Sedavá práca vám výrazne skracuje život

Bude to znieť pravdepodobne strašidelne, ale sedenie počas dňa dlhšie ako 11 hodín zvyšuje riziko úmrtia o 40 %.

(Zdroj: Fotolia.com)

Mnohí z nás si život doslova presedia. Môže za to životný štýl, ktorí súvisí aj s prácou. Čoraz viac ľudí má sedavú prácu závislú na počítači.

Keď sa vrátite domov, jediné po čom vyčerpaní túžite, je sadnúť si pred televíziu, nič nerobiť a nerozmýšľať. Vraví sa, že sedenie je v dnešnej spoločnosti novým fajčením.

Nášmu telu skutočne neprospieva a môže zabíjať. Inak povedané, môže dátum úmrtia výrazne priblížiť.

Ak sedíte viac ako osem hodín denne, riziko úmrtia v nižšom veku sa zvyšuje o 15 %. V prípade vysedávania viac ako 11 hodín ide o 40 % väčšie riziko.

Naše telo je nastavené na pohyb

Pre ľudské telo je pohyb prirodzenou súčasťou a akonáhle je príliš dlho pasívne, odrazí sa to na jeho zdravotnom stave.

Ľudia sedia v práci, doma aj v spoločnosti, na káve s priateľmi či v reštaurácii.

Vyhovárajú sa na nedostatok času, ktorý nám bráni vo väčšej a častejšej fyzickej aktivite. Môžete však zabiť dve muchy jednou ranou.

Vneste do svojho bežného dňa viac pohybu

  • Namiesto výťahu využívajte schody, neplaťte si za steper vo fitnescentre
  • V práci sa od stola postavte aspoň raz za hodinu a 5 minút sa prechádzajte či ponaťahujte svaly
  • Urobte si vo svojom harmonograme priestor na 30 minút cvičenia, stačí ľahký pohyb
  • Nechoďte s priateľmi na kávu, ale radšej sa spolu prejdite
  • Namiesto donášky jedla si varte doma alebo sa prejdite do reštaurácie
  • Nenakupujte cez internet príliš často, uprednostnite chodenie po obchodoch
  • Po príchode domov z práce sa vždy poriadne ponaťahujte
  • Telefonujte postojačky

Prečo je to také dôležité?

Je logické, že príliš veľa sedenia škodí a môže mať na vaše zdravie fatálne následky. Je jedným z dôvodov zvyšovania obezity a zhoršovania metabolizmu, čo zahŕňa problémy ako zvýšený krvný tlak, zvýšenie podielu cukru v krvi, pribúdanie telesného tuku, zvyšovanie cholesterolu a v súvislosti s tým vznik cukrovky či srdcovo-cievnych ochorení.

Lifehacker.com uvádza, čo sa deje s naším telom po určitom čase sedavého životného štýlu.

Hneď ako si sadnete, elektrická aktivita sa vo vašich svaloch spomalí a spaľovanie kalórií sa zníži na jednu kalóriu za minútu. Je to približne tretina toho, čo za minútu spálite pri chôdzi.

Po dvoch týždňoch sedenia viac ako 6 hodín denne vášmu telu postupne pribúdajú tukové bunky, narastá cholesterol a inzulínová rezistencia, čo je stav, kedy už normálne množstvo inzulínu nie je schopné dodať cukor do buniek.

To môže zapríčiniť nástup cukrovky aj obezity. Aj keď ste predtým pravidelne cvičili, po dvoch týždňoch pasivity a sedenia vaša kondícia výrazne klesne a začnete priberať.

Po roku neustáleho sedenia už rednú kosti a váha stále viac narastá. Ak budete viesť takýto životný štýl ďalších desať či dvadsať rokov, znížite si dĺžku života v priemere o sedem rokov.

Následkom môže byť v 64 % prípadov úmrtie spôsobené srdcovo-cievnymi ochoreniami a riziko rakoviny prostaty a prsníkov sa zvyšuje o 30 %.

Už ste vstali zo stoličiek?

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 574
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 685
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 256
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 038
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 006
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 868
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 724
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 571
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 251
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 236

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Z Nemecka urobila Merkelová hýbateľa Európy

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V najnovšom čísle nájdete rozhovor s terapeutkou Katarínou Sipos o tom, ako rodičia vplývajú na správanie a zmýšľanie svojich detí.

Návrhári o ekológii v móde: Je trvalá udržateľnosť budúcnosťou?

Desať známych mien slovenskej módy prezradilo, čo si myslia o ekologickom módnom biznise.

Päť tipov na rýchle recepty s maslovou tekvicou

Tekvica je symbolom jesene. Jej využitie v kuchyni môže byť naozaj pestré.