SME
Piatok, 22. november, 2019 | Meniny má Cecília

Osem spôsobov, ako skvalitniť spánok

Ak nedokážete prespať celú noc v pokoji, je najvyšší čas niečo s tým robiť.

(Zdroj: Photl.com)

Spánok je životne dôležitý pre regeneráciu organizmu. Jeho kvalita ovplyvňuje nielen našu výkonosť počas dňa, ale imunitný systém a medziľudské vzťahy.

Ľudia, ktorí spia prerušovane a málo sú automaticky viac podráždení a náchylnejší na rôzne ochorenia.

Navyše náš mozog potrebuje odpočinok na to, aby mohol spracovať podnety, ktoré načerpal v bdelom stave.

Keď mu nedoprajeme dosť spánku, naša myseľ je chronicky preťažená a ohrozuje nielen naše fyzické, ale aj duševné zdravie.

Ak patríte k ľuďom, ktorí majú problémy so zaspávaním a kvalitou spánku, skúste do svojho denného programu zaradiť osem jednoduchých pravidiel, ktoré vám pomôžu nielen lepšie spať, ale zároveň aj vniesť do života novú harmóniu a poriadok.

1.Neprevaľujete sa v posteli

Ak nemôžete zaspať, nemá zmysel, aby ste ležali a pozerali do prázdna. Uvarte si upokojujúci bylinkový čaj z ľubovníka bodkovaného, levandule alebo medovky a venujte sa nejakej príjemnej činnosti.

Prečítajte si peknú knihu, pustite si krásnu, pokojnú hudbu. Zapáľte si sviečku.

Neberte svoju nespavosť ako trest, prijmite ju s pokorou a zaspíte skôr, ako keby ste sa na ňu hnevali.

2.Vypustite z hlavy starosti

Keď sa vám vracajú stále tie isté myšlienky na nezaplatené účty, resty v práci alebo konflikty v rodine, spíšte ich na papier a povedzte si, že ich pre túto chvíľu vypúšťate z mysle.

Papier môžete rituálne odložiť do zásuvky, kde na vás počká do rána. Napokon, v noci aj tak svoje starosti nevyriešite, tak na čo sa nimi zaťažovať?

3.Dodržiavajte pravidelnosť

Pokúste sa ukladať na spánok vždy približne v rovnaký čas. Telo si zvykne na to, kedy je jeho čas odpočinku a podľa toho sa zariadi.

Prestavujte si postupne svoje biologické hodiny. Vyhýbajte sa poobedňajšiemu podriemkávaniu a krátkemu spánku počas dňa.

4.Nehltajte tabletky

Čím menej chémie budete prijímať, tým lepšie pre vás. Na upokojenie a lepší spánok vyskúšajte najprv bylinky alebo homeopatické prípravky.

Pripravte si napríklad teplý čaj z byliniek s upokojujúcimi účinkami. Zaberá aj teplé mlieko s medom.

5.Hýbte sa na čerstvom vzduchu

Čím viac na ňom počas dňa pobudnete, tým lepšie v noci zaspíte.

Dobre prekrvený a okysličený organizmu spí zaručene lepšie ako ten, ktorý je zatvorený od rána do večera medzi štyrmi stenami.

6.Cvičte ráno alebo doobeda

Večerné cvičenie vám totiž môže narušiť biorytmus. Rozvibrované telo po tréningu potrebuje minmálne dve hodiny na to, aby sa upokojilo.

Navyše ranné cvičenie má aj tú výhodu, že vám efektívne naštartuje metabolizmus. Budete lepšie spaľovať kalórie počas celého dňa.

7.Rešpektujte svoju jedinečnosť

Naplánujte si náročné úlohy počas dňa na čas, keď viete, že ste najvýkonnejší. Ak ste ranné vtáča, potrebuje ísť skôr spať a skoro sa aj zobúdzate, vaša krivka výkonnosti bude najviac stúpať ráno a krátko po obede.

Keď patríte k sovám, ktoré ponocujú a ráno sa zobúdzajú neskôr, váš najlepší čas prichádza neskoro poopoludní a podvečer. Čím viac budete rešpektovať svoje vnútorné hodiny, tým ľahšie v noci zaspíte.

8.Pravidelne sa stravujte

Kvalita trávenia úzko súvisí s kvalitou spánku. Najlepšie ju podporíte tak, že budete jesť každý deň približne v rovnakom čase.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trnavská univerzita v Trnave
  2. Vysoká škola múzických umení v Bratislave
  3. CUPRA si podmanila parížske nebo
  4. Viac ako vzdelanie
  5. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  6. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  10. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  1. Viac ako vzdelanie
  2. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  3. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  4. Vysoká škola múzických umení v Bratislave
  5. Trnavská univerzita v Trnave
  6. CUPRA si podmanila parížske nebo
  7. Radšej škola ako metla
  8. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  9. Zažite svoj vlastný úspech
  10. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 897
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 767
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 7 853
  4. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 174
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 936
  6. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 922
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 6 026
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 207
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 5 019
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí... 4 321

Hlavné správy zo Sme.sk

Môžu zmeniť výsledky volieb. Prieskumy pred voľbami zažívajú hodinu pravdy

Prečítajte si, ako sa orientovať v údajoch agentúr.

V roku 2012 agentúra MVK namerala Smeru v deň volieb o 7,1 percenta hlasov menej, než reálne získal.
Podcast Dobré Ráno
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Čo hovoria a čo nehovoria prieskumy

Že informácie ovplyvňujú správanie voličov, nie je žiadna chyba.

Peter Tkačenko
Adèle Haenel (vpravo) a Noémie Merlant vo filme Portrét ženy v plameňoch.

Neprehliadnite tiež

Nepečený pudingovo smotanový zákusok

Tipy na ekologické vianočné darčeky pre všetkých

Čo poteší ľudí, ktorí myslia na životné prostredie?