Rýchle životné tempo skracuje čas na prípravu jedla, a tak sa väčšina z nás spolieha na reštaurácie a jedálne.
Na druhej strane však pribúda ľudí s rôznymi potravinovými alergiami a intoleranciami, ktoré si vyžadujú prispôsobenie stravy.
Reakcia organizmu na alergén alebo zložku stravy je totiž neprehliadnuteľná. U niekoho ide o opuch, sťažené dýchanie, kožný prejav, tráviace problémy, ale aj horúčku, gynekologické problémy či dokonca neurologické.
Prispôsobenie stravy je pre ľudí s potravinovou alergiou a intoleranciou základnou cestou, ako nad chorobou zvíťaziť.
Dôležitá je správna diagnostika a potom selekcia konkrétnych potravín, ktoré spôsobujú problémy.
Jednoduchšie i zložité
Medzi najčastejšie potravinové alergény patria arašidy, morské živočíchy, ryby, mlieko, orechy, zeler, vajcia a ďalšie.
V podstate je to jednoduché, ak máte problém diagnostikovaný, viete, na čo ste alergickí, pozriete si v jedálnom lístku, ktoré jedlá danú surovinu neobsahujú a objednávate.
Niektoré potravinové intolerancie sú však náročnejšie. „Laktózová intolerancia je v podstate jednoduchá, stačí vylúčiť zo stravy laktózu, oveľa zložitejšia je napríklad histamínová intolerancia,“ vysvetľuje gastroenterológ Peter Minárik.
Ľudia s histamínovou intoleranciou by sa mali napríklad vyhýbať polotovarom a to je niekedy ťažké zistiť z jedálneho lístka, či je jedlo čerstvé, alebo z polotovaru.
Dôsledky však môžu byť nepríjemné, od dýchacích problémov cez kožné, tráviace, gynekologické až po psychické, nevysvetliteľnú únavu až depresie.
Vo svojej ambulancii sa Peter Minárik často stretáva tiež s neceliakálnou gluténovou sensitivitou, „nie je to intolerancia ale sensitivita, títo ľudia nemajú celiakiu ani alergiu na lepok, no napriek tomu ho neznášajú a spôsobuje im rôzne problémy“.
K téme sa vyjadruje:
Peter Minárik, gastroenterológ, Onlife.sk
Môže však existovať väčšie množstvo intolerancií, ktoré v súčasnosti ešte nie je možné diagnostikovať.
Je to individuálne
Pre alergikov a ľudí s potravinovou intoleranciou je ideálnym riešením domáce stravovanie, avšak nie vždy je možné.
Podľa gastroenterológa Petra Minárika závisí možnosť využívať na stravovanie reštaurácie podľa stupňa intolerancie, „je to veľmi individuálne, niektorí ľudia majú iba mierne prejavy, iní majú stredné a celkom výnimočne sa stáva, že ľudia nemajú žiadnu toleranciu a problémy im spôsobujú aj stopy potraviny.
Väčšina ľudí má však len miernu formu“. Pri alergii na potraviny sa nežiaduca reakcia dostaví takmer ihneď.
Pri intolerancii je to podľa Petra Minárika zložitejšie, „problémy sa dostavia neskôr, človek medzitým už skonzumuje aj iné potraviny a je ťažké určiť, čo konkrétne mu spôsobuje ťažkosti.“
Je však veľmi dôležité pri akýchkoľvek problémoch vyhľadať lekára a určiť diagnózu. Odporúča sa tiež sledovať svoj jedálny lístok a reakcie organizmu a vyselektovať konkrétne problematické potraviny.
Legislatíva pomáha, ale...
Našťastie vedieť sa zorientovať v zložitom svete potravín, jedál a ich zloženia nám pomáha legislatíva.
Ako nám uviedla hovorkyňa Úradu verejného zdravotníctva Lenka Skalická, „všetky látky alebo výrobky spôsobujúce alergie alebo neznášanlivosť, ktoré sú uvedené v príslušnom nariadení v prípade, že sa nachádzajú v pokrmoch uvádzaných na jedálnych lístkoch v zariadeniach spoločného stravovania, musia byť uvedené v jedálnych lístkoch.
