Prečo si neuvedomujete, čo vás v práci motivuje a demotivuje

Chodiť do práce z povinnosti a s nechuťou stojí veľa energie a môže viesť až k depresiám, byť však motivovaní a robiť prácu s radosťou, to je obrovský rozdiel.

(Zdroj: Fotolia.com)

V práci trávime veľkú časť svojho života, okrem zarábania peňazí je súčasťou našej realizácie a vzťah k nej je oveľa dôležitejší, ako si myslíme.

Každý z nás potrebuje robiť niečo zmysluplné, niečo, čo ho napĺňa, baví, v čom sa posúva dopredu. Práca z povinnosti, ku ktorej nemáme vzťah, môže okrem zníženej výkonnosti spôsobovať nechuť až depresie.

Naopak, zamestnanie, v ktorom sa môžeme uplatniť, rásť, robíme ho s radosťou, dokážeme v ňom uplatniť svoju tvorivosť a byť výnimočnými, je tým najlepším liekom na náladu, zdravé ego a spokojný šťastný život.

Len peniaze to nie sú

Faktorov, ktoré určujú, či do práce chodíme radi, alebo nie, je veľa. Okrem samotného obsahu práce je to nadriadený, kolegovia, prostredie, podmienky a podobne.

Podľa koučky Dagmar Kéryovej mnoho ľudí nevie a neuvedomuje si, čo ich motivuje a povie len otrepanú frázu, peniaze, „realita je však úplne iná, práca, ktorú robíme srdcom, má vždy inú kvalitu pre obe strany ako práca len pre peniaze. A keď trochu nalomíme naše staré presvedčenie, môžeme namiesto nudnej rutinnej a nezáživnej práce objaviť radosť, tvorivosť a hrdosť z našich výsledkov“.

Žiaľ v dnešných časoch sa často stretávame s tým, že základným nástrojom na zamestnancov je tlak, minimalizovanie nákladov na ľudí a najmä mzdy, a maximalizácia na ich výkon.

Prácu, ktorú by mali vykonávať dvaja traja ľudia, kumuluje nadriadený na jedného človeka, ktorého nemotivuje ani finančne, ani ľudsky. Naopak, neustále je nespokojný so všetkým, čo urobí.

Takýto postoj potom prináša nechuť človeka k práci, znížený a nekvalitný výkon. A pritom by stačilo zmeniť prístup.

„Mnohí manažéri či majitelia firiem sú priveľmi zahltení svojou operatívnou agendou, so svojimi ľuďmi síce denne komunikujú, ale len o ich operatívnych úlohách. To najmenšie, čo môžu urobiť na zvýšenie motivácie, je aspoň raz ročne dať skutočnú spätnú väzbu na ich prácu, kde by nemalo chýbať ocenenie a spolu otvoriť priestor na ďalší rozvoj,“ hovorí Dagmar Kéryová a dodáva, „na takýto rozhovor by mali mať pripravené fakty, pozorovania, aby bol skutočne užitočný pre obe strany.“

Angažovanosť ako nástroj motivácie

Podľa koučky je dobrá firma založená na kvalite svojich zamestnancov, „kvalitnú prácu vie dlhodobo robiť len taký človek, ktorý je angažovaný – teší sa z výsledkov svojej práce, záleží mu na tom, ako ju vykonáva, má záujem ju stále zlepšovať, je kreatívny a vie sa vyrovnať aj s výzvami, ktoré mu prichádzajú do cesty. Takíto ľudia sú emočne napojení na poslanie svojej firmy, vidia zmysel vo svojej práci“.

K téme sa vyjadruje:
Dagmar Kéryová, Life and Corporate Co-Active Coach, Chatcoaching.sk
dagmar-keryova_r4475.jpg

Lenže firmy a ich majitelia bývajú často krátkozrakí a nepozerajú sa na firmu a jej zamestnancov do budúcnosti, chcú astronomické zisky za každú cenu a hneď.

Veď ľudí vymenia a oháňajú sa otrepanou frázou, "každý je nahraditeľný". Investovať do svojich podriadených namiesto hnevu čas, energiu i peniaze je beh na dlhé trate, ktorý však prináša sladké ovocie.

Iná je atmosféra v práci, ľudia ju robia s radosťou, vzrastá kreativita, výkonnosť a všetko funguje hladko. Bez konfliktov, prehadzovania si úloh a zodpovednosti.

Medzinárodná prieskumná spoločnosť Gallup vo svojom prelomovom prieskume identifikovala, že jeden z najdôležitejších faktorov, ktoré pomáhajú organizáciám rásť, je práve angažovanosť zamestnancov.

Podľa dlhodobo prebiehajúcich prieskumov až 87 % zamestnancov nie je v práci angažovaných.

Dagmar Kéryová objasňuje, že angažovanosť človeka nie je taká jednoduchá, „motivácia je zväčša iniciatívou zvonka – odmena, kariérny rast, zvyšovanie statusu. No a ako každý podnet zvonka – ak sa neživí, nedáva sa nová energia, motivácia klesá. Angažovanosť pramení zvnútra človeka – je to jeho vlastné presvedčenie a nastavenie pre prácu, ktoré sa nedá umelo vytvoriť, preto je také ťažké mať angažovaných zamestnancov“.

