SME
Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky

K letu patrí plávanie. Ako mu prísť na chuť?

Ak ste zatiaľ najrozšírenejšiemu vodnému športu neprišli na chuť, možno sa vám to konečne podarí.

(Zdroj: Fotolia.com)

Ak ste neplavec

Možno ste v detstve nemali príležitosť naučiť sa plávať a neskôr ste nenabrali odvahu. To však neznamená, že musíte ďalšie leto pri mori, na kúpalisku alebo pri bazéne presedieť na deke.

Plavecké kurzy po celom Slovensku ponúkajú kurzy pre začiatočníkov bez ohľadu na vek.

„Najstarší začiatočník, ktorý prišiel ku mne, aby sa naučil plávať, mal šesťdesiat,“ tvrdí trénerka Viera Bukovenová a aj keď priznáva, že pre starších ľudí môže byť ťažšie prekonať zábrany, neexistuje človek, ktorý by po dvadsiatich trénigových hodinách nedokázal samostatne plávať.

Ľudský mozog dokáže vytvárať nové neurónové spojenia po celý život. To znamená, že vždy sa môžete učiť nové veci, ak chcete.

Hodiny pre začiatočníkov

Ako to vyzerá na hodinách pre neplavcov?

  • Prvý tréning je zameraný na odbúravanie blokov, ktoré možno pociťujete pri kontakte s vodou. Najprv ponoríte ústa, potom aj nos a napokon celú hlavu pod hladinu. Po tréningu si to môžete vyskúšať aj doma vo vani.
  • Druhá hodina je zvyčajne zameraná na ležanie na hladine, takzvané splývanie. Ľahnete si v bazéne na chrbát aj na brucho – a pritom zistíte, že vaše telo je prirodzene nadnášané, takže sa nemáte prečo potopiť. „Technicky vzdelaným ľuďom to vysvetľujem pomocou fyzikálnych zákonov,“ vraví trénerka Viera Bukovenová. „Tým ostatným, humanitne založeným, radím, aby kontakt s vodou čo najviac precítili.
  • Na ďalších hodinách sa naučíte technické základy plaveckých štýlov, ako sú prsia, znak a kraul. „Poradie, v akom sa ľudia jednotlivé štýly učia, je individuálne,“ tvrdí Viera Bukovenová. „U niekoho začíname so znakom a niekto sa ho vôbec nenaučí, lebo je preňho ťažké plávať na chrbte. Niekto iný bude preferovať kraul, ďalší prsia.“ Ak mám klientov, ktorí majú problémy so stuhnutými členkami, treba sa zamerať na odbúranie tohto nedostatku, aby pri plávaní mohli voľne zakopávať nohami.
  • Po dvadsiatich hodinách z vás bude plavec. Zaručene preplávate bazén plaveckým štýlom, ktorý vám sadne.

Dôležité je dýchanie

V bežnom živote nevenujeme veľkú pozornosť dýchaniu. Pri plávaní je to presne naopak. Pri tomto športe je dych mimoriadne dôležitý.

Na plaveckom kurze sa naučíte nadychovať ústami a vydychovať ústami aj nosom. Podľa trénerky Viery Bukovenovej nie je dobré zamedziť dýchanie nosom tým, že ho stlačíte štipcom.

A to ani v prípade, ak máte panickú hrôzu, že vám do nosa natečie voda. Táto pomôcka je síce dobrá pre akvabely, ale u plavcov môže vyvolať nesprávny návyk, ktorý sa dá len ťažko odstrániť.

Názor odborníka:
K téme sa vyjadruje trénerka plávania Viera Bukovenová, Plavaniefliper.sk
web_odbornicka_r6503.jpg

Dôležité je zosúladiť dýchanie s pohybom, čo je pri každom plaveckom štýle trochu iné. Keď to zvládnete, zistíte, že sa vo vode pohybujete uvoľnene a s ľahkosťou.

„To je dobré znamenie, že plávate technicky správne,“ vraví trénerka Viera Bukovenová. Plávanie je totiž najmä o uvoľnení a relaxe.

Naučiť sa správne dýchať pri plávaní je veľké umenie, bez odbornej pomoci to zrejme nezvládnete, ale keď sa vám to napokon podarí, budete prekvapení tým, čo vo vode dokážete.

Plávanie a postava

Plávanie dokáže krásne vytvarovať a spevniť postavu, ale pokiaľ ide o chudnutie, bez úpravy stravy zázraky radšej nečakajte.

A to aj napriek tomu, že intenzívny pohyb vo vode pomáha spaľovať kalórie a naštartovať metabolizmus.

„Ak potrebujete zhodiť nejaké prebytočné kilogramy, zamerajte sa v prvom rade na prehodnotenie stravovacích návykov a plávanie berte v procese chudnutia len ako podporný prvok,“ radí Viera Bukovenová.

Nie sú plavky ako plavky

Aké plavky sú najvhodnejšie na plavecký kurz? „určite také, ktoré vás nebudú nijako obmedzovať v pohybe,“ radí Viera Bukovenová.

„Takže v žiadnom prípade nie dvojdielne.“ Ideálne je kúpiť si jednodielne športové plavky so širšími ramienkami, ktoré dobre sadnú na vašu postavu.

Nemali by vás nikde tlačiť. Zabudnite na modely so zaväzovaním na šnúrky, ktoré by sa mohli pri plávaní rozviazať. Takáto komplikácia by vás zbytočne rozptyľovala.

Ochrana očí a uší

Plavecké okuliare potrebujú najmä ľudia s citlivými očami a tí, ktorí nosia kontaktné šošovky. „Nikdy si ich nekupujte zabalené v škatuľke.“ upozorňuje trénerka Viera Bukovenová.

