SME
Utorok, 18. február, 2020 | Meniny má Jaromír

Osem tipov, ako správne cvičiť v lete

Ak chcete cvičiť v letných horúčavách, naučte sa počúvať svoje telo.

(Zdroj: Fotolia.com)
1.Vyhýbajte sa prehriatiu

Keď teplota vzduchu prekročí 30 stupňov, treba si pozorne všímať reakcie svojho tela.

„Ak cítime, že sme viac zadýchaní alebo viac spotení ako obvykle, nemali by sme to so športom preháňať a ísť za svoje hranice,“ upozorňuje kondičná trénerka Martina Hrončeková.

„Častým príznakom, že sme za hranicou svojich možností, býva zvýšená teplota tela.“ Môžeme mať pocit, akoby sme mali horúčku.

Ak sa nám niečo podobné stane, treba sa schladiť, doplniť tekutiny a oddychovať.

2.Chráňte sa pred slnkom

Vitamín D, ktorý čerpáme zo slnečného žiarenia, je životne dôležitý, a to nielen pre naše kosti. Je dokázané, že slnečné žiarenie zlepšuje náladu aj metabolizmus.

Ak ho máme nedostatok, horšie spaľujeme kalórie. Netreba však zabúdať, že na to, aby sme nabrali dostatok slnka, nám stačí vystaviť sa jeho žiareniu pätnásť minút dvakrát do týždňa.

V lete sa treba chrániť ochrannými krémami, slnečnými okuliarmi a vhodným oblečením. Nezabúdajte na ochranu hlavy.

„Pri všetkých druhoch športu odporúčam v lete nosiť na hlave šatku, šiltovku alebo klobúk,“ radí Martina Hrončeková. Ideálne je voľné vzdušné oblečenie vo svetlých farbách, ktoré odvádza pot.

Nájdete ho v špecializovaných športových predajniach.

3.Športujte ráno a večer

Intenzívna fyzická námaha na prudkom slnku je hotová samovražda pre kardiovaskulárny systém.

Preto ak sa chcete v lete prebehnúť alebo si zabicyklovať na čerstvom vzduchu, ideálne je pre vás skoré ráno, kým ešte slnečné žiarenie nenabralo na sile.

Martina Hrončeková odporúča venovať sa takýmto aktivitám niekde, kde vás ochránia pred slnkom stromy, napríklad v lese alebo v parku.

V podvečerných hodinách, keď už slnko zapadá a vzduch sa príjemne ochladzuje, môžete vyskúšať aj tenis, volejbal či bedminton. Teda, ak budete mať na to po horúcom dni dosť energie.

4.Pozor na slnko vo vode

Nechcete sa v lete pri športe potiť? Spaľovať kalórie môžete aj pri plávaní v mori alebo v bazéne, má to však jeden háčik.

Vodné plochy priťahujú veľmi intenzívne slnečné žiarenie. Preto sa vo vode môžete ľahko spáliť. Ak máte chuť dať si povedzme na dovolenke pri mori do tela, zaplávajte si ráno alebo podvečer.

Počas dňa využite vodu len na krátke schladenie a radšej oddychujte v tieni. Dovolenkové rána môžete využiť aj na behanie po pláži alebo posilňovanie s vlastným telom.

Ak nemáte po ruke fitnescentrum, postačí vám aj lavička, na ktorej si môžete precvičiť nohy, brucho alebo prsia. Vhodné cviky nájdete na internete, stačí si len trochu online zasurfovať.

5.Dbajte na hydratáciu

K najväčším zdravotným rizikám letného športovania patrí dehydratácia. Aby sme udržali v tele potrebnú vlhkosť, Martina Hrončeková odporúča piť často v malých dávkach.

„Nárazové pitie väčšieho množstva vody nie je vhodné,“ upozorňuje. „Obličky ho nezvládnu spracovať a močom odídu z tela von dôležité živiny.“

Keďže aj počas noci dochádza k pozvoľnému dehydrovaniu, po prebudení je ideálne naštartovať metabolizmus pohárom vody s citrónom.

Základom pitného režimu by mala byť kvalitná pitná voda. Nemala by obsahovať umelé farbivá, konzervačné látky a alergény.

A, samozrejme, cukor, aby sme z toho, čo pijeme, zbytočne nepriberali. Martina Hrončeková odporúča sterilnú dojčenskú vodu.

Pozor si treba dať na kofeínové nápoje a zelené čaje, ktoré sú močopudné a môžu viesť k dehydratácii. Po ich vypití odporúča dať si aspoň jeden pohár vody.

Piť treba aj počas cvičenia a pri akejkoľvek fyzickej záťaži. Za hodinu tréningu by sme mali dostať do seba aspoň pol litra vody.

Nedostatok tekutín vedie k malátnosti, dezorientácii, bolestiam hlavy, v krajných prípadoch až k mdlobám.

