Tri najväčšie problémy, ktoré vám spôsobuje nekvalitný spánok

Polovica Slovákov trpí problémom so spánkom. Ten sa môže pretaviť do mentálnych aj fyzických komplikácií.

(Zdroj: Photl.com)

Potláčanie nepríjemných pocitov a emócií počas dňa nás môže v noci dobehnúť

Stres nás ovplyvňuje hlavne v období, keď sme psychicky oslabení alebo je stresor príliš veľký.

„Pretrvávajúca nedostatočná regenerácia v spánku oslabuje organizmus a tiež vyrovnávanie sa so stresom. Nastáva zhoršenie pracovného výkonu, nesústredenosť, emočná rozladenosť, zvyšovanie nervozity a úzkostné prežívanie,“ hovorí psychologička Elena Belicová.

Keď je spánok ovplyvnený stresom, býva sprevádzaný aj telesnými príznakmi ako pocit na zvracanie, bolesti hlavy, problémy s tlakom a dychom, tráviace problémy, kožné problémy a iné.

„Príznakmi sú aj prítomné znepokojivé myšlienky, nepríjemné pocity a emócie, ako obavy, úzkosť, strach, očakávania nielen počas dňa, ale pretrvávajúce aj v noci.

Práve potláčané emócie, vedome či nevedome, si často vypýtajú priestor aj v noci,“ dopĺňa psychologička a odporúča: „Výskumy preukázali, že priebežné zverovanie sa blízkej osobe so svojím prežívaním je nápomocné pri vyrovnávaní sa so stresom.

Avšak je potrebné si ustriehnuť čas, ktorý problému venujete;, môže sa totiž stať, že ním necháte pohltiť seba aj svoje okolie.

Taktiež by som radila vyhnúť sa znepokojivým témam 2 – 3 hodiny pred spánkom. Je vhodné naučiť sa a praktizovať aj počas dňa relaxačné techniky ako autogénny tréning, dychové cvičenie, hudobnú alebo pohybovú relaxáciu.“

Niektoré kožné ochorenie vplývajú taktiež na kvalitu spánku

„Ide najmä o choroby, ktoré subjektívne spôsobujú svrbenie, teda najmä ekzémové ochorenia a žihľavka,“ upresňuje dermatologička Stanka Bartošová a dopĺňa, ako môžu pacienti diagnostikovať, že problém so spánkom tkvie práve v tom: „Subjektívny pocit svrbenia sa vyskytuje najmä v čase zaspávania, prípadne pri horšom stupni aj v noci.

Pacienti sa pre svrbenie zobúdzajú, bývajú nepokojní, podráždení. Detskí pacienti sú plačliví, škriabu si kožu, na ktorej sú potom viditeľné exkoriácie.

Pacienti s uvedenými problémami by mali byť vyšetrení kožným lekárom.“

Človek trpiaci bolesťou chrbtice sa môže pri zmene polohy tela budiť aj v noci

Bolesť, ktorá preruší spánok, sa vyskytuje pri pretáčaní z jedného boka na druhý.

„Pri bolesti pomáha jednoduchý cvik: pokrčiť si obe nohy, ruky položiť na spodné rebrá i bruško a voľne sa predýchať do celého brucha, krížov i triesiel,“ radí fyzioterapeutka Lenka Augustínová, a tiež odporúča: „príjem bylinky valeriány lekárskej priaznivo pôsobí na nervový systém, upokojuje ho.“

Bolesť, ktorá nás vytrhne zo spánku, môže byť spôsobená aj hypermobilitou a skoliózou. „Problém môže nastať hlavne u hypermobilných detí (zvyčajne vo veku 3 – 5 rokov).

Častokrát sa v noci budia s úporným plačom a bolesťou plôšky chodidiel alebo holenných kostí.

Riešením v takomto prípade môže byť kvalitná ortopedická obuv či vložky do topánok, ktoré chodidlo nastavia do správnej polohy a počas dňa nedochádza k preťažovaniu väzov ani kĺbikov,“ upresňuje fyzioterapeutka a hovorí aj o vplyve skoliózy: „Skolióza ako taká býva dlhú dobu asymptomatická a vznik bolesti súvisí najmä so vznikom dysbalancií a spazmov spôsobených zrotovaním a vychýlením stavcov.

V tomto prípade je dôležité kompenzovať skoliotickú krivku prostredníctvom pohybovej rehabilitácie.

Ak je skutočnou príčinou problému so spánkom porucha pohybového ústrojenstva, odporúčam cielenú rehabilitáciu, konzultáciu polohy pri spaní, výber vankúša i matraca.

Najdôležitejší „zlepšovák“

Pri problémoch so spánkom by mala byť strava pestrá

„Spánok, prebúdzanie a energia sú regulované neurotransmitermi a tie dokážete kontrolovať tým, čo jete,“ hovorí naturopatka Eva Blaho a dodáva: „Ak si nedoprajete poriadny oddych, môže dôjsť k zníženiu leptínu – hormónu sýtosti a zvýšeniu ghrelínu – hormónu hladu.“ V podvečerných hodinách by ste mali vyradiť potraviny so stimulujúcim účinkom ako káva, zelený čaj, cukor, ale aj alkohol a potraviny, ktoré spôsobujú diskomfort či intoleranciu. „Na večeru odporúčam príjem komplexných sacharidov, ktoré dvíhajú hladinu cukru pomaly, a preto nemajú príliš veľký stimulačný účinok. Vhodný je tiež príjem bielkovín (ryby, malá porcia mäsa, kozí syr) so zeleninou. Horúci kamilkový čaj pred spaním má upokojujúci účinok. Okrem toho je vhodné zaradiť do jedálnička potraviny bohaté na vitamín B6 (ryby, cícer, hydina, banány). Vitamín B3 predlžuje REM cyklus a znižuje počet prebudení. Omega-3 mastné kyseliny (losos, sardely alebo halibut). Veľmi prospešný je tiež príjem horčíka (listová zelenina, orechy, strukoviny, ryby, tmavá čokoláda), pretože upokojuje nervovú sústavu“. Veľmi zaujímavé zistenie je, že čerešne alebo pitie čerešňovej šťavy má tiež pozitívny vplyv na kvalitný spánok. „Čerešne obsahujú veľké množstvo flavonoidov, ktoré zvyšujú hladinu melatonínu,“ upresňuje na záver naturopatka.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  7. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Na bratislavskom nábreží vznikla Zóna tolerancie
  1. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  2. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  3. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Ako na refinancovanie hypotéky
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 654
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 5 745
  3. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 3 709
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 794
  5. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 431
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 429
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 343
  8. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 798
  9. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 577
  10. Splnený sen 1 426

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

Neprehliadnite tiež

Michael Fassbender a Alicia Vikander sa zosobášili

Známy herecký pár si povedal svoje áno po troch rokoch vzťahu.

Kým ženy nenosili ani spodnú bielizeň, muži si na pančuchách zakladali

Než sa z pančúch stal symbol ženskosti, nosili ich muži.

Speváčka Pink otvorene o svojom vzťahu: Na monogamii treba neustále pracovať

V partnerstve podľa nej nastanú chvíle, kedy sa pár vyhýba intímnostiam aj celý rok.

V dennom televíznom vysielaní Briti prvýkrát ukázali ženskú bradavku

V boji proti rakovine prsníka sa organizácii CoppaFeel! podarilo získať právo odvysielať svoju reklamu s nahým prsníkom.