SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Ako dodržiavať pitný režim v extrémnych horúčavách

V lete nestačí piť len vodu. Počas horúcich dní musíte telo zásobovať aj dostatkom vitamínov a minerálov.

(Zdroj: Fotolia.com)

Leto predstavuje ten najkrajší čas v roku. Prvé slnečné lúče nás nabíjajú energiou, rozžiaria každý náš deň. Keď však teploty prekročia príjemnú hranicu, začneme pociťovať záťaž.

Je nutné, aby ste sa pred vyčerpaním efektívne chránili. Nepostačí čistá voda. Nezabudnite, že vaše telo potením vylučuje aj vitamíny a minerály a mali by ste si ich pravidelne dopĺňať.

Najmä pri intenzívnej fyzickej aktivite, ako je turistika či iné druhy letných športov.

Dostatočný príjem tekutín je základ

Či už ste milovníkom leta, alebo nie, dlhé horúce dni predstavujú pre váš organizmus záťaž. Ostré slnko a zvýšená telesná námaha vedú k nadmernému poteniu.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem nepríjemného pocitu však môže byť potenie častou príčinou nebezpečnej dehydratácie.

„Dôsledkom dehydratácie organizmu môžu byť závrate, v krajnom prípade až celkový kolaps organizmu, srdcové zlyhanie či poruchy prenosu nervových signálov. V prípade, ak sa naše telo dostane do stavu extrémnej dehydratácie, hrozí nebezpečenstvo upadnutia do bezvedomia,“ uvádza nutričná poradkyňa Ľubica Trnková.

V lete preto treba dbať na prísun tekutín. Okrem pitia pramenitej vody, najlepšie izbovej teploty, sa odporúča i dopĺňanie minerálnych látok a to vo forme minerálnej vody. Tú je potrebné si starostlivo vybrať na základe vhodného pomeru minerálov, hlavne magnézia a vápnika,“ vysvetľuje odborníčka.

Na trhu dnes bez problémov nájdete minerálky s obsahom týchto minerálov súčasne. Ideálny pomer je 3:1 v prospech vápnika, ktorý vám takto pomáha zvládať každodenný stres, únavu a vracia rovnováhu do života.

Skryť Vypnúť reklamu

S magnéziom a vápnikom aj proti stresu

Minerály pôsobia na náš organizmus upokojujúcim účinkom. Horčík a vápnik sú mimoriadne dôležité pre tvorbu serotonínu - „hormónu šťastia“. Horčík spájame najmä s pojmami protistresový alebo protiúnavový.

Jeho chronický nedostatok môže nepriaznivo vplývať na poruchy spánku, pocit únavy, nekoncentrovanosť, migrény, nepravidelný srdcový rytmus, telesnú slabosť, nepríjemné kŕče, ale i tvorbu obličkových kameňov.

V letných mesiacoch, kedy vyvíjame nadmernú fyzickú záťaž, je horčík obzvlášť dôležitý. Uvoľňuje totiž bolestivé svalové napätie a podporuje správnu činnosť nervov.

Na efektívne vstrebávanie magnézia je nevyhnutný práve vápnik. Pravidelný pitný režim sa mnohí ľudia snažia dodržiavať najmä počas letnej turistiky.

Skryť Vypnúť reklamu

Mnohí však robia chybu, keď pijú len čistú vodu a po nadmernom fyzickom výkone nedoprajú telu aj vitamíny a minerály, ktoré potením stratilo.

Nezabúdajte na ne, mohlo by sa vám to vypomstiť nadmerným vyčerpaním a preťažením tela.

Krásna postava do plaviek s vitamínom C

Leto je už tu a čo sa nám nepodarilo do leta schudnúť, vieme ešte na poslednú chvíľu ovplyvniť za asistencie vitamínu C.

Počuli ste už o tom, že každý deň by ste mali začať pohárom pramenitej vody s citrónom, najlepšie na lačno?

Vitamín C, ukrytý v citróne, totiž naštartuje váš metabolizmus a taktiež podporí obranyschopnosť organizmu. Vďaka tomu má teda vitamín C vplyv na štiepenie a spaľovanie tukov.

Je tiež dokázané, že konzumácia potravín so zvýšeným obsahom vitamínu C odstraňuje pocit únavy. Vitamín C zlepšuje imunitu a posilňuje činnosť nadladviniek, ktoré riadia tvorbu stresových hormónov.

Skryť Vypnúť reklamu

Vitamín C je takisto ideálnou výživou pre pokožku, ktorá je v lete namáhaná slnečným žiarením. Udržuje ju vláčnu a prirodzene napätú a pružnú.

Prirodzeným zdrojom vitamínu C sú napríklad limetky, grepy, citróny, papája, kiwi, brokolica a jahody.

Betakarotén ochráni pokožku

Vedeli ste, že dopomôcť k sexi opáleniu vám môže okrem slnečných lúčov aj provitamín betakarotén? Práve ten dokáže zmeniť jemné opálenie na intenzívnejšie a príťažlivejšie.

Ak teda chcete pre svoju pokožku urobiť čosi navyše, ku klasickej ochrane opaľovacím krémom, ktorá nemôže chýbať, si naordinujte aj zvýšený prísun potravín s betakaroténom.

Nezabúdajte však, že slnko má priveľkú silu na to, aby tieto dva ochranné faktory spravili všetko za vás.

Opálite sa vďaka nim o čosi krajšie, zdravšie a možno aj rýchlejšie, no napriek tomu sa nezabúdajte pred prudkými slnečnými lúčmi chrániť i oblečením, pokrývkami hlavy a taktiež slnečníkom.

Skryť Vypnúť reklamu

Betakarotén v ľudskom tele funguje ako antioxidant. Pri jeho nedostatku klesá celková obranyschopnosť organizmu a zvyšuje sa riziko rakoviny.

Je obsiahnutý v žltom, oranžovom a červenom ovocí a zelenine, ako napríklad mrkva, paprika a rajčiny.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 306
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 176
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 805
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 008
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 953
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 006
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 147
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 600
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 513
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 360
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.
Premiér Igor Matovič.

Koronavírus: Slovensko má ďalších 19 úmrtí, Oravu a Bardejov čaká plošné testovanie(minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 117 obetí.

Ilustračné foto
Dobré ráno

Dobré ráno: Špeciálny prokurátor Kováčik defacto skončil

Slovenská justícia sa otriasa v základoch.

Podcast Dobré Ráno.