SME
Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

Pravidlá detského stravovania: Pripravte školákom zdravú desiatu

Keby si deti mohli vybrať, jedli by najradšej len sladkosti. Je na rodičoch, aby svoje deti naučili, ako má správne stravovanie vyzerať.

(Zdroj: Photl.com)

Zdravú desiatu nenahradíte peniazmi

Podľa lekárky Jany Babjakovej, ktorá sa venuje téme výživy a jej vplyvu na zdravie a vyučuje medikov v oblasti primárnej prevencie, na Slovensku nie je prístup rodičov k stravovaniu detí ideálny.

Prípravu zdravej školskej desiaty v mnohých prípadoch zanedbávajú. „Určite stojí za to si ráno privstať a s láskou nachystať dieťaťu kvalitné raňajky a do školy čerstvú desiatu, ako mu dať do ruky peniaze, aby si niečo kúpilo v bufete.

V školských bufetoch býva výber zvyčajne mimoriadne obmedzený. Vo väčšine takýchto zariadení sa výber zameriava na zdraviu nie príliš prospešné potraviny obsahujúce nedostatok protektívnych živín.

Avšak stále veľa rodičov z časových dôvodov uprednostní najnevhodnejšiu alternatívu a dá dieťaťu peniaze, aby si niečo kúpilo samé,“ hovorí odborníčka.

Najobľúbenejšie sú sladkosti

Ak necháte výber a kúpu desiaty na dieťa, voľba väčšinou padne na nezdravý typ stravy. Aj dospelí radi prepadávajú rýchlej desiate či olovrantu, ktorý obsahuje najmä jednoduché cukry či nevhodné formy tukov.

Rovnako je to aj v prípade dieťaťa, ktoré si neuvedomuje následky svojich nezdravých návykov.

Tie môžu mať negatívny vplyv na jeho zdravie a zakorenia sa v jeho hlave, čo sa odrazí na kondícií a zdravotnom stave v detstve aj dospelosti.

K téme sa vyjadruje:

Jana Babjaková, Ústav hygieny Lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, Fmed.uniba.sk

babjakova_r3184.jpg

Potvrdzuje to aj Jana Babjaková: „Ak by si deti mali možnosť zvoliť podľa vlastného výberu, väčšina by uprednostnila sladkosti. Tým by sa však mali naopak skôr vyhýbať. Ale na to sú rodičia a vychovávatelia, aby ich vhodne usmernili, najmä vhodným príkladom.“

Ak ste rodič, snažte sa vyhradiť si ráno čas na to, aby ste deťom pripravili kvalitnú desiatu, dajte si však pozor na to, aby nebola nadmerná a dieťa bolo schopné zvládnuť obed.

„Desiata by nemala suplovať raňajky. Tie by mali tvoriť 20% celodenného príjmu živín. Energeticky nadmerná desiata, nevhodne nutrične zostavená či nevyvážená môže príliš zasýtiť dieťa, ktoré potom pochopiteľne nevládze skonzumovať obed, najmä ak nemá dostatočnú fyzickú aktivitu v priebehu vyučovania,“ vysvetľuje pedagogička a odborníčka na výživu.

Každé dieťa potrebuje niečo iné

Každé dieťa je špecifické, univerzálne platné odporúčanie preto nenájdeme. Aj podľa Jany Babjakovej neexistuje presný návod či odporúčanie, aká by mala desiata školáka byť a čo všetko by presne mala obsahovať.

„Závisí to od mnohých faktorov - množstva a zloženia skonzumovaných raňajok, ale aj od veku a pohlavia dieťaťa.

Iný objem a skladbu stravy potrebuje šesťročná útla prváčka a iný dvojfázovo trénujúci intenzívne rastúci tínedžer.

Je potrebné prihliadať aj na chuťové preferencie, celkový zdravotný stav či ročné obdobie a s tým súvisiaci aktívny pohyb na čerstvom vzduchu.

Ak majú deti možnosť vybehať sa a hrajú cez veľkú prestávku na školskom dvore napríklad futbal, určite sa radšej zahryznú do chutnej desiaty.

Medzi deťmi existujú veľké interindividuálne rozdiely a u každého dieťaťa sa vyskytujú dni, keď zje viac alebo menej ako obvykle alebo má chuť na niečo úplne iné a to by mali rodičia rešpektovať a do istej miery sa prispôsobiť.

Samozrejme, úlohu hrajú aj socio-ekonomické faktory, najmä finančná situácia v rodine,“ popisuje Jana Babjaková.

Správne zloženie stravy počas dňa

Podľa všeobecných odporúčaní by desiata mala pokryť približne 10% dennej potreby energie. Platí len základné pravidlo – vyhnúť sa stereotypu a v rámci pestrej vyváženej stravy jednotlivé zdroje živín obmieňať a umožniť dieťaťu spoznávať rôzne chute, aby sa dieťa každý deň mohlo tešiť na niečo iné.

Dominantne zastúpené by mali byť plnohodnotné bielkoviny, komplexné sacharidy, správne vyvážený pomer tukov, dostatok vitamínov a minerálnych látok.

Deti intenzívne rastú a vyvíjajú sa, sú v rôznej miere fyzicky aktívne, majú vysokú potrebu energie (podľa odporúčaných výživových dávok pre školákov nad 9000 kJ/d) a potrebujú dostatok makronutrientov (v správnom pomere zastúpené cukry, tuky, bielkoviny) aj mikronutrientov (vitamíny, minerálne látky).

Strava detí by preto mala byť pestrá, vyvážená a striedma, tak ako aj celá naša racionálna životospráva.

Vyskladajte deťom zdravú desiatu

  • Niekomu stačí probiotický kyslomliečny výrobok, napríklad jogurt - prednostne neochutený, pokojne plnotučný.
  • Ideálne je každodenne deťom pribaliť do tašky aspoň jednu porciu ovocia (lokálne a sezónne), poprípade prúžky kalerábu či mrkvy.
  • Väčšine väčších detí, najmä ak mali slabšie alebo žiadne raňajky, je potrebné doplniť ako zdroj komplexných sacharidov tenký krajec chleba alebo pečiva (prednostne celozrnné, najmä u starších školákov), ktoré by mali však slúžiť predovšetkým ako “nosič” na hrubú vrstvu rôznych druhov zeleniny. Jar je ideálne obdobie na využitie čerstvých, sezónnych druhov - striedať papriku, uhorku, šalát, reďkovku. Nezabudnite na tenučkú vrstvu masla, strukovinovej nátierky, pár kvapiek olivového oleja, poprípade avokáda ochutené nadrobno posekanými bylinkami ako pažítka, žerucha či bazalka. Pre spestrenie občasne môžeme doplniť tvrdým syrom alebo natvrdo uvareným vajíčkom nakrájaným na plátky.
  • Dôležitou súčasťou desiaty je pitný režim. Ideálna je čistá pitná voda, nesladený čaj.
  • U starších detí, kde je nižšie riziko udusenia, je vhodné pridať za hrsť orechov a semienok namiesto nekvalitných cereálnych tyčiniek.

Na čo si dať pozor pri príprave desiaty:

  • Nevhodné zloženie a nadmerný príjem kalórii v desiate sa môže spolupodieľať na vývoji nadhmotnosti, poprípade obezity u detí a zvyšovať riziko vzniku diabetu, zubného kazu a ďalších ochorení v budúcnosti. A taktiež negatívne vplývať na duševnú činnosť, čo má vplyv na prospech a správanie sa detí v škole.
  • V mnohých prípadoch deti nemajú nadmerný energetický príjem, ale skôr majú nedostatočný energetický výdaj – deti nemajú primeranú fyzickú aktivitu. Veľmi dôležité je nielen zvoliť si správny druh pohybu, ale dbať aj na frekvenciu a intenzitu. Mali by sa hýbať aspoň hodinu denne.
  • Čoho sa určite vyvarovať sú nadmerne solené potraviny – salámy, klobásy, vyprážané mäso, slané zemiakové lupienky, sladkosti s vysokým obsahom jednoduchých cukrov a trans-foriem mastných kyselín. Vynechajte keksíky, napolitánky a iné priemyselne vyrábané potraviny (tzv. "junk food").

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 12 668
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 169
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 140
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 809
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 8 926
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 8 571
  7. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 7 758
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 721
  9. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 7 236
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 069

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Starý metalista Harabin

Škoda, že nehrajú niečo pôvodné, len coververzie, ale Vlasť je skvelý názov pre deadmetalovú kapelu.

Autorská strana Michala Havrana

Kočner pochopil, čo je štát (píše Michal Havran)

A potom sa pokúsil ním stať.

Marian Kočner na súde.

Čo dnes robí Bubeníková z Gorily? Stala sa developerkou

Šéfka FNM rozbehla kariéru v realitnom biznise.

Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku.

Andruskó uzavrel dohodu o vine a treste, jeho výšku neprezradili

Dohoda je uzavretá len v trestnej veci Kuciakovej vraždy.

Polícia odváža Zoltána Andruskóa z Úradu špeciálnej prokuratúry v Pezinku.

Neprehliadnite tiež

Čo vás čaká v najbližšom magazíne smeŽeny?

Prečítajte si rozhovor s tenistkou Dominikou Cibulkovou.

Bezlepkové mega čokoládové brownies s cuketou
Alexandria Ocasio-Cortez

Postup na gélové nechty. Ako na to a aké sú trendy?

Poradíme, ako vám umelé nechty vydržia dlhšie.

Ilustračné foto