Sedem dôvodov, prečo máte neustále hlad

Trápi vás počas dňa vlčí hlad a stále by ste niečo prežúvali? Vyvarujte sa týchto siedmich chýb a pocit nekonečného hladu vás prejde.

(Zdroj: Fotolia.com)

Ak potrebujete mať každý deň poruke niečo malé na zjedenie, možno niekde robíte chybu.

Vybrali sme sedem základných „prehreškov“, ktoré spôsobujú pažravosť vášho tela. Zistite sami, či sa niektorých z nich dopúšťate a svoj spôsob stravovania a možno aj váhu napravíte.

Nízkotučné produkty

Niektoré tuky sú nezdravé a mali by sme sa im čo najviac vyhýbať. Telo ich však potrebuje, preto vyhľadávajte potraviny, kde sa nachádzajú zdravé tuky, ktoré obsahujú mononenasýtené, polynenasýtené a omega-3 mastné kyseliny.

Mozog a srdce ich potrebujú pre správne fungovanie. Váš každodenný jedálny lístok by mal obsahovať približne jednu tretinu potravín obsahujúcich zdravé tuky a oleje.

Pridajte ich do svojho menu na úkor sacharidov. Tie vášmu telu chýbať nebudú, no samozrejme, nevylučujte ich úplne, inak sa pripravíte o energiu.

nizkotucne.jpgFreeimages.com

Ponocovanie

Čím menej spíte, tým viac ste hladní. Tento jav je spôsobený hormónmi, ktoré telo produkuje počas spánku.

Hormóny, ktoré majú na svedomí váš apetít, sú dva – ghrelín, inak nazývaný aj hormón hladu a leptín.

Úlohou ghrelínu je hlásiť, že telo potrebuje prísun energie, teda jedlo a ohlasuje to väčšinou známym škvŕkaním v bruchu.

Leptín je zas hormón, ktorý tvoria naše tukové bunky a signalizuje pocit nasýtenia, ale aj hladu. Ponocovanie a nekvalitný spánok zvyšujú tvorbu týchto hormónov, čím sa zvyšuje aj pocit hladu.

Po prebdenej noci alebo veľmi krátkom spánku si telo pýta viac energie, ako je zdravé, pretože je vyčerpané. Vtedy sa vám môže stať, že podľahnete nesprávnym stravovacím návykom ľahšie.

Počúvajte svoje telo a doprajte si aspoň sedem hodín spánku.

Nadmerný stres

Stres už pozná každý, dokonca aj malé deti. Pohár trpezlivosti sa však u každého napĺňa iným tepom a intenzitou.

Niektorých z nás vystresujú aj maličkosti, ktoré by ďalších nerozhodili za žiadnych okolností. Náš mozog pri zažívaní stresu vysiela do tela signály, ktorými akoby volal o pomoc.

To si často vysvetlíme práve potrebou poriadne sa najesť alebo si dať niečo sladké a myseľ na moment upokojiť. Čím viac stresu zažívame, tým viac jeme.

Je ťažké len tak sa zrazu tomuto pocitu vzoprieť a jednoducho nejesť. Preto by ste sa mali snažiť eliminovať pocit stresu a uvoľniť myseľ aktivitami, ktoré sú vám príjemné, aby vás pocit úzkosti a nepokoja trápil čo najkratšie.

Viac športujte alebo robte niečo, čo vôbec nesúvisí s vašou prácou a je pravým opakom. Po sedavej práci pri počítači si odbehnite do záhrady alebo sa venujte nejakému umeleckému smeru.

Tancujte, maľujte, zájdite si s rodinou do prírody. Vypnite.

stres.jpgFotolia.com

Príliš veľa alkoholu

Kto si z času na čas dopraje pohárik, veľmi dobre vie, že spolu s promile sa zvyšuje aj apetít.

Vedeli to aj naši starí rodičia, ktorí si pred obedom alebo hneď ráno dali pohárik domácej pálenky.

Ak si dáte viac pohárikov tvrdého alkoholu, telo dehydratujete a namiesto toho, aby ste ho detoxikovali a hydratovali čistou vodou, pomýlite si pocit smädu s pocitom hladu a v tomto stave vám jedlo chutí ešte viac.

