Pri športe robíte chyby. Ako sa vyhnúť zraneniu?

Pri športe dbajte na správnu techniku, vhodnú obuv a vyhýbajte sa chybám, ktoré môžu mať negatívny vplyv na vaše zdravie.

(Zdroj: Fotolia.com)

Mnohí z nás sa pohybu, cvičeniam a celkovej aktivite venujú v letnom období intenzívnejšie.

Čerstvý vzduch a slnko lákajú na šport, a preto je vhodný čas pohovoriť si o dobrej technike cvičenia, výbere vhodnej obuvi či najčastejších chybách, ktorých sa pri snahe o udržanie si štíhlej figúry dopúšťame.

Šport je čoraz obľúbenejší

Šport a pravidelný pohyb sú pre zdravie človeka, ale aj pre jeho vnútornú pohodu veľmi dôležité. V ostatných rokoch je zrejmé, že narastá počet ľudí, ktorí sa vo voľnom čase venujú behu, plávaniu, posilňovaniu či iným športom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Mnohí z nich takýmto spôsobom odbúravajú stres plynúci z rýchleho životného štýlu alebo sa zbavujú nadbytočných kilogramov.

Viacerí z nich však pri tejto činnosti robia základné chyby, ktoré majú na telo, kĺby, svaly či kosti skôr negatívny účinok. „Jednou zo základných chýb, ktorej by sa mali neskúsení športovci vyhýbať, je nedostatočné dodržiavanie pitného režimu,“ hovorí ortopéd Štefan Petriščák.

To je práve pri športoch na otvorenom slnku a v nadchádzajúcich horúčavách veľmi dôležité. Od vhodne nastaveného pitného režimu sa odvíja dĺžka aj intenzita cvičenia.

Okrem vody je dôležitý aj príjem potravín. Cvičiť by sme nemali ani s preplneným, no ani s prázdnym žalúdkom. S pohybovou aktivitou by sme mali začať dve až tri hodiny po jedle.

Hlad sa môže dostaviť pomerne rýchlo. Ubúdanie energie však môžeme zahnať tyčinkou či ľahkým a výživným banánom.

Dôležitá je miera a pravidelnosť. Príliš ťažké závažia či dlhé vzdialenosti pri behu vám neprospievajú a zbytočne vaše telo opotrebúvajú.

Ak máte svalovú horúčku a cítite, že ste preťažení, nevynechávajte cvičenie úplne. Skúste aspoň zopár pohybov na rozcvičenie.

Telo si tak lepšie zvyká na námahu. Pri preťažení môže pomôcť aj vhodný prípravok, ktorý unavené svalstvo zregeneruje a dodá mu potrebnú pružnosť.

Na posilňovanie treba ísť opatrne

Pitný režim, správna strava a primeraná záťaž. To všetko je pri posilňovaní svalstva veľmi dôležité. Okrem vyššie spomínaných chýb sa však dopúšťame aj iných prehreškov.

Ľudia s nadváhou, problémami s chrbticou a kolenami či s bolesťami kĺbov si môžu vybrať nevhodný typ cvičenia, čím svojmu telu nevedomky škodia. Pred začatím posilňovania je preto vhodné porozprávať sa s odborníkom. Či už ortopédom, fyzioterapeutom, alebo aspoň niekým, kto už dlhšie cvičí a vyzná sa,“ dodáva ortopéd.

Ešte pred začatím cvičenia je však kľúčové rozcvičenie sa. Práve to je však často zanedbávané. Vhodné rozcvičenie svalov je pre lepší výkon absolútne potrebné.

Naopak, bez kvalitného strečingu si cvičením môžeme privodiť nepríjemné zranenie. V dôsledku preťaženia svalových partií môže prísť až k natrhnutiu svalu, pričom najčastejšie bývajú týmto zranením postihnuté dolné končatiny – najmä stehenný a lýtkový sval.

Natrhnutý sval je veľmi nepríjemným zranením, ktorému sa dá predchádzať už spomínaným primeraným strečingom.

Ak už si ale zranenie svalu, jeho natiahnutie či natrhnutie privodíme, je potrebné s cvičením ihneď prestať a postihnutý sval okamžite upokojiť. Studené obklady a vhodný prípravok môžu uľaviť od bolesti a urýchliť liečbu.

Aj behanie má svoje zásady

Behanie patrí k novodobým fenoménom a svojich fanúšikov si rýchlo nachádza po celom svete. Beh je nenáročný šport a na prvý pohľad sa zdá, že ho vie robiť každý.

Opak je ale pravdou,“ tvrdí odborník a dodáva: „Množstvo začínajúcich bežcov si nedá pri výbere vhodnej obuvi dostatočne záležať, čo môže mať neskôr neblahé dôsledky. Ďalšou chybou začiatočníkov je preceňovanie sa. Mnohí takmer ihneď začínajú šprintom. Pritom by to malo byť naopak - začať by sa malo rýchlou chôdzou, neskôr ľahkým behom a až postupne zvyšovať rýchlosť aj intenzitu.“

Ortopéd ďalej dodáva, že: „beh nie je vhodný pre ľudí, ktorí majú problémy s kolenami či chrbticou. Tým sa odporúča skôr rýchla chôdza, prípadne športy, pri ktorých sa menej namáhajú kĺby.“

Pri behu je tiež podstatné zvoliť si vhodný povrch. Tvrdý betón sa neodporúča, ale ani príliš mäkký povrch, na ktorom sa opotrebúva najmä päta.

Nežiaducim účinkom môžete predchádzať správne zvolenou obuvou. Teniska by mala držať nohu pevne a mala by tlmiť nárazy.

Nebezpečenstvom pri behu môžu byť nepríjemné vyvrtnutia či výrony päty. Aj tu opäť pomáhajú ľadové zábaly a vhodné prípravky.

Teniska, ktorá tlmí došľapy, je citlivá k nohe a zároveň chráni pätu pred zranením, je pri behu veľmi potrebná. Vhodne zvolený povrch, tempo behu a vzdialenosť – to všetko by si mal bežec premyslieť tak, aby neškodil svojim kĺbom, kolenám a chrbtici,“ uzatvára Štefan Petriščák.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  3. Kreditná karta – áno alebo nie
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 970
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 920
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 16 300
  4. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 16 211
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 365
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 835
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 5 083
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 754
  9. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 3 545
  10. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 3 299

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Útočí na novinárov, s jeho menom sa spája viac ako desať káuz. Kto je Kočner

Podnikateľa v stredu pre kauzu zmenky a daňové úniky zadržala polícia.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Ako som zariadil, že prestali predávať Zem a vek

Prečo by slušné firmy mali zaujať jasný postoj.

Stĺpček Jakuba Fila

Zadržali Kočnera. Hoci platí prezumpcia neviny, treba povedať konečne

K rozsudku je dlhá cesta.

PRIMÁR

Seknutý krk. Prečo vzniká a čo robiť, aby bolesť ustúpila

Prečo vás môže z prievanu rozbolieť krk a ako vyzerá liečba.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Osmelené

Zomrel mi otec. A ešte predtým nás šarlatán obral o tisíce

Dokument Obchod so zdravím odráža iba zlomok reality.

Ceny MTV opäť prekvapili: Prišli muži v sukniach aj polonahé ženy

Červený koberec bol počas odovzdávania filmových cien celkom bez pravidiel.