Chcete otehotnieť? Jedzte správne!

Stres, fajčenie, znečistené životné prostredie, nadváha, konzumácia nezdravých potravín, nedostatok pohybu a veľa ďalších faktorov má vplyv na plodnosť.

(Zdroj: Fotolia.com)

Odhaliť príčinu neschopnosti nie je ľahké, ale nepopierateľný je fakt, že podstatnú úlohu zohráva životný štýl oboch partnerov.

Strava a pohyb sa tak stávajú dôležitými faktormi, ktoré majú vplyv aj na to, či sa bude pár tešiť zo svojho vlastného dieťaťa.

Chemikálie, xenoestrogény i nedostatok živín

Už pred tisíckami rokov Sokratov žiak Platón povedal: „Polovica z toho, čo zjeme, udržuje nažive nás, druhá polovica lekára.“

V súčasnosti sme na tom s kvalitou potravín a spôsobom stravovania podstatne horšie.

Strava vplýva na naše zdravie a jednou z oblastí, v ktorej sa to môže prejaviť, je plodnosť žien alebo mužov. Nevhodné potraviny, ako napríklad biela múka, cukor, transmastné tuky, podporujú zápalové procesy v tele, oslabujú imunitu a ovplyvňujú vajíčka, maternicu a aj spermie,“ vysvetľuje naturopatka Eva Blaho.

Ešte pred niekoľkými rokmi varovali odborníci pred vysokým príjmom tukov, ktorý spájali so vznikom obezity. Tak sa mnohí rozhodli jesť nízkotučné potraviny.

Diéty, obmedzujúce príjem tukov, sú populárne aj dnes. Lenže nedostatok tejto makroživiny v strave spôsobuje napríklad zníženú produkciu pohlavných hormónov – ženského estrogénu a vznikajú zdravotné problémy. Vplyv na tvorbu hormónov majú aj ďalšie faktory.

K téme sa vyjadruje:

Eva Blaho, naturopatka, Medante - klinika celostnej medicíny, Medante.com

eva-blaho_r3602.jpg

Látky, ktoré denne prijímame, a to buď vedome, alebo nevedome, ovplyvňujú našu hormonálnu rovnováhu. Sú to napríklad konzervačné látky, farbivá, dochucovadlá v polotovaroch, ale aj chemikálie z kozmetiky a xenoestrogény,“ hovorí Eva Blaho.

Xenoestrogény nazývané aj environmentálne estrogény, ktoré sú prítomné v plastových fľašiach s vodou, mobilných telefónoch, obaloch potravín, farbách či vinylových podlahách, neovplyvňujú iba produkciu ženských pohlavných hormónov, ale aj počet a pohyblivosť spermií.

Príjem týchto látok do ľudského organizmu si musíme ustrážiť sami, a to obmedzením používania chemických prípravkov (farby, drogéria, pesticídy, osviežovače vzduchu), plastových fliaš, uprednostňovaním biozeleniny či pestrosťou jedálneho lístka.

Jeden zo spôsobov, ako znížiť úroveň xenoestrogénov a nepriamo regulovať hladinu hormónov, je podporiť funkciu pečene. Veľmi dôležitý je aj stav tráviaceho traktu, pretože ak sú premnožené nesprávne baktérie, tak môže nastať recyklácia a opakované vstrebávanie estrogénov,“ vysvetľuje nutričná poradkyňa.

Okrem toho sa treba zbaviť nadváhy a prebytočného tuku, pretože xenoestrogény sa ukladajú aj v tukových zásobách.

Dôležité sú kvalitné tuky, zelenina a ryby

Naturopatka Eva Blaho sa vo svojej praxi bežne stretáva s pármi, ktoré majú problém splodiť potomka. V rámci konzultácie sa zameriava hlavne na zmenu jedálneho lístka.

Čo odporúča konzumovať ženám, ktoré nemôžu otehotnieť? „Čo sa stravy týka, sú to potraviny bohaté na zdravé tuky ako olivový a kokosový olej, maslo, orechy, vajcia, veľa čerstvej zeleniny, hlavne zelenej listovej a ovocia pre vlákninu a kyselinu listovú. Nesmú chýbať ryby žijúce v chladných vodách, ktoré sú bohaté na omega-3mastné kyseliny a mäso z domáceho chovu. Mala by to byť vyvážená strava prispôsobená zvykom, chutiam a konštitúcii jednotlivca,“ hovorí zo skúseností nutričná poradkyňa.

V niektorých prípadoch sú vhodné aj výživové doplnky, liečivé rastliny alebo očista organizmu. Samozrejme, nesmie chýbať pravidelná a vhodne zvolená pohybová aktivita.

