SME
Štvrtok, 20. február, 2020 | Meniny má Lívia

Dodajte zraku silu a posilňujte ho prirodzenou cestou

Oči sú citlivým orgánom, ktorý potrebuje každodennú starostlivosť. Naučte sa šetriť svoj zrak správnymi návykmi.

(Zdroj: Photl.com)

Udržujte oči v čo najlepšej forme

Zrak si síce bez korekcie operáciou či predpísanými dioptriami nezlepšíte, prevenciou a starostlivosťou však môžete udržať čo najlepší možný stav svojho videnia a zabrániť jeho zhoršovaniu. Podľa lekárky Violy Leškovej je základom životný štýl.

Názor odborníka
K téme sa vyjadruje Viola Lešková, oftalmologička UEVA Mediklinik
viola-leskova_r3853.jpg
Foto: Archív

„Pravidelný odpočinok, pravidelný spánkový režim, pohyb na čerstvom vzduchu, zdravá strava bohatá na vitamíny aj pitný režim. Preventívne pôsobí aj život bez cigariet, moderné je nefajčiť,“ uvádza tieto podmienky pre udržanie dobrého zraku oftalmologička.

Dajte si záležať najmä na dostatku spánku, ktorý poskytuje očiam želaný plnohodnotný odpočinok a revitalizáciu. Ak pracujete s počítačom, počas jednej hodiny by ste si mali od monitora oddýchnuť na desať minút.

Keď cítite potrebu, oči si na pár minút zavrite alebo si na ne pokojne položte chladivé vrecúška či plátky letnej uhorky. Oči síce nie sú svalmi, no rovnako ako zvyšok tela, aj ony potrebujú relaxáciu.

Bez návštevy lekára to nejde

Súčasťou správnej starostlivosti o zrak sú aj pravidelné preventívne návštevy lekára. Ak nemáte problémy so zrakom, gratulujeme. Neznamená to však, že nemusíte vyhľadávať odborníka.

Postarajte sa o to, aby sa žiadne problémy časom neobjavili. V prípade, že už trpíte niektorým ochorením zraku či poruchou videnia, návštevy u lekára sú povinnosťou.

„Preventívnu prehliadku u praktického lekára je možné absolvovať každé dva roky. Avšak vyšetrenie u očného lekára treba vyhľadať hneď, ak máte pocit, že s vašimi očami niečo nie je v poriadku. Nie je vhodné bagatelizovať akékoľvek očné ťažkosti, aby sa naplnilo slovenské porekadlo „chrániť ako oko v hlave“,“ upozorňuje lekárka.

Čo robiť, ak už nejakou očnou vadou trpíte? „Pri refrakčných chybách ako sú krátkozrakosť, ďalekozrakosť či astigmatismus je pre kvalitné videnie nevyhnutná korekcia – „presné“ okuliare na mieru, ktoré predpíše očný lekár alebo optometrista.

Hodnotu dioptrií nemožno zásadne ovplyvniť. Takéto okuliare je potrebné pravidelne používať. Po 40. - 45. roku veku sú potrebné okuliare na čítanie, tie sa predpisujú takisto na mieru.

Sú nevyhnutné pri detailnej práci na blízko, či už pri čítaní knihy alebo aj pri práci na počítači. V každom veku pri práci na počítači sa oči nedostatočne zvlhčujú, pri sústredení na prácu málo žmurkáme.

Pravidelnými prestávkami v práci a občasným použitím očných kvapiek – umelých sĺz predídete začervenaniu a rezaniu očí,“ ponúka návod Viola Lešková.

Zlozvyky udržujeme ľahšie

Nastaviť si správne pravidlá starostlivosti o telu, myseľ a rovnako aj zrak je niekedy ťažšie, ako tieto pravidlá porušovať.

„Pacienti robia najčastejšie chyby ako nedostatočné osvetlenie pri práci, ponocovanie pri práci s počítačom, nedostatočné prestávky,“ uvádza Viola Lešková.

Jedzte pre kvalitný zrak
Posilniť videnie môžete aj správnou životosprávou
Tieto potraviny by vo vašom jedálnom lístku nemali chýbať.
avizo_zrak.jpg
Foto: Fotolia.com

Zrak považujeme za našu prirodzenú súčasť, až kým neprídu problémy. V letných slnečných dňoch, ale aj v zime často súperíme s intenzívnym slnečným žiarením.

Zabezpečte si kvalitné slnečné okuliare, ktoré vás pred lúčmi ochránia. Ak trpíte suchými očami, snažte sa používať očné kvapky čo najmenej.

