Tri najväčšie problémy, ktoré vám spôsobuje nekvalitný spánok

Polovica Slovákov trpí problémom so spánkom. Ten sa môže pretaviť do mentálnych aj fyzických komplikácií.

(Zdroj: Photl.com)

Potláčanie nepríjemných pocitov a emócií počas dňa nás môže v noci dobehnúť

Stres nás ovplyvňuje hlavne v období, keď sme psychicky oslabení alebo je stresor príliš veľký.

„Pretrvávajúca nedostatočná regenerácia v spánku oslabuje organizmus a tiež vyrovnávanie sa so stresom. Nastáva zhoršenie pracovného výkonu, nesústredenosť, emočná rozladenosť, zvyšovanie nervozity a úzkostné prežívanie,“ hovorí psychologička Elena Belicová.

Keď je spánok ovplyvnený stresom, býva sprevádzaný aj telesnými príznakmi ako pocit na zvracanie, bolesti hlavy, problémy s tlakom a dychom, tráviace problémy, kožné problémy a iné.

„Príznakmi sú aj prítomné znepokojivé myšlienky, nepríjemné pocity a emócie, ako obavy, úzkosť, strach, očakávania nielen počas dňa, ale pretrvávajúce aj v noci.

Práve potláčané emócie, vedome či nevedome, si často vypýtajú priestor aj v noci,“ dopĺňa psychologička a odporúča: „Výskumy preukázali, že priebežné zverovanie sa blízkej osobe so svojím prežívaním je nápomocné pri vyrovnávaní sa so stresom.

Avšak je potrebné si ustriehnuť čas, ktorý problému venujete;, môže sa totiž stať, že ním necháte pohltiť seba aj svoje okolie.

Taktiež by som radila vyhnúť sa znepokojivým témam 2 – 3 hodiny pred spánkom. Je vhodné naučiť sa a praktizovať aj počas dňa relaxačné techniky ako autogénny tréning, dychové cvičenie, hudobnú alebo pohybovú relaxáciu.“

Niektoré kožné ochorenie vplývajú taktiež na kvalitu spánku

„Ide najmä o choroby, ktoré subjektívne spôsobujú svrbenie, teda najmä ekzémové ochorenia a žihľavka,“ upresňuje dermatologička Stanka Bartošová a dopĺňa, ako môžu pacienti diagnostikovať, že problém so spánkom tkvie práve v tom: „Subjektívny pocit svrbenia sa vyskytuje najmä v čase zaspávania, prípadne pri horšom stupni aj v noci.

Pacienti sa pre svrbenie zobúdzajú, bývajú nepokojní, podráždení. Detskí pacienti sú plačliví, škriabu si kožu, na ktorej sú potom viditeľné exkoriácie.

Pacienti s uvedenými problémami by mali byť vyšetrení kožným lekárom.“

Človek trpiaci bolesťou chrbtice sa môže pri zmene polohy tela budiť aj v noci

Bolesť, ktorá preruší spánok, sa vyskytuje pri pretáčaní z jedného boka na druhý.

„Pri bolesti pomáha jednoduchý cvik: pokrčiť si obe nohy, ruky položiť na spodné rebrá i bruško a voľne sa predýchať do celého brucha, krížov i triesiel,“ radí fyzioterapeutka Lenka Augustínová, a tiež odporúča: „príjem bylinky valeriány lekárskej priaznivo pôsobí na nervový systém, upokojuje ho.“

Bolesť, ktorá nás vytrhne zo spánku, môže byť spôsobená aj hypermobilitou a skoliózou. „Problém môže nastať hlavne u hypermobilných detí (zvyčajne vo veku 3 – 5 rokov).

Častokrát sa v noci budia s úporným plačom a bolesťou plôšky chodidiel alebo holenných kostí.

Riešením v takomto prípade môže byť kvalitná ortopedická obuv či vložky do topánok, ktoré chodidlo nastavia do správnej polohy a počas dňa nedochádza k preťažovaniu väzov ani kĺbikov,“ upresňuje fyzioterapeutka a hovorí aj o vplyve skoliózy: „Skolióza ako taká býva dlhú dobu asymptomatická a vznik bolesti súvisí najmä so vznikom dysbalancií a spazmov spôsobených zrotovaním a vychýlením stavcov.

