Dodajte zraku silu a posilňujte ho prirodzenou cestou

Oči sú citlivým orgánom, ktorý potrebuje každodennú starostlivosť. Naučte sa šetriť svoj zrak správnymi návykmi.

(Zdroj: Photl.com)

Udržujte oči v čo najlepšej forme

Zrak si síce bez korekcie operáciou či predpísanými dioptriami nezlepšíte, prevenciou a starostlivosťou však môžete udržať čo najlepší možný stav svojho videnia a zabrániť jeho zhoršovaniu. Podľa lekárky Violy Leškovej je základom životný štýl.

Názor odborníka
K téme sa vyjadruje Viola Lešková, oftalmologička UEVA Mediklinik
viola-leskova_r3853.jpg
Foto: Archív

„Pravidelný odpočinok, pravidelný spánkový režim, pohyb na čerstvom vzduchu, zdravá strava bohatá na vitamíny aj pitný režim. Preventívne pôsobí aj život bez cigariet, moderné je nefajčiť,“ uvádza tieto podmienky pre udržanie dobrého zraku oftalmologička.

Dajte si záležať najmä na dostatku spánku, ktorý poskytuje očiam želaný plnohodnotný odpočinok a revitalizáciu. Ak pracujete s počítačom, počas jednej hodiny by ste si mali od monitora oddýchnuť na desať minút.

Keď cítite potrebu, oči si na pár minút zavrite alebo si na ne pokojne položte chladivé vrecúška či plátky letnej uhorky. Oči síce nie sú svalmi, no rovnako ako zvyšok tela, aj ony potrebujú relaxáciu.

Bez návštevy lekára to nejde

Súčasťou správnej starostlivosti o zrak sú aj pravidelné preventívne návštevy lekára. Ak nemáte problémy so zrakom, gratulujeme. Neznamená to však, že nemusíte vyhľadávať odborníka.

Postarajte sa o to, aby sa žiadne problémy časom neobjavili. V prípade, že už trpíte niektorým ochorením zraku či poruchou videnia, návštevy u lekára sú povinnosťou.

„Preventívnu prehliadku u praktického lekára je možné absolvovať každé dva roky. Avšak vyšetrenie u očného lekára treba vyhľadať hneď, ak máte pocit, že s vašimi očami niečo nie je v poriadku. Nie je vhodné bagatelizovať akékoľvek očné ťažkosti, aby sa naplnilo slovenské porekadlo „chrániť ako oko v hlave“,“ upozorňuje lekárka.

Čo robiť, ak už nejakou očnou vadou trpíte? „Pri refrakčných chybách ako sú krátkozrakosť, ďalekozrakosť či astigmatismus je pre kvalitné videnie nevyhnutná korekcia – „presné“ okuliare na mieru, ktoré predpíše očný lekár alebo optometrista.

Hodnotu dioptrií nemožno zásadne ovplyvniť. Takéto okuliare je potrebné pravidelne používať. Po 40. - 45. roku veku sú potrebné okuliare na čítanie, tie sa predpisujú takisto na mieru.

Sú nevyhnutné pri detailnej práci na blízko, či už pri čítaní knihy alebo aj pri práci na počítači. V každom veku pri práci na počítači sa oči nedostatočne zvlhčujú, pri sústredení na prácu málo žmurkáme.

Pravidelnými prestávkami v práci a občasným použitím očných kvapiek – umelých sĺz predídete začervenaniu a rezaniu očí,“ ponúka návod Viola Lešková.

Zlozvyky udržujeme ľahšie

Nastaviť si správne pravidlá starostlivosti o telu, myseľ a rovnako aj zrak je niekedy ťažšie, ako tieto pravidlá porušovať.

„Pacienti robia najčastejšie chyby ako nedostatočné osvetlenie pri práci, ponocovanie pri práci s počítačom, nedostatočné prestávky,“ uvádza Viola Lešková.

Jedzte pre kvalitný zrak
Posilniť videnie môžete aj správnou životosprávou
Tieto potraviny by vo vašom jedálnom lístku nemali chýbať.
avizo_zrak.jpg
Foto: Fotolia.com

Zrak považujeme za našu prirodzenú súčasť, až kým neprídu problémy. V letných slnečných dňoch, ale aj v zime často súperíme s intenzívnym slnečným žiarením.

Zabezpečte si kvalitné slnečné okuliare, ktoré vás pred lúčmi ochránia. Ak trpíte suchými očami, snažte sa používať očné kvapky čo najmenej.

