Tri najväčšie problémy, ktoré vám spôsobuje nekvalitný spánok

Polovica Slovákov trpí problémom so spánkom. Ten sa môže pretaviť do mentálnych aj fyzických komplikácií.

(Zdroj: Photl.com)

Potláčanie nepríjemných pocitov a emócií počas dňa nás môže v noci dobehnúť

Stres nás ovplyvňuje hlavne v období, keď sme psychicky oslabení alebo je stresor príliš veľký.

„Pretrvávajúca nedostatočná regenerácia v spánku oslabuje organizmus a tiež vyrovnávanie sa so stresom. Nastáva zhoršenie pracovného výkonu, nesústredenosť, emočná rozladenosť, zvyšovanie nervozity a úzkostné prežívanie,“ hovorí psychologička Elena Belicová.

Keď je spánok ovplyvnený stresom, býva sprevádzaný aj telesnými príznakmi ako pocit na zvracanie, bolesti hlavy, problémy s tlakom a dychom, tráviace problémy, kožné problémy a iné.

„Príznakmi sú aj prítomné znepokojivé myšlienky, nepríjemné pocity a emócie, ako obavy, úzkosť, strach, očakávania nielen počas dňa, ale pretrvávajúce aj v noci.

Práve potláčané emócie, vedome či nevedome, si často vypýtajú priestor aj v noci,“ dopĺňa psychologička a odporúča: „Výskumy preukázali, že priebežné zverovanie sa blízkej osobe so svojím prežívaním je nápomocné pri vyrovnávaní sa so stresom.

Avšak je potrebné si ustriehnuť čas, ktorý problému venujete;, môže sa totiž stať, že ním necháte pohltiť seba aj svoje okolie.

Taktiež by som radila vyhnúť sa znepokojivým témam 2 – 3 hodiny pred spánkom. Je vhodné naučiť sa a praktizovať aj počas dňa relaxačné techniky ako autogénny tréning, dychové cvičenie, hudobnú alebo pohybovú relaxáciu.“

Niektoré kožné ochorenie vplývajú taktiež na kvalitu spánku

„Ide najmä o choroby, ktoré subjektívne spôsobujú svrbenie, teda najmä ekzémové ochorenia a žihľavka,“ upresňuje dermatologička Stanka Bartošová a dopĺňa, ako môžu pacienti diagnostikovať, že problém so spánkom tkvie práve v tom: „Subjektívny pocit svrbenia sa vyskytuje najmä v čase zaspávania, prípadne pri horšom stupni aj v noci.

Pacienti sa pre svrbenie zobúdzajú, bývajú nepokojní, podráždení. Detskí pacienti sú plačliví, škriabu si kožu, na ktorej sú potom viditeľné exkoriácie.

Pacienti s uvedenými problémami by mali byť vyšetrení kožným lekárom.“

Človek trpiaci bolesťou chrbtice sa môže pri zmene polohy tela budiť aj v noci

Bolesť, ktorá preruší spánok, sa vyskytuje pri pretáčaní z jedného boka na druhý.

„Pri bolesti pomáha jednoduchý cvik: pokrčiť si obe nohy, ruky položiť na spodné rebrá i bruško a voľne sa predýchať do celého brucha, krížov i triesiel,“ radí fyzioterapeutka Lenka Augustínová, a tiež odporúča: „príjem bylinky valeriány lekárskej priaznivo pôsobí na nervový systém, upokojuje ho.“

Bolesť, ktorá nás vytrhne zo spánku, môže byť spôsobená aj hypermobilitou a skoliózou. „Problém môže nastať hlavne u hypermobilných detí (zvyčajne vo veku 3 – 5 rokov).

Častokrát sa v noci budia s úporným plačom a bolesťou plôšky chodidiel alebo holenných kostí.

Riešením v takomto prípade môže byť kvalitná ortopedická obuv či vložky do topánok, ktoré chodidlo nastavia do správnej polohy a počas dňa nedochádza k preťažovaniu väzov ani kĺbikov,“ upresňuje fyzioterapeutka a hovorí aj o vplyve skoliózy: „Skolióza ako taká býva dlhú dobu asymptomatická a vznik bolesti súvisí najmä so vznikom dysbalancií a spazmov spôsobených zrotovaním a vychýlením stavcov.