V tomto prípade je dôležité kompenzovať skoliotickú krivku prostredníctvom pohybovej rehabilitácie.

Ak je skutočnou príčinou problému so spánkom porucha pohybového ústrojenstva, odporúčam cielenú rehabilitáciu, konzultáciu polohy pri spaní, výber vankúša i matraca.

Najdôležitejší „zlepšovák“

Pri problémoch so spánkom by mala byť strava pestrá

„Spánok, prebúdzanie a energia sú regulované neurotransmitermi a tie dokážete kontrolovať tým, čo jete,“ hovorí naturopatka Eva Blaho a dodáva: „Ak si nedoprajete poriadny oddych, môže dôjsť k zníženiu leptínu – hormónu sýtosti a zvýšeniu ghrelínu – hormónu hladu.“ V podvečerných hodinách by ste mali vyradiť potraviny so stimulujúcim účinkom ako káva, zelený čaj, cukor, ale aj alkohol a potraviny, ktoré spôsobujú diskomfort či intoleranciu. „Na večeru odporúčam príjem komplexných sacharidov, ktoré dvíhajú hladinu cukru pomaly, a preto nemajú príliš veľký stimulačný účinok. Vhodný je tiež príjem bielkovín (ryby, malá porcia mäsa, kozí syr) so zeleninou. Horúci kamilkový čaj pred spaním má upokojujúci účinok. Okrem toho je vhodné zaradiť do jedálnička potraviny bohaté na vitamín B6 (ryby, cícer, hydina, banány). Vitamín B3 predlžuje REM cyklus a znižuje počet prebudení. Omega-3 mastné kyseliny (losos, sardely alebo halibut). Veľmi prospešný je tiež príjem horčíka (listová zelenina, orechy, strukoviny, ryby, tmavá čokoláda), pretože upokojuje nervovú sústavu“. Veľmi zaujímavé zistenie je, že čerešne alebo pitie čerešňovej šťavy má tiež pozitívny vplyv na kvalitný spánok. „Čerešne obsahujú veľké množstvo flavonoidov, ktoré zvyšujú hladinu melatonínu,“ upresňuje na záver naturopatka.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  4. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  6. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  7. Košickí športovci „pustili žilou“
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku
  1. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  4. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  5. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  6. 8 krokov k príprave na zdravé tehotenstvo
  7. Študenti SPU skúmajú vplyv rýchlostnej cesty na život obyvateľov
  8. V Botanickej záhrade predstavia nežnú krásu orchideí
  9. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Daniela Hrudu
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 18 590
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 621
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 400
  4. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 8 789
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 844
  6. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 6 293
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 232
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 463
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 3 001
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku 2 772

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kuzminová: Dochádzali mi sily, tŕpli nohy. Prísť s vlajkou však bol môj sen

Kuzminová si pri streľbe opakovala: Ja som tá voda, ktorá ťa drží nad vodou.

ŠPORT

Slováci nevyužili pomoc Rusov. Je to sklamanie, priznal Graňák

Slováci mali šancu priamo preniknúť medzi najlepšiu osmičku.

TECH

Päť hier na telefón, s ktorými si precvičíte mozgové závity

Dokážete navrhnúť najlepšiu križovatku a mechanické puzzle?

Neprehliadnite tiež

Jedenásť trendov pre záhradu v roku 2018

Nový rok prináša nové trendy pre vašu záhradu, balkón aj terasu.

Kokosový olej na akné? Zaručené zázraky radšej nečakajte

Upcháva póry a ako krém ho používať netreba.

Hlasová pedagogička Eva Žilineková: V hlase a v prejave je najdôležitejšia ľudskosť

Rukami jej prešla viac ako stovka moderátorov. Mikrofonický hlas nepovažuje za najdôležitejšiu vec v brandži.

Burberry robí odvážny krok, v ich novej kampani sa bozkávajú muži

Značka, ktorá kedysi vyrábala kabáty pre staršie dámy, dnes podporuje LGBT.

Justin Timberlake: Jeho osobnosť ho predurčovala k sólovej dráhe

Je všestranným umelcom, no v poslednom čase ho najviac teší najmä rola otca.