Spôsoby, ako dodržiavať správnu psychohygienu

Keď sa neustále zvyšuje tempo vášho života, častejšie dochádza k vyčerpaniu. Trpí telo, ale o to viac aj psychika, ktorá je veľmi krehká a preto by ste jej mali dopriať maximálnu starostlivosť. Takto ju udržíte vo forme.

(Zdroj: Photl.com)

Začíname chápať význam psychohygieny

V súčasnosti si ľudia začínajú uvedomovať význam psychohygieny a jej význam pre bežný každodenný život.

„Dúfajme, že tento trend bude mať stúpajúcu tendenciu. Je to v prospech nás všetkých, pretože stres a psychické vyčerpanie naďalej v našej spoločnosti narastá a na tomto fakte sa v blízkej budúcnosti určite nič nezmení,“ hovorí psychologička Dominika Černá.

Nebezpečným faktorom je už samotný život v dnešnej civilizovanej spoločnosti. Ten môže byť pôvodcom psychickej vyčerpanosti u ľudí.

„Dnešná spoločnosť je prevažne zameraná na neustále rastúce životné tempo, požiadavky na človeka a nadpriemerné požiadavky na pracovný výkon.

Typická je pre súčasnosť nízka samostatnosť pri práci, jej jednotvárnosť. Zo začiatku človek vstupuje do práce s vysokým nasadením a nadšením, zapája sa s elánom pre vec, pociťuje nutnosť byť vystavený chronickému stresu, ale aj príslušnosť k profesii, ktorá zahŕňa profesionálnu prácu s ľuďmi,“ popisuje psychologička.

Ignorácia vyčerpanosti môže viesť k vážnym zdravotným problémom

Ak sa v takýchto náročných každodenných situáciách nebudete starať o svoju psychiku a venovať sa pravidelnej psychohygiene, môže to mať za následok vznik psychických a fyzických problémov.

K téme sa vyjadruje:
Dominika Černá, psychologička, Salvus.sk
mgr.-dominika-cerna_r6667.jpg

„Môže sa u vás taktiež objaviť veľmi známy a momentálne aktuálny a stále viac rozšírený syndróm vyhorenia tzv. burn-out. Naše telo nie je stroj a nedokáže fungovať bez prísunu oddychu a obnovy síl,“ upozorňuje Dominika Černá.

Pokiaľ zistíte, že ste zanedbávali psychohygienu a spozorujete na sebe fyzické alebo psychické príznaky, treba začať konať čím skôr, aby potom nebolo neskoro a tieto príznaky sa vám nerozvinuli do vážnejšej podoby.

Čo najskôr začnite s aktivitami, pri ktorých sa dokážete odreagovať a ktoré vám prinášajú radosť a oddych.

Nájdite a vyčleňte si po práci čas na takéto aktivity, pretože len vyrovnaný a spokojný človek dokáže podávať v práci dobrý pracovný výkon a vie sa naplno venovať aj rodine.

Ak máte pocit, že si nedokážete poradiť sami alebo svoju situáciu neviete riešiť rozumne so svojím okolím, vyhľadajte odborníka.

„Odborníci, ktorí vám môžu pomôcť v prípade, že si neviete sami rady sú psychológovia, psychoterapeuti a stále viac rozšírení koučovia. Títo odborníci vás naučia metódy a poradia tipy, pomocou ktorých sa naučíte relaxovať a dodržiavať duševnú rovnováhu,“ radí psychologička.

Príznaky zlej alebo žiadnej psychohygieny

Ak spozorujete na sebe tieto príznaky, zamyslite sa, či svojej psychike venujete dostatok pozornosti.

Psychická: nepokoj, úzkosť, problémy s koncentráciou pozornosti a pamäťou, poruchy spánku, niekedy únik z reality do denného snenia. Kolísanie nálad, podráždenosť, depresia, egocentrizmus, nerozhodnosť, apatia a vyššia únavnosť. Vzniká tu vyššie riziko zneužívania tabaku, alkoholu a liekov.

Telesná: svalové bolesti a bolesti chrbtice, problémy s trávením, nechutenstvo alebo naopak prejedanie sa, bolesti brucha, problémy v sexuálnej oblasti, bolesti hlavy, búšenie srdca, bolesti bez telesnej príčiny, oslabenie imunity a vyššie riziko vzniku chorôb a úrazov.

Oblasť medziľudských vzťahov: skryté alebo zjavné napätie v rodine, nedostatok času na iných ľudí, nedostatočná komunikácia, zanedbávanie starostlivosti o deti a o ich problémy, partnerské problémy a riziko rozvodu.

Oblasť pracovnej výkonnosti: postupná strata výkonnosti, pokles sebadôvery a istoty, strata energie a apatia, zanedbávanie pracovných povinností, problémy pri tímovej práci.

Základné pravidlá správnej psychohygieny

Podľa psychologičky Dominiky Černej ich môžeme rozdeliť do piatich sfér. Dajte si záležať, aby ste dodržiavali čo najviac z nich počas celého dňa.

