Ako dodržiavať pitný režim v extrémnych horúčavách

V lete nestačí piť len vodu. Počas horúcich dní musíte telo zásobovať aj dostatkom vitamínov a minerálov.

(Zdroj: Fotolia.com)

Leto predstavuje ten najkrajší čas v roku. Prvé slnečné lúče nás nabíjajú energiou, rozžiaria každý náš deň. Keď však teploty prekročia príjemnú hranicu, začneme pociťovať záťaž.

Je nutné, aby ste sa pred vyčerpaním efektívne chránili. Nepostačí čistá voda. Nezabudnite, že vaše telo potením vylučuje aj vitamíny a minerály a mali by ste si ich pravidelne dopĺňať.

Najmä pri intenzívnej fyzickej aktivite, ako je turistika či iné druhy letných športov.

Dostatočný príjem tekutín je základ

Či už ste milovníkom leta, alebo nie, dlhé horúce dni predstavujú pre váš organizmus záťaž. Ostré slnko a zvýšená telesná námaha vedú k nadmernému poteniu.

Okrem nepríjemného pocitu však môže byť potenie častou príčinou nebezpečnej dehydratácie.

„Dôsledkom dehydratácie organizmu môžu byť závrate, v krajnom prípade až celkový kolaps organizmu, srdcové zlyhanie či poruchy prenosu nervových signálov. V prípade, ak sa naše telo dostane do stavu extrémnej dehydratácie, hrozí nebezpečenstvo upadnutia do bezvedomia,“ uvádza nutričná poradkyňa Ľubica Trnková.

V lete preto treba dbať na prísun tekutín. Okrem pitia pramenitej vody, najlepšie izbovej teploty, sa odporúča i dopĺňanie minerálnych látok a to vo forme minerálnej vody. Tú je potrebné si starostlivo vybrať na základe vhodného pomeru minerálov, hlavne magnézia a vápnika,“ vysvetľuje odborníčka.

Na trhu dnes bez problémov nájdete minerálky s obsahom týchto minerálov súčasne. Ideálny pomer je 3:1 v prospech vápnika, ktorý vám takto pomáha zvládať každodenný stres, únavu a vracia rovnováhu do života.

S magnéziom a vápnikom aj proti stresu

Minerály pôsobia na náš organizmus upokojujúcim účinkom. Horčík a vápnik sú mimoriadne dôležité pre tvorbu serotonínu - „hormónu šťastia“. Horčík spájame najmä s pojmami protistresový alebo protiúnavový.

Jeho chronický nedostatok môže nepriaznivo vplývať na poruchy spánku, pocit únavy, nekoncentrovanosť, migrény, nepravidelný srdcový rytmus, telesnú slabosť, nepríjemné kŕče, ale i tvorbu obličkových kameňov.

V letných mesiacoch, kedy vyvíjame nadmernú fyzickú záťaž, je horčík obzvlášť dôležitý. Uvoľňuje totiž bolestivé svalové napätie a podporuje správnu činnosť nervov.

Na efektívne vstrebávanie magnézia je nevyhnutný práve vápnik. Pravidelný pitný režim sa mnohí ľudia snažia dodržiavať najmä počas letnej turistiky.

Mnohí však robia chybu, keď pijú len čistú vodu a po nadmernom fyzickom výkone nedoprajú telu aj vitamíny a minerály, ktoré potením stratilo.

Nezabúdajte na ne, mohlo by sa vám to vypomstiť nadmerným vyčerpaním a preťažením tela.

Krásna postava do plaviek s vitamínom C

Leto je už tu a čo sa nám nepodarilo do leta schudnúť, vieme ešte na poslednú chvíľu ovplyvniť za asistencie vitamínu C.

Počuli ste už o tom, že každý deň by ste mali začať pohárom pramenitej vody s citrónom, najlepšie na lačno?

Vitamín C, ukrytý v citróne, totiž naštartuje váš metabolizmus a taktiež podporí obranyschopnosť organizmu. Vďaka tomu má teda vitamín C vplyv na štiepenie a spaľovanie tukov.

Je tiež dokázané, že konzumácia potravín so zvýšeným obsahom vitamínu C odstraňuje pocit únavy. Vitamín C zlepšuje imunitu a posilňuje činnosť nadladviniek, ktoré riadia tvorbu stresových hormónov.

Vitamín C je takisto ideálnou výživou pre pokožku, ktorá je v lete namáhaná slnečným žiarením. Udržuje ju vláčnu a prirodzene napätú a pružnú.

Prirodzeným zdrojom vitamínu C sú napríklad limetky, grepy, citróny, papája, kiwi, brokolica a jahody.

Betakarotén ochráni pokožku

Vedeli ste, že dopomôcť k sexi opáleniu vám môže okrem slnečných lúčov aj provitamín betakarotén? Práve ten dokáže zmeniť jemné opálenie na intenzívnejšie a príťažlivejšie.

Ak teda chcete pre svoju pokožku urobiť čosi navyše, ku klasickej ochrane opaľovacím krémom, ktorá nemôže chýbať, si naordinujte aj zvýšený prísun potravín s betakaroténom.

Nezabúdajte však, že slnko má priveľkú silu na to, aby tieto dva ochranné faktory spravili všetko za vás.

Opálite sa vďaka nim o čosi krajšie, zdravšie a možno aj rýchlejšie, no napriek tomu sa nezabúdajte pred prudkými slnečnými lúčmi chrániť i oblečením, pokrývkami hlavy a taktiež slnečníkom.

Betakarotén v ľudskom tele funguje ako antioxidant. Pri jeho nedostatku klesá celková obranyschopnosť organizmu a zvyšuje sa riziko rakoviny.

Je obsiahnutý v žltom, oranžovom a červenom ovocí a zelenine, ako napríklad mrkva, paprika a rajčiny.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  2. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  3. Leto nekončí!
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  7. Už aj seniori presadajú do SUV
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  10. Bratislava gets a new public space and park
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 473
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 096
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 162
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 699
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 466
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 329
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 066
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 039
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 651
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 556

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu. Matečná prísť ani neplánovala.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Podnikateľ sa k školstvu vyjadrovať nechce.

KOMENTÁRE

Spotený Plavčan, Kysučan v maskáčoch. To je výsmech

Pričasto sa na úvod diskusie dozvieme, že niekto ráčkuje.

EKONOMIKA

Penta bude v Petit Presse slabšia

Akcionári spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME, sa dohodli na novom usporiadaní vzťahov.

Neprehliadnite tiež

Herečka Lujza Garajová Schrameková: Som poriadkumilovná, ale nie poriadku schopná.

Známa supermama prezradila, prečo si nechce zvykať na slávu.

Neviete kam sa vybrať najbližší víkend? Navštívte Burgenland

Neďaleká destinácia ponúka plnohodnotnú dovolenku pre malých aj veľkých.

Fotili sme seriálovú supermamu Lujzu Garajovú Schramekovú

Talentovaná, prirodzená a stojaca nohami pevne na zemi. Aj taká je herečka, stand up komička a speváčka Lujza Garajová Schrameková.

Čučoriedky v koláčoch, pirôžkoch, zmrzline, raw torte. Vyberte si

Čučoriedky môžete zavariť, zmraziť, odšťaviť, usušiť. Jedným z najpríjemnejších spôsobov ich spracovania je pridať ich do koláča.