V tomto prípade je dôležité kompenzovať skoliotickú krivku prostredníctvom pohybovej rehabilitácie.

Ak je skutočnou príčinou problému so spánkom porucha pohybového ústrojenstva, odporúčam cielenú rehabilitáciu, konzultáciu polohy pri spaní, výber vankúša i matraca.

Najdôležitejší „zlepšovák“

Pri problémoch so spánkom by mala byť strava pestrá

„Spánok, prebúdzanie a energia sú regulované neurotransmitermi a tie dokážete kontrolovať tým, čo jete,“ hovorí naturopatka Eva Blaho a dodáva: „Ak si nedoprajete poriadny oddych, môže dôjsť k zníženiu leptínu – hormónu sýtosti a zvýšeniu ghrelínu – hormónu hladu.“ V podvečerných hodinách by ste mali vyradiť potraviny so stimulujúcim účinkom ako káva, zelený čaj, cukor, ale aj alkohol a potraviny, ktoré spôsobujú diskomfort či intoleranciu. „Na večeru odporúčam príjem komplexných sacharidov, ktoré dvíhajú hladinu cukru pomaly, a preto nemajú príliš veľký stimulačný účinok. Vhodný je tiež príjem bielkovín (ryby, malá porcia mäsa, kozí syr) so zeleninou. Horúci kamilkový čaj pred spaním má upokojujúci účinok. Okrem toho je vhodné zaradiť do jedálnička potraviny bohaté na vitamín B6 (ryby, cícer, hydina, banány). Vitamín B3 predlžuje REM cyklus a znižuje počet prebudení. Omega-3 mastné kyseliny (losos, sardely alebo halibut). Veľmi prospešný je tiež príjem horčíka (listová zelenina, orechy, strukoviny, ryby, tmavá čokoláda), pretože upokojuje nervovú sústavu“. Veľmi zaujímavé zistenie je, že čerešne alebo pitie čerešňovej šťavy má tiež pozitívny vplyv na kvalitný spánok. „Čerešne obsahujú veľké množstvo flavonoidov, ktoré zvyšujú hladinu melatonínu,“ upresňuje na záver naturopatka.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 372
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 13 399
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 12 868
  4. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 9 951
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 7 500
  6. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 6 815
  7. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 6 225
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 154
  9. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 270
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 209

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Od vraždy Kuciaka prešli dva mesiace, polícia stále tápe

Vyšetrovatelia avizujú, že verejnosť znova požiadajú o pomoc. Čo ich bude zaujímať, zatiaľ nepovedali.

KOMENTÁRE

Vražda Kuciaka bola generačnou udalosťou

Jednému človeku sa ani po 61 dňoch neskrivil vlas na hlave – vrahovi.

KULTÚRA

Bol utiahnutý, na pódiách trpel. Avicii nebol stvorený pre slávu

Po spolupráci s Madonnou mal dojem, že ju sklamal.

SVET

Copperfielda donútili na súde odhaliť slávny trik

Pri jednej zo šou slávneho iluzionistu sa zranil vybraný divák, roky sa súdi.

Neprehliadnite tiež

Valeria Schulczová: Treba vedieť prijímať kritiku, ktorá môže byť aj naozaj drsná

Autorka a režisérka uviedla úspešnú hru Leni v SND aj ľadovú šou Máša a medveď

Do školy alebo nie? Niektoré deti potrebujú viac času ako si rodičia myslia

Zistite, či je vaše dieťa pripravené na základnú školu.

Metternich, Valdštejnovcov či Schwarzenbergovci: Spoznajte život šľachticov v Čechách

České pamiatky sa tento rok predstavia príťažlivými formami.

Začína sa týždeň Fashion Revolution. Aj Slováci chcú zmeniť módnu mašinériu

Najväčšia módna iniciatíva na svete vstupuje do piateho ročníka.

Vzťahová poradňa: Randila som s partnerom mojej kamarátky. Mala by to vedieť?

Psychologička radí, kedy hovoriť druhým pravdu a kto má byť hviezdou vo vzťahu.