SME

Ľubica Hustá: Dobrý dizajn je malý splnený sen

Každoročne prináša slovenský aj svetový dizajn širokej verejnosti. Popritom objavuje zaujímavé prázdne budovy Bratislavy, ktorým na týždeň vracia slávu a krásu.

(Zdroj: Petra Bošanská)

Ako by ste bežnému človeku vysvetlili pojem dizajn?

Dizajn je veľmi univerzálne slovo. V slovníku sa hovorí o tvarovaní, forme, ale aktuálne sa používa naozaj v širokom zmysle slova. Od dizajnu informácií až po nechtový dizajn. Osobne cítim isté nadužívanie toho pojmu. Asi je to aktuálne módna vlna. Pre mňa je dizajn veľmi široký tvorivý priestor kde sa uvažuje nad formou, logikou vecí, vzťahov, funkciou aj výtvarnou a vizuálnou kvalitou. Dizajn je hlavne kultúrny fenomén. Prirodzene vstrebáva cez tvorcu veľmi veľa podnetov zo spoločnosti a zároveň spoločnosť aj kultúrne definuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Akú ma Slovensko tradíciu v dizajne?

Na Slovensku dizajn vznikal podobne ako v ďalších európskych krajinách od polovice devätnásteho storočia spolu s nástupom priemyselnej výroby a potrebou adaptovať formu pre výrobu a zároveň zachovať jej výtvarné kvality. Skôr sme však boli výrobcami ako dizajnérmi. Bola tu napríklad fabrika značky Thonet alebo neskôr sklárne Schreiber v Uhrovci a Lednických Rovniach, ktoré už spolupracovali aj s návrhármi. V dvadsiatom storočí toho bolo, samozrejme, oveľa viac a viac napríklad Sandrik Dolné Hámre, Tatra nábytkáreň Martin, Tatraľan Kežmarok. Ale nedá sa povedať že by bolo Slovensko dizajnérskou veľmocou.

Dá sa porovnať slovenský dizajn so svetovým? Je schopný mu konkurovať?

My sme súčasťou svetového dizajnu, spoluvytvárame ho. Konkurencia je, samozrejme, obrovská a je to podobne ako v iných disciplínach. V dizajne sa odzrkadľuje potenciál spoločnosti a ekonomické podmienky a naša spoločnosť je stále v procese transformácie. Dedičstvo minulého režimu má dlhé tiene. Ale určite máme silný potenciál v dizajnéroch. Máme tu dosť škôl kde sa dizajn vyučuje a nová generácia už pochopila, že v dizajne treba veľa pracovať, vzdelávať sa, cestovať a naberať skúsenosti na študijných pobytoch. Stále je problém dostať návrh do výroby, teda nájsť u nás výrobcu. Veľa vecí tak zostáva len v rovine návrhov. Napríklad v Česku je v tomto smere oveľa lepšia situácia. Ale treba rozlišovať, iná situácia je v grafickom dizajne, transporte, odeve.

SkryťVypnúť reklamu

Myslíte si, že je prístupný bežnému spotrebiteľovi?

Hm, kvalita vždy niečo stojí. Mám občas pocit, že ľudia sú trochu dezorientovaní v hodnotách, globálne reťazce deformujú ceny tovarov. Ale to neznamená, že si dobrý dizajn nemôžu dovoliť aj tí menej solventní. Napríklad kultový švajčiarsky dizajn je škrabka na zemiaky, ktorá stojí asi 2,50 eura.

01.jpg

Má slovenský zákazník záujem o originálne dizajnové kúsky?

Nemám pred sebou štatistiky, ale podľa počtu napríklad showroomov s dizajnovým nábytkom mám pocit, že asi áno. Slováci radi nakupujú, parkovisko pred IKEA je vždy plné. Ja som veľmi rada, že pred pár rokmi sa naštartovala nová energia – a to, že dizajnéri sa rozhodli produkovať svoje návrhy v menších sériách a tak ich chcú dostať k zákazníkovi. Ide teda skôr o odevný dizajn, módne doplnky a menšie bytové doplnky. Je to dôležitá emancipácia, ktorú umožnili nové technológie. Výrobné aj komunikačné. Aj táto vlna kulminuje a uvidíme, ako sa to bude vyvíjať ďalej. Nie je to jednoduchý proces.

SkryťVypnúť reklamu

Festival Bratislava Design Week je „vaše dieťa“?

Bratislava Dizajn Week je následník festivalu Dizajnvíkend, ktorý sme založili spolu so Sylviou Jokelovou v roku 2009. Chceli sme vytvoriť festival, ktorý by vytvoril originálny priestor pre prezentáciu súčasných mladých dizajnérov a zároveň objavoval aj kvality mesta.

Kam sa festival posunul za tých šesť rokov?

