SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Chcete otehotnieť? Jedzte správne!

Stres, fajčenie, znečistené životné prostredie, nadváha, konzumácia nezdravých potravín, nedostatok pohybu a veľa ďalších faktorov má vplyv na plodnosť.

(Zdroj: Fotolia.com)

Odhaliť príčinu neschopnosti nie je ľahké, ale nepopierateľný je fakt, že podstatnú úlohu zohráva životný štýl oboch partnerov.

Strava a pohyb sa tak stávajú dôležitými faktormi, ktoré majú vplyv aj na to, či sa bude pár tešiť zo svojho vlastného dieťaťa.

Chemikálie, xenoestrogény i nedostatok živín

Už pred tisíckami rokov Sokratov žiak Platón povedal: „Polovica z toho, čo zjeme, udržuje nažive nás, druhá polovica lekára.“

V súčasnosti sme na tom s kvalitou potravín a spôsobom stravovania podstatne horšie.

Strava vplýva na naše zdravie a jednou z oblastí, v ktorej sa to môže prejaviť, je plodnosť žien alebo mužov. Nevhodné potraviny, ako napríklad biela múka, cukor, transmastné tuky, podporujú zápalové procesy v tele, oslabujú imunitu a ovplyvňujú vajíčka, maternicu a aj spermie,“ vysvetľuje naturopatka Eva Blaho.

Ešte pred niekoľkými rokmi varovali odborníci pred vysokým príjmom tukov, ktorý spájali so vznikom obezity. Tak sa mnohí rozhodli jesť nízkotučné potraviny.

Diéty, obmedzujúce príjem tukov, sú populárne aj dnes. Lenže nedostatok tejto makroživiny v strave spôsobuje napríklad zníženú produkciu pohlavných hormónov – ženského estrogénu a vznikajú zdravotné problémy. Vplyv na tvorbu hormónov majú aj ďalšie faktory.

K téme sa vyjadruje:

Eva Blaho, naturopatka, Medante - klinika celostnej medicíny, Medante.com

eva-blaho_r3602.jpg

Látky, ktoré denne prijímame, a to buď vedome, alebo nevedome, ovplyvňujú našu hormonálnu rovnováhu. Sú to napríklad konzervačné látky, farbivá, dochucovadlá v polotovaroch, ale aj chemikálie z kozmetiky a xenoestrogény,“ hovorí Eva Blaho.

Xenoestrogény nazývané aj environmentálne estrogény, ktoré sú prítomné v plastových fľašiach s vodou, mobilných telefónoch, obaloch potravín, farbách či vinylových podlahách, neovplyvňujú iba produkciu ženských pohlavných hormónov, ale aj počet a pohyblivosť spermií.

Príjem týchto látok do ľudského organizmu si musíme ustrážiť sami, a to obmedzením používania chemických prípravkov (farby, drogéria, pesticídy, osviežovače vzduchu), plastových fliaš, uprednostňovaním biozeleniny či pestrosťou jedálneho lístka.

Jeden zo spôsobov, ako znížiť úroveň xenoestrogénov a nepriamo regulovať hladinu hormónov, je podporiť funkciu pečene. Veľmi dôležitý je aj stav tráviaceho traktu, pretože ak sú premnožené nesprávne baktérie, tak môže nastať recyklácia a opakované vstrebávanie estrogénov,“ vysvetľuje nutričná poradkyňa.

Okrem toho sa treba zbaviť nadváhy a prebytočného tuku, pretože xenoestrogény sa ukladajú aj v tukových zásobách.

Dôležité sú kvalitné tuky, zelenina a ryby

Naturopatka Eva Blaho sa vo svojej praxi bežne stretáva s pármi, ktoré majú problém splodiť potomka. V rámci konzultácie sa zameriava hlavne na zmenu jedálneho lístka.

Čo odporúča konzumovať ženám, ktoré nemôžu otehotnieť? „Čo sa stravy týka, sú to potraviny bohaté na zdravé tuky ako olivový a kokosový olej, maslo, orechy, vajcia, veľa čerstvej zeleniny, hlavne zelenej listovej a ovocia pre vlákninu a kyselinu listovú. Nesmú chýbať ryby žijúce v chladných vodách, ktoré sú bohaté na omega-3mastné kyseliny a mäso z domáceho chovu. Mala by to byť vyvážená strava prispôsobená zvykom, chutiam a konštitúcii jednotlivca,“ hovorí zo skúseností nutričná poradkyňa.

V niektorých prípadoch sú vhodné aj výživové doplnky, liečivé rastliny alebo očista organizmu. Samozrejme, nesmie chýbať pravidelná a vhodne zvolená pohybová aktivita.