Vzťahy a podmienky

Ideálna práca pravdepodobne neexistuje, v každej sa nájde šéf psychopat, nepríjemný kolega, intrigujúca kolegyňa, starý počítač, ktorý prácu viac komplikuje ako vykonáva, chladná kancelária, problematickí klienti, zlé ohodnotenie a podobne.

Vecí, ktoré nás v práci otravujú, je nespočetné množstvo. Aj preto dnes pribúda ľudí, ktorí pracujú doma alebo ako sa hovorí ‚na voľnej nohe‘.

Takáto forma práce si však vyžaduje tvrdú sebadisciplínu a zvládnutie agendy, ktorá je vo firmách rozdelená medzi iných ľudí.

Veľa ľudí vie bez tohto, aby si to v praxi vyskúšali, okamžite povedať, že im nevyhovuje. Potrebujú kolektív a podnety zvonka. Všetko má svoje za a proti.

Ťažkým orieškom v kolektívoch bývajú najmä medziľudské vzťahy a napriek otrepaným frázam, ktoré používame pri zdôvodnení odchodu z tej-ktorej práce sú za väčšinou výpovedí práve medziľudské problémy.

Všetci sme ľudia, niekto si je viac či menej sympatický a zapadnúť do kolektívu nie je jednoduchá samozrejmosť.

Rivalita sa často mení na podkopávanie, intrigy, manipulácie a ďalšie podobné prostriedky, ktoré dokážu výrazne demotivovať, ak prekryjú pracovné výsledky.

Je to individuálne

V každom prípade to, čo potrebujeme, aby sme sa v práci cítili naplnení a motivovaní, je individuálne.

Každý z nás potrebuje niečo iné, má iné nadanie, iné tempo v práci, rôzny prístup k zodpovednosti, „každý človek je špecifický a počas svojho života sa nachádza v rôznych situáciách. Preto ani jeho motivácia nie je stále rovnaká.

Ak líder pravidelne hovorí so svojimi ľuďmi o tom, čo ich v práci baví, kde vidia zmysel svojej práce, k čomu smerujú, pozoruje ich pri práci, vníma ich nastavenie, je na dobrej ceste, aby vedel nájsť motivujúce momenty a stavať na nich ich ďalší rozvoj, prideľovať im tie správne úlohy,“ vysvetľuje koučka a dodáva, „ľudia, ktorí vo svojom pracovnom živote neboli nikdy naozaj podporení, ich nadriadení sa k nim správali len ako ku výkonným strojom, strácajú schopnosť nadchnúť sa, vidia veci len veľmi „realisticky“, nesnívajú, a preto ani nevedia nájsť svoje naplnenie v práci.

Práca je veľkou časťou nášho života a ak si v tejto časti nenájdeme svoje miesto, prichádzame o veľa životnej energie, schopnosti snívať, tešiť sa, veriť a tvoriť pre seba aj pre celú spoločnosť,“ dodáva na záver Dagmar Kéryová.

Čo je dôležité, aby človek podával v práci dobré výkony?

  • Vykonávať prácu, ktorá človeka baví, napĺňa a robí ju rád.
  • Byť motivovaný, to znamená mať primeranú odmenu, možnosť kariérneho rastu, zvyšovania statusu.
  • Byť angažovaný, to znamená, že zamestnancovi záleží na výsledkoch firmy, má záujem sa stále zlepšovať, je kreatívny a emočne napojený na poslanie firmy.
  • Dôležitá je komunikácia s nadriadeným, spätná väzba od nadriadeného, ocenenie práce.
  • Líder by mal pravidelne komunikovať so svojimi ľuďmi o tom, čo ich v práci baví, kam smerujú, kde vidia zmysel svojej práce, aby im dokázal prideľovať správne pracovné úlohy.
  • Vhodné a nerušivé podmienky.
  • Harmonický kolektív, ktorý spolupracuje a má racionálne rozdelené úlohy.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 237
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 499
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 247
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 197
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 085
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 127
  7. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 068
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 002
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 460
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 356

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

KOMENTÁRE

Máme na viac, než zborovičkovaní bliakať Slovenskoooo

Slovensko má potenciál byť jednou z najlepších krajín sveta. Čo sme pre to urobili, aby sa ňou stalo?

DOMOV

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách neuspeli kandidáti reformného združenia.

DOMOV

Lunter: Strava pomohla matke z rakoviny, no šarlatánov neuznávam

Kandidát na župana šarlatánov neuznáva.

Neprehliadnite tiež

Chýba vám vo vzťahu sexuálna iskra? Terapeutka radí, ako ju oživiť

Úbytok vášne je prirodzený, všetko je však o prístupe partnerov.

Takmer dve tretiny žien sa aktívne zaujímajú o zdravie svojho partnera

Vyplýva to z internetového prieskumu, ktorý vlani zrealizovali predstavitelia občianskeho združenia Slovenský pacient.

Ako začať deň naplno a dosiahnuť ideálne ráno?

Vstávanie, raňajky, šport, nálada. Ako dosiahnuť, aby bolo vaše ráno zdravé?

Sedem fitness trendov, ktoré by ste mali tento rok vyskúšať

Sú efektívne, overené a opodstatnene obľúbené.