Pri športe robíte chyby. Ako sa vyhnúť zraneniu?

Pri športe dbajte na správnu techniku, vhodnú obuv a vyhýbajte sa chybám, ktoré môžu mať negatívny vplyv na vaše zdravie.

(Zdroj: Fotolia.com)

Mnohí z nás sa pohybu, cvičeniam a celkovej aktivite venujú v letnom období intenzívnejšie.

Čerstvý vzduch a slnko lákajú na šport, a preto je vhodný čas pohovoriť si o dobrej technike cvičenia, výbere vhodnej obuvi či najčastejších chybách, ktorých sa pri snahe o udržanie si štíhlej figúry dopúšťame.

Šport je čoraz obľúbenejší

Šport a pravidelný pohyb sú pre zdravie človeka, ale aj pre jeho vnútornú pohodu veľmi dôležité. V ostatných rokoch je zrejmé, že narastá počet ľudí, ktorí sa vo voľnom čase venujú behu, plávaniu, posilňovaniu či iným športom.

Mnohí z nich takýmto spôsobom odbúravajú stres plynúci z rýchleho životného štýlu alebo sa zbavujú nadbytočných kilogramov.

Viacerí z nich však pri tejto činnosti robia základné chyby, ktoré majú na telo, kĺby, svaly či kosti skôr negatívny účinok. „Jednou zo základných chýb, ktorej by sa mali neskúsení športovci vyhýbať, je nedostatočné dodržiavanie pitného režimu,“ hovorí ortopéd Štefan Petriščák.

To je práve pri športoch na otvorenom slnku a v nadchádzajúcich horúčavách veľmi dôležité. Od vhodne nastaveného pitného režimu sa odvíja dĺžka aj intenzita cvičenia.

Okrem vody je dôležitý aj príjem potravín. Cvičiť by sme nemali ani s preplneným, no ani s prázdnym žalúdkom. S pohybovou aktivitou by sme mali začať dve až tri hodiny po jedle.

Hlad sa môže dostaviť pomerne rýchlo. Ubúdanie energie však môžeme zahnať tyčinkou či ľahkým a výživným banánom.

Dôležitá je miera a pravidelnosť. Príliš ťažké závažia či dlhé vzdialenosti pri behu vám neprospievajú a zbytočne vaše telo opotrebúvajú.

Ak máte svalovú horúčku a cítite, že ste preťažení, nevynechávajte cvičenie úplne. Skúste aspoň zopár pohybov na rozcvičenie.

Telo si tak lepšie zvyká na námahu. Pri preťažení môže pomôcť aj vhodný prípravok, ktorý unavené svalstvo zregeneruje a dodá mu potrebnú pružnosť.

Na posilňovanie treba ísť opatrne

Pitný režim, správna strava a primeraná záťaž. To všetko je pri posilňovaní svalstva veľmi dôležité. Okrem vyššie spomínaných chýb sa však dopúšťame aj iných prehreškov.

Ľudia s nadváhou, problémami s chrbticou a kolenami či s bolesťami kĺbov si môžu vybrať nevhodný typ cvičenia, čím svojmu telu nevedomky škodia. Pred začatím posilňovania je preto vhodné porozprávať sa s odborníkom. Či už ortopédom, fyzioterapeutom, alebo aspoň niekým, kto už dlhšie cvičí a vyzná sa,“ dodáva ortopéd.

Ešte pred začatím cvičenia je však kľúčové rozcvičenie sa. Práve to je však často zanedbávané. Vhodné rozcvičenie svalov je pre lepší výkon absolútne potrebné.

Naopak, bez kvalitného strečingu si cvičením môžeme privodiť nepríjemné zranenie. V dôsledku preťaženia svalových partií môže prísť až k natrhnutiu svalu, pričom najčastejšie bývajú týmto zranením postihnuté dolné končatiny – najmä stehenný a lýtkový sval.

Natrhnutý sval je veľmi nepríjemným zranením, ktorému sa dá predchádzať už spomínaným primeraným strečingom.

Ak už si ale zranenie svalu, jeho natiahnutie či natrhnutie privodíme, je potrebné s cvičením ihneď prestať a postihnutý sval okamžite upokojiť. Studené obklady a vhodný prípravok môžu uľaviť od bolesti a urýchliť liečbu.

Aj behanie má svoje zásady

Behanie patrí k novodobým fenoménom a svojich fanúšikov si rýchlo nachádza po celom svete. Beh je nenáročný šport a na prvý pohľad sa zdá, že ho vie robiť každý.

Opak je ale pravdou,“ tvrdí odborník a dodáva: „Množstvo začínajúcich bežcov si nedá pri výbere vhodnej obuvi dostatočne záležať, čo môže mať neskôr neblahé dôsledky. Ďalšou chybou začiatočníkov je preceňovanie sa. Mnohí takmer ihneď začínajú šprintom. Pritom by to malo byť naopak - začať by sa malo rýchlou chôdzou, neskôr ľahkým behom a až postupne zvyšovať rýchlosť aj intenzitu.“

Ortopéd ďalej dodáva, že: „beh nie je vhodný pre ľudí, ktorí majú problémy s kolenami či chrbticou. Tým sa odporúča skôr rýchla chôdza, prípadne športy, pri ktorých sa menej namáhajú kĺby.“

Pri behu je tiež podstatné zvoliť si vhodný povrch. Tvrdý betón sa neodporúča, ale ani príliš mäkký povrch, na ktorom sa opotrebúva najmä päta.

Nežiaducim účinkom môžete predchádzať správne zvolenou obuvou. Teniska by mala držať nohu pevne a mala by tlmiť nárazy.

Nebezpečenstvom pri behu môžu byť nepríjemné vyvrtnutia či výrony päty. Aj tu opäť pomáhajú ľadové zábaly a vhodné prípravky.

Teniska, ktorá tlmí došľapy, je citlivá k nohe a zároveň chráni pätu pred zranením, je pri behu veľmi potrebná. Vhodne zvolený povrch, tempo behu a vzdialenosť – to všetko by si mal bežec premyslieť tak, aby neškodil svojim kĺbom, kolenám a chrbtici,“ uzatvára Štefan Petriščák.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 074
  2. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 5 792
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 622
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 293
  5. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 856
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 703
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 307
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 140
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 553
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 445

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Bosniansky mäsiar dostal doživotie. Mladič stále rozdeľuje Srbov aj Bosniakov

Niektorí ho považujú za vojnového hrdinu, iní za kriminálnika. Rozsudok ich názor nezmení.

SVET

Mladič dostal za zverstvá v Bosne doživotie

Je to posledný verdikt Medzinárodného trestného tribunálu pre bývalú Juhosláviu.

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Drucker chce zmeniť spôsob objednávania.

SVET

Mariňák: Ak ponorku nájdu, námorníkov aj tak nezachránia

Stratenú argentínsku ponorku by mohol nájsť sonar, hovorí Ross Hall.

Neprehliadnite tiež

Playboy sa púšťa do neprebádaných vôd, nafotil kampaň s plus size modelkou

Fotky patria k decentnejším kampaniam modelky Molly Constable.

Vraždili a znásilňovali, no ženy ich milujú a obdivujú. Prečo?

Za ich správaním nie je len sexuálna porucha, psychológia má viaceré vysvetlenia.

Účinné tipy, ako sa správne nalíčiť pod okuliare

Pre správny výsledok berte do úvahy sklá aj farbu rámu.

Florbalová kapitánka Lucia Košturiaková: Florbal nie je ženský ani mužský šport

V decembri bude viesť slovenský tím na majstrovstvá sveta vo florbale v Bratislave.