Predtým, ako si dáte nápoj s obsahom alkoholu, nezabudnite sa kvalitne najesť a piť dostatok čistej vody. Budete sa cítiť lepšie, vyhnete sa návalom hladu a aj na druhý deň budete schopní efektívne fungovať.

alkohol.jpgPhotl.com

Stále málo vody

Dehydratácia je nekonečná téma. Napriek tomu, že je v médiách stále opakovaná, robíme chyby.

O to vážnejšie sú v prípade horúčav, ktoré nás vyčerpávajú toto leto. Mnohým ľuďom sa stáva, že si smäd pomýlia s hladom. Ak jete pravidelne, je všetko v poriadku.

Ak vás prepadne vlčí hlad, dodržiavajte pravidlo, podľa ktorého najprv vypijete pohár vody a až po desiatich až pätnástich minútach znova zhodnotíte, či ste skutočne hladní.

Nepite, len ak ste smädní. Tekutiny dopĺňajte pravidelne a každé ráno si hneď po zobudení dajte pohár vody.

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odporúča príjem 1,4 až 4,5 litra vody za deň, Európsky úrad pre bezpečnosť potravín (EFSA) zasa odporúča 2 až 2,5 litra vody denne.

Vynechávanie jedál

To radšej nerobte. Telo potrebuje pravidelnú stravu. Nielen raňajky sú základ, ale aj obed a večera. Uprednostnite kvalitu pred kvantitou a výživnosť jedál.

Čím dlhšie budete odkladať jedenie, tým viac ghrelínu bude vaše telo produkovať. Keď ho bude priveľa, váš mozog sa z toho zblázni a vy budete hladní, že by ste zjedli čokoľvek.

V týchto prípadoch sa mnoho ľudí utieka k nezdravým fast foodom a iným „rýchlovkám“, ktoré nemajú takmer žiadne živiny.

Jedzte preto minimálne každé štyri hodiny. Doprajte si výdatné raňajky a majte po ruke vždy oriešky, kvalitný jogurt, ovocie či zeleninu ako zdravú alternatívu snacku.

jedenie.jpgFotolia.com

Nedávame žalúdku čas

Počas obedových páuz v pracovných dňoch sa niekedy snažíme vybaviť okrem samotného jedla množstvo ďalších vecí. Lekáreň, úrady či nákupy.

Jedlu venujeme najmenej pozornosti a konzumujeme ho v rýchlosti bez užívania si jeho chutí. Keď jete, spomaľte.

Venujte pozornosť tomu, čo máte na tanieri, vnímajte vône, chute a vzhľad jedál a vytvorte si okolo seba príjemnú pokojnú atmosféru.

Od momentu, keď sa do žalúdka dostane jedlo, prejde 20 minút, kým mozog zistí, že žalúdok plný.

Ak budete jesť rýchlo, zjete viac, ako je potrebné a potom s plným bruchom odkráčate späť do práce, no najradšej by ste si ľahli a spali. Prejedanie ničí vaše telo aj produktivitu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 132
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 406
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 220
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 308
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 6 078
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 933
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 608
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 184
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 038
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 863

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kedy tu mávate leto? Vlani bolo v stredu

Reportáž z najchladnejšieho miesta na Slovensku.

Píše Emil Višňovský

Dankova kauza ukázala, že naši politici si nevážia vzdelanie

Stačí im ničím nekrytý papier.

Neprehliadnite tiež

Vzťahová poradňa: Odkedy sa poznáme, klamem partnerovi o svojej práci

Klinická psychologička radí pri dvoch problémoch.

Ilustračné foto.

Mejkap do práce: Ako ho zvládnuť rýchlo a jednoducho

Zjednodušte si život a každodennú rannú rutinu.

Oľga Beständigová: Som silná, aj keď som podľahla závislosti

Úspešná krasokorčuliarka rozpráva o tanci na ľade aj o bulímii.

Rádiové dievčatá svietili v tme a zomierali. Firma o nich klamala

Maľovali ciferníky, advokáti ich nechceli brániť.

Rádiové továrne zamestnávali na maľovanie svietiacich ciferníkov najmä mladé ženy. Mnohé z nich boli tínedžerky.