SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Spôsoby, ako dodržiavať správnu psychohygienu

Keď sa neustále zvyšuje tempo vášho života, častejšie dochádza k vyčerpaniu. Trpí telo, ale o to viac aj psychika, ktorá je veľmi krehká a preto by ste jej mali dopriať maximálnu starostlivosť. Takto ju udržíte vo forme.

(Zdroj: Photl.com)

Začíname chápať význam psychohygieny

V súčasnosti si ľudia začínajú uvedomovať význam psychohygieny a jej význam pre bežný každodenný život.

„Dúfajme, že tento trend bude mať stúpajúcu tendenciu. Je to v prospech nás všetkých, pretože stres a psychické vyčerpanie naďalej v našej spoločnosti narastá a na tomto fakte sa v blízkej budúcnosti určite nič nezmení,“ hovorí psychologička Dominika Černá.

Nebezpečným faktorom je už samotný život v dnešnej civilizovanej spoločnosti. Ten môže byť pôvodcom psychickej vyčerpanosti u ľudí.

„Dnešná spoločnosť je prevažne zameraná na neustále rastúce životné tempo, požiadavky na človeka a nadpriemerné požiadavky na pracovný výkon.

Typická je pre súčasnosť nízka samostatnosť pri práci, jej jednotvárnosť. Zo začiatku človek vstupuje do práce s vysokým nasadením a nadšením, zapája sa s elánom pre vec, pociťuje nutnosť byť vystavený chronickému stresu, ale aj príslušnosť k profesii, ktorá zahŕňa profesionálnu prácu s ľuďmi,“ popisuje psychologička.

Ignorácia vyčerpanosti môže viesť k vážnym zdravotným problémom

Ak sa v takýchto náročných každodenných situáciách nebudete starať o svoju psychiku a venovať sa pravidelnej psychohygiene, môže to mať za následok vznik psychických a fyzických problémov.

K téme sa vyjadruje:
Dominika Černá, psychologička, Salvus.sk
mgr.-dominika-cerna_r6667.jpg

„Môže sa u vás taktiež objaviť veľmi známy a momentálne aktuálny a stále viac rozšírený syndróm vyhorenia tzv. burn-out. Naše telo nie je stroj a nedokáže fungovať bez prísunu oddychu a obnovy síl,“ upozorňuje Dominika Černá.

Pokiaľ zistíte, že ste zanedbávali psychohygienu a spozorujete na sebe fyzické alebo psychické príznaky, treba začať konať čím skôr, aby potom nebolo neskoro a tieto príznaky sa vám nerozvinuli do vážnejšej podoby.

Čo najskôr začnite s aktivitami, pri ktorých sa dokážete odreagovať a ktoré vám prinášajú radosť a oddych.

Nájdite a vyčleňte si po práci čas na takéto aktivity, pretože len vyrovnaný a spokojný človek dokáže podávať v práci dobrý pracovný výkon a vie sa naplno venovať aj rodine.

Ak máte pocit, že si nedokážete poradiť sami alebo svoju situáciu neviete riešiť rozumne so svojím okolím, vyhľadajte odborníka.

„Odborníci, ktorí vám môžu pomôcť v prípade, že si neviete sami rady sú psychológovia, psychoterapeuti a stále viac rozšírení koučovia. Títo odborníci vás naučia metódy a poradia tipy, pomocou ktorých sa naučíte relaxovať a dodržiavať duševnú rovnováhu,“ radí psychologička.

Príznaky zlej alebo žiadnej psychohygieny

Ak spozorujete na sebe tieto príznaky, zamyslite sa, či svojej psychike venujete dostatok pozornosti.

Psychická: nepokoj, úzkosť, problémy s koncentráciou pozornosti a pamäťou, poruchy spánku, niekedy únik z reality do denného snenia. Kolísanie nálad, podráždenosť, depresia, egocentrizmus, nerozhodnosť, apatia a vyššia únavnosť. Vzniká tu vyššie riziko zneužívania tabaku, alkoholu a liekov.

Telesná: svalové bolesti a bolesti chrbtice, problémy s trávením, nechutenstvo alebo naopak prejedanie sa, bolesti brucha, problémy v sexuálnej oblasti, bolesti hlavy, búšenie srdca, bolesti bez telesnej príčiny, oslabenie imunity a vyššie riziko vzniku chorôb a úrazov.

Oblasť medziľudských vzťahov: skryté alebo zjavné napätie v rodine, nedostatok času na iných ľudí, nedostatočná komunikácia, zanedbávanie starostlivosti o deti a o ich problémy, partnerské problémy a riziko rozvodu.

Oblasť pracovnej výkonnosti: postupná strata výkonnosti, pokles sebadôvery a istoty, strata energie a apatia, zanedbávanie pracovných povinností, problémy pri tímovej práci.

Základné pravidlá správnej psychohygieny

Podľa psychologičky Dominiky Černej ich môžeme rozdeliť do piatich sfér. Dajte si záležať, aby ste dodržiavali čo najviac z nich počas celého dňa.

