Stále je mnoho rodičov nútiacich svoje ratolesti do aktivít, ktoré sú ich vlastnými nesplnenými túžbami.
Pred očami majú obraz svojho dieťaťa ako úspešného futbalistu, hokejistu, tanečníčky či klaviristky, ktorým si chcú uspokojiť svoje nenaplnené ambície a sny.
Poprípade sú presvedčení o tom, že keď oni majú blízko k výtvarnému umeniu, podobne to bude aj s ich potomkom.
Deti potom navštevujú krúžky, ktoré ich nebavia, stresujú a vyčerpávajú.
„Tí rodičia, ktorí bigotne trvajú na tom, že ich dcéra alebo syn bude chodiť na tanečný alebo na hudobný krúžok, pretože mama, babka i sestra tam chodili, lenže ich dieťa to vôbec nebaví, aj tak po krátkom čase prídu na to, že tadiaľto cesta nevedie,“ hovorí Kvetoslava Drážovská z Neziskovej organizácie UniCare, ktorá sa venuje rozvíjaniu schopností a zručností už od najmenších.
Krúžky sú pre deti prínosom
V škôlke a neskôr v škole získava dieťa v prvom rade množstvo informácií. Jedným z cieľov je všeobecný rozvoj bez ohľadu na to, či to dieťa baví, alebo nie.
„Krúžky majú v porovnaní so škôlkou alebo školou tú výhodu, že sú monotematicky zamerané, teda rozvíjajú vybrané kompetencie dieťaťa, v ktorých má najväčší potenciál. Krúžky patria medzi voľnočasové aktivity a je vhodné, keď dieťa trávi aj voľný čas zmysluplne, ale zároveň v súlade so svojimi záujmami.
Rozvrh hodín
Už v stredu 2. septembra nájdete v denníku SME praktický rozvrh hodín na školský rok 2015/2016.
Výhodou všetkých kurzov pre deti je, že sú pravidelné, formujú zručnosti a schopnosti detí už od útleho detstva a deti sa s pribúdajúcim vekom zdokonaľujú neraz až na úroveň profesionálov,“ hovorí zo skúseností riaditeľka centra pre deti.
Krúžok by mal rozvíjať talent dieťaťa a brať do úvahy jeho koníčky. Deti si tu navyše nájdu kamarátov, ktorí majú podobné záujmy ako ony.
Zároveň ich navštevovanie lekcií učí zodpovednosti, zdravej súťaživosti a tolerantnosti. Samozrejme, pozitívny vplyv majú na sebavedomie a rozvoj sociálnych i emocionálnych zručností.
Dôležitá je osobnosť, preferencie i motivácia
Pri voľbe vhodného kurzu treba zohľadniť viacero skutočností. Rozhodujúca je osobnosť dieťaťa a jeho vek.
„Pri výbere záujmových krúžkov sa odporúča vyberať podľa preferencií, motivácie, temperamentu a osobnosti dieťaťa. Je dobré, keď sa na kurze rozvíjajú jeho zručnosti, v ktorých má najväčší potenciál.
Ide o aktivitu, ktorá prebieha vo voľnom čase, preto je žiaduce, aby sa dieťa na kurz tešilo a dobre sa tam cítilo.
Čím staršie dieťa, tým väčší dôvod na to, aby vybraný krúžok dával zmysel a dieťa si rozumelo s lektorom alebo s trénerom,“ upozorňuje Kvetoslava Drážovská.
Ak máte doma potomka, ktorý je rád v spoločnosti ostatných, bude sa napríklad na rečníckom kurze cítiť ako ryba vo vode.
Naopak, malému introvertovi to môže spôsobovať stres, ak sám nechce krúžok navštevovať.
„Lenže treba vziať do úvahy i to, že aj introvert môže chodiť na kurz komunikačných zručností, ak chce, pretože keď sám pochopí zmysel, príde zakrátko na to, ako veľmi mu to pomôže.
Naša prax v práci s deťmi potvrdzuje, že na výber krúžkov pre deti do 6 rokov je talent oveľa menej podstatný ako motivácia,“ vysvetľuje odborníčka
Zvažujte a skúšajte
Prišla vaša ratolesť domov s tým, že chce okrem plávania a angličtiny navštevovať i počítačový krúžok, pretože tam chodí aj najlepší kamarát?
Na jednej strane sa môže zdať, že čím viac krúžkov dieťa navštevuje, tým viac sa rozvíja.
Na druhej strane každé dieťa potrebuje aj dostatok oddychu a času na rovesníkov. Riešením je voliť zlatú strednú cestu a ani v jednom smere to nepreháňať.
Treba nájsť správnu mieru napríklad medzi pohybovými, manuálnymi a vedomostnými krúžkami. V opačnom prípade môže byť dieťa preťažené, unavené a podráždené.
Dokonca sa môže zhoršiť jeho školský prospech. Ako situáciu riešiť? Skôr ako dáte svojmu dieťaťu súhlas na navštevovanie kurzu, zvážte, či je ďalšia aktivita vo voľnom čase vhodná a nebude ho veľmi zaťažovať.
Porozprávajte sa s ním o tom, či si je vedomé, čo ho na lekcii čaká, pretože deti veľakrát nemajú predstavu o tom, čo konkrétny kurz zahŕňa.
Druhým extrémom je, že dieťa nemá o krúžky záujem. V tomto prípade sa snažte o zachovanie objektívnosti a zistenie toho, v čom je šikovné.
Následne ho na danú aktivitu motivujte. Vysvetlite mu, prečo je dobré učiť sa napríklad cudzie jazyky, vedieť hrať na hudobnom nástroji alebo maľovať.
A môžete využiť ponuku centier pre deti, v ktorých si môžu krúžky pred podpísaním záväznej prihlášky vyskúšať.
„Najmä u malých detí niektorí naši klienti preferujú pred záväznou prihláškou do konkrétneho kurzu zakúpenie vouchera, ktorý ich oprávňuje na vyskúšanie viacerých krúžkov a platí na dlhšie časové obdobie.
Takto sa eliminujú obavy z nevyužitia predplatených lekcií a rodič dopraje svojmu dieťaťu možnosť výberu,“ hovorí zo skúseností Kvetoslava Drážovská.
V tomto smere je pre centrá (školy, škôlky) výhodou, ak vyjdú rodičom v ústrety a majú ceny za všetky krúžky stanovené rovnako, aby sa rodič nemusel rozhodovať podľa financií, ale podľa preferencií dieťaťa.
Tiež je vhodné porozprávať sa vopred s lektorom kurzu, akým spôsobom prebieha výučba.
„Je dobré, aby zámer kurzu, použité metodiky a techniky lektor s rodičmi prebral, pretože mnohí ambiciózni rodičia očakávajú, že dieťa bude po absolvovaní kurzu vedieť plávať, spievať, tancovať či maľovať,“ radí odborníčka.
Čo robiť, keď sa mu nechce?
Ak sa stane, že dieťa po určitom čase odmietne záujmový krúžok navštevovať, hoci si ho samo vybralo, nátlak nepomôže.
Najúčinnejším riešením je rozhovor a zistenie dôvodov, prečo dieťa zmenilo názor a situáciu ďalej vhodne riešiť.
Niekedy stačí menšia prestávka alebo pozitívna motivácia a dieťa o krúžok zasa prejaví záujem.
Autor: Miroslava Miková