Sedem dôvodov, prečo máte neustále hlad

Trápi vás počas dňa vlčí hlad a stále by ste niečo prežúvali? Vyvarujte sa týchto siedmich chýb a pocit nekonečného hladu vás prejde.

(Zdroj: Fotolia.com)

Ak potrebujete mať každý deň poruke niečo malé na zjedenie, možno niekde robíte chybu.

Vybrali sme sedem základných „prehreškov“, ktoré spôsobujú pažravosť vášho tela. Zistite sami, či sa niektorých z nich dopúšťate a svoj spôsob stravovania a možno aj váhu napravíte.

Nízkotučné produkty

Niektoré tuky sú nezdravé a mali by sme sa im čo najviac vyhýbať. Telo ich však potrebuje, preto vyhľadávajte potraviny, kde sa nachádzajú zdravé tuky, ktoré obsahujú mononenasýtené, polynenasýtené a omega-3 mastné kyseliny.

Mozog a srdce ich potrebujú pre správne fungovanie. Váš každodenný jedálny lístok by mal obsahovať približne jednu tretinu potravín obsahujúcich zdravé tuky a oleje.

Pridajte ich do svojho menu na úkor sacharidov. Tie vášmu telu chýbať nebudú, no samozrejme, nevylučujte ich úplne, inak sa pripravíte o energiu.

nizkotucne.jpgFreeimages.com

Ponocovanie

Čím menej spíte, tým viac ste hladní. Tento jav je spôsobený hormónmi, ktoré telo produkuje počas spánku.

Hormóny, ktoré majú na svedomí váš apetít, sú dva – ghrelín, inak nazývaný aj hormón hladu a leptín.

Úlohou ghrelínu je hlásiť, že telo potrebuje prísun energie, teda jedlo a ohlasuje to väčšinou známym škvŕkaním v bruchu.

Leptín je zas hormón, ktorý tvoria naše tukové bunky a signalizuje pocit nasýtenia, ale aj hladu. Ponocovanie a nekvalitný spánok zvyšujú tvorbu týchto hormónov, čím sa zvyšuje aj pocit hladu.

Po prebdenej noci alebo veľmi krátkom spánku si telo pýta viac energie, ako je zdravé, pretože je vyčerpané. Vtedy sa vám môže stať, že podľahnete nesprávnym stravovacím návykom ľahšie.

Počúvajte svoje telo a doprajte si aspoň sedem hodín spánku.

Nadmerný stres

Stres už pozná každý, dokonca aj malé deti. Pohár trpezlivosti sa však u každého napĺňa iným tepom a intenzitou.

Niektorých z nás vystresujú aj maličkosti, ktoré by ďalších nerozhodili za žiadnych okolností. Náš mozog pri zažívaní stresu vysiela do tela signály, ktorými akoby volal o pomoc.

To si často vysvetlíme práve potrebou poriadne sa najesť alebo si dať niečo sladké a myseľ na moment upokojiť. Čím viac stresu zažívame, tým viac jeme.

Je ťažké len tak sa zrazu tomuto pocitu vzoprieť a jednoducho nejesť. Preto by ste sa mali snažiť eliminovať pocit stresu a uvoľniť myseľ aktivitami, ktoré sú vám príjemné, aby vás pocit úzkosti a nepokoja trápil čo najkratšie.

Viac športujte alebo robte niečo, čo vôbec nesúvisí s vašou prácou a je pravým opakom. Po sedavej práci pri počítači si odbehnite do záhrady alebo sa venujte nejakému umeleckému smeru.

Tancujte, maľujte, zájdite si s rodinou do prírody. Vypnite.

stres.jpgFotolia.com

Príliš veľa alkoholu

Kto si z času na čas dopraje pohárik, veľmi dobre vie, že spolu s promile sa zvyšuje aj apetít.

Vedeli to aj naši starí rodičia, ktorí si pred obedom alebo hneď ráno dali pohárik domácej pálenky.

Ak si dáte viac pohárikov tvrdého alkoholu, telo dehydratujete a namiesto toho, aby ste ho detoxikovali a hydratovali čistou vodou, pomýlite si pocit smädu s pocitom hladu a v tomto stave vám jedlo chutí ešte viac.