Pomôže cvičenie

Často otehotnenie komplikuje psychické rozpoloženie. Keď sa dvaja dostanú do stavu, že všetko sa začne točiť iba okolo splodenia potomka a ich život je sprevádzaný výčitkami a frustráciou, situácii to nepomôže.

Stres a prílišné sústredenie sa na otehotnenie všetko iba komplikujú. Aj preto je vhodné nájsť spôsob, ako sa pravidelne ventilovať a získať vnútornú rovnováhu. Šport je v tomto smere vhodnou voľbou.

Ako si vybrať pohybovú aktivitu? V prvom rade by mala prinášať odreagovanie a vnútorné naplnenie.

Pri problémoch s otehotnením je však dobré vyskúšať aj cvičenia z kategórie body and mind, ako napríklad jogu, pilates, spirals alebo portdebras.

Sú zamerané na dosiahnutie harmónie medzi telom a mysľou. Dôraz sa kladie aj na posilnenie centra tela, teda oblastí brucha, panvy a chrbta, čo je z hľadiska otehotnenia dôležité.

Vhodné sú i Kegelove cviky a cvičenie podľa Ľudmily Mojžišovej. „Pri problémoch s otehotnením je najlepšie cvičenie podľa Mojžišovej. Niekedy pomôže aj joga, prípadne individuálne aj pilates. Mali by to byť najmä cviky so zameraním na posilnenie chrbtice a svalstva v oblasti panvy. Pokiaľ je problém v nadváhe, tak pomôžu aj bežné tréningové cvičenia. Pohybová aktivita by však mala byť pravidelná, teda 3 – 5 ráz do týždňa,“ radí Eva Blaho a dopĺňa, že typ a intenzita cvičenia sú individuálne.

Primerané cvičenie dokáže pomôcť regulovať hormóny u oboch pohlaví, skvalitňuje spánok a zvyšuje energiu.

Rýchle tipy na podporu plodnosti

  • Vhodným spôsobom svoj organizmus očistite napríklad detoxikačnými kúrami, ktorých základom je pitie zeleninových a ovocných štiav či smoothies.
  • Vyvarujte sa rýchlych sacharidov (biele pečivo, koláče, sladkosti), nezdravých nasýtených a transmastných tukov (údeniny, margaríny, priemyselne spracované produkty).
  • Preferujte mäso, vajíčka a mliečne výrobky z ekologickej produkcie.
  • Jedzte veľa zeleniny, ovocia, celozrnných produktov, orechov, strukovín a semiačok. Výborná je napríklad zelená listová zelenina, cvikla, granátové jablká, avokádo, vlašské orechy, mandle, čierny sezam, dyňové a ľanové semiačka atď.
  • Pravidelne konzumujte kokosový, olivový či rybí olej, ktoré sú zdrojom zdravých tukov.
  • Dbajte na pravidelný pohyb, cvičte aspoň 3 razy týždenne. Na podporu plodnosti sú vhodné cviky podľa Ľudmily Mojžišovej, Kegelove cviky, ale aj joga, prípade pilates.

Náš tip: Čaj na podporu otehotnenia od Ľudmily Mojžišovej

Okrem pravidelného cvičenia podľa Mojžišovej, môžete vyskúšať aj čaj, ktorý táto terapeutka odporúčala na podporu otehotnenia. Je zložený z ruže šípkovej, materinej dúšky, oregana, kvetu hluchavky, rumančeka, čakanky, stavikrvu, rebríčka a skorocelu. Pije sa ráno a večer. Odporúča sa absolvovať aspoň 8-týždňovú kúru a po mesačnej prestávke pokračovať. Čaj sa dá kúpiť v špecializovaných obchodoch. 100-gramové balenie stojí okolo 7 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 828
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 615
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 12 112
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 369
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 225
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 705
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 827
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 742
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 707
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 014
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pokuta za prednosť pri očkovaní je vysoká, tvrdia nemocnice

Je ťažké overiť, či pri registrácii na očkovanie niekto neklame.

Jednou z možností, ako zrýchliť očkovanie, je vakcinácia seniorov.
AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Z paralelnej reality, v ktorej premiér uviazol, sa nemá šancu vymotať (týždeň podľa Schutza)

Minulosť už dobieha aj veľké ryby.

Ilustračná fotografia.

Cez čiaru: Ktorí vplyvní ľudia dláždili cestu Haščákovi a Pente?

Kto boli vplyvní známi a kamaráti na strane Penty?

Petra Vlhová ide obrovský slalom v stredisku Kranjska Gora. Pozrite si jej program na víkend.