Pri zvlhčovaní očí pôsobia ako kofeín na mozog. Oči zvlhčia len dočasne a po tom, ako prestanú účinkovať, sú oči podráždené ešte viac.

Ak cítite, že sú vaše oči suché, schlaďte si viečka a nachvíľu oči zavrite a nechajte ich oddýchnuť. Chyby robia často aj ľudia, ktorí nosia kontaktné šošovky.

Nesprávne zaobchádzanie, vkladanie a vyberanie či hygiena môžu mať vplyv na kvalitu vášho zraku.

Ďalším hriechom je nedostatočné alebo žiadne odstraňovanie mejkapu. Vystavujete tým oči útoku a hromadeniu baktérií, ktoré môžu spôsobiť infekciu a zápal.

Oko nie je sval, cvičiť zrak musíte inak

Oko nepotrebuje ísť do posilňovne. „Keď bdieme, cvičí s nami celý deň. Potrebuje oddych. Aby oči neboli unavené, treba dodržiavať pravidelné prestávky pri práci, pravidelne používať predpísané okuliare.

Pri pohybe vonku pri slnečnom počasí je žiaduce nosiť slnečné okuliare s kvalitným UV filtrom. Z kozmetického hľadiska je možné a vhodné používať špeciálne očné krémy, gély či séra na spevnenie kože očného okolia.

Dnes sú k dispozícii už aj pre mužov. Na osvieženie je vhodná aj gymnastika tváre. V dnešnom svete plnom alergií však treba byť obozretný pri použití bylinkových obkladov na oči,“ vysvetľuje očná lekárka.

Poskytnite svojim očiam úľavu

Ak cítite, že vaše oči sú na kraji so silami, zrelaxujte ich pomocou týchto trikov:

  • Zohrejte ich. Trením dlaní vytvorte teplo a následne ich položte na oči. Zopakujte to minimálne trikrát. Oči majte stále zatvorené.
  • Gúľanie očí nemusí byť urážkou. Zagúľajte očami pre uvoľnenie – desaťkrát v smere hodinových ručičiek a desaťkrát v protismere. Pokojne hýbte očami aj rôznymi smermi, dohora či dole, až kým nepocítite pokles únavy.
  • Sústreďte sa. Chyťte do ruky pero a vo výške očí natiahnite ruky na maximálnu vzdialenosť od hlavy. Pomaly ruku s perom približujte tak, aby sa váš zrak upieral neustále na pero. Približujte až kým pero nebude 15 centimetrov od vašich očí. Potom pomaly opäť vz´daľujte pero od očí. Zopakujte toto cvičenie desaťkrát.
  • Zrelaxujte oči masážou. Masírujte očné okolie niekoľko minút podľa potreby. Najprv sa zamerajte na vonkajšie kútiky oka, potom vnútorné. Následne krúživými pohybmi masírujte bod tesne pod obočím nad stredom oka. Ako posledné miesto masírujte oblasť pod dolným viečkom. Pre zintenzívnenie masáže a estetický bonus môžete používať prípravky pre spevnenie očného okolia či na redukovanie mimických vrások.
  • Doprajte si extra-krátky spánok. Oprite si hlavu dozadu, zavrite oči a relaxujte aspoň tri minúty.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ktorá farba je tá tvoja?
  2. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  3. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
  4. ... viac ako vzdelanie
  5. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  6. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  7. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  8. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  9. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  2. Ktorá farba je tá tvoja?
  3. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  4. ... viac ako vzdelanie
  5. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  6. Prečo je Nitra rajom študentov?
  7. Moderné, inovatívne a praktické štúdium práva? U nás sa to dá!
  8. Fakulta posiela študentov do verejných inštitúcií a vzdeláva ich
  9. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  10. Do BILLA športovej rodiny pribudla biatlonistka Paulína Fialková
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 16 249
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 11 120
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 10 408
  4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 7 203
  5. Darujte od srdca pre rozum 6 851
  6. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 6 261
  7. SME proti extrémizmu na školách 5 626
  8. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 5 558
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 5 408
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 5 347

Téma: Zdravé oči

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Pre kontaky s Kočnerom môžu Mamojku z Ústavného súdu vylúčiť

Funkčné obdobie ústavných sudcov je dvanásť rokov.

Mojmír Mamojka.
Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Petra Schutza

Mimoriadna schôdza nie je legitímna

Fico povedal, že schôdza je legitímna. Čo je, najjemnejšie povedané, zavádzanie.

Peter Schutz
Adriana Pašková počas Newyorského Týždňa módy