SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Chcete otehotnieť? Jedzte správne!

Stres, fajčenie, znečistené životné prostredie, nadváha, konzumácia nezdravých potravín, nedostatok pohybu a veľa ďalších faktorov má vplyv na plodnosť.

(Zdroj: Fotolia.com)

Odhaliť príčinu neschopnosti nie je ľahké, ale nepopierateľný je fakt, že podstatnú úlohu zohráva životný štýl oboch partnerov.

Strava a pohyb sa tak stávajú dôležitými faktormi, ktoré majú vplyv aj na to, či sa bude pár tešiť zo svojho vlastného dieťaťa.

Chemikálie, xenoestrogény i nedostatok živín

Už pred tisíckami rokov Sokratov žiak Platón povedal: „Polovica z toho, čo zjeme, udržuje nažive nás, druhá polovica lekára.“

V súčasnosti sme na tom s kvalitou potravín a spôsobom stravovania podstatne horšie.

Strava vplýva na naše zdravie a jednou z oblastí, v ktorej sa to môže prejaviť, je plodnosť žien alebo mužov. Nevhodné potraviny, ako napríklad biela múka, cukor, transmastné tuky, podporujú zápalové procesy v tele, oslabujú imunitu a ovplyvňujú vajíčka, maternicu a aj spermie,“ vysvetľuje naturopatka Eva Blaho.

Ešte pred niekoľkými rokmi varovali odborníci pred vysokým príjmom tukov, ktorý spájali so vznikom obezity. Tak sa mnohí rozhodli jesť nízkotučné potraviny.

Diéty, obmedzujúce príjem tukov, sú populárne aj dnes. Lenže nedostatok tejto makroživiny v strave spôsobuje napríklad zníženú produkciu pohlavných hormónov – ženského estrogénu a vznikajú zdravotné problémy. Vplyv na tvorbu hormónov majú aj ďalšie faktory.

K téme sa vyjadruje:

Eva Blaho, naturopatka, Medante - klinika celostnej medicíny, Medante.com

eva-blaho_r3602.jpg

Látky, ktoré denne prijímame, a to buď vedome, alebo nevedome, ovplyvňujú našu hormonálnu rovnováhu. Sú to napríklad konzervačné látky, farbivá, dochucovadlá v polotovaroch, ale aj chemikálie z kozmetiky a xenoestrogény,“ hovorí Eva Blaho.

Xenoestrogény nazývané aj environmentálne estrogény, ktoré sú prítomné v plastových fľašiach s vodou, mobilných telefónoch, obaloch potravín, farbách či vinylových podlahách, neovplyvňujú iba produkciu ženských pohlavných hormónov, ale aj počet a pohyblivosť spermií.

Príjem týchto látok do ľudského organizmu si musíme ustrážiť sami, a to obmedzením používania chemických prípravkov (farby, drogéria, pesticídy, osviežovače vzduchu), plastových fliaš, uprednostňovaním biozeleniny či pestrosťou jedálneho lístka.

Jeden zo spôsobov, ako znížiť úroveň xenoestrogénov a nepriamo regulovať hladinu hormónov, je podporiť funkciu pečene. Veľmi dôležitý je aj stav tráviaceho traktu, pretože ak sú premnožené nesprávne baktérie, tak môže nastať recyklácia a opakované vstrebávanie estrogénov,“ vysvetľuje nutričná poradkyňa.

Okrem toho sa treba zbaviť nadváhy a prebytočného tuku, pretože xenoestrogény sa ukladajú aj v tukových zásobách.

Dôležité sú kvalitné tuky, zelenina a ryby

Naturopatka Eva Blaho sa vo svojej praxi bežne stretáva s pármi, ktoré majú problém splodiť potomka. V rámci konzultácie sa zameriava hlavne na zmenu jedálneho lístka.

Čo odporúča konzumovať ženám, ktoré nemôžu otehotnieť? „Čo sa stravy týka, sú to potraviny bohaté na zdravé tuky ako olivový a kokosový olej, maslo, orechy, vajcia, veľa čerstvej zeleniny, hlavne zelenej listovej a ovocia pre vlákninu a kyselinu listovú. Nesmú chýbať ryby žijúce v chladných vodách, ktoré sú bohaté na omega-3mastné kyseliny a mäso z domáceho chovu. Mala by to byť vyvážená strava prispôsobená zvykom, chutiam a konštitúcii jednotlivca,“ hovorí zo skúseností nutričná poradkyňa.

V niektorých prípadoch sú vhodné aj výživové doplnky, liečivé rastliny alebo očista organizmu. Samozrejme, nesmie chýbať pravidelná a vhodne zvolená pohybová aktivita.

Pomôže cvičenie

Často otehotnenie komplikuje psychické rozpoloženie. Keď sa dvaja dostanú do stavu, že všetko sa začne točiť iba okolo splodenia potomka a ich život je sprevádzaný výčitkami a frustráciou, situácii to nepomôže.

Stres a prílišné sústredenie sa na otehotnenie všetko iba komplikujú. Aj preto je vhodné nájsť spôsob, ako sa pravidelne ventilovať a získať vnútornú rovnováhu. Šport je v tomto smere vhodnou voľbou.

Ako si vybrať pohybovú aktivitu? V prvom rade by mala prinášať odreagovanie a vnútorné naplnenie.

Pri problémoch s otehotnením je však dobré vyskúšať aj cvičenia z kategórie body and mind, ako napríklad jogu, pilates, spirals alebo portdebras.

Sú zamerané na dosiahnutie harmónie medzi telom a mysľou. Dôraz sa kladie aj na posilnenie centra tela, teda oblastí brucha, panvy a chrbta, čo je z hľadiska otehotnenia dôležité.

Vhodné sú i Kegelove cviky a cvičenie podľa Ľudmily Mojžišovej. „Pri problémoch s otehotnením je najlepšie cvičenie podľa Mojžišovej. Niekedy pomôže aj joga, prípadne individuálne aj pilates. Mali by to byť najmä cviky so zameraním na posilnenie chrbtice a svalstva v oblasti panvy. Pokiaľ je problém v nadváhe, tak pomôžu aj bežné tréningové cvičenia. Pohybová aktivita by však mala byť pravidelná, teda 3 – 5 ráz do týždňa,“ radí Eva Blaho a dopĺňa, že typ a intenzita cvičenia sú individuálne.

Primerané cvičenie dokáže pomôcť regulovať hormóny u oboch pohlaví, skvalitňuje spánok a zvyšuje energiu.

Rýchle tipy na podporu plodnosti

  • Vhodným spôsobom svoj organizmus očistite napríklad detoxikačnými kúrami, ktorých základom je pitie zeleninových a ovocných štiav či smoothies.
  • Vyvarujte sa rýchlych sacharidov (biele pečivo, koláče, sladkosti), nezdravých nasýtených a transmastných tukov (údeniny, margaríny, priemyselne spracované produkty).
  • Preferujte mäso, vajíčka a mliečne výrobky z ekologickej produkcie.
  • Jedzte veľa zeleniny, ovocia, celozrnných produktov, orechov, strukovín a semiačok. Výborná je napríklad zelená listová zelenina, cvikla, granátové jablká, avokádo, vlašské orechy, mandle, čierny sezam, dyňové a ľanové semiačka atď.
  • Pravidelne konzumujte kokosový, olivový či rybí olej, ktoré sú zdrojom zdravých tukov.
  • Dbajte na pravidelný pohyb, cvičte aspoň 3 razy týždenne. Na podporu plodnosti sú vhodné cviky podľa Ľudmily Mojžišovej, Kegelove cviky, ale aj joga, prípade pilates.

Náš tip: Čaj na podporu otehotnenia od Ľudmily Mojžišovej

Okrem pravidelného cvičenia podľa Mojžišovej, môžete vyskúšať aj čaj, ktorý táto terapeutka odporúčala na podporu otehotnenia. Je zložený z ruže šípkovej, materinej dúšky, oregana, kvetu hluchavky, rumančeka, čakanky, stavikrvu, rebríčka a skorocelu. Pije sa ráno a večer. Odporúča sa absolvovať aspoň 8-týždňovú kúru a po mesačnej prestávke pokračovať. Čaj sa dá kúpiť v špecializovaných obchodoch. 100-gramové balenie stojí okolo 7 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 405
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 065
  3. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 15 262
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 396
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 631
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 568
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 231
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 022
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 961
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 559
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie bude pravdepodobne dobrovoľné (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 31 400. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.

Premiér hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Ilustračné foto
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.
V čínskom meste Čching-tao otestovali za päť dní viac ako desať miliónov ľudí.

Neprehliadnite tiež

Čo sa môžu ženy naučiť z vlastnej autoerotiky

Výskum ukázal, že frekvencia nie je až taká dôležitá.

Ilustračné foto.

Pikantné, sladké aj zdravé. Vybrali sme recepty na výborné vaječné jedlá

Vajcia využijete v prílohách aj hlavných jedlách.

Mollie Bloudoff-Indelicatová požiadala svojho priateľa Grega Linchovia počas beztiažového letu na medzinárodnom letisku Dulles.