PRÁCA

  • Zložitejšie pracovné úlohy berte ako príležitosť niečo nové sa naučiť, nie ako stresovú situáciu
  • Za dobre urobenú prácu sa aspoň v malej miere odmeňte
  • Netreba zabúdať ani na optimálne pracovné podmienky na pracovisku (dostatok svetla, pokoj, čerstvý vzduch a pod.)
  • Náročnú prácu treba vždy vyvažovať relaxáciou
  • Chyby a prípadné neúspechy považujte za podnety k ponaučeniu
  • Vyhľadávajte zaujímavé pracovné príležitosti a zbierajte skúsenosti
  • Naučte sa pracovať s informáciami a triediť ich
  • Predchádzajte nadmernému stresu a záťaži efektívnym využitím svojho pracovného času
  • Užívajte si a tešte sa zo svojich pracovných úspechov
  • Zarobené prostriedky rozumne a rozvážne investujte
  • Pracujte organizovane a predchádzajte zabúdaniu a chaosu počas dňa vedením si diára

ODPOČINOK

  • Myslite na seba a nepodceňujte únavu
  • Starajte sa o svoje zdravie a majte dostatočne dlhý spánok
  • Venujte sa aktívnemu oddychu a trávte ho predovšetkým na čerstvom vzduchu
  • Nebojte sa nájsť si nové záľuby a vyskúšať nové koníčky vo svojom voľnom čase
  • Nebráňte sa odpočinku osamote, využite ho k svojej sebareflexii a rozmýšľaniu o sebe samom, o svojich cieľoch a prioritách

SPRÁVANIE

  • Buďte optimistickí a tešte sa zo života
  • Majte zmysel pre humor
  • Budujte príjemné rodinné zázemie
  • Starajte sa o svoje zdravie a dbajte na prevenciu
  • Buďte k ostatným veľkorysý a odpúšťajte
  • Ovládajte sa a naučte sa základy asertívneho správania
  • Zbavte sa predsudkov a žiarlivosti, buďte k druhým ľuďom objektívny, spravodlivý a tolerantný

STRAVOVANIE

  • Dodržujte pitný režim
  • Jedzte dostatok ovocia, vlákniny a zeleniny
  • Kupujte kvalitné potraviny a zamerajte sa na zdravú výživu
  • Jedzte pomaly a vyhraďte si dostatok času na zdravé raňajky

POHYB

  • Dýchajte správne, priaznivo to ovplyvní váš krvný obeh, fungovanie mozgu, trávenie aj funkciu svalov
  • Buďte aktívni každý deň
  • Nechajte sa motivovať priateľmi, venujte sa kolektívnym športom
  • Vydržte, pozitívny vplyv na telo a dušu sa určite dostaví

Okamžitá úľava

Pokiaľ pociťujete psychické vyčerpanie, existuje pár trikov, ktorými môžete tento stav okamžite zmierniť a vrátiť telu čiastočnú energiu:

1. Pohyb – počas obednej prestávky sa treba ísť prejsť na čerstvý vzduch, pohyb uľahčuje úzkosť a depresiu aj iné duševné stavy.

2. Strava, vitamíny a bylinky – pokiaľ pociťujete stres, je vhodné, aby ste jedli jedlá, ktoré sú ľahko stráviteľné, pretože trávenie je v takomto stave oslabené. Dobré je dopriať si zeleninu, ktorá obsahuje vitamíny B a C, ktoré napomáhajú zotavovaniu pri strese. Pomôcť vám môžu čaje pripravené z byliniek, ktoré majú upokojujúci účinok. Takouto bylinkou je napríklad medovka. Nevhodné je konzumovať nápoje obsahujúce kofeín.

3. Správne dýchanie - pri pocite stresu a úzkosti je dôležité správne dýchanie. Treba dýchať pokojne a zhlboka do brucha. Takéto dýchanie človeka upokojuje a uľahčuje obnovu síl.

4. Relaxačné techniky - stav pokoja si vieme navodiť pomocou relaxačných techník. Najrozšírenejšími sú jogové relaxačné techniky a relaxačná hudba, ktorá nám vie navodiť pocit pokoja a psychickej pohody.

5. Pomoc druhých ľudí – pri pocitoch vyčerpania a úzkosti je dobré, ak sa o tieto pocity podelíte s druhými ľuďmi. Môže to byť kolega v práci, niekto z rodiny alebo váš známy. Získate tak nadhľad a iný pohľad na situáciu, ktorá vás ťaží a trápi.

6. Vlastné spôsoby, ako zvládať stres - niektoré postupy a techniky fungujú na väčšinu ľudí, ale je dobré a vhodné, pokiaľ človek sám vie a pozná sám seba, čo mu v takýchto situáciách už v minulosti pomohlo. Niekomu môže pomôcť počúvanie hudby, inému prechádzka na čerstvom vzduchu, alebo káva so známym.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 371
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 441
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 300
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 823
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 062
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 779
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 12 613
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 549
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 119
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 666
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Zoroslav Kollár aj dvaja sudcovia idú do väzby

Policajná akcia Víchrica sa týkala celkovo desiatich ľudí.

Eskorta odváža obvineného podnikateľa Zoroslava Kollára (uprostred) do väzby.
Sean Connery v bondovke Žiješ len dvakrát.
Členky Zohry - prvého ženského orchestra v Afganistane.

Neprehliadnite tiež

Ľudovít Winter

Detská psychologička o šikane: Západné krajiny hovoria o epidémii šikanovania

Šinková vraví, že chlapci sú šikanovaní častejšie.

Dokument Neviditeľná odhaľuje drsné zlyhania pôrodníctva. Zase

Režisérka Maia Martiniak odhalila, ako vyzerá trauma žien.

Záber z filmu Neviditeľná (Unseen) 2020

Autorka dokumentu o pôrodoch: Ak by som v nemocnici zasiahla, už by ma tam nepustili

Režisérka Maia Martiniak nakrútila film o pôrodnej traume.

Režisérka Maia Martiniak.