Prečo je vláknina nenahraditeľným pomocníkom nášho zdravia

Takmer každý druhý človek trpí ťažkosťami s trávením. K jeho zlepšeniu významne prispieva vláknina.

(Zdroj: Photl.com)

O vláknine sa toho už popísalo nesmierne veľa. Osvety však nikdy nie je dosť, čomu nasvedčuje aj alarmujúca štatistika Výskumného ústavu potravinárskeho, ktorá poukazuje na fakt, že takmer každý druhý človek na Slovensku trpí ťažkosťami s trávením.

Za posledné desaťročia sme sa žiaľ odklonili od konzumácie tradičných slovenských potravín, ako kyslá kapusta, strukoviny, či celozrnné obilniny.

Čo spája menované potraviny? Predsa vysoký obsah potravinovej zložky, nevyhnutnej pre správne fungovanie tráviaceho systému – vlákniny.

Čo je vláknina a ako funguje v organizme?

Pojmom vláknina rozumieme súčasti plodov a rastlín, ktoré nepodliehajú enzymatickému štiepeniu a vstrebávaniu.

V nezmenenej forme prechádzajú tráviacim ústrojenstvom. Zjednodušene povedané – ako ju prijímeme, tak ju aj vylúčime.

Prečo je potom taká potrebná? Vláknina pri prechode tráviacim traktom zvýši svoj objem – napučí. Viaže na seba totiž vodu, no spolu s ňou aj mastné kyseliny, žlčové kyseliny a steroly.

Vďaka rôsolovitej konzistencii, ktorú nadobúda, umožňuje lepší prechod skonzumovanej stravy traktom.

Najhodnotnejšie zdroje a benefity

Vedecky preukázaných benefitov konzumácie vlákniny je dosť na to, aby sa stala pravidelnou súčasťou vašej stravy. Spomeňme aspoň niekoľko z nich:

  • Urýchlenie prechodu konzumovanej stravy, čo znamená že steny čriev sú kratšie vystavované potenciálne škodlivým látkam
  • Prevencia nádorov hrubého čreva, prsníka a prostaty
  • Zväčšenie objemu potravy = dlhší pocit zasýtenia a menej prijatých kalórií
  • Prevencia zápchy
  • Spomalenie vstrebávania cukru do krvi

Hodnotnými zdrojmi vlákniny zo skupiny obilnín sú napríklad otruby, celozrnná múka, či ryža natural. Zo skupiny strukovín má bohatý obsah vlákniny hrach, šošovica a fazuľa. Z ovocia si vyberte sušené figy a ďatle, či čerstvé ríbezle a maliny. V zelenine exceluje čo do obsahu vlákniny najmä kapusta, ružičkový kel, chren, špenát a mrkva.

Zásady konzumácie vlákniny

Ako sa však hovorí - aj dobrého veľa škodí. Odporúčaná denná dávka sa líši nielen podľa veku, ale aj obtiažnosti fyzickej práce, ktorú vykonávame - vtedy sa dávka na deň o niečo zvýši.

Orientačne sa však pohybujeme od 1-3 g/deň u dojčiat, pre deti predškolského veku 10-14 g/deň, školáci a študenti 17-22 g/deň, dospelí 24-26 g/deň.

Pri nadmernom príjme vlákniny sa môžu vyskytnúť ťažkosti ako nafukovanie, bolesti brucha a hnačky. Za rizikový sa považuje denný príjem vlákniny vyšší než 60 g na deň.

Tri základné pravidlá

Tieto zásady dodržiavajte, keď zvýšite príjem vlákniny:

  • Dostatočný pitný režim, aby ste predišli dehydratácii
  • Pravidelný príjem minerálnych látok (železo, zinok, vápnik, horčík) v primeranom množstve – najmä u starších ľudí a detí
  • Prispôsobenie množstva prijatej vlákniny aktuálnej situácii (zvýšený príjem pri väčšej fyzickej aktivite, v tehotenstve a počas dojčenia)

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  5. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 832
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 6 296
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 4 985
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 3 428
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 066
  6. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 2 658
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 559
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 259
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 843
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 498

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kosík na videu z afrického väzenia odpovedá Kaliňákovi

Gašpar s Kaliňákom spochybňovali pravosť vyhlásenia bývalého siskára Ľuboša Kosíka o únose prezidentovho syna. Kosík poslal video ako dôkaz.

TV

Kosík vo videohovore z afrického väzenia: Zaručte mi bezpečnosť

Bývalý siskár potvrdzuje svoju totožnosť.

SVET

Zeman ťahal Drahoša do bahna, no on sa nedal. Znamená to prehru?

Český prezident sa vôbec sa nezmenil.

Neprehliadnite tiež

Upcyklácia je budúcnosť. Tieto Slovenky vás presvedčia, že aj odpad sa dá obliecť

Ala a Lenka Krivé, Alžbeta Irhová a Martina Mareková Kuipers tvoria ekologickú módu.

Ako vyzerá deň v živote profesionálneho testera sexuálnych hračiek

Tí najlepší sa o svoje skúsenosti podelia vtipne a originálne.

Čo si obliecť na ples?

Plesová sezóna je v plnom prúde, takto sa oblečiete vhodne podľa etikety.

Nosnou témou tohtoročnej svadobnej výstavy v Nitre bola Folk nevesta

Deviaty ročník dvojdňovej výstavy predstavuje najnovšie trendy svadobného dizajnu na rok 2018.

Vzťahová poradňa: Moja žena na materskej chce najať upratovačku

Psychologička radí, ako zorganizovať pomoc v domácnosti a čo robiť pri rozvode blízkej rodiny.