Využite leto na dovolenkové športy

Patríte medzi dovolenkových lenivcov alebo, naopak, využijete chvíle oddychu na to, aby ste si dali poriadne do tela? Ktorá možnosť je lepšia?

(Zdroj: Fotolia.com)

Dovolenkové chvíle zväčša trávime na príjemných miestach a našim cieľom je regenerácia organizmu po namáhavých pracovných povinnostiach.

Každý z nás je však iný a každému vyhovuje aj iný typ dovolenky. Niekto preferuje pasívne leňošenie na pláži, iný sa naháňa za dobrodružstvom a poznávaním nového.

V dnešnej uponáhľanej dobe sa veľa ľudí preferuje aktívny životný štýl a voľné chvíle počas roka pravidelne trávi fitnes aktivitami, behaním, posilňovaním, či inými druhmi športu.

Čo však na dovolenke? Kontinuálne pokračovať v nastavenom režime, alebo vypustiť športové aktivity a nechať organizmus úplne „vypnúť“?

„Ak hovoríme o úrovni rekreačného športovca, nie výkonnostného, tak je to otázka postoja,“ hovorí osobný tréner Radoslav Hupka a vysvetľuje, že „ak počas celého roku žijeme aktívne a máme radi veľa pohybových aktivít, ktoré sú pre nás istým druhom relaxu a ventilujeme si takto stres, tak potom aj naša dovolenka bude prirodzene a nenútene aktívna. Nebude síce taká ako bežný deň, ale budeme sa snažiť nájsť si nejakú možnosť pohybu. Určite nás nebude baviť len tak sa opaľovať na ležadle s krížovkami v ruke.“

K téme sa vyjadruje:
Radoslav Hupka, osobný tréner, Technogymstore.sk
r_hupka_r6393.jpg

Strážite si štíhlu líniu?

Najmä ženy pravidelne športujú pre štíhlu líniu a odbúravanie nechcených kilogramov.

Navyše all inclusive dovolenky ponúkajú veľa pokušení, a tak je na mieste otázka, chudnúť aj počas dovolenky aktívnym oddychom?

„Ak pre nás pohyb a diétovanie znamená cestu, ako si strážiť a zlepšovať svoj výzor, tak aj pasívna dovolenka bude akýmsi obmedzením, pretože nás bude prenasledovať obava, že na dovolenke priberieme alebo nám ochabnú svaly,“ tvrdí Radoslav Hupka.

Podľa neho je však dobré na dovolenke ubrať z fyzických aktivít, „je vhodné obmeniť ich za ľahšie aktivity, ktoré ponúkajú dovolenkové strediská. Telu to prospeje, predovšetkým pre regeneráciu kĺbov, šliach a svalov, navyše obmena pohybových aktivít je vhodná aj pre ďalšie napredovanie. Niekedy totiž pravidelnosť brzdí dosahovanie cieľov a akýsi refresh v podobe obmeny telo „nakopne“ do ďalších výkonov.“

Osobný tréner odporúča aj pri diétovaní zmeniť jednotvárny jedálny lístok alebo ho doslova šokovať nejakou zmenou. „Ak patríte medzi tých, ktorým záleží na zovňajšku a počas roka pravidelne cvičíte a zdravo sa stravujete, tak je váš metabolizmus taký zrýchlený, že 7- až 10-dňové dovolenkové leňošenie a vychutnávanie regionálnych dobrôt to nijako výrazne neovplyvní. A ak aj trochu priberiete, hneď ako nabehnete na svoj tréningový režim, kilá pôjdu dolu“. Radoslav Hupka teda nevidí nič zlé na leňošení na dovolenke, skôr naopak, vníma to ako šancu na regeneráciu organizmu.

02.jpg

Čomu sa venovať počas dovolenky

Beh na pláži

Beh je dnes módnym hitom. Čo je lepšie ako si zavčas rána zabehať pri mori? Podľa Radoslava Hupku má ranné cvičenie alebo aj krátky beh množstvo pozitívnych účinkov: „Navodí dobrú náladu a správne naštartuje metabolizmus. Musíme však skôr vstať. Aj 30 minút pohybovej aktivity je lepších ako nič“, vysvetľuje.