Pomôže cvičenie

Často otehotnenie komplikuje psychické rozpoloženie. Keď sa dvaja dostanú do stavu, že všetko sa začne točiť iba okolo splodenia potomka a ich život je sprevádzaný výčitkami a frustráciou, situácii to nepomôže.

Stres a prílišné sústredenie sa na otehotnenie všetko iba komplikujú. Aj preto je vhodné nájsť spôsob, ako sa pravidelne ventilovať a získať vnútornú rovnováhu. Šport je v tomto smere vhodnou voľbou.

Ako si vybrať pohybovú aktivitu? V prvom rade by mala prinášať odreagovanie a vnútorné naplnenie.

Pri problémoch s otehotnením je však dobré vyskúšať aj cvičenia z kategórie body and mind, ako napríklad jogu, pilates, spirals alebo portdebras.

Sú zamerané na dosiahnutie harmónie medzi telom a mysľou. Dôraz sa kladie aj na posilnenie centra tela, teda oblastí brucha, panvy a chrbta, čo je z hľadiska otehotnenia dôležité.

Vhodné sú i Kegelove cviky a cvičenie podľa Ľudmily Mojžišovej. „Pri problémoch s otehotnením je najlepšie cvičenie podľa Mojžišovej. Niekedy pomôže aj joga, prípadne individuálne aj pilates. Mali by to byť najmä cviky so zameraním na posilnenie chrbtice a svalstva v oblasti panvy. Pokiaľ je problém v nadváhe, tak pomôžu aj bežné tréningové cvičenia. Pohybová aktivita by však mala byť pravidelná, teda 3 – 5 ráz do týždňa,“ radí Eva Blaho a dopĺňa, že typ a intenzita cvičenia sú individuálne.

Primerané cvičenie dokáže pomôcť regulovať hormóny u oboch pohlaví, skvalitňuje spánok a zvyšuje energiu.

Rýchle tipy na podporu plodnosti

  • Vhodným spôsobom svoj organizmus očistite napríklad detoxikačnými kúrami, ktorých základom je pitie zeleninových a ovocných štiav či smoothies.
  • Vyvarujte sa rýchlych sacharidov (biele pečivo, koláče, sladkosti), nezdravých nasýtených a transmastných tukov (údeniny, margaríny, priemyselne spracované produkty).
  • Preferujte mäso, vajíčka a mliečne výrobky z ekologickej produkcie.
  • Jedzte veľa zeleniny, ovocia, celozrnných produktov, orechov, strukovín a semiačok. Výborná je napríklad zelená listová zelenina, cvikla, granátové jablká, avokádo, vlašské orechy, mandle, čierny sezam, dyňové a ľanové semiačka atď.
  • Pravidelne konzumujte kokosový, olivový či rybí olej, ktoré sú zdrojom zdravých tukov.
  • Dbajte na pravidelný pohyb, cvičte aspoň 3 razy týždenne. Na podporu plodnosti sú vhodné cviky podľa Ľudmily Mojžišovej, Kegelove cviky, ale aj joga, prípade pilates.

Náš tip: Čaj na podporu otehotnenia od Ľudmily Mojžišovej

Okrem pravidelného cvičenia podľa Mojžišovej, môžete vyskúšať aj čaj, ktorý táto terapeutka odporúčala na podporu otehotnenia. Je zložený z ruže šípkovej, materinej dúšky, oregana, kvetu hluchavky, rumančeka, čakanky, stavikrvu, rebríčka a skorocelu. Pije sa ráno a večer. Odporúča sa absolvovať aspoň 8-týždňovú kúru a po mesačnej prestávke pokračovať. Čaj sa dá kúpiť v špecializovaných obchodoch. 100-gramové balenie stojí okolo 7 eur.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 749
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 550
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 042
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 474
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 910
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 649
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 497
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 294
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 887
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Ako dopriať telu láskyplnú starostlivosť a nadviazať s ním vzťah

V kolobehu rôznorodých podnetov človek ľahko stráca kontakt sám so sebou.

Spánok v podprsenke – áno či nie?

Odporcovia z radov odborníkov argumentujú negatívnym dopadom na zdravie.

Módu na Brit Awards ovládla stávka na istotu, hviezdy zabudli experimentovať

Speváčky, hudobníčky a modelky sa na odovzdávaní cien najlepšej britskej hudby odeli najmä do tmavších farieb.

Modelka visela z mrakodrapu bez istenia, skončila na polícii

Ruská hviezda z Instagramu Viki Odintcova v Dubaji predviedla extrémny kúsok pre efektné fotografie, argumentovala tým, že chcela poukázať na zlú zabezpečenosť budovy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop