SME
Štvrtok, 20. február, 2020 | Meniny má Lívia

Chyby pri dýchaní, ktorých sa pravdepodobne dopúšťate aj vy

Aj najprirodzenejšia činnosť, ktorú vykonávame každodenne, môže ľuďom robiť problémy. Nesprávne dýchanie má vplyv na trávenie či bolesť chrbta. Dýchate správne?

(Zdroj: Photl.com)

Nezanedbávajte svoju bránicu

„Bránica je hlavný dýchací sval. Oddeľuje hrudnú dutinu od brušnej. Nachádza sa v oblúku pod rebrami.

K téme sa vyjadruje:
Lenka Augustínová, fyzioterapeutka, Medante.com
foto_lenka-augustinova_r696.jpg

Pri nádychu sa posúva smerom dolu niekoľko centimetrov, pričom na nej z oboch strán, hore aj dole, vzniká preliačina.

Pôsobí v našom tele ako piest a vytvára tak vnútrobrušný tlak a masíruje vnútorné orgány,“ vysvetľuje fyzioterapeutka Lenka Augustínová.

Pri správnom dýchaní môže takýmto spôsobom bránica pomôcť aj zlepšeniu trávenia, resp. peristaltiky. Ak máte problém so zažívaním, zamyslite sa, či dýchate správne.

Rovnako ženy, ktoré chcú otehotnieť, by si mali všímať svoje dýchanie. Zlepší sa ním cirkulácia krvi a prekrvovanie v oblasti malej panvy.

Dôležité sú aj svaly panvového dna, ktoré udržujú tlak bránice vo vnútri tela a ľudovo povedané, zamedzujú „vypadnutiu“ orgánov z tela. Tieto svaly a bránica pôsobia proti sebe.

1.Chyba: Pohyb hrudnej kosti dohora

„Najčastejší problém u ľudí, ktorí za mnou prídu, je ten, že pri nadychovaní zbytočne dvíhajú plecia dohora. Je hneď jasné, že majú problém s bolesťami v krížoch. Keď sa ich na to opýtam, potvrdia mi to v 90 % prípadov.

Plecia by sa pri nádychu hýbať nemali a hrudná kosť sa môže posúvať jedine smerom dopredu alebo dozadu. Tým, ako sa pľúca napĺňajú vzduchom, sa hrudník rozširuje všetkými smermi a to je v poriadku.

Hrudná kosť by sa pri nádychu nemala posúvať smerom hore,“ opisuje častú chybu fyzioterapeutka. Keď si to vyskúšate, nerobte to nasilu. Nádych má byť ľahký a nesilený, jednoducho prirodzený.

2.Chyba: Zbytočné využívanie pomocných svalov

„Ľudia dýchajú pomocnými dýchacími svalmi aj keď nemusia. Sú to prsné, krčné a šijové svaly.

Mali by sme ich však využiť len v extrémnych situáciách, keď máme zrýchlený dych a potrebujeme nádychu intenzívnejšie pomôcť. Napríklad pri veľkej fyzickej námahe. Vtedy je to v poriadku.

Počas bežného dňa ich však vôbec nepotrebujeme,“ opisuje Lenka Augustínová.

3.Chyba: Neprirodzene stiahnuté brucho

Mnoho žien nemá brušné svaly v prirodzenej polohe, ale automaticky ich sťahujú.

„V takomto prípade bránica nemá priestor na rozťahovanie a je stuhnutá. Hýbe sa len nepatrne, čo môže komplikovať zdravotný stav.

Ženy, u ktorých sa tento jav objaví, majú často problém s trávením. Nádych by mal prechádzať plne do brucha tak, aby sa mierne vydulo.

Aby vyzeralo podobne ako bruško bábätka,“ vysvetľuje odborníčka. Ak vám prekáža, že vaše brucho bude vtedy guľatejšie ako inokedy, zabudnite na tento vedľajší efekt a myslite radšej na to, aké benefity vám správne dýchanie prináša.

„Tento chybný typ dýchania sa nazýva aj paradoxné dýchanie. V nádychu by sa rebrá mali rozšíriť do všetkých strán,“ upozorňuje fyzioterapeutka.

Ako teda správne dýchať:

Nadychujte sa tak, že sa vám rozšíria spodné rebrá všetkými smermi, vzduch prejde do celého brucha a nádych by ste mali cítiť až vzadu na chrbte a dole na trieslach.

Pred spaním alebo len tak večer vo voľnej chvíli, si vyskúšajte dýchacie cvičenia. Správna poloha na takéto cvičenie je v ľahu na chrbte s pokrčenými nohami. Ruky si položte na hrudník alebo podbruško a vnímajte ako sa vám dvíhajú pomocou dýchania do výšky.

Pravidelným cvičením si návyk bezchybného dýchania vypestujete cvičením už po šiestich týždňoch a pocítite to aj na svojom trávení.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
  2. ... viac ako vzdelanie
  3. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  4. Ktorá farba je tá tvoja?
  5. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  6. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  7. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  8. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  9. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  2. Ktorá farba je tá tvoja?
  3. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  4. ... viac ako vzdelanie
  5. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  6. Prečo je Nitra rajom študentov?
  7. Moderné, inovatívne a praktické štúdium práva? U nás sa to dá!
  8. Fakulta posiela študentov do verejných inštitúcií a vzdeláva ich
  9. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  10. Do BILLA športovej rodiny pribudla biatlonistka Paulína Fialková
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 15 958
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 11 201
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 10 319
  4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 7 170
  5. Darujte od srdca pre rozum 6 748
  6. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 6 223
  7. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 5 649
  8. SME proti extrémizmu na školách 5 611
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 5 390
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 5 327

Hlavné správy zo Sme.sk

Pre kontaky s Kočnerom môžu Mamojku z Ústavného súdu vylúčiť

Funkčné obdobie ústavných sudcov je dvanásť rokov.

Mojmír Mamojka.
Polícia pred jedným z barov, kde došlo k útoku.
Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Petra Schutza

Mimoriadna schôdza nie je legitímna

Fico povedal, že schôdza je legitímna. Čo je, najjemnejšie povedané, zavádzanie.

Peter Schutz