SME

Iveta Pupišová je slovenský Gordon Ramsey

Hotelový biznis je predovšetkým práca s ľuďmi a tá je najťažšia. Uhádnuť a odhadnúť všetky ich priania na jednej strane, správne motivovať a organizovať na druhej si vyžaduje talent a skúsenosti.

(Zdroj: Petra Bošanská)

Svojím spôsobom ste taký slovenský Gordon Ramsey, radíte hotelom, ako zlepšiť svoje fungovanie, ako ste sa vlastne k tejto práci dostali?

Moja starká mala krčmu na Kysuciach. S rodičmi sme tam bývali a videla som, ako to funguje. Moja mama mne a mojim sestrám celý život opakovala: „Opovážte sa byť čašníčky!“ Po základnej škole som išla na gymnázium so špecializáciou na chémiu. Mala som 14, keď k nám raz prišla jedna návšteva a mama ma požiadala, aby som priniesla z kuchyne tácku. Ako som ju niesla, podvedome som si dala jednu ruku za chrbát, ako to robia čašníci. Vtedy sa mama chytila za hlavu a skríkla: „Čo si to urobila, kto ťa to učil?!“ Nechápala som, čo zlé som spravila. Nakoniec však všetky tri sestry pracujeme v tejto oblasti, jedna sestra vyštudovala manažment cestovného ruchu v Škótsku a druhá je manažérkou herne v jednej nemeckej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Máte to teda, ako sa vraví, v krvi? Hneď po škole ste sa dostali k hotelovému biznisu?

Nechcela som ísť po gymnáziu ďalej študovať chémiu, myslela som si, že som lenivá, ale potom som zistila, že ma to, jednoducho, nebaví. Takže som sa prihlásila na nadstavbu cestovný ruch a potom som mala ísť pracovať do poisťovne. Lenže náhoda to zariadila inak, keď som už sedela s otcom na pohovore k riaditeľovi poisťovne, stretli sme tam jedného známeho, ktorý poznal nového riaditeľa hotela a spýtal sa ma, či by som nechcela ísť robiť tam. Zavolali sme na recepciu a recepčná, ktorá to zdvihla, dala v ten deň výpoveď, takže mi hneď zariadila stretnutie a ocitla som sa na recepcii luxusného hotela. Spočiatku to bolo veľmi náročné, pretože prvý deň mi dali presádzať muškáty, druhý deň vysávať recepciu a na tretí ma poslali zbierať ohorky pred hotelom. Keď som to všetko bez reptania urobila, dali mi pokoj a nakoniec som v tom hoteli prežila svojich sedem najkrajších rokov. Vtedy som pochopila, že toto je tá správna cesta pre mňa.

SkryťVypnúť reklamu

Prešli ste od recepcie až po pozíciu riaditeľky luxusného hotela, máte teda bohaté skúsenosti a teraz ich odovzdávate ďalej. Ako to v praxi vyzerá, čo všetko robíte?

Moje krédo je – všetko je v ľuďoch a o ľuďoch, a keďže som pracovala 23 rokov v hoteloch a 17 rokov som viedla tímy, vzdelávam sa a posúvam pracovne aj osobnostne, zistila som, že ľudia dosahujú dobré výsledky, ak sú v pohode. Vedia, čo majú robiť a ako, ak majú potrebnú motiváciu. Robím konzultačné služby pre hotely a zariadenia v hospitality oblasti, mystery shopping, čo je vlastne audit hotela, som mentorkou, poradkyňou a organizujem školenia a kurzy. Ľudí nekritizujem, ale ukazujem im, že sa to dá robiť lepšie. V tom je rozdiel medzi mnou a mystery shoppermi v iných oblastiach. Poznám tento biznis, dokážem ho zhodnotiť a nájsť riešenia. V hotelovej terminológii napríklad existuje niečo ako prevádzková slepota, to znamená, že chodíte okolo jedného miesta a vidíte ho stále rovnako. Nevidíte, že sa dá zmeniť, zlepšiť. Na tréningoch so zamestnancami často vidím, že si začnú veriť, sú zrazu iní, otvoria svoj potenciál a všetko funguje oveľa lepšie.

SkryťVypnúť reklamu

01.jpg

Ľudia zrejme nemajú radi kritiku...

Prišla som do jedného hotela, kde mali špinavú kúpeľňu a pracovali tam také staršie panie. Povedala som manažérke hotela, spravíme to tak, že zavoláme firmu, ktorá vám dodáva čistiace prostriedky a urobíme tréning pre chyžné. Ukážeme im, ako má čistá kúpeľňa vyzerať, ale budeme sa pred nimi tváriť, že problém je zrejme s čistiacimi prostriedkami, keďže efekt nie je dostatočný. Hotelová kozmetika je totiž úplne iná, treba ju správne používať. Myslím, že takáto kritika je lepšia, ako keď riaditeľ povie, prišla sem jedna pani z Bratislavy a povedala, že ste lenivé. Nie každý vie prijať kritiku, dôležitá je forma, ktorá nás posúva a treba ju vedieť podať.

Nestalo sa vám pri mystery shoppingu, že vás ľudia z personálu spoznali a odhalili?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už sa mi stalo, že prišiel čašník a povedal mi, my vás poznáme, vy ste hotelová špiónka. Zažila som aj situáciu, že čašník bol zo mňa doslova vystresovaný.

Kde robia naše hotely najväčšie chyby?

Myslím si, že sa podceňuje zaškolenie. Zamestnanec by mal presne vedieť, čo má robiť, mal by poznať víziu manažéra a majiteľa, musia byť skrátka na jednej vlne. Manažér musí vedieť pracovať s ľuďmi. Začínala som s tréningmi obslužného personálu a potom som pochopila, že nestačí mať obslužný personál vyškolený, keď manažér nevie dať zamestnancovi spätnú väzbu, nevie s ním pracovať, motivovať ho, poďakovať sa mu. Pochvala je veľká motivácia, pohon a záväzok pre zamestnanca. Manažér musí vedieť zamestnanca nakaziť svojím nadšením pre prácu. Veľa prevádzkovateľov podceňuje pracovnú silu a nevenuje svojim zamestnancom dosť času. Keď ľudí pochválite, oceníte, máte motivačný systém vo firme, tak pracujú úplne inak. Ak mi niektorý riaditeľ povie, že ich zamestnanci nič výnimočné nerobia, tak mu na to odpoviem, že robí dobre svoju prácu. Treba počúvať svojich zamestnancov, treba počúvať hostí, komunikovať a posúvať sa stále ďalej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

05.jpg

Čo takí čašníci, to je kapitola sama osebe...

Čašníkov učím, že nie sú sluhovia, sú partnermi hostí, hosť by im mal dôverovať na základe toho, že dobre poradia, odporučia. Je to veľmi ťažká práca, ale všeobecne, ak pracujeme v akejkoľvek sfére, stále sa treba rozvíjať a ísť dopredu. Žiaľ, veľakrát nevedia majitelia vytvoriť dobré podmienky na prácu ľudí, alebo dosádzajú na dôležité pozície ľudí bez skúseností. Potom sa čudujú, že nemajú hostí.

Lenže nie všetci klienti sú bezproblémoví, čo ak sa vyskytne nespokojný klient, ako ho personál zvládne, sú na to školení?

Učím ľudí, aby sa na hosťa nepozerali ako na zlého, ale snažili sa ho pochopiť. Často nevieme odhadnúť, čo má za sebou, možno je vyčerpaný, má veľa problémov, riešil náročné veci. Sú tam predovšetkým pre hosťa a ak budú milí, aj reakcia toho hosťa sa môže zmeniť na inú. Pokiaľ robí niekto problémy na recepcii, tak by si mal recepčný zachovať chladnú hlavu a nesmie prijať hodenú rukavicu. Ak si s klientom nevie poradiť, môže zavolať manažéra, ktorý má viac kompetencií. Väčšinou už len tento úkon klienta upokojí, pretože niektorí berú čašníkov alebo recepčných ako sluhov a keď zrazu komunikujú s ich nadriadeným, začnú sa správať úplne inak. Personál sa stretáva s rôznymi situáciami, napríklad v jednom hoteli hosť z Ázie nesprávne pochopil prístup recepčnej. V ich krajine zvyčajne chodia ženy so sklopenými očami a recepčná s ním pri ubytovaní udržiavala očný kontakt a usmievala sa, a pri večeri nechal manželku samu a recepčnú pod nejakou zámienkou zavolal do izby a vyzval na intímny styk. Celé toto nedorozumenie sa neskôr vysvetlilo, ale hosť si myslel, že recepčná s ním koketuje a preňho bolo neslušné ju odmietnuť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poznáte veľmi dobre hotelové štandardy a viete, ako to má fungovať, čo by ste našim čitateľom poradili, ako si vybrať dobrý hotel?

Veľa ľudí robí chybu, že si neujasnia, čo vlastne chcú. Či chcú mať pokojný hotel, alebo idú s deťmi, aké služby požadujú, akú kuchyňu. Slováci zvyčajne chcú kvalitu päťhviezdičkového hotela a cenu jednohviezdičkového. Ak mám menu za dve eurá, musím očakávať priemernú kvalitu. Na druhej strane najväčší kritici sú hostia. Ľudia prídu, ubytujú sa a potom, keď sa vrátia, frflú. Neriešia však situáciu na mieste, nevedia, čo môžu požadovať, majú málo informácií. Určite si treba pozrieť recenzie hotela na niektorom z mienkotvorných portálov. Dobrý hotel by mal klientovi dať pocítiť, že je tam vítaný, mal by mať milý a ústretový personál, aby ste sa tam cítili dobre. Nie je to len o peknej izbe a dobrej strave.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

03.jpg

VIZITKA:

Iveta Pupišová (48)

Je poradkyňou, trénerkou a mentorkou v segmente HORECA, venuje sa hotelovému mystery shoppingu a auditom hotelierskych prevádzok. Predtým pracovala 23 rokov v hotelierstve na rôznych pozíciách, od recepčnej až po riaditeľku 4-hviezdičkového hotela. Na jeseň otvára Akadémiu hoteliera. Žije v Bratislave.

Foto: Petra Bošanská

Styling: Barbora Yurkovic

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 918
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 6 335
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 833
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 4 802
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 794
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 4 576
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 478
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 453
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 8 prekvapivých faktov o vzťahoch, ktoré zmenia váš pohľad na lásku
  2. Zdravotní Klauni: Otec, bezpečný prístav dieťaťa v nemocnici
  3. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  4. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  5. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  6. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  7. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  8. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 192 509
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 232
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 118
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 726
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 372
  6. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 757
  7. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 3 574
  8. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 303
  1. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  2. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  3. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  4. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  5. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  7. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  8. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
SkryťZatvoriť reklamu