Dodajte zraku silu a posilňujte ho prirodzenou cestou

Oči sú citlivým orgánom, ktorý potrebuje každodennú starostlivosť. Naučte sa šetriť svoj zrak správnymi návykmi.

(Zdroj: Photl.com)

Udržujte oči v čo najlepšej forme

Zrak si síce bez korekcie operáciou či predpísanými dioptriami nezlepšíte, prevenciou a starostlivosťou však môžete udržať čo najlepší možný stav svojho videnia a zabrániť jeho zhoršovaniu. Podľa lekárky Violy Leškovej je základom životný štýl.

Názor odborníka
K téme sa vyjadruje Viola Lešková, oftalmologička UEVA Mediklinik
viola-leskova_r3853.jpg
Foto: Archív

„Pravidelný odpočinok, pravidelný spánkový režim, pohyb na čerstvom vzduchu, zdravá strava bohatá na vitamíny aj pitný režim. Preventívne pôsobí aj život bez cigariet, moderné je nefajčiť,“ uvádza tieto podmienky pre udržanie dobrého zraku oftalmologička.

Dajte si záležať najmä na dostatku spánku, ktorý poskytuje očiam želaný plnohodnotný odpočinok a revitalizáciu. Ak pracujete s počítačom, počas jednej hodiny by ste si mali od monitora oddýchnuť na desať minút.

Keď cítite potrebu, oči si na pár minút zavrite alebo si na ne pokojne položte chladivé vrecúška či plátky letnej uhorky. Oči síce nie sú svalmi, no rovnako ako zvyšok tela, aj ony potrebujú relaxáciu.

Bez návštevy lekára to nejde

Súčasťou správnej starostlivosti o zrak sú aj pravidelné preventívne návštevy lekára. Ak nemáte problémy so zrakom, gratulujeme. Neznamená to však, že nemusíte vyhľadávať odborníka.

Postarajte sa o to, aby sa žiadne problémy časom neobjavili. V prípade, že už trpíte niektorým ochorením zraku či poruchou videnia, návštevy u lekára sú povinnosťou.

„Preventívnu prehliadku u praktického lekára je možné absolvovať každé dva roky. Avšak vyšetrenie u očného lekára treba vyhľadať hneď, ak máte pocit, že s vašimi očami niečo nie je v poriadku. Nie je vhodné bagatelizovať akékoľvek očné ťažkosti, aby sa naplnilo slovenské porekadlo „chrániť ako oko v hlave“,“ upozorňuje lekárka.

Čo robiť, ak už nejakou očnou vadou trpíte? „Pri refrakčných chybách ako sú krátkozrakosť, ďalekozrakosť či astigmatismus je pre kvalitné videnie nevyhnutná korekcia – „presné“ okuliare na mieru, ktoré predpíše očný lekár alebo optometrista.

Hodnotu dioptrií nemožno zásadne ovplyvniť. Takéto okuliare je potrebné pravidelne používať. Po 40. - 45. roku veku sú potrebné okuliare na čítanie, tie sa predpisujú takisto na mieru.

Sú nevyhnutné pri detailnej práci na blízko, či už pri čítaní knihy alebo aj pri práci na počítači. V každom veku pri práci na počítači sa oči nedostatočne zvlhčujú, pri sústredení na prácu málo žmurkáme.

Pravidelnými prestávkami v práci a občasným použitím očných kvapiek – umelých sĺz predídete začervenaniu a rezaniu očí,“ ponúka návod Viola Lešková.

Zlozvyky udržujeme ľahšie

Nastaviť si správne pravidlá starostlivosti o telu, myseľ a rovnako aj zrak je niekedy ťažšie, ako tieto pravidlá porušovať.

„Pacienti robia najčastejšie chyby ako nedostatočné osvetlenie pri práci, ponocovanie pri práci s počítačom, nedostatočné prestávky,“ uvádza Viola Lešková.

Jedzte pre kvalitný zrak
Posilniť videnie môžete aj správnou životosprávou
Tieto potraviny by vo vašom jedálnom lístku nemali chýbať.
avizo_zrak.jpg
Foto: Fotolia.com

Zrak považujeme za našu prirodzenú súčasť, až kým neprídu problémy. V letných slnečných dňoch, ale aj v zime často súperíme s intenzívnym slnečným žiarením.

Zabezpečte si kvalitné slnečné okuliare, ktoré vás pred lúčmi ochránia. Ak trpíte suchými očami, snažte sa používať očné kvapky čo najmenej.

