SME
Streda, 27. október, 2021 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Osem spôsobov, ako skvalitniť spánok

Ak nedokážete prespať celú noc v pokoji, je najvyšší čas niečo s tým robiť.

(Zdroj: Photl.com)

Spánok je životne dôležitý pre regeneráciu organizmu. Jeho kvalita ovplyvňuje nielen našu výkonosť počas dňa, ale imunitný systém a medziľudské vzťahy.

Ľudia, ktorí spia prerušovane a málo sú automaticky viac podráždení a náchylnejší na rôzne ochorenia.

Navyše náš mozog potrebuje odpočinok na to, aby mohol spracovať podnety, ktoré načerpal v bdelom stave.

Keď mu nedoprajeme dosť spánku, naša myseľ je chronicky preťažená a ohrozuje nielen naše fyzické, ale aj duševné zdravie.

Ak patríte k ľuďom, ktorí majú problémy so zaspávaním a kvalitou spánku, skúste do svojho denného programu zaradiť osem jednoduchých pravidiel, ktoré vám pomôžu nielen lepšie spať, ale zároveň aj vniesť do života novú harmóniu a poriadok.

1.Neprevaľujete sa v posteli

Ak nemôžete zaspať, nemá zmysel, aby ste ležali a pozerali do prázdna. Uvarte si upokojujúci bylinkový čaj z ľubovníka bodkovaného, levandule alebo medovky a venujte sa nejakej príjemnej činnosti.

Prečítajte si peknú knihu, pustite si krásnu, pokojnú hudbu. Zapáľte si sviečku.

Neberte svoju nespavosť ako trest, prijmite ju s pokorou a zaspíte skôr, ako keby ste sa na ňu hnevali.

2.Vypustite z hlavy starosti

Keď sa vám vracajú stále tie isté myšlienky na nezaplatené účty, resty v práci alebo konflikty v rodine, spíšte ich na papier a povedzte si, že ich pre túto chvíľu vypúšťate z mysle.

Papier môžete rituálne odložiť do zásuvky, kde na vás počká do rána. Napokon, v noci aj tak svoje starosti nevyriešite, tak na čo sa nimi zaťažovať?

3.Dodržiavajte pravidelnosť

Pokúste sa ukladať na spánok vždy približne v rovnaký čas. Telo si zvykne na to, kedy je jeho čas odpočinku a podľa toho sa zariadi.

Prestavujte si postupne svoje biologické hodiny. Vyhýbajte sa poobedňajšiemu podriemkávaniu a krátkemu spánku počas dňa.

4.Nehltajte tabletky

Čím menej chémie budete prijímať, tým lepšie pre vás. Na upokojenie a lepší spánok vyskúšajte najprv bylinky alebo homeopatické prípravky.

Pripravte si napríklad teplý čaj z byliniek s upokojujúcimi účinkami. Zaberá aj teplé mlieko s medom.

5.Hýbte sa na čerstvom vzduchu

Čím viac na ňom počas dňa pobudnete, tým lepšie v noci zaspíte.

Dobre prekrvený a okysličený organizmu spí zaručene lepšie ako ten, ktorý je zatvorený od rána do večera medzi štyrmi stenami.

6.Cvičte ráno alebo doobeda

Večerné cvičenie vám totiž môže narušiť biorytmus. Rozvibrované telo po tréningu potrebuje minmálne dve hodiny na to, aby sa upokojilo.

Navyše ranné cvičenie má aj tú výhodu, že vám efektívne naštartuje metabolizmus. Budete lepšie spaľovať kalórie počas celého dňa.

7.Rešpektujte svoju jedinečnosť

Naplánujte si náročné úlohy počas dňa na čas, keď viete, že ste najvýkonnejší. Ak ste ranné vtáča, potrebuje ísť skôr spať a skoro sa aj zobúdzate, vaša krivka výkonnosti bude najviac stúpať ráno a krátko po obede.

Keď patríte k sovám, ktoré ponocujú a ráno sa zobúdzajú neskôr, váš najlepší čas prichádza neskoro poopoludní a podvečer. Čím viac budete rešpektovať svoje vnútorné hodiny, tým ľahšie v noci zaspíte.

8.Pravidelne sa stravujte

Kvalita trávenia úzko súvisí s kvalitou spánku. Najlepšie ju podporíte tak, že budete jesť každý deň približne v rovnakom čase.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  2. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  3. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  4. Takto ochránite peniaze pred infláciou
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  7. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  8. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  9. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  10. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  1. 365.bank prináša digitálnu hypotéku s možnosťou podania žiadosti
  2. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  3. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  7. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. Spoľahlivá energia a úspora technológiami
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 10 325
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 708
  3. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 480
  4. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 5 690
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 265
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 706
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 2 905
  8. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna 2 838
  9. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 504
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi 2 078
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Značka s nápisom Severný prúd 2 (Nord Stream 2) v nemeckom Lubmine.

Ak toto nie je vydieranie a využívanie energie ako zbrane zo strany Ruska, tak potom už nič.


26. okt
Peter Tkačenko

Ani v boji s Ficom nie je dovolené čokoľvek.


5 h
Hotel Slovan v centre Piešťan je od roku 1986 opustený.

Hotel Slovan chátra desaťročia.


24. okt
Dávid Strelec dal za Slovan v aktuálnom ročníku najvyššej súťaže sedem gólov.

Aký dojem urobil dvadsaťročný Slovák v talianskej lige?


4 h

Neprehliadnite tiež

SME Ženy 11/2021

Nové číslo mesačníka SME Ženy v stánkoch od 2. novembra.


11 h
Podcast Gyncast so stálym hosťom Petrom Kaščákom.

Prečo sa HPV netýka len žien a ako súvisí s promiskuitou?


Janka Imrichová a 1 ďalší 26. okt
Herec Karel Zima hral napríklad vo filmoch Špindl, Román pro pokročilé alebo Štěstí je krásna věc.

Zima sa s Vaňkom poznal len pracovne.


25. okt
Ilustračná fotografia

Živých darcov je stále málo.


25. okt

Blogy SME

  1. Unicef Slovensko: Ako svet bojuje proti detskej obrne
  2. Martina Paulenová: Ako som medzi dvoma kojeniami vyšla nad hmlu a videla slnko
  3. Michael Achberger: Najväčšie chyby pri vážení sa: na toto si dajte pozor
  4. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  5. Martina Paulenová: Noci s bábätkom
  6. Občianske združenie Ženské kruhy: Už v najbližších dňoch hrozí Slovensku poľská cesta
  7. Unicef Slovensko: Čo nám hovorí najnovšia správa UNICEF o psychickom zdraví detí a mladých ľudí
  8. Symptomedica: Krvácanie do tráviaceho traktu môže byť smrteľne nebezpečné.
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 15 211
  2. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 8 839
  3. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 720
  4. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 397
  5. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha". 4 863
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 569
  7. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 348
  8. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 4 208
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu