SME
Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra

Prečo je vláknina nenahraditeľným pomocníkom nášho zdravia

Takmer každý druhý človek trpí ťažkosťami s trávením. K jeho zlepšeniu významne prispieva vláknina.

(Zdroj: Photl.com)

O vláknine sa toho už popísalo nesmierne veľa. Osvety však nikdy nie je dosť, čomu nasvedčuje aj alarmujúca štatistika Výskumného ústavu potravinárskeho, ktorá poukazuje na fakt, že takmer každý druhý človek na Slovensku trpí ťažkosťami s trávením.

Za posledné desaťročia sme sa žiaľ odklonili od konzumácie tradičných slovenských potravín, ako kyslá kapusta, strukoviny, či celozrnné obilniny.

Čo spája menované potraviny? Predsa vysoký obsah potravinovej zložky, nevyhnutnej pre správne fungovanie tráviaceho systému – vlákniny.

Čo je vláknina a ako funguje v organizme?

Pojmom vláknina rozumieme súčasti plodov a rastlín, ktoré nepodliehajú enzymatickému štiepeniu a vstrebávaniu.

V nezmenenej forme prechádzajú tráviacim ústrojenstvom. Zjednodušene povedané – ako ju prijímeme, tak ju aj vylúčime.

Prečo je potom taká potrebná? Vláknina pri prechode tráviacim traktom zvýši svoj objem – napučí. Viaže na seba totiž vodu, no spolu s ňou aj mastné kyseliny, žlčové kyseliny a steroly.

Vďaka rôsolovitej konzistencii, ktorú nadobúda, umožňuje lepší prechod skonzumovanej stravy traktom.

Najhodnotnejšie zdroje a benefity

Vedecky preukázaných benefitov konzumácie vlákniny je dosť na to, aby sa stala pravidelnou súčasťou vašej stravy. Spomeňme aspoň niekoľko z nich:

  • Urýchlenie prechodu konzumovanej stravy, čo znamená že steny čriev sú kratšie vystavované potenciálne škodlivým látkam
  • Prevencia nádorov hrubého čreva, prsníka a prostaty
  • Zväčšenie objemu potravy = dlhší pocit zasýtenia a menej prijatých kalórií
  • Prevencia zápchy
  • Spomalenie vstrebávania cukru do krvi

Hodnotnými zdrojmi vlákniny zo skupiny obilnín sú napríklad otruby, celozrnná múka, či ryža natural. Zo skupiny strukovín má bohatý obsah vlákniny hrach, šošovica a fazuľa. Z ovocia si vyberte sušené figy a ďatle, či čerstvé ríbezle a maliny. V zelenine exceluje čo do obsahu vlákniny najmä kapusta, ružičkový kel, chren, špenát a mrkva.

Zásady konzumácie vlákniny

Ako sa však hovorí - aj dobrého veľa škodí. Odporúčaná denná dávka sa líši nielen podľa veku, ale aj obtiažnosti fyzickej práce, ktorú vykonávame - vtedy sa dávka na deň o niečo zvýši.

Orientačne sa však pohybujeme od 1-3 g/deň u dojčiat, pre deti predškolského veku 10-14 g/deň, školáci a študenti 17-22 g/deň, dospelí 24-26 g/deň.

Pri nadmernom príjme vlákniny sa môžu vyskytnúť ťažkosti ako nafukovanie, bolesti brucha a hnačky. Za rizikový sa považuje denný príjem vlákniny vyšší než 60 g na deň.

Tri základné pravidlá

Tieto zásady dodržiavajte, keď zvýšite príjem vlákniny:

  • Dostatočný pitný režim, aby ste predišli dehydratácii
  • Pravidelný príjem minerálnych látok (železo, zinok, vápnik, horčík) v primeranom množstve – najmä u starších ľudí a detí
  • Prispôsobenie množstva prijatej vlákniny aktuálnej situácii (zvýšený príjem pri väčšej fyzickej aktivite, v tehotenstve a počas dojčenia)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  4. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  6. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  2. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  3. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  4. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  6. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  7. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  8. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 408
  2. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 12 911
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 600
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 10 330
  5. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 10 283
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 149
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 985
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 340
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 950
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 812

Hlavné správy zo Sme.sk

Súd vypočúval Bašternákovu správkyňu, riešili aj skrytý majetok

Sudkyňa, ktorá konkurz dozoruje, povedala viacero nových informácií.

Ladislav Bašternák
Dobré ráno

Dobré ráno: Voľby ukázali, že ani Orbán nie je večný

Voľby v Poľsku a Maďarsku ukázali rozdelené krajiny.

Podcast Dobré Ráno
McDonald´s otvoril v Petržalke.
Stĺpček Petra Schutza

Správkyňa a bašternákovská epizóda

Keď sa povie Bašternák, nejaké nové zverstvo sa vkráda do myslí okamžite.

Komentátor SME Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Osobitná spravodajkyňa OSN upozornila na pôrodnícke násilie, spomína aj Slovensko

Keď z pôrodov robíme tabu, umožňujeme, aby porušovanie práv pokračovalo.

Ilustračné foto.

Mary Elizabeth Winstead: Ženy nemusia byť ako muži, aby boli silné

Herečka bojuje proti kultu krásy v Hollywoode

Módna prehliadka Victoria's Secret.