Odporúča najmä beh po piesočnatej pláži: „Ak máte vo svojej blízkosti pieskovú pláž, využite to. Beh po piesku je náročnejší ako obyčajný beh. Pre tých, ktorí majú problémy s členkami, je veľmi prospešný, spevňuje a fixuje väzivá a šľachy členkov. Obťiažnosť behu si môžete regulovať sami, napríklad tým, že budete behať po suchej časti pláži alebo po mokrej. Beh po suchšej je náročnejší. Pri chudnutí nezabudnite na to, že musíte behať pri nízkej pulzovej frekvencii, 70-80 % z vášho maxima. V každom prípade beh po pláži je nielen príjemným zážitkom a spestrením tréningu, ale aj vynikajúcim spôsobom ako sa udržať v kondícii“.

Na čo si dať pozor

  • Treba zvýšiť prísun tekutín a behať na kratšie vzdialenosti ako bežne.
  • Tekutiny treba prijímať pravidelne.
  • Dôležitý je správny výber tekutín. Neodporúčajú sa sladené nápoje, alkohol, káva. Uprednostnite radšej vodu, vodu s citrónom, zelené alebo ovocné čaje, nesladené minerálky.

Cvičenie vo fitku

Zaujímavou alternatívou pohybovej aktivity, najmä počas horúcich dní, sú v dovolenkových strediskách správne klimatizované fitnescentrá. V súčasnosti je už o ôsmej ráno vysoká teplota okolo 30 stupňov a športovať pri takejto horúčave je veľmi únavné a demotivujúce.

„Ak je klimatizácia správne nastavená, teplotné rozdiely nie sú vysoké a máme chuť si zacvičiť, tak nevidím dôvod, prečo nevyužiť aj takúto možnosť. Nie vždy potrebujete na dovolenke fitnescentrum. Na to, aby ste si na dovolenke spevnili telo, vám stačí pláž alebo hotelová izba. Urobte si 5 sérií po 15 opakovaní cvikov na 3 rôzne svalové partie. Zhyby, kľuky, drepy a výpady, napríklad výpady a drepy sú jednými z najefektívnejších cvikov na stehná a zadok,“ vysvetľuje Radoslav Hupka.

01.jpg

Ostatné športy

Mnohí športy si nevyžadujú až takú námahu a oživia dovolenku novými zážitkami a zábavou.

Plážový volejbal

Tento druh volejbalu sa hrá na piesku a vychádza z pravidiel klasického volejbalu. Je veľmi obľúbený a zábavný. Mnoho ľudí ho hrá po celý rok na rôznych simulovaných ihriskách. Ak máte priamo na pieskovej pláži volejbalové ihrisko, určite zažijete pri plážovom volejbale príjemné chvíle.

Tenis

Tenisové kurty bývajú takmer v každom dovolenkovom stredisku. V drvivej väčšine prípadov vám zariadenie požičia aj rakety a loptičky, takže si ich nemusíte brať so sebou z domu.

Bedminton

Na prehadzovanie si a triafanie do košíka raketami stačí lúka alebo iná plocha a zábava sa môže začať.

Stolný tenis

Okrem klasického stolného tenisu nájdete v niektorých letoviskách a vodný stolný tenis.

Lopta

Klasická športová pomôcka ponúka veľa zábavy na suchu aj vo vode. Obyčajné hádzanie, prehadzovanie či špeciálna loptička do vody, ktorá sa neponára, vám určite spestria dovolenku.

Foto: Fotolia

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 530
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 852
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 489
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 129
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 013
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 967
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 775
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 524
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 291
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 890

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Líčenie na rande: Ako na dokonalý mejkap v troch krokoch

Niekedy je nadmerná snaha skôr na škodu, poradíme vám, ako sa nalíčiť v správnej miere.

Kokteil pre imunitu: Sedem spôsobov ako ju podporiť

Aké vitamíny a doplnky by ste mali vyskúšať, poradí farmaceutka.

Vybrali sme desať receptov na vegánske zákusky

Aj vy máte problém zohnať maslo a vajcia? Inšpirujte sa našimi tipmi na koláče a zákusky, v ktorých ich nebudete potrebovať.

Sedem kozmetických nutností pre pleť v zime

Ktoré kozmetické produkty u vás nemôžu chýbať, keď teploty klesnú?