne, odrazí sa to na jeho zdravotnom stave.

Ľudia sedia v práci, doma aj v spoločnosti, na káve s priateľmi či v reštaurácii.

Vyhovárajú sa na nedostatok času, ktorý nám bráni vo väčšej a častejšej fyzickej aktivite. Môžete však zabiť dve muchy jednou ranou.

Vneste do svojho bežného dňa viac pohybu

  • Namiesto výťahu využívajte schody, neplaťte si za steper vo fitnescentre
  • V práci sa od stola postavte aspoň raz za hodinu a 5 minút sa prechádzajte či ponaťahujte svaly
  • Urobte si vo svojom harmonograme priestor na 30 minút cvičenia, stačí ľahký pohyb
  • Nechoďte s priateľmi na kávu, ale radšej sa spolu prejdite
  • Namiesto donášky jedla si varte doma alebo sa prejdite do reštaurácie
  • Nenakupujte cez internet príliš často, uprednostnite chodenie po obchodoch
  • Po príchode domov z práce sa vždy poriadne ponaťahujte
  • Telefonujte postojačky

Prečo je to také dôležité?

Je logické, že príliš veľa sedenia škodí a môže mať na vaše zdravie fatálne následky. Je jedným z dôvodov zvyšovania obezity a zhoršovania metabolizmu, čo zahŕňa problémy ako zvýšený krvný tlak, zvýšenie podielu cukru v krvi, pribúdanie telesného tuku, zvyšovanie cholesterolu a v súvislosti s tým vznik cukrovky či srdcovo-cievnych ochorení.

Lifehacker.com uvádza, čo sa deje s naším telom po určitom čase sedavého životného štýlu.

Hneď ako si sadnete, elektrická aktivita sa vo vašich svaloch spomalí a spaľovanie kalórií sa zníži na jednu kalóriu za minútu. Je to približne tretina toho, čo za minútu spálite pri chôdzi.

Po dvoch týždňoch sedenia viac ako 6 hodín denne vášmu telu postupne pribúdajú tukové bunky, narastá cholesterol a inzulínová rezistencia, čo je stav, kedy už normálne množstvo inzulínu nie je schopné dodať cukor do buniek.

To môže zapríčiniť nástup cukrovky aj obezity. Aj keď ste predtým pravidelne cvičili, po dvoch týždňoch pasivity a sedenia vaša kondícia výrazne klesne a začnete priberať.

Po roku neustáleho sedenia už rednú kosti a váha stále viac narastá. Ak budete viesť takýto životný štýl ďalších desať či dvadsať rokov, znížite si dĺžku života v priemere o sedem rokov.

Následkom môže byť v 64 % prípadov úmrtie spôsobené srdcovo-cievnymi ochoreniami a riziko rakoviny prostaty a prsníkov sa zvyšuje o 30 %.

Už ste vstali zo stoličiek?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  3. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  4. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  5. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Hygge ako životný štýl
  9. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 554
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 339
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 696
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 283
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 868
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 801
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 335
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 276
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 151
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 016
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odberné miesto na covid.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala viac ako štyritisíc obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

6 h
Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

23 h
Dočasný prezident Policajného zboru SR Peter Kovařík.

Vo výbere sú už len Kovařík a Hamran.

3 h

Neprehliadnite tiež

Zuzana Guzmická

Guzmická hovorí o tom, čo robiť, keď dieťa nechce spať.

24. jan

Lahodne jemné, voňavé, sladké a zároveň chladivo osviežujúce. Také je tiramisu...

18. aug
Amanda Gormanová

Jej knihy sú vypredané.

22. jan