SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Tri najväčšie problémy, ktoré vám spôsobuje nekvalitný spánok

Polovica Slovákov trpí problémom so spánkom. Ten sa môže pretaviť do mentálnych aj fyzických komplikácií.

(Zdroj: Photl.com)

Potláčanie nepríjemných pocitov a emócií počas dňa nás môže v noci dobehnúť

Stres nás ovplyvňuje hlavne v období, keď sme psychicky oslabení alebo je stresor príliš veľký.

„Pretrvávajúca nedostatočná regenerácia v spánku oslabuje organizmus a tiež vyrovnávanie sa so stresom. Nastáva zhoršenie pracovného výkonu, nesústredenosť, emočná rozladenosť, zvyšovanie nervozity a úzkostné prežívanie,“ hovorí psychologička Elena Belicová.

Keď je spánok ovplyvnený stresom, býva sprevádzaný aj telesnými príznakmi ako pocit na zvracanie, bolesti hlavy, problémy s tlakom a dychom, tráviace problémy, kožné problémy a iné.

„Príznakmi sú aj prítomné znepokojivé myšlienky, nepríjemné pocity a emócie, ako obavy, úzkosť, strach, očakávania nielen počas dňa, ale pretrvávajúce aj v noci.

Práve potláčané emócie, vedome či nevedome, si často vypýtajú priestor aj v noci,“ dopĺňa psychologička a odporúča: „Výskumy preukázali, že priebežné zverovanie sa blízkej osobe so svojím prežívaním je nápomocné pri vyrovnávaní sa so stresom.

Avšak je potrebné si ustriehnuť čas, ktorý problému venujete;, môže sa totiž stať, že ním necháte pohltiť seba aj svoje okolie.

Taktiež by som radila vyhnúť sa znepokojivým témam 2 – 3 hodiny pred spánkom. Je vhodné naučiť sa a praktizovať aj počas dňa relaxačné techniky ako autogénny tréning, dychové cvičenie, hudobnú alebo pohybovú relaxáciu.“

Niektoré kožné ochorenie vplývajú taktiež na kvalitu spánku

„Ide najmä o choroby, ktoré subjektívne spôsobujú svrbenie, teda najmä ekzémové ochorenia a žihľavka,“ upresňuje dermatologička Stanka Bartošová a dopĺňa, ako môžu pacienti diagnostikovať, že problém so spánkom tkvie práve v tom: „Subjektívny pocit svrbenia sa vyskytuje najmä v čase zaspávania, prípadne pri horšom stupni aj v noci.

Pacienti sa pre svrbenie zobúdzajú, bývajú nepokojní, podráždení. Detskí pacienti sú plačliví, škriabu si kožu, na ktorej sú potom viditeľné exkoriácie.

Pacienti s uvedenými problémami by mali byť vyšetrení kožným lekárom.“

Človek trpiaci bolesťou chrbtice sa môže pri zmene polohy tela budiť aj v noci

Bolesť, ktorá preruší spánok, sa vyskytuje pri pretáčaní z jedného boka na druhý.

„Pri bolesti pomáha jednoduchý cvik: pokrčiť si obe nohy, ruky položiť na spodné rebrá i bruško a voľne sa predýchať do celého brucha, krížov i triesiel,“ radí fyzioterapeutka Lenka Augustínová, a tiež odporúča: „príjem bylinky valeriány lekárskej priaznivo pôsobí na nervový systém, upokojuje ho.“

Bolesť, ktorá nás vytrhne zo spánku, môže byť spôsobená aj hypermobilitou a skoliózou. „Problém môže nastať hlavne u hypermobilných detí (zvyčajne vo veku 3 – 5 rokov).

Častokrát sa v noci budia s úporným plačom a bolesťou plôšky chodidiel alebo holenných kostí.

Riešením v takomto prípade môže byť kvalitná ortopedická obuv či vložky do topánok, ktoré chodidlo nastavia do správnej polohy a počas dňa nedochádza k preťažovaniu väzov ani kĺbikov,“ upresňuje fyzioterapeutka a hovorí aj o vplyve skoliózy: „Skolióza ako taká býva dlhú dobu asymptomatická a vznik bolesti súvisí najmä so vznikom dysbalancií a spazmov spôsobených zrotovaním a vychýlením stavcov.

V tomto prípade je dôležité kompenzovať skoliotickú krivku prostredníctvom pohybovej rehabilitácie.

Ak je skutočnou príčinou problému so spánkom porucha pohybového ústrojenstva, odporúčam cielenú rehabilitáciu, konzultáciu polohy pri spaní, výber vankúša i matraca.

Najdôležitejší „zlepšovák“

Pri problémoch so spánkom by mala byť strava pestrá

„Spánok, prebúdzanie a energia sú regulované neurotransmitermi a tie dokážete kontrolovať tým, čo jete,“ hovorí naturopatka Eva Blaho a dodáva: „Ak si nedoprajete poriadny oddych, môže dôjsť k zníženiu leptínu – hormónu sýtosti a zvýšeniu ghrelínu – hormónu hladu.“ V podvečerných hodinách by ste mali vyradiť potraviny so stimulujúcim účinkom ako káva, zelený čaj, cukor, ale aj alkohol a potraviny, ktoré spôsobujú diskomfort či intoleranciu. „Na večeru odporúčam príjem komplexných sacharidov, ktoré dvíhajú hladinu cukru pomaly, a preto nemajú príliš veľký stimulačný účinok. Vhodný je tiež príjem bielkovín (ryby, malá porcia mäsa, kozí syr) so zeleninou. Horúci kamilkový čaj pred spaním má upokojujúci účinok. Okrem toho je vhodné zaradiť do jedálnička potraviny bohaté na vitamín B6 (ryby, cícer, hydina, banány). Vitamín B3 predlžuje REM cyklus a znižuje počet prebudení. Omega-3 mastné kyseliny (losos, sardely alebo halibut). Veľmi prospešný je tiež príjem horčíka (listová zelenina, orechy, strukoviny, ryby, tmavá čokoláda), pretože upokojuje nervovú sústavu“. Veľmi zaujímavé zistenie je, že čerešne alebo pitie čerešňovej šťavy má tiež pozitívny vplyv na kvalitný spánok. „Čerešne obsahujú veľké množstvo flavonoidov, ktoré zvyšujú hladinu melatonínu,“ upresňuje na záver naturopatka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 427
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 049
  3. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 14 850
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 418
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 619
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 617
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 169
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 000
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 946
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 547
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Koronavírus na Slovensku: Bezpečnostná rada rozhoduje o podobe celoplošného testovania (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 31 400. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič a prezidentka Zuzana Čaputová na zasadnutí bezpečnostnej rady.

Premiér hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.

Polícia zatýkala pre korupciu na pozemkovom fonde

Zadržali aj advokáta Jána Gajana z kauzy Dobytkár.

Neprehliadnite tiež

Čo sa môžu ženy naučiť z vlastnej autoerotiky

Výskum ukázal, že frekvencia nie je až taká dôležitá.

Ilustračné foto.

Pikantné, sladké aj zdravé. Vybrali sme recepty na výborné vaječné jedlá

Vajcia využijete v prílohách aj hlavných jedlách.

Mollie Bloudoff-Indelicatová požiadala svojho priateľa Grega Linchovia počas beztiažového letu na medzinárodnom letisku Dulles.