Predtým, ako si dáte nápoj s obsahom alkoholu, nezabudnite sa kvalitne najesť a piť dostatok čistej vody. Budete sa cítiť lepšie, vyhnete sa návalom hladu a aj na druhý deň budete schopní efektívne fungovať.

alkohol.jpgPhotl.com

Stále málo vody

Dehydratácia je nekonečná téma. Napriek tomu, že je v médiách stále opakovaná, robíme chyby.

O to vážnejšie sú v prípade horúčav, ktoré nás vyčerpávajú toto leto. Mnohým ľuďom sa stáva, že si smäd pomýlia s hladom. Ak jete pravidelne, je všetko v poriadku.

Ak vás prepadne vlčí hlad, dodržiavajte pravidlo, podľa ktorého najprv vypijete pohár vody a až po desiatich až pätnástich minútach znova zhodnotíte, či ste skutočne hladní.

Nepite, len ak ste smädní. Tekutiny dopĺňajte pravidelne a každé ráno si hneď po zobudení dajte pohár vody.

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odporúča príjem 1,4 až 4,5 litra vody za deň, Európsky úrad pre bezpečnosť potravín (EFSA) zasa odporúča 2 až 2,5 litra vody denne.

Vynechávanie jedál

To radšej nerobte. Telo potrebuje pravidelnú stravu. Nielen raňajky sú základ, ale aj obed a večera. Uprednostnite kvalitu pred kvantitou a výživnosť jedál.

Čím dlhšie budete odkladať jedenie, tým viac ghrelínu bude vaše telo produkovať. Keď ho bude priveľa, váš mozog sa z toho zblázni a vy budete hladní, že by ste zjedli čokoľvek.

V týchto prípadoch sa mnoho ľudí utieka k nezdravým fast foodom a iným „rýchlovkám“, ktoré nemajú takmer žiadne živiny.

Jedzte preto minimálne každé štyri hodiny. Doprajte si výdatné raňajky a majte po ruke vždy oriešky, kvalitný jogurt, ovocie či zeleninu ako zdravú alternatívu snacku.

jedenie.jpgFotolia.com

Nedávame žalúdku čas

Počas obedových páuz v pracovných dňoch sa niekedy snažíme vybaviť okrem samotného jedla množstvo ďalších vecí. Lekáreň, úrady či nákupy.

Jedlu venujeme najmenej pozornosti a konzumujeme ho v rýchlosti bez užívania si jeho chutí. Keď jete, spomaľte.

Venujte pozornosť tomu, čo máte na tanieri, vnímajte vône, chute a vzhľad jedál a vytvorte si okolo seba príjemnú pokojnú atmosféru.

Od momentu, keď sa do žalúdka dostane jedlo, prejde 20 minút, kým mozog zistí, že žalúdok plný.

Ak budete jesť rýchlo, zjete viac, ako je potrebné a potom s plným bruchom odkráčate späť do práce, no najradšej by ste si ľahli a spali. Prejedanie ničí vaše telo aj produktivitu.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 170
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 260
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 140
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 047
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 802
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 559
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 353
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 149
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 848
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 605

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

TECH

Vo vesmíre znie strašidelné pískanie. Vedci zistili, odkiaľ pochádza

Väčšina častíc je zachytená v pásoch.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

Neprehliadnite tiež

Frida Kahlo: K nešťastiu v živote mala svojský prístup, dávala ho na plátno

Mexická maliarka je dodnes legendou, dokázala konkurovať mužom a vysporiadať sa s osudovými ranami vďaka maľovaniu.

Líčenie na rande: Ako na dokonalý mejkap v troch krokoch

Niekedy je nadmerná snaha skôr na škodu, poradíme vám, ako sa nalíčiť v správnej miere.

Kokteil pre imunitu: Sedem spôsobov ako ju podporiť

Aké vitamíny a doplnky by ste mali vyskúšať, poradí farmaceutka.

Vybrali sme desať receptov na vegánske zákusky

Aj vy máte problém zohnať maslo a vajcia? Inšpirujte sa našimi tipmi na koláče a zákusky, v ktorých ich nebudete potrebovať.