6.Vyhýbajte sa teplotným výkyvom

Keď je vonku teplo, môže byť príjemné zacvičiť si v klimatizovanom fitnescentre. „Treba si však dať pozor, aby priestory neboli až príliš vychladené,“ upozorňuje Martina Hrončeková. „Aby telo po vyjdení na slnko neutrpelo teplotný šok.“ Cievy sa chladom sťahujú a teplom rozťahujú. Preto sú prudké zmeny teploty veľkou záťažou pre kardiovaskulárny systém, ktorý tak či tak dostáva počas letných mesiacov zabrať.

7.Posilňujte s váhou vlastného tela

Chcete naberať svalovú hmotu? Počas leta by ste to radšej nemali robiť s veľkými závažiami. „V lete skôr odporúčam cviky s váhou vlastného tela alebo primeranými závažiami na strojoch,“ radí Martina Hrončeková.

„Silové objemové tréningy odporúčam odložiť na zimu.“ Cvičenie s váhou vlastného tela je menej záťažové, šetrí kĺby, môže byť variabilné a zábavné a navyše je nenáročné na financie. Keďže naň nepotrebujete žiadne špeciálne vybavenie, dá sa praktizovať aj doma.

Ideálne je nechať si vypracovať zostavu, primeranú vašej kondícii profesionálnym trénerom alebo sa môžete inšpirovať cvičebnými zostavami z internetu.

8.Spaľujte kalórie mimo tréningu

Počas dní, keď sa na cvičenie jednoducho necítite, môžete tiež urobiť niečo pre svoje telo. Pri chôdzi, pri sedení a státí dbajte na pevné držanie tela, chrbát držte rovno a spevnite brucho.

Choďte viac pešo, namiesto výťahu vyjdite pár poschodí po schodoch, zahrajte sa s deťmi. Spaľovať kalórie sa dá dokonca aj pri bežnom upratovaní.

A nezabudnite na výdatný spánok. Odpočinutý organizmus spaľuje kalórie lepšie ako unavený.

01.jpg

Soft posilňovanie na leto

Vyskúšajte si tréning s váhou vlastného tela, ktorý pre vás pripravila Martina Hrončeková.

Na každom stanovišti odcvičte 15 až 20 opakovaní, potom prejdite bez prestávky plynule na ďalší cvik. Oddychujte až po všetkých cvikoch, po celom okruhu. Urobte takýmto spôsobom tri okruhy.

Výpady – vykročte jednou nohou do širokého kroku, tak aby koleno prednej nohy nebolo pred špičkou chodidla. Zadné koleno zastaví tesne nad zemou. Cvik je možné robiť na mieste, v chôdzi, alebo vo výskoku. Vymeňte nohy.

Drepy –ruky založte vbok, spúšťajte vrchnú časť tela do drepu. Chrbát zostáva vzpriamený, zadok smeruje dole, akoby ste si chceli sadnúť na stoličku. Počas celého pohybu stiahnite brucho aj zadok. Nadýchnite sa smerom dole, v spodnej pozícii zadržte dych, pri pohybe hore vydýchnite.

Výpony na lýtka – v stoji na špičkách zdvíhajte päty od zeme smerom nahor. Smerom hore vydýchnite, smerom dole sa nadýchnite.

Kľuky – zo základnej pozície v podpore ležmo sa spúšťajte čo najnižšie k zemi. S výdychom sa vytlačte smerom hore. Ľahšou variantou sú „dámske“ kľuky na kolenách.

Záklony na zemi – ľahnite si bruchom k zemi. Pomalým pohybom zdvíhajte hore vrch chrbta, s výdychom sa vytiahnite do vrchnej pozície. Ruky sú za hlavou alebo vystreté v predĺžení tela.

Spúšťanie nôh – cvičte v ľahu chrbtom na zemi, s rukami vedľa seba alebo natiahnutými, spúšťajte vystreté nohy zhora do vodorovnej pozície tesne nad zem.

Brušáky – ľahnite si na chrbát, nohy sú pokrčené a položené na zemi, trup dvíhajte s výdychom smerom ku kolenám

Foto: Fotolia.com

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vy strácate gastráče? S kartou CALLIO BONSY je tomu koniec
  2. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  3. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  4. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  5. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  6. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  7. Darujte od srdca pre rozum
  8. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  9. Oplatí sa investovať do lepších svetiel?
  10. Získajte výnos až 15 % ročne
  1. Do BILLA športovej rodiny pribudla biatlonistka Paulína Fialková
  2. Heroes: Klienti sú naši hrdinovia
  3. Domácnosti teraz môžu získať dotáciu až 3 400 eur
  4. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
  5. Hollého 6 – reprezentatívne kancelárie v centre Žiliny
  6. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  7. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  8. Vaše auto vám už neukradne nikto
  9. Móda roku 2020: Ktoré kúsky ostávajú in?
  10. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 18 686
  2. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 12 429
  3. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 9 835
  4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 8 200
  5. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 7 317
  6. Darujte od srdca pre rozum 6 670
  7. SME proti extrémizmu na školách 6 203
  8. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 6 043
  9. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 5 950
  10. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 5 850

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Parlament sa zmenil na trápny cirkus

Čo včerajšok prezradil o stave parlamentnej demokracie.

Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Zodpovedná zmena Smeru: Odchod zo scény

Smer vypratal kulturáky a náhrada neprišla.

Peter Tkačenko
Ilustračné foto.