Postupne sme rástli, menili sa aj ľudia v tíme. Vždy bolo naším cieľom pri tom objavovať nové, prehliadané, dočasne uzavreté priestory. Robili sme ho v areáli Slovenskej národnej galérie ako prvý v Pisztoryho paláci, neskôr v budove opustenej nemocnice či v prázdnom trakte budovy YMCA. Z Dizajnvíkedu sa stal Bratislava Design Week. Minulý rok sme objavili prázdnu budovu v centre. Vypratali sme ju (pre predstavu – vyniesli sme zhruba sedemdesiat ton sutiny) a adaptovali na týždenný festival. Aktuálne sa do nej vraciame. Centrum nám vyhovuje a Laurinská ulica sa postupne mení na akýsi nový design distrikt, z čoho máme radosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

02.jpg

Prečo ste sa rozhodli robiť ho práve v tejto neobývanej budove na Laurinskej?

Lebo sa nám páči. Je provokatívny lebo je obkolesený historickými budovami. Má jedinečnú, surovú atmosféru sedemdesiatych rokov dvadsiateho storočia. Vznikol podľa návrhu architekta Štefana Ďurkoviča a už asi desať rokov je prázdny.

Pre koho je festival určený?

Program vždy koncipujeme pre širokú aj odbornú verejnosť. Chystáme výstavy, workshopy, prednášky, diskusie, koncert, tanečné predstavenie, tvorivé dielne pre deti. Dve svetové dizajnérky napríklad povedú workshop, kde účastníkov naučia vyrobiť si jednoduchú obuv. Súčasťou festivalu je aj konferencia, kde sa autori predstavia ako prednášajúci.

Témou tohtoročného festivalu je sen. Prečo táto téma a ako ste vyberali vystavujúcich?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sen je prirodzenou súčasťou nášho života. Často si ani neuvedomujeme, ako nás sen ovplyvňuje v každodennom živote. A sen o niečom je často hnacím motorom – spiritus movens, ako sa hovorí. Dizajn je územie, kde sa dá snívať bez obmedzení. My sme chceli snívať o budúcnosti. O tom, keď sa sny stávajú skutočnosťou. Aj sen o odvahe. To všetko je v dizajne veľmi dôležité. A dobrý dizajn je taký malý splnený sen. Keď sa návrh, prototyp dostane do výroby, to je pre dizajnéra splnený sen. Téma sa na festivale premietne vo viacerých kurátorských výstavách.

03.jpg

Kto, prípadne čo je najväčším lákadlom festivalu?

Určite koncentrované výstavy s medzinárodným obsadením v našej centrále. Napríklad výstava České patro, ktorá predstavuje výber z toho najlepšieho zo súčasného českého dizajnu. Predstaví sa aj značka TON, ktorá práve ukazuje progresívnu cestu, ako vie výrobca nadviazať spoluprácu s dizajnérom a úplne oživiť, dať nový vietor do plachiet značke, ktorá si veľa rokov žila spokojný život. Zároveň tam našlo uplatnenie aj veľa slovenských dizajnérov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Alebo výstava Svicolando s dizajnovými kúskami od ikony svetového dizajnu, talianskeho dizajnéra Vica Magistrettiho, ktorý už nie je medzi nami, ale príde jeho vnučka, ktorá bude rozprávať o svojom starom otcovi. Veľmi sa teším na nášho hlavného hosťa slávnu francúzsku produktovú dizajnérku Ingu Sempe, ktorá sa predstaví na našej konferencii In the Midl Design Forum. Páči sa mi na nej, že veľa premýšľa, veľa kreslí. Nie je to pop dizajn, ale jej veci sú naozaj premyslené a na výsledku to cítiť. A aj na naše spojenie hudobnej skupiny subtílnej elektroniky Grandbrothers a dizajnéra svetla Jána Šicka na Wilsonicu.

Ako dlho trvá príprava festivalu a čo to všetko musíte stihnúť?

V podstate celý rok. Musíme vymyslieť tému, miesto, kurátorské výstavy, pozvať hostí, zohnať peniaze, vymyslieť vizuál, sprodukovať ho a po skončení upratať, zrekapitulovať, vyúčtovať peniaze a začať odznova.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aké dizajnové kúsky by sme našli u vás, prípadne na vás?

Určite si vyberám čím sa obklopujem. Áno, tú švajčiarsku škrabku mám. Ale aj nejaké objekty od slovenských dizajnérov – od Sylvie Jokelovej, Silvie Lovasovej, Ľubice Segečovej, Andrei Ďurianovej, Emila Drličiaka, Peťa Lišku... A som zberateľka na blších trhoch. Mám rada lampy či porcelán.

Vizitka

Ľubica Hustá (43)

Vyštudovala na Filozofickej fakulte UK v Bratislave, odbor veda o výtvarnom umení. Pracovala v SAV, v Slovenskom centre dizajnu. Od roku 2012 pracuje v Českom centre Bratislava. V roku 2009 založila festival Dizajnvíkend, ktorý sa v roku 2013 zmenil na Bratislava Design Week. Žije v Bratislave s partnerom a dvoma deťmi.

Foto: Petra Bošanská

Vizáž a styling: JAM

Autor: Eva Kelley

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 007
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 612
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 835
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 655
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 289
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 882
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 331
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 131
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 212
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 8 952
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 370
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 286
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 881
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 777
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 024
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 569
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu