Spôsoby, ako dodržiavať správnu psychohygienu

Keď sa neustále zvyšuje tempo vášho života, častejšie dochádza k vyčerpaniu. Trpí telo, ale o to viac aj psychika, ktorá je veľmi krehká a preto by ste jej mali dopriať maximálnu starostlivosť. Takto ju udržíte vo forme.

(Zdroj: Photl.com)

Začíname chápať význam psychohygieny

V súčasnosti si ľudia začínajú uvedomovať význam psychohygieny a jej význam pre bežný každodenný život.

„Dúfajme, že tento trend bude mať stúpajúcu tendenciu. Je to v prospech nás všetkých, pretože stres a psychické vyčerpanie naďalej v našej spoločnosti narastá a na tomto fakte sa v blízkej budúcnosti určite nič nezmení,“ hovorí psychologička Dominika Černá.

Nebezpečným faktorom je už samotný život v dnešnej civilizovanej spoločnosti. Ten môže byť pôvodcom psychickej vyčerpanosti u ľudí.

„Dnešná spoločnosť je prevažne zameraná na neustále rastúce životné tempo, požiadavky na človeka a nadpriemerné požiadavky na pracovný výkon.

Typická je pre súčasnosť nízka samostatnosť pri práci, jej jednotvárnosť. Zo začiatku človek vstupuje do práce s vysokým nasadením a nadšením, zapája sa s elánom pre vec, pociťuje nutnosť byť vystavený chronickému stresu, ale aj príslušnosť k profesii, ktorá zahŕňa profesionálnu prácu s ľuďmi,“ popisuje psychologička.

Ignorácia vyčerpanosti môže viesť k vážnym zdravotným problémom

Ak sa v takýchto náročných každodenných situáciách nebudete starať o svoju psychiku a venovať sa pravidelnej psychohygiene, môže to mať za následok vznik psychických a fyzických problémov.

K téme sa vyjadruje:
Dominika Černá, psychologička, Salvus.sk
mgr.-dominika-cerna_r6667.jpg

„Môže sa u vás taktiež objaviť veľmi známy a momentálne aktuálny a stále viac rozšírený syndróm vyhorenia tzv. burn-out. Naše telo nie je stroj a nedokáže fungovať bez prísunu oddychu a obnovy síl,“ upozorňuje Dominika Černá.

Pokiaľ zistíte, že ste zanedbávali psychohygienu a spozorujete na sebe fyzické alebo psychické príznaky, treba začať konať čím skôr, aby potom nebolo neskoro a tieto príznaky sa vám nerozvinuli do vážnejšej podoby.

Čo najskôr začnite s aktivitami, pri ktorých sa dokážete odreagovať a ktoré vám prinášajú radosť a oddych.

Nájdite a vyčleňte si po práci čas na takéto aktivity, pretože len vyrovnaný a spokojný človek dokáže podávať v práci dobrý pracovný výkon a vie sa naplno venovať aj rodine.

Ak máte pocit, že si nedokážete poradiť sami alebo svoju situáciu neviete riešiť rozumne so svojím okolím, vyhľadajte odborníka.

„Odborníci, ktorí vám môžu pomôcť v prípade, že si neviete sami rady sú psychológovia, psychoterapeuti a stále viac rozšírení koučovia. Títo odborníci vás naučia metódy a poradia tipy, pomocou ktorých sa naučíte relaxovať a dodržiavať duševnú rovnováhu,“ radí psychologička.

Príznaky zlej alebo žiadnej psychohygieny

Ak spozorujete na sebe tieto príznaky, zamyslite sa, či svojej psychike venujete dostatok pozornosti.

Psychická: nepokoj, úzkosť, problémy s koncentráciou pozornosti a pamäťou, poruchy spánku, niekedy únik z reality do denného snenia. Kolísanie nálad, podráždenosť, depresia, egocentrizmus, nerozhodnosť, apatia a vyššia únavnosť. Vzniká tu vyššie riziko zneužívania tabaku, alkoholu a liekov.

Telesná: svalové bolesti a bolesti chrbtice, problémy s trávením, nechutenstvo alebo naopak prejedanie sa, bolesti brucha, problémy v sexuálnej oblasti, bolesti hlavy, búšenie srdca, bolesti bez telesnej príčiny, oslabenie imunity a vyššie riziko vzniku chorôb a úrazov.

Oblasť medziľudských vzťahov: skryté alebo zjavné napätie v rodine, nedostatok času na iných ľudí, nedostatočná komunikácia, zanedbávanie starostlivosti o deti a o ich problémy, partnerské problémy a riziko rozvodu.

Oblasť pracovnej výkonnosti: postupná strata výkonnosti, pokles sebadôvery a istoty, strata energie a apatia, zanedbávanie pracovných povinností, problémy pri tímovej práci.

Základné pravidlá správnej psychohygieny

Podľa psychologičky Dominiky Černej ich môžeme rozdeliť do piatich sfér. Dajte si záležať, aby ste dodržiavali čo najviac z nich počas celého dňa.

PRÁCA

  • Zložitejšie pracovné úlohy berte ako príležitosť niečo nové sa naučiť, nie ako stresovú situáciu
  • Za dobre urobenú prácu sa aspoň v malej miere odmeňte
  • Netreba zabúdať ani na optimálne pracovné podmienky na pracovisku (dostatok svetla, pokoj, čerstvý vzduch a pod.)
  • Náročnú prácu treba vždy vyvažovať relaxáciou
  • Chyby a prípadné neúspechy považujte za podnety k ponaučeniu
  • Vyhľadávajte zaujímavé pracovné príležitosti a zbierajte skúsenosti
  • Naučte sa pracovať s informáciami a triediť ich
  • Predchádzajte nadmernému stresu a záťaži efektívnym využitím svojho pracovného času
  • Užívajte si a tešte sa zo svojich pracovných úspechov
  • Zarobené prostriedky rozumne a rozvážne investujte
  • Pracujte organizovane a predchádzajte zabúdaniu a chaosu počas dňa vedením si diára

ODPOČINOK

  • Myslite na seba a nepodceňujte únavu
  • Starajte sa o svoje zdravie a majte dostatočne dlhý spánok
  • Venujte sa aktívnemu oddychu a trávte ho predovšetkým na čerstvom vzduchu
  • Nebojte sa nájsť si nové záľuby a vyskúšať nové koníčky vo svojom voľnom čase
  • Nebráňte sa odpočinku osamote, využite ho k svojej sebareflexii a rozmýšľaniu o sebe samom, o svojich cieľoch a prioritách

SPRÁVANIE

  • Buďte optimistickí a tešte sa zo života
  • Majte zmysel pre humor
  • Budujte príjemné rodinné zázemie
  • Starajte sa o svoje zdravie a dbajte na prevenciu
  • Buďte k ostatným veľkorysý a odpúšťajte
  • Ovládajte sa a naučte sa základy asertívneho správania
  • Zbavte sa predsudkov a žiarlivosti, buďte k druhým ľuďom objektívny, spravodlivý a tolerantný

STRAVOVANIE

  • Dodržujte pitný režim
  • Jedzte dostatok ovocia, vlákniny a zeleniny
  • Kupujte kvalitné potraviny a zamerajte sa na zdravú výživu
  • Jedzte pomaly a vyhraďte si dostatok času na zdravé raňajky

POHYB

  • Dýchajte správne, priaznivo to ovplyvní váš krvný obeh, fungovanie mozgu, trávenie aj funkciu svalov
  • Buďte aktívni každý deň
  • Nechajte sa motivovať priateľmi, venujte sa kolektívnym športom
  • Vydržte, pozitívny vplyv na telo a dušu sa určite dostaví

Okamžitá úľava

Pokiaľ pociťujete psychické vyčerpanie, existuje pár trikov, ktorými môžete tento stav okamžite zmierniť a vrátiť telu čiastočnú energiu:

1. Pohyb – počas obednej prestávky sa treba ísť prejsť na čerstvý vzduch, pohyb uľahčuje úzkosť a depresiu aj iné duševné stavy.

2. Strava, vitamíny a bylinky – pokiaľ pociťujete stres, je vhodné, aby ste jedli jedlá, ktoré sú ľahko stráviteľné, pretože trávenie je v takomto stave oslabené. Dobré je dopriať si zeleninu, ktorá obsahuje vitamíny B a C, ktoré napomáhajú zotavovaniu pri strese. Pomôcť vám môžu čaje pripravené z byliniek, ktoré majú upokojujúci účinok. Takouto bylinkou je napríklad medovka. Nevhodné je konzumovať nápoje obsahujúce kofeín.

3. Správne dýchanie - pri pocite stresu a úzkosti je dôležité správne dýchanie. Treba dýchať pokojne a zhlboka do brucha. Takéto dýchanie človeka upokojuje a uľahčuje obnovu síl.

4. Relaxačné techniky - stav pokoja si vieme navodiť pomocou relaxačných techník. Najrozšírenejšími sú jogové relaxačné techniky a relaxačná hudba, ktorá nám vie navodiť pocit pokoja a psychickej pohody.

5. Pomoc druhých ľudí – pri pocitoch vyčerpania a úzkosti je dobré, ak sa o tieto pocity podelíte s druhými ľuďmi. Môže to byť kolega v práci, niekto z rodiny alebo váš známy. Získate tak nadhľad a iný pohľad na situáciu, ktorá vás ťaží a trápi.

6. Vlastné spôsoby, ako zvládať stres - niektoré postupy a techniky fungujú na väčšinu ľudí, ale je dobré a vhodné, pokiaľ človek sám vie a pozná sám seba, čo mu v takýchto situáciách už v minulosti pomohlo. Niekomu môže pomôcť počúvanie hudby, inému prechádzka na čerstvom vzduchu, alebo káva so známym.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  2. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  7. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  9. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Functional spaces for creative dwellers
  2. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  4. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  5. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  6. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  7. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  8. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  9. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  10. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 19 034
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 14 977
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 12 941
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 8 825
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 8 169
  6. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 717
  7. Jedli ste už ružovú čokoládu? 5 557
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 5 133
  9. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 4 636
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 3 313

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vyššie pokuty, nové parkovanie na chodníkoch aj skúšobná lehota. Saková navrhuje zmeny v doprave

S novelou prišla ministerka vnútra. Zatiaľ ju dala pripomienkovať.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Trump je alfou a omegou neistoty

Americký prezident je v polčase vládnutia.

Neprehliadnite tiež