SME
Nedeľa, 21. apríl , 2019

Ako dodržiavať pitný režim v extrémnych horúčavách

V lete nestačí piť len vodu. Počas horúcich dní musíte telo zásobovať aj dostatkom vitamínov a minerálov.

(Zdroj: Fotolia.com)

Leto predstavuje ten najkrajší čas v roku. Prvé slnečné lúče nás nabíjajú energiou, rozžiaria každý náš deň. Keď však teploty prekročia príjemnú hranicu, začneme pociťovať záťaž.

Je nutné, aby ste sa pred vyčerpaním efektívne chránili. Nepostačí čistá voda. Nezabudnite, že vaše telo potením vylučuje aj vitamíny a minerály a mali by ste si ich pravidelne dopĺňať.

Najmä pri intenzívnej fyzickej aktivite, ako je turistika či iné druhy letných športov.

Dostatočný príjem tekutín je základ

Či už ste milovníkom leta, alebo nie, dlhé horúce dni predstavujú pre váš organizmus záťaž. Ostré slnko a zvýšená telesná námaha vedú k nadmernému poteniu.

Okrem nepríjemného pocitu však môže byť potenie častou príčinou nebezpečnej dehydratácie.

„Dôsledkom dehydratácie organizmu môžu byť závrate, v krajnom prípade až celkový kolaps organizmu, srdcové zlyhanie či poruchy prenosu nervových signálov. V prípade, ak sa naše telo dostane do stavu extrémnej dehydratácie, hrozí nebezpečenstvo upadnutia do bezvedomia,“ uvádza nutričná poradkyňa Ľubica Trnková.

V lete preto treba dbať na prísun tekutín. Okrem pitia pramenitej vody, najlepšie izbovej teploty, sa odporúča i dopĺňanie minerálnych látok a to vo forme minerálnej vody. Tú je potrebné si starostlivo vybrať na základe vhodného pomeru minerálov, hlavne magnézia a vápnika,“ vysvetľuje odborníčka.

Na trhu dnes bez problémov nájdete minerálky s obsahom týchto minerálov súčasne. Ideálny pomer je 3:1 v prospech vápnika, ktorý vám takto pomáha zvládať každodenný stres, únavu a vracia rovnováhu do života.

S magnéziom a vápnikom aj proti stresu

Minerály pôsobia na náš organizmus upokojujúcim účinkom. Horčík a vápnik sú mimoriadne dôležité pre tvorbu serotonínu - „hormónu šťastia“. Horčík spájame najmä s pojmami protistresový alebo protiúnavový.

Jeho chronický nedostatok môže nepriaznivo vplývať na poruchy spánku, pocit únavy, nekoncentrovanosť, migrény, nepravidelný srdcový rytmus, telesnú slabosť, nepríjemné kŕče, ale i tvorbu obličkových kameňov.

V letných mesiacoch, kedy vyvíjame nadmernú fyzickú záťaž, je horčík obzvlášť dôležitý. Uvoľňuje totiž bolestivé svalové napätie a podporuje správnu činnosť nervov.

Na efektívne vstrebávanie magnézia je nevyhnutný práve vápnik. Pravidelný pitný režim sa mnohí ľudia snažia dodržiavať najmä počas letnej turistiky.

Mnohí však robia chybu, keď pijú len čistú vodu a po nadmernom fyzickom výkone nedoprajú telu aj vitamíny a minerály, ktoré potením stratilo.

Nezabúdajte na ne, mohlo by sa vám to vypomstiť nadmerným vyčerpaním a preťažením tela.

Krásna postava do plaviek s vitamínom C

Leto je už tu a čo sa nám nepodarilo do leta schudnúť, vieme ešte na poslednú chvíľu ovplyvniť za asistencie vitamínu C.

Počuli ste už o tom, že každý deň by ste mali začať pohárom pramenitej vody s citrónom, najlepšie na lačno?

Vitamín C, ukrytý v citróne, totiž naštartuje váš metabolizmus a taktiež podporí obranyschopnosť organizmu. Vďaka tomu má teda vitamín C vplyv na štiepenie a spaľovanie tukov.

Je tiež dokázané, že konzumácia potravín so zvýšeným obsahom vitamínu C odstraňuje pocit únavy. Vitamín C zlepšuje imunitu a posilňuje činnosť nadladviniek, ktoré riadia tvorbu stresových hormónov.

Vitamín C je takisto ideálnou výživou pre pokožku, ktorá je v lete namáhaná slnečným žiarením. Udržuje ju vláčnu a prirodzene napätú a pružnú.

Prirodzeným zdrojom vitamínu C sú napríklad limetky, grepy, citróny, papája, kiwi, brokolica a jahody.

Betakarotén ochráni pokožku

Vedeli ste, že dopomôcť k sexi opáleniu vám môže okrem slnečných lúčov aj provitamín betakarotén? Práve ten dokáže zmeniť jemné opálenie na intenzívnejšie a príťažlivejšie.

Ak teda chcete pre svoju pokožku urobiť čosi navyše, ku klasickej ochrane opaľovacím krémom, ktorá nemôže chýbať, si naordinujte aj zvýšený prísun potravín s betakaroténom.

Nezabúdajte však, že slnko má priveľkú silu na to, aby tieto dva ochranné faktory spravili všetko za vás.

Opálite sa vďaka nim o čosi krajšie, zdravšie a možno aj rýchlejšie, no napriek tomu sa nezabúdajte pred prudkými slnečnými lúčmi chrániť i oblečením, pokrývkami hlavy a taktiež slnečníkom.

Betakarotén v ľudskom tele funguje ako antioxidant. Pri jeho nedostatku klesá celková obranyschopnosť organizmu a zvyšuje sa riziko rakoviny.

Je obsiahnutý v žltom, oranžovom a červenom ovocí a zelenine, ako napríklad mrkva, paprika a rajčiny.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 17 157
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 13 934
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 8 805
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 746
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 855
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 5 258
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 393
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 585
  9. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 300
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 199

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Sagan.
Polícia stráži okolie jedného z kostolov.
Producent a režisér Michal Kollár nakrútil film Červený kapitán, ktorý po rokoch zlomil divácky rekord
Michiel Jansz. van Mierevelt - Hodina anatómie doktora Willema van der Meera

Neprehliadnite tiež

Zuby budúcnosti: Ako pomôžu moderné technológie v starostlivosti o chrup?

Ústna hygiena sa vďaka moderným technológiám mení a zjednodušuje.

Naučte sa vyberať správny mejkap, raz a navždy

Záleží na tom, aké produkty si nanášame na tvár.

Selma Blair

Zrkadlenie vo vzťahu: Po rokoch sa meníme na svojich partnerov

Veda vysvetľuje, prečo sa na seba ľudia v páre podobajú.

Ilustračné foto.