Pri zvlhčovaní očí pôsobia ako kofeín na mozog. Oči zvlhčia len dočasne a po tom, ako prestanú účinkovať, sú oči podráždené ešte viac.

Ak cítite, že sú vaše oči suché, schlaďte si viečka a nachvíľu oči zavrite a nechajte ich oddýchnuť. Chyby robia často aj ľudia, ktorí nosia kontaktné šošovky.

Nesprávne zaobchádzanie, vkladanie a vyberanie či hygiena môžu mať vplyv na kvalitu vášho zraku.

Ďalším hriechom je nedostatočné alebo žiadne odstraňovanie mejkapu. Vystavujete tým oči útoku a hromadeniu baktérií, ktoré môžu spôsobiť infekciu a zápal.

Oko nie je sval, cvičiť zrak musíte inak

Oko nepotrebuje ísť do posilňovne. „Keď bdieme, cvičí s nami celý deň. Potrebuje oddych. Aby oči neboli unavené, treba dodržiavať pravidelné prestávky pri práci, pravidelne používať predpísané okuliare.

Pri pohybe vonku pri slnečnom počasí je žiaduce nosiť slnečné okuliare s kvalitným UV filtrom. Z kozmetického hľadiska je možné a vhodné používať špeciálne očné krémy, gély či séra na spevnenie kože očného okolia.

Dnes sú k dispozícii už aj pre mužov. Na osvieženie je vhodná aj gymnastika tváre. V dnešnom svete plnom alergií však treba byť obozretný pri použití bylinkových obkladov na oči,“ vysvetľuje očná lekárka.

Poskytnite svojim očiam úľavu

Ak cítite, že vaše oči sú na kraji so silami, zrelaxujte ich pomocou týchto trikov:

  • Zohrejte ich. Trením dlaní vytvorte teplo a následne ich položte na oči. Zopakujte to minimálne trikrát. Oči majte stále zatvorené.
  • Gúľanie očí nemusí byť urážkou. Zagúľajte očami pre uvoľnenie – desaťkrát v smere hodinových ručičiek a desaťkrát v protismere. Pokojne hýbte očami aj rôznymi smermi, dohora či dole, až kým nepocítite pokles únavy.
  • Sústreďte sa. Chyťte do ruky pero a vo výške očí natiahnite ruky na maximálnu vzdialenosť od hlavy. Pomaly ruku s perom približujte tak, aby sa váš zrak upieral neustále na pero. Približujte až kým pero nebude 15 centimetrov od vašich očí. Potom pomaly opäť vz´daľujte pero od očí. Zopakujte toto cvičenie desaťkrát.
  • Zrelaxujte oči masážou. Masírujte očné okolie niekoľko minút podľa potreby. Najprv sa zamerajte na vonkajšie kútiky oka, potom vnútorné. Následne krúživými pohybmi masírujte bod tesne pod obočím nad stredom oka. Ako posledné miesto masírujte oblasť pod dolným viečkom. Pre zintenzívnenie masáže a estetický bonus môžete používať prípravky pre spevnenie očného okolia či na redukovanie mimických vrások.
  • Doprajte si extra-krátky spánok. Oprite si hlavu dozadu, zavrite oči a relaxujte aspoň tri minúty.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  4. Konferencia - EU support for research
  5. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  6. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  7. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  8. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  9. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  10. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 17 772
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 187
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 13 089
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 10 020
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 339
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 868
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 110
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 082
  9. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 3 888
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 430

Téma: Zdravé oči


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok po vražde: Toto je obraz, akou sme krajinou

Ako sa zmenilo Slovensko. A zmenilo sa vôbec nejako?

Dobré ráno

Dobré ráno: Pred rokom zavraždili Jána a Martinu

Špeciálne vydanie podcastu k roku po vražde.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

V starých koľajach toho zostáva a beží priveľa

Obísť Smer sa stále zdá nemožné.

TRENČÍN

Zlatica Kušnírová: Každý deň vyjde najavo nová špina

Uplynul rok od vraždy Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírovej.

Neprehliadnite tiež

Neviete zaspať? Pustite si hučanie fénu alebo zvuk maternice

Po bielom šume prichádza ružový aj hnedý.

Stĺpček Osmelené

Hnevám sa. A to je dobré

Ak potláčame hnev, zanechá spúšť nielen v nás.

Michaela Žureková

Príbeh, v ktorom si van Gogh neodrezal ucho, ale kus srdca

Prehľad textov z prílohy Sex a vzťahy. Téma: samota.

Vincent van Gogh: Dr. Paul Gachet, 1890
Ilustračné foto.