Pri zvlhčovaní očí pôsobia ako kofeín na mozog. Oči zvlhčia len dočasne a po tom, ako prestanú účinkovať, sú oči podráždené ešte viac.

Ak cítite, že sú vaše oči suché, schlaďte si viečka a nachvíľu oči zavrite a nechajte ich oddýchnuť. Chyby robia často aj ľudia, ktorí nosia kontaktné šošovky.

Nesprávne zaobchádzanie, vkladanie a vyberanie či hygiena môžu mať vplyv na kvalitu vášho zraku.

Ďalším hriechom je nedostatočné alebo žiadne odstraňovanie mejkapu. Vystavujete tým oči útoku a hromadeniu baktérií, ktoré môžu spôsobiť infekciu a zápal.

Oko nie je sval, cvičiť zrak musíte inak

Oko nepotrebuje ísť do posilňovne. „Keď bdieme, cvičí s nami celý deň. Potrebuje oddych. Aby oči neboli unavené, treba dodržiavať pravidelné prestávky pri práci, pravidelne používať predpísané okuliare.

Pri pohybe vonku pri slnečnom počasí je žiaduce nosiť slnečné okuliare s kvalitným UV filtrom. Z kozmetického hľadiska je možné a vhodné používať špeciálne očné krémy, gély či séra na spevnenie kože očného okolia.

Dnes sú k dispozícii už aj pre mužov. Na osvieženie je vhodná aj gymnastika tváre. V dnešnom svete plnom alergií však treba byť obozretný pri použití bylinkových obkladov na oči,“ vysvetľuje očná lekárka.

Poskytnite svojim očiam úľavu

Ak cítite, že vaše oči sú na kraji so silami, zrelaxujte ich pomocou týchto trikov:

  • Zohrejte ich. Trením dlaní vytvorte teplo a následne ich položte na oči. Zopakujte to minimálne trikrát. Oči majte stále zatvorené.
  • Gúľanie očí nemusí byť urážkou. Zagúľajte očami pre uvoľnenie – desaťkrát v smere hodinových ručičiek a desaťkrát v protismere. Pokojne hýbte očami aj rôznymi smermi, dohora či dole, až kým nepocítite pokles únavy.
  • Sústreďte sa. Chyťte do ruky pero a vo výške očí natiahnite ruky na maximálnu vzdialenosť od hlavy. Pomaly ruku s perom približujte tak, aby sa váš zrak upieral neustále na pero. Približujte až kým pero nebude 15 centimetrov od vašich očí. Potom pomaly opäť vz´daľujte pero od očí. Zopakujte toto cvičenie desaťkrát.
  • Zrelaxujte oči masážou. Masírujte očné okolie niekoľko minút podľa potreby. Najprv sa zamerajte na vonkajšie kútiky oka, potom vnútorné. Následne krúživými pohybmi masírujte bod tesne pod obočím nad stredom oka. Ako posledné miesto masírujte oblasť pod dolným viečkom. Pre zintenzívnenie masáže a estetický bonus môžete používať prípravky pre spevnenie očného okolia či na redukovanie mimických vrások.
  • Doprajte si extra-krátky spánok. Oprite si hlavu dozadu, zavrite oči a relaxujte aspoň tri minúty.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 054
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 014
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 131
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 972
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 731
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 519
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 182
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 114
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 846
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 470

Téma: Zdravé oči


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Šéf Fondu na podporu umenia: Odborníkov je málo, bojujeme s konfliktom záujmov

Prioritami pre fond na nasledujúci rok sú národné výročia.

ŠPORT

Slovan vyhral najväčšie slovenské derby, rozhodol Hološko

Fanúšikovia Trnavy vypredali sektor hostí.

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred 13 rokmi

Víchrica zničila 12-tisíc hektárov lesa.

Neprehliadnite tiež

Frida Kahlo: K nešťastiu v živote mala svojský prístup, dávala ho na plátno

Mexická maliarka je dodnes legendou, dokázala konkurovať mužom a vysporiadať sa s osudovými ranami vďaka maľovaniu.

Líčenie na rande: Ako na dokonalý mejkap v troch krokoch

Niekedy je nadmerná snaha skôr na škodu, poradíme vám, ako sa nalíčiť v správnej miere.

Kokteil pre imunitu: Sedem spôsobov ako ju podporiť

Aké vitamíny a doplnky by ste mali vyskúšať, poradí farmaceutka.

Vybrali sme desať receptov na vegánske zákusky

Aj vy máte problém zohnať maslo a vajcia? Inšpirujte sa našimi tipmi na koláče a zákusky, v ktorých ich nebudete potrebovať.