PRÁCA

  • Zložitejšie pracovné úlohy berte ako príležitosť niečo nové sa naučiť, nie ako stresovú situáciu
  • Za dobre urobenú prácu sa aspoň v malej miere odmeňte
  • Netreba zabúdať ani na optimálne pracovné podmienky na pracovisku (dostatok svetla, pokoj, čerstvý vzduch a pod.)
  • Náročnú prácu treba vždy vyvažovať relaxáciou
  • Chyby a prípadné neúspechy považujte za podnety k ponaučeniu
  • Vyhľadávajte zaujímavé pracovné príležitosti a zbierajte skúsenosti
  • Naučte sa pracovať s informáciami a triediť ich
  • Predchádzajte nadmernému stresu a záťaži efektívnym využitím svojho pracovného času
  • Užívajte si a tešte sa zo svojich pracovných úspechov
  • Zarobené prostriedky rozumne a rozvážne investujte
  • Pracujte organizovane a predchádzajte zabúdaniu a chaosu počas dňa vedením si diára

ODPOČINOK

  • Myslite na seba a nepodceňujte únavu
  • Starajte sa o svoje zdravie a majte dostatočne dlhý spánok
  • Venujte sa aktívnemu oddychu a trávte ho predovšetkým na čerstvom vzduchu
  • Nebojte sa nájsť si nové záľuby a vyskúšať nové koníčky vo svojom voľnom čase
  • Nebráňte sa odpočinku osamote, využite ho k svojej sebareflexii a rozmýšľaniu o sebe samom, o svojich cieľoch a prioritách

SPRÁVANIE

  • Buďte optimistickí a tešte sa zo života
  • Majte zmysel pre humor
  • Budujte príjemné rodinné zázemie
  • Starajte sa o svoje zdravie a dbajte na prevenciu
  • Buďte k ostatným veľkorysý a odpúšťajte
  • Ovládajte sa a naučte sa základy asertívneho správania
  • Zbavte sa predsudkov a žiarlivosti, buďte k druhým ľuďom objektívny, spravodlivý a tolerantný

STRAVOVANIE

  • Dodržujte pitný režim
  • Jedzte dostatok ovocia, vlákniny a zeleniny
  • Kupujte kvalitné potraviny a zamerajte sa na zdravú výživu
  • Jedzte pomaly a vyhraďte si dostatok času na zdravé raňajky

POHYB

  • Dýchajte správne, priaznivo to ovplyvní váš krvný obeh, fungovanie mozgu, trávenie aj funkciu svalov
  • Buďte aktívni každý deň
  • Nechajte sa motivovať priateľmi, venujte sa kolektívnym športom
  • Vydržte, pozitívny vplyv na telo a dušu sa určite dostaví

Okamžitá úľava

Pokiaľ pociťujete psychické vyčerpanie, existuje pár trikov, ktorými môžete tento stav okamžite zmierniť a vrátiť telu čiastočnú energiu:

1. Pohyb – počas obednej prestávky sa treba ísť prejsť na čerstvý vzduch, pohyb uľahčuje úzkosť a depresiu aj iné duševné stavy.

2. Strava, vitamíny a bylinky – pokiaľ pociťujete stres, je vhodné, aby ste jedli jedlá, ktoré sú ľahko stráviteľné, pretože trávenie je v takomto stave oslabené. Dobré je dopriať si zeleninu, ktorá obsahuje vitamíny B a C, ktoré napomáhajú zotavovaniu pri strese. Pomôcť vám môžu čaje pripravené z byliniek, ktoré majú upokojujúci účinok. Takouto bylinkou je napríklad medovka. Nevhodné je konzumovať nápoje obsahujúce kofeín.

3. Správne dýchanie - pri pocite stresu a úzkosti je dôležité správne dýchanie. Treba dýchať pokojne a zhlboka do brucha. Takéto dýchanie človeka upokojuje a uľahčuje obnovu síl.

4. Relaxačné techniky - stav pokoja si vieme navodiť pomocou relaxačných techník. Najrozšírenejšími sú jogové relaxačné techniky a relaxačná hudba, ktorá nám vie navodiť pocit pokoja a psychickej pohody.

5. Pomoc druhých ľudí – pri pocitoch vyčerpania a úzkosti je dobré, ak sa o tieto pocity podelíte s druhými ľuďmi. Môže to byť kolega v práci, niekto z rodiny alebo váš známy. Získate tak nadhľad a iný pohľad na situáciu, ktorá vás ťaží a trápi.

6. Vlastné spôsoby, ako zvládať stres - niektoré postupy a techniky fungujú na väčšinu ľudí, ale je dobré a vhodné, pokiaľ človek sám vie a pozná sám seba, čo mu v takýchto situáciách už v minulosti pomohlo. Niekomu môže pomôcť počúvanie hudby, inému prechádzka na čerstvom vzduchu, alebo káva so známym.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 317
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 943
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 179
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 321
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 925
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 892
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 742
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 574
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 521
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 493

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

ŠPORT

Zapíše sa Sagan do dejín? Rozhodnúť môže jedna vec

Vlani nebol najväčším favoritom, ale aj tak vyhral.

Neprehliadnite tiež

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V najnovšom čísle nájdete rozhovor s terapeutkou Katarínou Sipos o tom, ako rodičia vplývajú na správanie a zmýšľanie svojich detí.

Návrhári o ekológii v móde: Je trvalá udržateľnosť budúcnosťou?

Desať známych mien slovenskej módy prezradilo, čo si myslia o ekologickom módnom biznise.

Päť tipov na rýchle recepty s maslovou tekvicou

Tekvica je symbolom jesene. Jej využitie v kuchyni môže byť naozaj pestré.