SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Tri najväčšie problémy, ktoré vám spôsobuje nekvalitný spánok

Polovica Slovákov trpí problémom so spánkom. Ten sa môže pretaviť do mentálnych aj fyzických komplikácií.

(Zdroj: Photl.com)

Potláčanie nepríjemných pocitov a emócií počas dňa nás môže v noci dobehnúť

Stres nás ovplyvňuje hlavne v období, keď sme psychicky oslabení alebo je stresor príliš veľký.

„Pretrvávajúca nedostatočná regenerácia v spánku oslabuje organizmus a tiež vyrovnávanie sa so stresom. Nastáva zhoršenie pracovného výkonu, nesústredenosť, emočná rozladenosť, zvyšovanie nervozity a úzkostné prežívanie,“ hovorí psychologička Elena Belicová.

Keď je spánok ovplyvnený stresom, býva sprevádzaný aj telesnými príznakmi ako pocit na zvracanie, bolesti hlavy, problémy s tlakom a dychom, tráviace problémy, kožné problémy a iné.

„Príznakmi sú aj prítomné znepokojivé myšlienky, nepríjemné pocity a emócie, ako obavy, úzkosť, strach, očakávania nielen počas dňa, ale pretrvávajúce aj v noci.

Práve potláčané emócie, vedome či nevedome, si často vypýtajú priestor aj v noci,“ dopĺňa psychologička a odporúča: „Výskumy preukázali, že priebežné zverovanie sa blízkej osobe so svojím prežívaním je nápomocné pri vyrovnávaní sa so stresom.

Avšak je potrebné si ustriehnuť čas, ktorý problému venujete;, môže sa totiž stať, že ním necháte pohltiť seba aj svoje okolie.

Taktiež by som radila vyhnúť sa znepokojivým témam 2 – 3 hodiny pred spánkom. Je vhodné naučiť sa a praktizovať aj počas dňa relaxačné techniky ako autogénny tréning, dychové cvičenie, hudobnú alebo pohybovú relaxáciu.“

Niektoré kožné ochorenie vplývajú taktiež na kvalitu spánku

„Ide najmä o choroby, ktoré subjektívne spôsobujú svrbenie, teda najmä ekzémové ochorenia a žihľavka,“ upresňuje dermatologička Stanka Bartošová a dopĺňa, ako môžu pacienti diagnostikovať, že problém so spánkom tkvie práve v tom: „Subjektívny pocit svrbenia sa vyskytuje najmä v čase zaspávania, prípadne pri horšom stupni aj v noci.

Pacienti sa pre svrbenie zobúdzajú, bývajú nepokojní, podráždení. Detskí pacienti sú plačliví, škriabu si kožu, na ktorej sú potom viditeľné exkoriácie.

Pacienti s uvedenými problémami by mali byť vyšetrení kožným lekárom.“

Človek trpiaci bolesťou chrbtice sa môže pri zmene polohy tela budiť aj v noci

Bolesť, ktorá preruší spánok, sa vyskytuje pri pretáčaní z jedného boka na druhý.

„Pri bolesti pomáha jednoduchý cvik: pokrčiť si obe nohy, ruky položiť na spodné rebrá i bruško a voľne sa predýchať do celého brucha, krížov i triesiel,“ radí fyzioterapeutka Lenka Augustínová, a tiež odporúča: „príjem bylinky valeriány lekárskej priaznivo pôsobí na nervový systém, upokojuje ho.“

Bolesť, ktorá nás vytrhne zo spánku, môže byť spôsobená aj hypermobilitou a skoliózou. „Problém môže nastať hlavne u hypermobilných detí (zvyčajne vo veku 3 – 5 rokov).

Častokrát sa v noci budia s úporným plačom a bolesťou plôšky chodidiel alebo holenných kostí.

Riešením v takomto prípade môže byť kvalitná ortopedická obuv či vložky do topánok, ktoré chodidlo nastavia do správnej polohy a počas dňa nedochádza k preťažovaniu väzov ani kĺbikov,“ upresňuje fyzioterapeutka a hovorí aj o vplyve skoliózy: „Skolióza ako taká býva dlhú dobu asymptomatická a vznik bolesti súvisí najmä so vznikom dysbalancií a spazmov spôsobených zrotovaním a vychýlením stavcov.

V tomto prípade je dôležité kompenzovať skoliotickú krivku prostredníctvom pohybovej rehabilitácie.

Ak je skutočnou príčinou problému so spánkom porucha pohybového ústrojenstva, odporúčam cielenú rehabilitáciu, konzultáciu polohy pri spaní, výber vankúša i matraca.

Najdôležitejší „zlepšovák“

Pri problémoch so spánkom by mala byť strava pestrá

„Spánok, prebúdzanie a energia sú regulované neurotransmitermi a tie dokážete kontrolovať tým, čo jete,“ hovorí naturopatka Eva Blaho a dodáva: „Ak si nedoprajete poriadny oddych, môže dôjsť k zníženiu leptínu – hormónu sýtosti a zvýšeniu ghrelínu – hormónu hladu.“ V podvečerných hodinách by ste mali vyradiť potraviny so stimulujúcim účinkom ako káva, zelený čaj, cukor, ale aj alkohol a potraviny, ktoré spôsobujú diskomfort či intoleranciu. „Na večeru odporúčam príjem komplexných sacharidov, ktoré dvíhajú hladinu cukru pomaly, a preto nemajú príliš veľký stimulačný účinok. Vhodný je tiež príjem bielkovín (ryby, malá porcia mäsa, kozí syr) so zeleninou. Horúci kamilkový čaj pred spaním má upokojujúci účinok. Okrem toho je vhodné zaradiť do jedálnička potraviny bohaté na vitamín B6 (ryby, cícer, hydina, banány). Vitamín B3 predlžuje REM cyklus a znižuje počet prebudení. Omega-3 mastné kyseliny (losos, sardely alebo halibut). Veľmi prospešný je tiež príjem horčíka (listová zelenina, orechy, strukoviny, ryby, tmavá čokoláda), pretože upokojuje nervovú sústavu“. Veľmi zaujímavé zistenie je, že čerešne alebo pitie čerešňovej šťavy má tiež pozitívny vplyv na kvalitný spánok. „Čerešne obsahujú veľké množstvo flavonoidov, ktoré zvyšujú hladinu melatonínu,“ upresňuje na záver naturopatka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 816
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 933
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 941
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 172
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 722
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 638
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 496
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 401
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 391
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 249
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Daniel Lipšic.

Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

9 h

Má jeden z kandidátov aj špeciálne zaobchádzanie?

5 h

Neprehliadnite tiež

Na aféru so šéfom tvrdo doplatila.

11 h
Zuzana Guzmická

Guzmická hovorí o tom, čo robiť, keď dieťa nechce spať.

24. jan

Lahodne jemné, voňavé, sladké a zároveň chladivo osviežujúce. Také je tiramisu...

18. aug
Amanda Gormanová

Jej knihy sú vypredané.

22. jan