SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Pri športe robíte chyby. Ako sa vyhnúť zraneniu?

Pri športe dbajte na správnu techniku, vhodnú obuv a vyhýbajte sa chybám, ktoré môžu mať negatívny vplyv na vaše zdravie.

(Zdroj: Fotolia.com)

Mnohí z nás sa pohybu, cvičeniam a celkovej aktivite venujú v letnom období intenzívnejšie.

Čerstvý vzduch a slnko lákajú na šport, a preto je vhodný čas pohovoriť si o dobrej technike cvičenia, výbere vhodnej obuvi či najčastejších chybách, ktorých sa pri snahe o udržanie si štíhlej figúry dopúšťame.

Šport je čoraz obľúbenejší

Šport a pravidelný pohyb sú pre zdravie človeka, ale aj pre jeho vnútornú pohodu veľmi dôležité. V ostatných rokoch je zrejmé, že narastá počet ľudí, ktorí sa vo voľnom čase venujú behu, plávaniu, posilňovaniu či iným športom.

Skryť Vypnúť reklamu

Mnohí z nich takýmto spôsobom odbúravajú stres plynúci z rýchleho životného štýlu alebo sa zbavujú nadbytočných kilogramov.

Viacerí z nich však pri tejto činnosti robia základné chyby, ktoré majú na telo, kĺby, svaly či kosti skôr negatívny účinok. „Jednou zo základných chýb, ktorej by sa mali neskúsení športovci vyhýbať, je nedostatočné dodržiavanie pitného režimu,“ hovorí ortopéd Štefan Petriščák.

To je práve pri športoch na otvorenom slnku a v nadchádzajúcich horúčavách veľmi dôležité. Od vhodne nastaveného pitného režimu sa odvíja dĺžka aj intenzita cvičenia.

Okrem vody je dôležitý aj príjem potravín. Cvičiť by sme nemali ani s preplneným, no ani s prázdnym žalúdkom. S pohybovou aktivitou by sme mali začať dve až tri hodiny po jedle.

Skryť Vypnúť reklamu

Hlad sa môže dostaviť pomerne rýchlo. Ubúdanie energie však môžeme zahnať tyčinkou či ľahkým a výživným banánom.

Dôležitá je miera a pravidelnosť. Príliš ťažké závažia či dlhé vzdialenosti pri behu vám neprospievajú a zbytočne vaše telo opotrebúvajú.

Ak máte svalovú horúčku a cítite, že ste preťažení, nevynechávajte cvičenie úplne. Skúste aspoň zopár pohybov na rozcvičenie.

Telo si tak lepšie zvyká na námahu. Pri preťažení môže pomôcť aj vhodný prípravok, ktorý unavené svalstvo zregeneruje a dodá mu potrebnú pružnosť.

Na posilňovanie treba ísť opatrne

Pitný režim, správna strava a primeraná záťaž. To všetko je pri posilňovaní svalstva veľmi dôležité. Okrem vyššie spomínaných chýb sa však dopúšťame aj iných prehreškov.

Ľudia s nadváhou, problémami s chrbticou a kolenami či s bolesťami kĺbov si môžu vybrať nevhodný typ cvičenia, čím svojmu telu nevedomky škodia. Pred začatím posilňovania je preto vhodné porozprávať sa s odborníkom. Či už ortopédom, fyzioterapeutom, alebo aspoň niekým, kto už dlhšie cvičí a vyzná sa,“ dodáva ortopéd.

Skryť Vypnúť reklamu

Ešte pred začatím cvičenia je však kľúčové rozcvičenie sa. Práve to je však často zanedbávané. Vhodné rozcvičenie svalov je pre lepší výkon absolútne potrebné.

Naopak, bez kvalitného strečingu si cvičením môžeme privodiť nepríjemné zranenie. V dôsledku preťaženia svalových partií môže prísť až k natrhnutiu svalu, pričom najčastejšie bývajú týmto zranením postihnuté dolné končatiny – najmä stehenný a lýtkový sval.

Natrhnutý sval je veľmi nepríjemným zranením, ktorému sa dá predchádzať už spomínaným primeraným strečingom.

Ak už si ale zranenie svalu, jeho natiahnutie či natrhnutie privodíme, je potrebné s cvičením ihneď prestať a postihnutý sval okamžite upokojiť. Studené obklady a vhodný prípravok môžu uľaviť od bolesti a urýchliť liečbu.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj behanie má svoje zásady

Behanie patrí k novodobým fenoménom a svojich fanúšikov si rýchlo nachádza po celom svete. Beh je nenáročný šport a na prvý pohľad sa zdá, že ho vie robiť každý.

Opak je ale pravdou,“ tvrdí odborník a dodáva: „Množstvo začínajúcich bežcov si nedá pri výbere vhodnej obuvi dostatočne záležať, čo môže mať neskôr neblahé dôsledky. Ďalšou chybou začiatočníkov je preceňovanie sa. Mnohí takmer ihneď začínajú šprintom. Pritom by to malo byť naopak - začať by sa malo rýchlou chôdzou, neskôr ľahkým behom a až postupne zvyšovať rýchlosť aj intenzitu.“

Ortopéd ďalej dodáva, že: „beh nie je vhodný pre ľudí, ktorí majú problémy s kolenami či chrbticou. Tým sa odporúča skôr rýchla chôdza, prípadne športy, pri ktorých sa menej namáhajú kĺby.“

Skryť Vypnúť reklamu

Pri behu je tiež podstatné zvoliť si vhodný povrch. Tvrdý betón sa neodporúča, ale ani príliš mäkký povrch, na ktorom sa opotrebúva najmä päta.

Nežiaducim účinkom môžete predchádzať správne zvolenou obuvou. Teniska by mala držať nohu pevne a mala by tlmiť nárazy.

Nebezpečenstvom pri behu môžu byť nepríjemné vyvrtnutia či výrony päty. Aj tu opäť pomáhajú ľadové zábaly a vhodné prípravky.

Teniska, ktorá tlmí došľapy, je citlivá k nohe a zároveň chráni pätu pred zranením, je pri behu veľmi potrebná. Vhodne zvolený povrch, tempo behu a vzdialenosť – to všetko by si mal bežec premyslieť tak, aby neškodil svojim kĺbom, kolenám a chrbtici,“ uzatvára Štefan Petriščák.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  2. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  8. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  1. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  2. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  3. Legislative intention - recodification of the corporate law
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  8. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  9. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 18 291
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 497
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 514
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 931
  5. Po Slovensku na motorke 6 784
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 079
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 415
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 545
  9. Crème de la crème po slovensky 3 208
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 045
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sociológ Michal Vašečka.

Medzi voličmi Sme rodina je 62 percent žien.


20 h
Peter Schutz

Ešte jeden lockdown by znamenal krížik nad celou vládou.


18. jún
Cestujúci kráčajú po letiskovej dráhe na bratislavskom letisku M. R. Štefánika.

Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 496 obetí.


a 4 ďalší 14 h

Neprehliadnite tiež

Pistáciové keksíky

Sú zelené, zdravé a chutné.


18. jún
Mária Vargová a Andrej Poracký

Násilné deti sú neraz samy obeťami.


18. jún

Sezóna jahôd je jedna z najchutnejších. Tu je niekoľko inšpirácií na víkendové pečenie.


17. jún
Čo sa deje s dieťaťom, keď má záchvat hnevu?

Intenzitu ovplyvňuje aj slovná zásoba.


17. jún