„Najprv si ich nasaďte na očnicové oblúky. Ak vznikne správny podtlak a udržia sa vám na tvári aj bez gumičky, sú pre vás tie pravé.“

Najnovšie sa dajú zakúpiť aj plavecké okuliare s dioptriami, čo je výborná pomôcka pre ľudí so slabým zrakom.

Ak máte citlivé uši a ste náchylní na zápaly v tejto oblasti, kúpte si v predajni s plaveckými potrebami štuple do uší alebo si nasaďte na hlavu čiapku, ktorá uši zakryje, takže sa vám do nich nedostane voda.

Pri kúpe čiapky postupujte rovnako ako pri kúpe okuliarov. Najprv si ju nasaďte v predajni na hlavu, až potom sa rozhodnite, či si ju vôbec kúpite. Mala by vám dokonale sadnúť bez toho, aby vás tlačila.

Plávanie bez trénera

Zvládli ste technicky aspoň jeden plavecký štýl? Výborne, teraz sa už môžete bez obáv venovať rekreačnému plávaniu aj bez odborného dozoru.

Ak chcete, aby vám plávanie poslúžilo na zlepšenie kondície, spevnenie svalstva a odbúranie stresu, mali by ste sa mu venovať po hodinke aspoň dvakrát do týždňa.

V ideálnom prípade by ste mali plávať trikrát týždenne. Pri takejto pravidelnosti určite dosiahnete viditeľné výsledky.

Zdravotný aspekt

Plávanie je zdravé, lebo...

  • nezaťažuje kĺby, celý pohybový aparát je odľahčený vodou,
  • zvyšuje kapacitu pľúc, pomáha astmatikom a ľuďom s rôznymi ochoreniami dýchacích ciest, samozrejme, za predpokladu, že sa naučíte vo vode správne dýchať,
  • spevňuje svalstvo, dokonca aj tam, kde to ide najťažšie – na prsiach, na chrbte a v oblasti paží,
  • je výborným doplnkom k fyzioterapii pre ľudí s rôznymi deformáciami chrbtice a pohybového aparátu,
  • odbúrava stres, problémy, ktoré vás bežne zamestnávajú, sa akoby zázrakom vyplavia do vody,
  • posilňuje srdce a kardiovaskulárny systém, ak plávate dostatočne intenzívne a pravidelne
  • umožňuje hýbať sa prirodzene a uvoľnene každému človeku bez ohľadu na vek, hmotnosť a kondíciu.

3 otázky pre odborníka

Odpovedá trénerka plávania Viera Bukovenová, Fliper.sk

Na vaše hodiny plávania chodí viac mužov alebo žien?

Musím povedať, že ženy sú v menšine, najmä tie staršie. Chodia k nám mladé mamičky po materskej dovolenke, ktoré majú chuť vyskúšať si v živote niečo nové, ale staršie dámy, hoci už majú odrastené deti a mohli by mať na seba viac času, majú často zábrany. Chcela by som im povedať, že ak sa rozhodnú prekonať ich, nikdy nie je neskoro. Je dôležité robiť niečo pre seba, vyhradiť si na seba priestor. V tomto sa máme stále čo učiť od mužov.

Ako sa dá u staršieho človeka prekonať strach z vody?

Chce to veľa trpezlivosti a aj trošku psychológie. Starším ľuďom by som chcela odkázať, aby si hľadali trénera v podobnom veku. Mladí ľudia, aj keď sú odborne na výške, môžu mať problémy s tým, aby pochopili ich myslenie. Ak sa rozhodnete pre skupinový kurz, je dôležité vybrať si skupinu ľudí, do ktorej kondične zapadnete. To určite zistíte už na prvej hodine. Keď sú ľudia na tom podobne, ľahšie sa uvoľnia. A to je pri plávaní dôležité. Ženám napríklad vždy vravím, aby nerozmýšľali o tom, ako budú vo vode vyzerať.

Aké najčastejšie zlozvyky mávajú ženy pri plávaní?

Ja tomu hovorím „prsia na babičku“. To sa stáva, ak žena pláva prsia so zdvihnutou hlavou, takže chrbtica a šija tvoria kolmicu. Keď v takejto neprirodzenej polohe pláva, povedzme hodinu, šijové svalstvo stuhne a namiesto toho, aby sa vo vode uvoľnila, zistí, že ju bolí krčná chrbtica.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  2. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  3. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  4. Nová certifikovaná káva na vašich obľúbených čerpacích staniciac
  5. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  6. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Znalec slovenského brandy
  10. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  1. Spravte si zásoby zdravia
  2. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  3. Nevedomosť poslancov opäť zhorší podmienky pre zamestnancov
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Na ropnej plošine sa len pracuje a spí
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  10. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 196
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 853
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 558
  4. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 630
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 577
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 137
  7. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 798
  8. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 566
  9. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 2 387
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 283
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Michael Achberger: Takto schudnete bicyklovaním
  2. Michael Achberger: Slovenská superpotravina: výnimočné účinky pre vaše zdravie
  3. Martina Hilbertová: Koľko detí na Slovensku je zaočkovaných? Bude prostredie v školách bezpečné?
  4. Zuzana Cascino: Načo si ma porodila!
  5. Michael Achberger: Nadmerné potenie pri cvičení? Toto vám pomôže
  6. Michael Achberger: Vyskúšajte tento cvik a uľaví sa vám bolesť chrbta zo sedenia
  7. Šťastná domácnosť: Viem, že viete umyť okná. A toto ste skúsili?
  8. Naďa Serafínová: Ako dostať vaše deti do sekty
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 25 986
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 105
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 970
  4. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 099
  5. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 781
  6. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 3 793
  7. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 771
  8. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 3 722
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu