Prečo je vláknina nenahraditeľným pomocníkom nášho zdravia

Takmer každý druhý človek trpí ťažkosťami s trávením. K jeho zlepšeniu významne prispieva vláknina.

(Zdroj: Photl.com)

O vláknine sa toho už popísalo nesmierne veľa. Osvety však nikdy nie je dosť, čomu nasvedčuje aj alarmujúca štatistika Výskumného ústavu potravinárskeho, ktorá poukazuje na fakt, že takmer každý druhý človek na Slovensku trpí ťažkosťami s trávením.

Za posledné desaťročia sme sa žiaľ odklonili od konzumácie tradičných slovenských potravín, ako kyslá kapusta, strukoviny, či celozrnné obilniny.

Čo spája menované potraviny? Predsa vysoký obsah potravinovej zložky, nevyhnutnej pre správne fungovanie tráviaceho systému – vlákniny.

Čo je vláknina a ako funguje v organizme?

Pojmom vláknina rozumieme súčasti plodov a rastlín, ktoré nepodliehajú enzymatickému štiepeniu a vstrebávaniu.

V nezmenenej forme prechádzajú tráviacim ústrojenstvom. Zjednodušene povedané – ako ju prijímeme, tak ju aj vylúčime.

Prečo je potom taká potrebná? Vláknina pri prechode tráviacim traktom zvýši svoj objem – napučí. Viaže na seba totiž vodu, no spolu s ňou aj mastné kyseliny, žlčové kyseliny a steroly.

Vďaka rôsolovitej konzistencii, ktorú nadobúda, umožňuje lepší prechod skonzumovanej stravy traktom.

Najhodnotnejšie zdroje a benefity

Vedecky preukázaných benefitov konzumácie vlákniny je dosť na to, aby sa stala pravidelnou súčasťou vašej stravy. Spomeňme aspoň niekoľko z nich:

  • Urýchlenie prechodu konzumovanej stravy, čo znamená že steny čriev sú kratšie vystavované potenciálne škodlivým látkam
  • Prevencia nádorov hrubého čreva, prsníka a prostaty
  • Zväčšenie objemu potravy = dlhší pocit zasýtenia a menej prijatých kalórií
  • Prevencia zápchy
  • Spomalenie vstrebávania cukru do krvi

Hodnotnými zdrojmi vlákniny zo skupiny obilnín sú napríklad otruby, celozrnná múka, či ryža natural. Zo skupiny strukovín má bohatý obsah vlákniny hrach, šošovica a fazuľa. Z ovocia si vyberte sušené figy a ďatle, či čerstvé ríbezle a maliny. V zelenine exceluje čo do obsahu vlákniny najmä kapusta, ružičkový kel, chren, špenát a mrkva.

Zásady konzumácie vlákniny

Ako sa však hovorí - aj dobrého veľa škodí. Odporúčaná denná dávka sa líši nielen podľa veku, ale aj obtiažnosti fyzickej práce, ktorú vykonávame - vtedy sa dávka na deň o niečo zvýši.

Orientačne sa však pohybujeme od 1-3 g/deň u dojčiat, pre deti predškolského veku 10-14 g/deň, školáci a študenti 17-22 g/deň, dospelí 24-26 g/deň.

Pri nadmernom príjme vlákniny sa môžu vyskytnúť ťažkosti ako nafukovanie, bolesti brucha a hnačky. Za rizikový sa považuje denný príjem vlákniny vyšší než 60 g na deň.

Tri základné pravidlá

Tieto zásady dodržiavajte, keď zvýšite príjem vlákniny:

  • Dostatočný pitný režim, aby ste predišli dehydratácii
  • Pravidelný príjem minerálnych látok (železo, zinok, vápnik, horčík) v primeranom množstve – najmä u starších ľudí a detí
  • Prispôsobenie množstva prijatej vlákniny aktuálnej situácii (zvýšený príjem pri väčšej fyzickej aktivite, v tehotenstve a počas dojčenia)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  2. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  3. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  4. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  7. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  2. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  3. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  4. Vypestujte si chutné a voňavé bylinky
  5. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  6. Energetici rozsvecujú Svetielko nádeje
  7. Noerr appoints a new national counsel starting from 2019
  8. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  9. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  10. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 26 831
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 23 961
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 23 245
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 19 324
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 12 327
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 11 159
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 073
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 4 054
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 846
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 602

Hlavné správy zo Sme.sk

Kočner je obvinený v kauze tzv. televíznych zmeniek za takmer 70 miliónov eur.
Dobré ráno

Dobré ráno: Povedali, či Donald Trump konšpiroval s Rusmi

Čo povedala takzvaná Muellerova správa.

Podcast Dobré ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Pente odporúčame, aby skúsila Sorosa

Nákup konšpiračných médií sa zo strednodobého hľadiska môže vyplatiť.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Práca v IT jej nedávala všetko, začala stavať park pre seniorov

Podľa Adriany Škriniarovej nemá každý šťastie na starostlivosť.

Adriana Škriniarová
Vyhliadková veža v regióne Tokaj