Pokiaľ sa pri výrobe nebalených potravín používajú látky uvedené v nariadení, poskytnutie informácií o alergénoch/neznášanlivosti je povinné.
Informácie musia byť k dispozícii a ľahko dostupné, aby bol spotrebiteľ informovaný, že príslušná nebalená potravina obsahuje alergény alebo látky spôsobujúce neznášanlivosť“.
Toto nariadenie platí pre všetky formy verejného stravovania, teda nielen pre reštaurácie, ale napríklad aj pre školské jedálne.
Prax je taká, že niektoré reštaurácie poctivo označujú jedlá a alergény v nich, ale nájdu sa aj také, ktoré ku všetkým jedlám napíšu všetky alergény. Veď pre istotu. A potom to má zákazník zložitejšie.
Záleží určite na konkurencii a najmä na prístupe personálu. Niekde si človek nevyberie, ale sú, našťastie, miesta, na ktorých vám personál po porade s kuchárom dokáže pripraviť jedlo podľa vašich požiadaviek, nahradiť problematickú zložku inou alebo ju vynechať.
Podľa Lenky Skalickej však zákon neukladá povinnosť stravovacím zariadeniam poskytovať diétnu stravu, je to vždy na individuálnom rozhodnutí prevádzky, ako chce vychádzať v ústrety svojim zákazníkom.
V reštauráciách, v ktorých sa rozhodnú pripravovať aj jedlá pre alergikov alebo zákazníkov s potravinovou intoleranciou nie je potrebné dodržiavať žiadne špeciálne predpisy, „platia všeobecné hygienické požiadavky, povinnosť mať zavedený HACCP, pričom je osobitne dôležité dbať na zabránenie kríženia výroby, napríklad skladovania bezlepkových a bežných pokrmov, aby nedošlo ku kontaminácii bezlepkových potravín potravinami obsahujúcimi glutén,“ zdôrazňuje Lenka Skalická.
Takže ak máte akúkoľvek alergiu na potraviny alebo intoleranciu v prvom rade je dôležité určiť diagnózu a potom poctivo študovať jedálne lístky, a ak vám niečo nie je jasné, poradiť sa s personálom.
Gastro biznis je postavený na zákazníkovi a jeho chuťových pohárikoch, takže by malo byť v záujme reštaurácií vyjsť v ústrety zákazníkovi.
4 odpovede priamo z kuchyne
Pýtali sme sa Michala Pažáka, Executive Chef Benčík Culinary Group
Stretávate sa vo vašich reštauráciách často so zákazníkmi, ktorí majú potravinovú alergiu alebo nejakú formu intolerancie a špeciálne požiadavky na prípravu stravy?
Áno, samozrejme, ja sám som alergický na niektoré druhy potravín a preto aj lepšie chápem dôležitosť a starostlivosť o takýchto zákazníkov. Uvedomujeme si nárast zákazníkov s potravinovými intoleranciami a preto sa tomu prispôsobujeme a berieme to ako fakt do úvahy pri tvorbe jedálnych lístkov.
Zohľadňujete najčastejšie potravinové intolerancie aj v jedálnom lístku, ponúkate napríklad bezlepkové jedlá?
Jedálne lístky obsahujú pri všetkých jedlách informáciu o alergénoch. Snažíme sa byť voči klientovi maximálne ústretoví, preto často alternujeme niektoré suroviny v jedlách v spolupráci so šéfkuchárom k spokojnosti zákazníka. V našich reštauráciách ponúkame aj bezlepkové, vegánske alebo vegetariánske jedlá.
Vyžaduje si príprava takéhoto jedla nejaké špeciálne opatrenia?
Nie, príprava takýchto jedál nijako neovplyvňuje ani nekomplikuje prácu a prípravu pokrmov.
Ako riešite požiadavky zákazníkov na jedlá bez alergénov alebo špeciálne jedlá zohľadňujúce nejakú diétu?
Ako som už spomínal, gastro biznis je o kvalitných službách, to znamená, že našou prácou je hľadať alternatívy a vychádzať zákazníkom v ústrety. V prípade, že nás hosť informuje o jeho intoleranciách je na obsluhujúcom personáli v spolupráci so šéfkuchárom nájsť vhodné alternatívy, ktorými zákazníka uspokojíme.